Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Topic over wandeltijden pup
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Topic over wandeltijden pup
ik weet dat tijden geleden er een topic was over de onzin van de 5 minutenregel en daarin erg goede bijdragen en onderbouwingen van o.a. inge O
ik krijg het niet gevonden maar wil het topic graag terugvinden ivm een discussie die ik heb gehad dat ik willem overbelast (ja, wij lopen wel een half uurtje en soms zelfs 45/60 minuten inclusief spelen zonder door te lopen)
ik krijg het niet gevonden maar wil het topic graag terugvinden ivm een discussie die ik heb gehad dat ik willem overbelast (ja, wij lopen wel een half uurtje en soms zelfs 45/60 minuten inclusief spelen zonder door te lopen)

- dagmar88
- Zeer actief
Re: Topic over wandeltijden pup
M@scha schreef:ik weet dat tijden geleden er een topic was over de onzin van de 5 minutenregel en daarin erg goede bijdragen en onderbouwingen van o.a. inge O
Hoe veel meer onderbouwing heb je nodig
-
Laan78
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
Dat topic zou ik ook wel graag willen lezen. Die 3 x 10 minuutje vind ik zo weinig als ik ook naar de energie van mijn pup kijk. Maar ik wil ook geen problemen op latere leeftijd veroorzaken.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hahahaha als ik me met Skittles aan die tijdentabel had gehouden hadden we nu beide in een loony bin gezeten
En Oor ook trouwens 
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Ik heb me er ook niet aan gehouden. Ik kijk gewoon naar Saar.
We zijn vaak een uur weg, met de scootmobiel dus dan rent ze ook nog eens, rent heen en weer, speelt, beukt jess omver. Vaak wil ze al op de heenweg op het plankje, ammehoela. Als je energie hebt om Jess te pesten, dan kun je ook lopen luilak.
En we hebben ook rustig zo'n wandeling en dan diezelfde avond nog cursus. Dan is ze de volgende dag wel moe en doen we die dag kleine rondjes.
Ik ga niet 3 uur op pad met haar natuurlijk, maar met een beetje gezond verstand kun je prima aan de hond zien of je teveel met ze doet. Zonder minuten tellen
We zijn vaak een uur weg, met de scootmobiel dus dan rent ze ook nog eens, rent heen en weer, speelt, beukt jess omver. Vaak wil ze al op de heenweg op het plankje, ammehoela. Als je energie hebt om Jess te pesten, dan kun je ook lopen luilak.
En we hebben ook rustig zo'n wandeling en dan diezelfde avond nog cursus. Dan is ze de volgende dag wel moe en doen we die dag kleine rondjes.
Ik ga niet 3 uur op pad met haar natuurlijk, maar met een beetje gezond verstand kun je prima aan de hond zien of je teveel met ze doet. Zonder minuten tellen
-
Laan78
- Vaste gebruiker
Met mijn 2 Jacks ook nooit aan gehouden. Maar natuurlijk heel ander ras en ik had er gewoonweg nog nooit van gehoord. Mijn jongste hond ging eigenlijk meteen mee met de wandelingen van de oudste. Hooguit hielden we ze iets korter, weet ik niet meer. Maar wel gewoon naar het bos en strand enzo.
Nu bij Ziggy ben ik veel voorzichtiger. Toch bang dat ik zijn gewrichten verknal ofzo. Maar een beetje frustrerend is het wel. Hier op 5 minuten lopen een prachtig losloopbos. Ben ik nog niet geweest, want na 5 minuten heen en 5 minuten terug zijn de 10 minuten al weer op. Er naartoe dragen kan ik niet.
Nu bij Ziggy ben ik veel voorzichtiger. Toch bang dat ik zijn gewrichten verknal ofzo. Maar een beetje frustrerend is het wel. Hier op 5 minuten lopen een prachtig losloopbos. Ben ik nog niet geweest, want na 5 minuten heen en 5 minuten terug zijn de 10 minuten al weer op. Er naartoe dragen kan ik niet.
- M@scha
- Zeer actief
oh nee ik hou mij er ook niet aan, maar heb alleen de argumenten: vind ik stom, kijk naar willem, die kan dat echt wel!
en toen bedacht ik mij dat topic waar volgens mij best steekhoudende zaken in stonden.
bedankt!
en toen bedacht ik mij dat topic waar volgens mij best steekhoudende zaken in stonden.
bedankt!

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...
- M@scha
- Zeer actief
dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Ik heb me er met Triss ook niet aangehouden. Die had en heeft zoveel energie! Wel gekeken naar de manier van bewegen. Gewoon rennen op vlakke bodem geen probleem, maar mul zand of ongelijke bodem met kuilen heb ik wel zoveel mogelijk vermeden. En ook bij spelen met honden, bij honden die haar omver beukten heb ik haar er van weggehaald. Daar leert ze niets van en kan me niet voorstellen dat het goed is om keer op keer over de kop gelopen te worden.

