Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blog hondenbeten & cijfers

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Blog hondenbeten & cijfers

Ongelezen bericht door Hippo »

O.a. voor Paisley die r naar vroeg:

"Zoals iedereen weet, denk ik, hebben wij 2 honden: Pepper en Donut. Beide behoren tot een sterk ras. Honden die volgens sommige ook wel onder de titel vechthond door het leven gaan. Nu is Donut wel een felle donder met een klein hart, Pepper is de zachtheid zelve. De discussie rondom sterke rassen begint steeds feller op te laaien. Op zich geen verkeerde discussie, hoewel ik denk dat de discussie zich niet alleen zou moeten focussen op de sterke rassen, maar op ALLE hondenrassen.

Als je kijkt naar alle bijtincidenten, dan kom je uit op een schrikbarende 150.000. Ruim dertig procent hiervan zorgt er voor dat er een behandeling van een arts of ziekenhuis bij nodig is. Ruim dertig procent, dan heb je het hier over meer dan 45.000!
Uit onderzoek is gebleken dat slechts 0,6 procent (!) veroorzaakt wordt door de American Staffordshire Terrier, Bull terrier of Franse bulldog. Daartegenover staat een 10,4 procent van de Jack Russell, 5 procent voor de Duitse herder en 4,8 voor de Belgische herder. De Labrador en de Golden Retriever behalen beide een percentage van 2,9.

Nog meer cijfers:
- In 77% van de bijtincidenten is het een bekende van de hond
- In 65% van de gevallen gebeurde het in huis waarvan de gemiddelde leeftijd van de slachtoffers 5 jaar is
- Daarvan is 86% veroorzaakt door wat het kind deed

Als ik nu om me heen kijk wat er gebeurt, dan zie ik voornamelijk de focus liggen op de sterke rassen. Maar van alle bijtincidenten is dit de minderheid. Wil je daadwerkelijk iets doen aan alle bijtincidenten, dan zal er iets gedaan moeten worden aan verantwoord hondenbezit. Hoe ga je met een hond om. Waar moet je op letten en hoe kan je het voorkomen.

Dan kom ik meteen bij het pijnpunt. Want wie gaat de labrador of de golden retriever (toch samen verantwoordelijk voor 5,8%! van alle bijtincidenten) veroordelen? Dat zijn de liefste familiehonden en doen nooit wat. Op die 5,8% na dan.
Het is veel makkelijker om een groep honden te nemen waar veel mensen al een vooroordeel over hebben. En door dat vooroordeel te voeden met nieuwe beelden, wordt het keer op keer bevestigd. Op een zelfde manier kan je van een golden retriever een monster maken. Als je maar vaak genoeg herhaalt en laat zien wat de gevolgen zijn. Het omdraaien van het beeld van een familie hond is niet lucratief en biedt geen mooie televisie.

En nu laat ook Brandpunt zien dat zij geen objectieve televisie kunnen maken. In plaats van te laten zien wat alle andere honden doen, wordt de focus gelegd op de sterke rassen. Waarom?! Het antwoord is natuurlijk simpel en meteen daarom zo jammer. Natuurlijk zijn de kaken sterk van deze honden. Maar als we het hebben over hoe je mensen een mening kan aanpraten, tel dan maar eens hoe vaak het woord vechthond in de mond wordt genomen. Beelden worden verknipt en zo versneden dat het dramatisch overkomt. Meerdere keren per week komen bijtincidenten binnen KNIP. Meteen daarna een foto van een heftige bijtwond. De koppeling wordt gelegd. Maar als we naar de cijfers kijken, is het meerendeel dus blijkbaar niet van de sterke hondenrassen, maar van alle soorten honden. Objectieve verslaggeving?.......

En als je het hebt over een beeld neerzetten. Natuurlijk wordt in het donker in de regen beelden getoond van honden die aan het sporten zijn met een commentaar stem die duidelijk vraagtekens zet bij de bedoeling van deze mensen.

Welke media durft het aan om een objectief beeld weer te geven? Ik ben benieuwd en wil liever nog zeggen: ik daag je uit.

