Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inenten ondwoormen waarom

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

inenten ondwoormen waarom

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik lees nu best geregelt dat honden niet jaarlijks woorden geent
en ook niet woorden ondwoormd
ik doe dit altijd wel standaard
ben erg nieuwschierig naar de rede waarom sommige dit niet doen
is geen verwijt of zo maar vraag me dit af
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ontwormen weet ik niet. inenten wel.

tenminste dit is wat ik gehoord heb:

als je honden elk jaar inent verstoor je hun eigen imuumsysteem. als je ze eenmalig of in ieder geval heel weinig inent zullen ze zelf antistoffen aanmaken die veel sterker zijn als wanneer je dit elk jaar zou doen.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

massam schreef:ontwormen weet ik niet. inenten wel.

tenminste dit is wat ik gehoord heb:

als je honden elk jaar inent verstoor je hun eigen imuumsysteem. als je ze eenmalig of in ieder geval heel weinig inent zullen ze zelf antistoffen aanmaken die veel sterker zijn als wanneer je dit elk jaar zou doen.
aha klink logies eigelijk nooit zo bij stil gestaan :ok:
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

En ontwormen doe ik alleen als ik wormen zie (in de ontlasting) of vermoedt (geschooierd en daarna bolle maag, opgeblazen, buikpijn).
Een wormenkuur werkt niet preventief, dus ik geef liever geen gif als het niet nodig is. 2x per week verse teen knof en elke dag yoghurt vermindert de kans op wormen ook aanzienlijk...Maar da's mijn bescheiden mening.... :zwaai:
Peet
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Klopt inderdaad en die ontwormingspillen zijn ook niet echt onschadelijk; is toch weer troep wat je in je hondje stopt. Liefst ook zo min mogelijk dus.
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Peet2 schreef:En ontwormen doe ik alleen als ik wormen zie (in de ontlasting) of vermoedt (geschooierd en daarna bolle maag, opgeblazen, buikpijn).
Een wormenkuur werkt niet preventief, dus ik geef liever geen gif als het niet nodig is. 2x per week verse teen knof en elke dag yoghurt vermindert de kans op wormen ook aanzienlijk...Maar da's mijn bescheiden mening.... :zwaai:
Peet
Yep!Mee eens,zolang ik geen aanwijzingen zie dat mijn boxies wormen hebben krijgen ze niks.En inenten?Geef ze niet meer,want als de dierenarts zelf zegt dat het eigenlijk commercieel 'NUTTIG' is dan heb ik het wel gehad,een mijn eigen gedachte is ook dat hij zelf een imuunsysteem opbouwt. ;)
twinkeltje
moderator

maar voor pups is ondwoormen en enten toch wel van belang of denken jullie daar ook anders over
Afbeelding
Yari
Zeer actief

twinkeltje schreef:maar voor pups is ondwoormen en enten toch wel van belang of denken jullie daar ook anders over
Als een pup nog bij z'n moeder drinkt kan hij steeds weer met spoelwormen besmet worden en is om de 2 wkn ontwormen dus juist wel aan te raden natuurlijk. Zodra hij bij z'n moeder weg is zal ie dus niet steeds weer besmet worden en dan kun je hem dus nog een keer ontwormen; komen er geen wormen mee met de ontlasting dan gewoon pas ontwormen als je het vermoeden hebt dat ie wormen heeft en als er wel wormen uitkwamen na 2 wkn nogmaals ontwormen.
Pups moet je zeer zeker wel enten meestal krijgen ze op 6 wkn de enting hondenziekte en parvo, op 9 wkn de volledig cocktail en op 12 wkn nogmaals de volledige cocktail. Althans zo gaat het hier en dat vind ik ook perfect. Na een jaar geef je dan weer de cocktail en dan hebben ze dus 3x alles gehad wat in de cocktail zit en dan is er voldoende immuniteit opgebouwd voor 3 tot 7 jaar!! Op de ziekte van Weil na, die werkt maar max. 1 jaar. Ik geef dan ook voorlopig geen cocktail meer maar nu alleen steeds Weil en over een paar jaar weer eens de cocktail.
Ik heb zelf contact opgenomen met een vertegenwoordiger van vaccins (Pfizer) en die vertelden me dit wat ik nu net geschreven heb. Ook was ik afgelopen zomer nog bij een lezing in de UKG waar ditzelfde ter sprake kwam. Men is erachter gekomen dat het vele enten helemaal niet zo onschuldig is als men eerst dacht (kan bijv. auto-immuunziektes veroorzaken) en ook is gebleken dat de immuniteitsduur van de meeste vaccins dus veel langer is dan 1 jaar.
Afbeelding

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

twinkeltje schreef:maar voor pups is ondwoormen en enten toch wel van belang of denken jullie daar ook anders over
Als pup hebben ze wel ontworming gehad en inentingen.
twinkeltje
moderator

ja ik geef ze dus ook al die pups entingen en ondwoorm bij elke prik de hond te minste de DA maar nog niks gevonden in de ondlasting dus bij de laaste prik geen ondwoorming denk ik
en ik ga ook eens goed na denken over de jaarlijkse prik wand waarom troep inspuiten als het niet nodig is thanks
Afbeelding
molly