Groetjes Marja
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
M@scha schreef: dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.
Misschien vinden mensen die wel een comfortabele verklaring voor honden met zware gewrichtsproblemen. "Het ligt niet aan de belachelijke lichaamsbouw, de miserabele inteelt of t hele ras, maar die hond stort met 2 jaar in elkaar omdat hij als pup langer dan 10 minuten achter elkaar mocht lopen

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Tja, je weet het niet. Nou lijkt een half uur lopen en 5x apporteren me niet overdreven veelM@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
De labrador van mijn moeders achterburen is met anderhalf jaar in elkaar gestort. Dier hing opeens van blessures aan elkaar. Ze mocht toen voor het eerst los rennen, nadat ze keurig tot op de minuut aangelijnd had gelopen tijdens haar eerste anderhalf jaarM@scha schreef: dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.
Natuurlijk moet ze aanleg voor oa de hd hebben gehad maar ze had ook geen enkele bespiering of benul hoe je fatsoenlijk rent en speelt op ongelijke ondergrond
- mijke
- Zeer actief
Hmmm. Oor is 5,5 en ze staat nog steeds rechtopM@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...
- M@scha
- Zeer actief
ja.. ik schrok wel even omdat de hond van mijn Zwager 8 weken ouder is en dus bij inspanning mankt aan een voorpoot, maar volgens pascal loopt die veel minder dan willem..mijke schreef:Hmmm. Oor is 5,5 en ze staat nog steeds rechtopM@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...Ik wacht af
dus hopelijk is er niks serieus mis met hem
bij willem ben ik er niet zo bang voor eigenlijk

- mijke
- Zeer actief
Ach dat is wel sneu. Maar hij kan zich ook gewoon verstapt hebben toch?
- M@scha
- Zeer actief
ja, nou.. hij had het ineens met een wandeling. toen een paar dagen rustig aan gedaan en toen was het over.. toen heeft hij met willem gespeeld, was al snel aan het hijgen terwijl willem nog geen vermoeidheid liet zien en na een tijdje begon hij weer te trekken met de voorpoot...mijke schreef:Ach dat is wel sneu. Maar hij kan zich ook gewoon verstapt hebben toch?
dus ik hoop dat het niks is

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Biène heeft vanaf dag 1 (7 weken oud) gewoon meegelopen met de dagelijkse wandelingen van destijds Marouck en Nika. Ze is op bijna 2 jarige leeftijd geröntgend en dat was perfect. Ze is nu 11.5 jaar oud en loopt nog met gemak de wandelingen. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit mank heeft gelopen (behalve toen Marouck in haar poot had gebeten) oid, nu nog niet. Merk nu wel dat ze wat vaker "trilpootjes" heeft en soms wat door de achterhand zakt, maar dat is eerder als ik wat minder heb gelopen gedurende een paar dagen als andersom.M@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...
Ik kijk er dus niet naar, kijk naar de hond. De enige met wie ik er wel rekening mee heb gehouden was Nika en die bleek HD te hebben ontwikkeld. De herders waren allemaal goed toen ze geröntgend werden.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
ik ben er vanuit gegaan dat rechtlijnige beweging gewoon goed is en hoekig bewegen zoals rennen met veel bochten minder.
Maar ik ben wel bewust gaan letten op het soort beweging niet zo zeer op de hoeveelheid. En ook gerust lekker lanterfanten en snoepjes zoeken in het gras. Ik heb heel wat uren doorgebracht op het grasveld terwijl Fred om me heen aan het struinen was en lekker rustig slenteren.
Maar ik ben wel bewust gaan letten op het soort beweging niet zo zeer op de hoeveelheid. En ook gerust lekker lanterfanten en snoepjes zoeken in het gras. Ik heb heel wat uren doorgebracht op het grasveld terwijl Fred om me heen aan het struinen was en lekker rustig slenteren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet lopen is erger dan wel lopen, volgens mij.
Dat artikel is van Nijland en sinds kort maakt hij het nog bonter. Het heeft al voor heel wat opschudding gezorgd onder diverse fokkers
Ik vind het wel zinnig.
En de collegae waarmee het geschreven is zijn ook geen amateurs.
http://www.marcelnijland.nl/tip/
Dat artikel is van Nijland en sinds kort maakt hij het nog bonter. Het heeft al voor heel wat opschudding gezorgd onder diverse fokkers
Ik vind het wel zinnig.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou dit. En deze ontaarde puppemoeder gaat ook vanaf een maand of 8 langzaam t fietsen opbouwen...Nanna schreef:Daar heb ik me nooit een sodemieter van aangetrokken. KIJK naar je pup.
En vooral ook wat voor pup dat is.
Je snapt toch zelf ook wel dat een Mastinobaby niet hetzelfde aankan als een Whippetkind.
En je hebt een half uur buiten en een half uur buiten hè. Een heel verschil of je dat halve uur ferm de pas er in zet of wat loopt te klooien op een veldje.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Laatst op fb in de fvf groep nog een discussie over gehad. Als een ras van normale beweging al uit elkaar valt dan moet je grote vraagtekens hebben bij de gezondheid van t ras....M@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Dat lijkt redelijk op hoe ik het met Elco gedaan heb en met Gait van plan ben te gaan doen 
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat er niet in zit komt er ook niet uit. Een hond krijgt geen hd van teveel beweging. T kan wel sneller verergeren door belasting. Hier trainen ze ook spelenderwijs vanaf 8 weken en daarbij hoort ook (laag) springen, apporteren en rennen.M@scha schreef:ja.. ik schrok wel even omdat de hond van mijn Zwager 8 weken ouder is en dus bij inspanning mankt aan een voorpoot, maar volgens pascal loopt die veel minder dan willem..mijke schreef:Hmmm. Oor is 5,5 en ze staat nog steeds rechtopM@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...Ik wacht af
dus hopelijk is er niks serieus mis met hem![]()
bij willem ben ik er niet zo bang voor eigenlijk