Elk bijtincident is er 1 teveel, ongeacht het ras:
Punish the deed
Not the breed

Bron cijfers:
- Raad van Beheer
- DGK centrum Beek"

Bron:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Blog hondenbeten & cijfers

Ongelezen bericht door mijke »

Die zag ik ook voorbij komen op facebook. Ik heb toen gevraagd die cijfers te specificeren. Is er bijvoorbeeld bijgehouden hoe ernstig de verwondingen waren van de andere hond of het mens - iets wat in dit vraagstuk niet geheel onbelangrijk is. Ik word liever 20x in mn kuit gebeten door een chihuahua dan 1x in mn nek door een pitbull. Maar daar heeft ze helaas niet op gereageerd.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

De bijtincidenten die hier genoemd worden, zijn dus allemaal tussen hond en mens, als ik het goed begrijp. Ik zie juist grote problemen met bijtincidenten tussen honden onderling. Ik denk dat - als daar al cijfers van zouden zijn - de SPA's er wel eens heel fors uit zouden kunnen springen. Ook de ernst van de incidenten zie ik hier niet in terug. Als ik kan kiezen tussen een beet van een jack of een van een SPA, dan weet ik het wel hoor :roll:
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Cijfers komen uit 2007, toen waren er amper klapkaken.

Cijfers zeggen dus helemaal niets, maar worden natuurlijk gebruikt door al het hoogintelligente volk met hun 'o zo lieve pitbulls en aanverwanten' die nooit ites zullen doen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Oei ze gaan wel wat aan de haal met cijfers hoor. Daarbij telt een bijtincident waarbij een keffertje hapt in dit artikel net zo zwaar als een hond die een postbode afslacht.
Dan kom ik meteen bij het pijnpunt. Want wie gaat de labrador of de golden retriever (toch samen verantwoordelijk voor 5,8% van alle bijtincidenten) veroordelen? Dat zijn de liefste familiehonden en doen nooit wat. Op die 5,8% na dan.
Eerst wordt er gesteld dat er 5.8% van de bijtincidenten wordt veroorzaakt door deze retrievers.
En in het gequote stuk is ineens 5.8% van de retrievers niet jofel?

Je hebt met verschillende zaken te maken
- Deze retrievers zijn in Nederland in grote getallen aanwezig dus zullen ze ook in de incidentencijfers hoger uitkomen.
- Deze retrievers worden vaak als familie hond verkocht en komen dus vaker in gezinnen dan veel andere rassen, wat het risico op een bijtincident binnenshuis vergroot.
- Om een goed artikel te schrijven over het risico van verschillende honden, moet je je richten op een type bijtincident en niet alles op 1 hoop gooien. Bijvoorbeeld: De bijtincidenten met ziekenhuisopname tot gevolg, bijtincidenten van hond naar hond, Bijtincidenten waarbij het slachtoffer geen bekende is van de hond, of juist bijtincidenten van de hond naar de kinderen van het gezin. Of het percentage van de sterke rassen die gaan bijten uitzetten tegen het percentage van de gemiddelde hond die gaat bijten.

De intentie van de schrijver van het artikel is me duidelijk. Diegene vind dat de zwarte piet naar de sterke rassen wordt geschoven en verzamelt tegenargumenten. Dat is op deze manier niet zo moeilijk.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Flevo Bordertje schreef:De bijtincidenten die hier genoemd worden, zijn dus allemaal tussen hond en mens, als ik het goed begrijp. Ik zie juist grote problemen met bijtincidenten tussen honden onderling. Ik denk dat - als daar al cijfers van zouden zijn - de SPA's er wel eens heel fors uit zouden kunnen springen. Ook de ernst van de incidenten zie ik hier niet in terug. Als ik kan kiezen tussen een beet van een jack of een van een SPA, dan weet ik het wel hoor :roll:
Dat zal ik zeker niet ontkennen. Ik geloof graag dat SPA behoorlijk wat schadegevallen voor hun rekening nemen, geen idee of die cijfers verder kloppen, maar het beeld wat de media schetst is natuurlijk ook niet juist.