Ongelezen bericht door molly »

inenten en ontwormen beiden.

ik moet het ontwormen goed bijhouden de dierenarts heeft mij nl uitgelegt wat het risico voor kleine kinderen zou kunnen zijn dus ik wacht niet op wormen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik ontworm en ent wel respectievelijk 2 x per jaar (ontwormen) en 1 x per jaar (enten). Ik ga niet in de stront roeren midden in de struiken om te kijken of ze wormen hebben en daarnaast zie je niet alle wormen. Ze zijn nooit ziek van de kuur, dus die krijgen ze hier gewoon regelmatig.

enten vind ik wel zo veilig en daarnaast moet het wel als ik ze meeneem op vakantie en met trainen is het verplicht. Vind het ook niet erg, want mijn honden zijn zo goed als nooit ziek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik ontworm ook 2 keer per jaar en met enten denk ik erover om dit om het jaar te doen.

Waarom wel ontwormen? Ik ontwormde mijn kat nooit en die heeft dus een gigantische worminfectie gehad: op sterven na dood! Gelukkig is hij er weer bovenop gekomen uiteindelijk.
Wormen zie je trouwens niet altijd in de ontlasting.

V.w.b. knoflook geven: volgens mij helpt dit alleen tegen vlooien en niet tegen wormen :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Inenten heb ik onze kat nooit gedaan.

Onze honden worden wel geent anders komen ze de grens niet mee over.

Ontwormen heb ik 1 keer gedaan een keer met Rockey en met Cyber en die zijn er toen zo ziek van geworden dat ik het nooit meer heb gedaan.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik ontworm , dat blijf ik doen. 2 keer per jaar.
Ik heb jonge kinderen die op de vloer spelen.
Inenten is een noodzakelijk iets.
Ik zou wel een minimaal entschema kunnen maken, maar daar nemen ze in het buitenland geen genoegen mee.
En hij zal toch mee moeten. ;) Op vakantie.
Ik laat mijn kinderen ook gewoon inenten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daan schreef:Ik ontworm , dat blijf ik doen. 2 keer per jaar.
En hij zal toch mee moeten. ;) Op vakantie.
Ik laat mijn kinderen ook gewoon inenten.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

miranda schreef:Inenten heb ik onze kat nooit gedaan.

Onze honden worden wel geent anders komen ze de grens niet mee over.

Ontwormen heb ik 1 keer gedaan een keer met Rockey en met Cyber en die zijn er toen zo ziek van geworden dat ik het nooit meer heb gedaan.
Er zijn verschillende middelen voor ontwormen. Misschien kun je iets anders vragen als je toch graag zou willen ontwormen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ondanks dat ik weet dat het niet hoeft zal ik sam ook gewoon 2x per jaar ontwormen en 1x per jaar enten.

voor de vakantie en training is het verplicht
Afbeelding
Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

Ontwormen doe ik 3x per jaar
en enten doe ik ook
ze zijn eergisteren geweest voor de grote cocktail
volgend jaar de kleine
(parvo weil)
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik ontworm ook niet als er gene wormen zijn,
maar ik breng dus wel iedere 3 maanden ontlasting naar de da om te controleren op wormen.
volgende week is het weer de hoogste tijd voor het ontlasting onderzoek :mrgreen: .
kan eigenlijk 1x per halfjaar, maar omdat qyan toch nog steeds niet helemaal voor de volle 100% van zijn klachten af is en daradoor ook weer wat makkelijker wormen kan krijgen, doe ik het dus iedere 3 maanden.
waarom? qyan heeft in zijn jonge leven al genoeg troep gehad, dus preventief troep geven heb ik voor qyan niet zo'n zin meer in.

inenten.
ieder jaar parvo/ weil.
de rest van de entingen niet meer of 1x per 3 jaar, daar ben ik nog niet uit.
waarom wel parvo weil/ geen aparte enting verkrijgbaar voor parvo, dus beide.
black and tan schijnen parvo gevoelig zijn, dus dat moet geent worden.
waarom zo min mogelijk enten: qyan reageerd op entingen en krijgt er ene tal van problemen van. risico wat hij lopt met enten is groter als met niet enten.
kennelhoest enting wordt hij doodziek van, die mag hij dus niet meer.
dat zijn mijn redenen.
sampy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sampy »

Ik ontwormt onze hond ook 2x per jaar en 1 x de jaarlijkse injectie.
Ik zeg maar beter voorkomen dan genezen.
Ze wordt nu 9 en nooit problemen gehad.

Groetjes San
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Martijn schreef:
Daan schreef: Ik laat mijn kinderen ook gewoon inenten.
Ieder jaar? wetende dat ze gewoon al immuun zijn en er leukemie van kunnen krijgen?