- dagmar88
- Zeer actief
M@scha schreef:dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.Leonie. schreef:Ik vond het ook wel lastig. Ik heb met Millie veel te veel gelopen, als ik naar de 10 minuten regel kijk. Ze is zelfs mee naar Terschelling geweest toen ik haar een maand had en daar hebben we wat afgewandeld. Natuurlijk heb ik goed naar haar gekeken (en haal veel gedragen), maar je kunt niet alles zien, toch? Ja, of ze moe is, maar hoe haar spieren en gewrichten er precies aan toe zijn, dat weet ik gewoon niet...
Oh.
Dan gaat ons nest niet oud worden. Die liepen en speelden met het hele clubje al makkelijk een uur of anderhalf met zeven weken.
Als ze moe waren gingen ze op de arm.
Jaap was altijd als laatste moe en is een stevige wandelaar gebleven.
Met charlie was ik minder makkelijk, die was dan thuis weer niet te houden. En heeft in een dolle bui haar schouder blijvend beschadigd.
Lijkt me voor een pup een stuk gezonder net als jaap buiten lekker te banjeren en thuis te rusten.
- Maartje
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Niet lopen is erger dan wel lopen, volgens mij.
Ik vind het wel zinnig.
Die tien minuten per maand die daarin wordt genoemd vond ik in ieder geval al een stuk reëler. Maar ik heb het als richtlijn gebruikt en niet als harde grens. Een uurtje lopen, lekker op een terrasje zitten (en dan wat langer, uiteraard alleen voor de pup
Ze heeft gewoon met de ander honden meegelopen met de dagelijkse rondjes en na een maand of 4 was optillen niet meer nodig.
Mijn jonge hond kan nog steeds niet zo goed d'r energie doseren, maar met wat gezond verstand (bv niet meer wild met een andere hond laten spelen aan het eind van een lange wandeling), maak ik mij daar helemaal niet druk om. Wat ze in huis uitspookt, zeker bij te weinig beweging, is absoluut belastender.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Oh nou Csiva is 4 en liep al heel snel gewoon een uur mee in t bos en doet het nog primaM@scha schreef: dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.
- Maartje
- Zeer actief
Machie schreef:Oh nou Csiva is 4 en liep al heel snel gewoon een uur mee in t bos en doet het nog primaM@scha schreef: dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.
Lupa was met de afgelopen dogtrail 9,5 maand
Dat maakt mij wel een hele onverantwoordelijke en slechte baas
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Fiji is volgend jaar 10 maanden en als we de dogtrail doen, loopt ze die gewoon meeMaartje schreef:Machie schreef:Oh nou Csiva is 4 en liep al heel snel gewoon een uur mee in t bos en doet het nog primaM@scha schreef: dat was het argument. willem zou als hij 2 was ineens volledig in elkaar storten omdat ik nu een half uur ging lopen en hem daarin 5x liet apporteren.
Lupa was met de afgelopen dogtrail 9,5 maandDat heb ik maar nergens hardop gezegd, want dat mocht natuurlijk officieel niet. Maar geen oppas en een hondje wat het prima aankon......afzeggen is dan wel wat overdreven.
Dat maakt mij wel een hele onverantwoordelijke en slechte baas
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Mijn labradors gaan vanaf 8 weken gewoon de ronde mee met de volwassen honden.
En natuurlijk ga ik dan geen 20km hardlopen (niet dat ik dat anders wel doe
) maar ik loop gewoon rustig aan en makkelijk een uur.
Tussendoor even stilstaan om dingetjes te ontdekken, een apportje, even spelen, wat dan ook.
Mijn honden zitten goed in elkaar, zijn niet overdreven zwaar gebouwd en hebben een temperament waarmee je je nieteens aan de minutenregel zou kunnen houden al zou je willen.
Ik kom net terug van het rontgenen van de jongste (Fudge), net als de rest: prima heupen en ellebogen.
En natuurlijk ga ik dan geen 20km hardlopen (niet dat ik dat anders wel doe
Tussendoor even stilstaan om dingetjes te ontdekken, een apportje, even spelen, wat dan ook.
Mijn honden zitten goed in elkaar, zijn niet overdreven zwaar gebouwd en hebben een temperament waarmee je je nieteens aan de minutenregel zou kunnen houden al zou je willen.
Ik kom net terug van het rontgenen van de jongste (Fudge), net als de rest: prima heupen en ellebogen.