Ik ben juist vóór regels om minder SPA in handen te laten zijn van onverantwoordelijke baasjes. Elke (dood)gebeten hond of zwaar beschadigd mens door onkunde van de eigenaar is er 1 teveel.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ja dit soort cijfers komen met enige regelmaat voorbij. Maar wat hierboven al aangehaald wordt, ik heb liever een chihuahua in m'n kuiten hangen dan dat er een stafford in m'n nek. Dat maakt nogal verschil. En daarbuiten zijn het juist de hond-hond-aanvaringen waardoor deze types honden volgens mij in een niet zo best daglicht staan. En daar zie ik nooit cijfers van terug. Alsof je de vleesconsumptie wilt meten en dan een testgoep vol met vegetariërs gaat meten, dat geeft ook geen correct beeld. En zo geven cijfers over mens-hond-aanvaringen geen correct beeld van honden waarbij het "probleem" juist zit in de hond-hond-interacties. Met deze blog doet de schrijver dus zélf precies hetgeen waar hij de media van beticht...

Kan iemand me trouwens even de term SPA uitleggen? Ik lees 'm hier de laatste weken ineens heel veel en ik snap inmiddels uit de context wel wat er mee bedoeld wordt, maar waar stáát het voor?!
Laatst gewijzigd door grover op 02 dec 2016 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hippo
Zeer actief

Jessica3787 schreef:Cijfers komen uit 2007, toen waren er amper klapkaken.
Hoe kom je daar nou weer bij? in 2007 stond MP ook al vol met SPA advertenties en de asielen puilde toen ook al uit van de SPA. Misschien dat er nu iets meer zijn, maar stellen dat er in 2007 amber klapkaken waren slaat kant noch wal.

Het is jammer dat er geen recent onderzoek is naar bijtwonden en inderdaad zoals hiervoor als is beschreven, ingedeeld in categorieën.
1) hond - hond beten
2) hond - mens beten

En dan bijv een schaal van 1-5 van een schrammetje tot zwaargewond of dodelijk. De politiek, de dierenbeschermen en nog tallozen schreeuwen om maatregelen, maar een gedegen onderzoek naar feiten blijft uit. Daar snap ik niks van.
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

ja de impact van een bijt incident van pit of staff is ook hetzelfde als van een labrador, golden retriever of jack russell :oohja: natuurlijk

Verder zijn er veeeeeel meer duitse herders ,labradors ,golden retrievers dan( stamboom) pit en staf, de laatste jaren zijn er
wel enorm veel kruisngen bij gekomen ben benieuwd hoe ze dit allemaal registreren.

Ben benieuw wat de laffe en slappe politici voor maatregelen gaan nemen en zo ja wat de tegen acties en intimidaties
zullen zijn van het tokken volk wat er mee loopt.
Laatst gewijzigd door Rocco op 02 dec 2016 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief

We kunnen wel een eenvoudig onderzoekje als HF zelf doen.
De meeste zware incidenten komen in het nieuws, plaatselijke krantjes of internet kneuter nieuws.

Je kunt antwoord krijgen op de vraag: "Hoeveel procent van de honden die een andere hond heeft doodgebeten behoort tot de sterke rassen?"

Ik denk dat we dan net iets hoger uitkomen dan die 0,6%
En dit zijn de cijfers waarin ik ècht geïnteresseerd ben. Want hoe sneu het ook is als een irritant kind door de hond des huizes wordt afgestraft, t heeft op geen enkele manier met mn eigen situatie te maken.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hippo schreef:
Hoe kom je daar nou weer bij? in 2007 stond MP ook al vol met SPA advertenties en de asielen puilde toen ook al uit van de SPA. Misschien dat er nu iets meer zijn, maar stellen dat er in 2007 amber klapkaken waren slaat kant noch wal.

Het is jammer dat er geen recent onderzoek is naar bijtwonden en inderdaad zoals hiervoor als is beschreven, ingedeeld in categorieën.
1) hond - hond beten
2) hond - mens beten

En dan bijv een schaal van 1-5 van een schrammetje tot zwaargewond of dodelijk. De politiek, de dierenbeschermen en nog tallozen schreeuwen om maatregelen, maar een gedegen onderzoek naar feiten blijft uit. Daar snap ik niks van.
Precies. Dat zou de discussie ook een stuk zuiverder maken. Nu wordt het een welles-nietes spelletje over in hoeverre de cijfers kloppen en/of actueel genoeg zijn.
Ik denk dat hondenbezitters ook graag meer duidelijkheid zouden hebben over hond-hondincidenten, maar volgens mij spitst de registratie zich nu enkel en alleen toe op incidenten waarbij mensen zijn gebeten. Ik ben ook wel benieuwd hóe dat geregistreerd wordt, aangezien bekend is dat veel hondenbeten in huiselijke kring plaatsvinden. Veel mensen zullen geen aangifte of melding doen als ze door hun eigen hond worden gebeten. Of zijn er ziekenhuizen/eerstehulpposten die dat soort dingen ook bijhouden?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik denk wel dat het aantal klapkaken in 10 jaar tijd veel groter is geworden!
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

sbientje schreef:ik denk wel dat het aantal klapkaken in 10 jaar tijd veel groter is geworden!