Ja dus..je hond kan gewoon doodgaan van inentingen.
Wel risico, geen nut. Voor mij is de keuze snel gemaakt.
Laat jij ze ook niet enten tegen Parvo en Weil?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Yari
Zeer actief

sampy schreef:Ik ontwormt onze hond ook 2x per jaar en 1 x de jaarlijkse injectie.
Ik zeg maar beter voorkomen dan genezen.
Ze wordt nu 9 en nooit problemen gehad.

Groetjes San
Inderdaad beter voorkomen.... want te genezen is een auto-immuunziekte niet :cry:
De zgn. hondenziektes zijn bij volwassen gezonde honden 9 van de 10 keer wel gewoon te genezen mochten ze het toch oplopen (lijkt met sterk want het is bewezen dat na 3x toedienen de immuniteit tenminste 3 jaar is (behalve Weil), maar goed)
Dus niet elk jaar die hele cocktail!! Want nogmaals: een auto-immuunziekte is niet te genezen!!!! :jank:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Wel risico, geen nut. Voor mij is de keuze snel gemaakt.
voor mij is het risico van niet enten gewoon veel groter en ontwormen... ben blij dat het verplicht is bij het trainen en voor de vakantie!
Afbeelding
Yari
Zeer actief

malinois schreef:
voor mij is het risico van niet enten gewoon veel groter en ontwormen... ben blij dat het verplicht is bij het trainen en voor de vakantie!
Ga jij je pak melk ook al een week voor de houdbaarheidsdatum weggooien dan?? Is namelijk precies hetzelfde :roll:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:
Ga jij je pak melk ook al een week voor de houdbaarheidsdatum weggooien dan?? Is namelijk precies hetzelfde :roll:
nee, maar mijn hond is geen pak melk maar een levend dier, die misschien best wormen kan hebben die je niet ziet... dan weet je dat in ieder geval 2 x per jaar geen worm meer in het lichaam zit en als ik het niet vertrouw doe ik het nog een keer extra. Ik vind het risico van niet-enten en ontwormen gewoon groter... ja als je een hond zoals Qyan hebt, dan is het misschien wat anders, die wordt er doodziek van. Mijn honden hebben nooit ergens last van, zijn er geen seconde ziek van...
Daarnaast zijn ze ook (zo goed als) nooit ziek...
en wat ik al zei, het is verplicht bij het trainen en op vakantie en ja, verdrietig ben ik er niet om.... worden er in ieder geval geen pups ziek van mijn honden!
Afbeelding
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik ontworm 2x per jaar,puur omdat ik kleine kinderen heb en het risico niet wil nemen dat die ook wormen gaan krijgen
En ik doe om het jaar de cocktail en anders de parvo/weil
Mijn kinderen ent ik via het landelijk entingsprogramma
Afbeelding
Daan

Martijn schreef:
Daan schreef: Ik laat mijn kinderen ook gewoon inenten.
Ieder jaar? wetende dat ze gewoon al immuun zijn en er leukemie van kunnen krijgen?

Ja dus..je hond kan gewoon doodgaan van inentingen.
Wel risico, geen nut. Voor mij is de keuze snel gemaakt.
Natuurlijk mijn kinderen niet ieder jaar, maar volgens het landelijk inentingsprogramma. En dat gaat al helemaal uit van de werkingsduur van entingen.
Maar over de mogelijke bijwerkingen is ook veel discussie.
En ik heb alle voors en tegens afgewogen.

Twee kinderen heb ik gekend die zijn gestorven aan een het type hersenvliesonsteking waartegen tegenwoordig tegen geent wordt.

Mijn neef heeft het overleefd.
Dat is te dichtbij, om te zeggen 'pff, het risico is tegewoordig zo klein.
Maar dat betreft mijn kinderen.
Die zou ik overal tegen willen beschermen.
Als dat zou kunnen

Ik zou graag Diesel met 'beleid' willen laten enten.
Omdat ik weet dat veel entingen overbodig zijn binnen een bepaald tijdsbestek.
Dus meer kijken naar de werkingsduur van entingen en het schema daarop afstemmen.
Maar ik wil hem ook graag meenemen op vakantie.
Dan houdt het al op.
Ik kan natuurlijk mijn hond oningeent meenemen, of thuislaten bij een oppas.
Dan is mijn keus ook snel gemaakt.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Dan houdt het al op.
Als je naar het buitenland gaat is toch alleen de Rabies-enting verplicht?
Daan

Wil de hond schreef:
Dan houdt het al op.
Als je naar het buitenland gaat is toch alleen de Rabies-enting verplicht?
haha, jij zet me weer gelijk voor het blok. Ben gelijk gaan zoeken en volgens mij heb je gelijk.
Maar Weil geef ik liever elk jaar omdat Diesel heel veel zwemt.
Hij krijgt verder de parvo en de coctail.
Maar ik ga nu gelijk eens verder zoeken.
Heeft iemand een lijstje hoelang verschillende inentingen geldig zijn/werkzaam zijn?of een link waar ik dat kan vinden
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”