klopt met vele kruisingen erbij
Hippo
Zeer actief

Paisley schreef:We kunnen wel een eenvoudig onderzoekje als HF zelf doen.
De meeste zware incidenten komen in het nieuws, plaatselijke krantjes of internet kneuter nieuws.

Je kunt antwoord krijgen op de vraag: "Hoeveel procent van de honden die een andere hond heeft doodgebeten behoort tot de sterke rassen?"

En dit zijn de cijfers waarin ik ècht geïnteresseerd ben. Want hoe sneu het ook is als een irritant kind door de hond des huizes wordt afgestraft, t heeft op geen enkele manier met mn eigen situatie te maken.
Paisley kom op zeg, meen je dat nou serieus?

Ik ken alleen van mensen van mijn hondenclub + vrienden in de hondensport al meer gevallen van de afgelopen 10 jaar die niet op 2 handen te tellen zijn. Waarbij andere honden of mensen buiten het sporten of gezinsleden om behoorlijk tot zeer ernstig gewond zijn geraakt door hun eigen hond. Doodgebeten teckel, andere zwaargewonde teckel, familieleden(dus geen gezinsleden) of vrienden/buren die te pakken zijn genomen. Allemaal geen kattenpis, mensen en dieren die naar het ziekenhuis moesten of de dierenarts. Dan nog een hele lijst aan doodgebeten katten. Denk je nou echt dat al die 'incidenten' officieel zijn gemeld? Nee hoor, bijna elk geval is afgedaan met een excuus en een bloemetje.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

grover schreef:Ja dit soort cijfers komen met enige regelmaat voorbij. Maar wat hierboven al aangehaald wordt, ik heb liever een chihuahua in m'n kuiten hangen dan dat er een stafford in m'n nek. Dat maakt nogal verschil. En daarbuiten zijn het juist de hond-hond-aanvaringen waardoor deze types honden volgens mij in een niet zo best daglicht staan. En daar zie ik nooit cijfers van terug.
Ik heb die stafford liever ook niet in mijn kuiten :schrik:

De cijfers zijn op zich niet verkeerd, de uitleg eromheen wel, die is gewoon in het straatje gegoten die de schrijver aanstond.
Daarbij worden volgens mij de meeste hond-hond bijtincidenten niet eens geregistreerd omdat de politie/overheid er toch niets mee kan.

Een goed onderzoek naar alle incidenten, uitgesplitst in wat voor incident en de ernst van verwondingen (zoals eerder aangehaald) zou een veel duidelijker beeld geven.

Hoe stom ook, de situatie zoals hij nu is loopt langzaam uit de hand, er zijn teveel verhalen van incidenten met vrij heftige afloop en dat is wat mensen bijblijft, niet de spa van om de hoek bij verantwoorde bazen die altijd een koekje van ze krijgt omdat die zo lief is :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Hippo schreef:
Paisley schreef:We kunnen wel een eenvoudig onderzoekje als HF zelf doen.

Paisley kom op zeg, meen je dat nou serieus?

Ik ken alleen van mensen van mijn hondenclub + vrienden in de hondensport al meer gevallen van de afgelopen 10 jaar die niet op 2 handen te tellen zijn. Waarbij andere honden of mensen buiten het sporten of gezinsleden om behoorlijk tot zeer ernstig gewond zijn geraakt door hun eigen hond. Doodgebeten teckel, andere zwaargewonde teckel, familieleden(dus geen gezinsleden) of vrienden/buren die te pakken zijn genomen. Allemaal geen kattenpis, mensen en dieren die naar het ziekenhuis moesten of de dierenarts. Dan nog een hele lijst aan doodgebeten katten. Denk je nou echt dat al die 'incidenten' officieel zijn gemeld? Nee hoor, bijna elk geval is afgedaan met een excuus en een bloemetje.
Dat bevestigt alleen maar hoe moeilijk het is om de werkelijkheid in cijfers te vangen.
Maar goed, ikzelf heb geen cijfers nodig om te weten dat ik bij het passeren van een klapkaak iets beter naar signalen moet kijken dan bij het passeren van een shitzu. Maar dan laat ik me dus ook niet overtuigen dat het de klapkaken niet zijn die de sfeer op straat kunnen verpesten, want maar 0,6% van de incidenten wordt door klapkaken veroorzaakt ( :LOL: )
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Nog beter gezegd, hier in de buurt liep een tokkie met een zwarte mechelse herder. Het dier had al een paar katten omgebracht, meerdere honden en mensen ernstig gebeten. De eigenaar van de dierenwinkel werd ook gebeten door die hond. Hij deed aangifte en kreeg de melding van de politie dat ze er niet veel mee konden doen. Hij heeft 3wkn op krukken gelopen vanwege de bijtwonden in zijn been. Hij is toen een actie gestart, met veel pijn en moeite, meermaals gebeld naar de gemeente, contact gelegd met de eigenaren van de gebeten honden enz. Pas toen het 'bekend' werd in het dorp en er nóg iemand werd gebeten en aangifte deed is een muilkorfplicht en aanlijnplicht opgelegd. De lokale krant en het AD wilde het niet publiceren, had te weinig nieuwswaarde. "Meneer er worden wel vaker mensen gebeten door herders". :piew: :piew:
Wees nou eerlijk, als het een SPA had geweest, dan hadden ze de volgende dag voor een interview + foto's al voor de deur gestaan.

Nogmaals, ik ben ook vóór het inperken van onverantwoordelijke eigenaren met een SPA, maar een gedegen onderzoek met cijfers zou wel op zijn plaats zijn.
Paisley
Zeer actief

Hippo schreef: Wees nou eerlijk, als het een SPA had geweest, dan hadden ze de volgende dag voor een interview + foto's al voor de deur gestaan.
Ik heb werkelijk geen idee, want die stafford die die rottweiler van het forum (van Thom) heeft doodgebeten liep ook kort na het incident weer door de wijk te paraderen terwijl de muilkorfplicht werd verzaakt.

In t ouderlijk huis hadden we een rottweiler die niet pluis was. Kwam ook door mn moeder, maar oke. Hij is herplaatst bij een man op een boerderij met meerdere rottweilers, t leek de ultieme plek en we hielden contact.
In enkele weken tijd:
- Jack russel van de buren op sterven na dood toegetakeld
- Postbode te grazen genomen
- Lam van de buren dood gebeten
Ze hebben hem in laten slapen. Maar er is geen enkele keer aangifte gedaan.

Betrouwbare cijfers ga je niet krijgen. Ze zijn er gewoonweg niet.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

grover schreef: Kan iemand me trouwens even de term SPA uitleggen? Ik lees 'm hier de laatste weken ineens heel veel en ik snap inmiddels uit de context wel wat er mee bedoeld wordt, maar waar stáát het voor?!
Staffords, Pitbulls en Aanverwanten
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

..Ff erg off topic, maar 'Hippo', wat een geweldige naam voor die hond...Heel erg grappig!
Hippo
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
grover schreef: Kan iemand me trouwens even de term SPA uitleggen? Ik lees 'm hier de laatste weken ineens heel veel en ik snap inmiddels uit de context wel wat er mee bedoeld wordt, maar waar stáát het voor?!
Staffords, Pitbulls en Aanverwanten
Of Stafford- en Pitbull Achtigen
Hippo
Zeer actief

Anne&Taar schreef:..Ff erg off topic, maar 'Hippo', wat een geweldige naam voor die hond...Heel erg grappig!
Dat is die gevaorlijcke klapkaak uit mijn onderschrift :mrgreen:

Ik ben echt geen moraalridder en zal nooit beweren dat mijn hond(die gelukkig niet hondagressief is) geen schade zal aanrichten. Ik vind de hetze die op dit forum heerst tegen de SPA wel stuitend.

Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend. Ik ben echter net zo alert als ik een SPA tegen kom als dat ik een Rottweiler, Dobermann, Tatra, Anatool, Cane Corse, Argentijn, Bulldog enz enz tegen kom. Ik wil die vreselijke berichten uit de media absoluut niet negeren, maar in mijn ogen wordt door de media zowat elke hond als vechthond of SPA bestempeld en breed uitgelicht.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik kan niks met cijfers als ze er zo staan. Ik wil niet weten hoeveel % van de hondenbeten door welk ras zijn gedaan. 2.8% goldens klinkt veel, maar daarvan zijn er 5x zoveel als SPA's? Je moet het wel in verhouding zetten tot de hoeveelheid honden die er in 1 ras zijn.
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Hippo schreef:

1) hond - hond beten
2) hond - mens beten

Dus jij beweert dat het aantal klapkaken slechts "Iets meer" meer is? Naast Amerikaanse staffords mét stamboom loopt er hele reeks kruisingen plus stamboomloze staffords rond.

En als we het dan toch over Marktplaats hebben. Even een snelle selectie geeft 115 advertenties van amerikaanse staffords. Slecht 11 van deze advertenties betreft stamboomhonden. Nemen we dan even pitbulls mee, nog eens 200 advertenties. Meer dan 300 advertenties van honden, nesten en dekreuen die er ten tijde van de RAD nooit hadden gestaan en bestaan.

Ik weet nog dat de RAD werd afgeschaft, en heb met eigen ogen gezien wat dit heeft betekent. Vroeger kwam ik incidenteel staffords tegen, nu kom ik er tijdens elke wandeling meerdere pitbullachtigen tegen.

Amerikaanse cijfers geven een heel ander beeld van het aantal ernstige bijtincidenten, waarbij meestal pitbullachtigen betrokken zijn. Zij hebben recentere cijfers die beter van toepassing zijn op Nederland na de RAD. En dat zijn alleen mens-hond incidenten. Ik denk dat het aantal dodelijke of bijna dodelijke incidenten van honden onderling ook schokkend is.
mijke
Zeer actief

Met andere woorden, er zijn geen degelijke cijfers, iig niet zoals we ze nodig hebben om de discussie écht goed te kunnen voeren, en het is vrijwel onmogelijk om die cijfers boven water te krjigen. Dat schiet lekker op :S:

Het enige wat we weten (uit de aflevering van Brandpunt) is dat Den haag het aantal bijtincidenten bijhoudt. Daarbij leek het alleen te gaan om bijtincidenten met mensen, volgens mij hielden ze alleen bij hoeveel mensen zich bij het ziekenhuis voor een beet lieten behandelen. Ze leken daarbij te insinueren dat het aantal scheurwonden (zoals je dat typisch bij SPA's ziet) de laatste jaren toeneemt, maar dat kan ook liggen aan hoe het gemonteerd is.

En in een ander topic zei Budkes laatst dat er landelijk bij de politie wel degelijk geregistreerd wordt en dat daar het probleem niet lag. Ik ben wel benieuwd wat de politie dan exact bijhoudt en of we die cijfers ergens vandaan kunnen toveren?
Paisley
Zeer actief

Hippo schreef: Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend.
Ah dat zie ik hier ook. Ik heb een tijdje in een tokkenwijk gewoond waar je struikelde over de staffordkruisingen, maar waar ik nu woon, zijn mensen vaak helemaal niet bekend met het slechte imago.
En er gebeurt ook nooit wat, de klapkaken hier is niets mis mee.

Misschien zijn het ook vooral de klapkaken in steden die in drukke plekken worden uitgelaten de types die na verloop van tijd uit de bocht kunnen schieten :idea:
Ik merk aan mijn honden ook dat ze in deze omgeving zijn veranderd, al waren ze in de stad ook probleemloos. Maar de rust doet ze goed.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hippo schreef:
Anne&Taar schreef:..Ff erg off topic, maar 'Hippo', wat een geweldige naam voor die hond...Heel erg grappig!
Dat is die gevaorlijcke klapkaak uit mijn onderschrift :mrgreen:

Ik ben echt geen moraalridder en zal nooit beweren dat mijn hond(die gelukkig niet hondagressief is) geen schade zal aanrichten. Ik vind de hetze die op dit forum heerst tegen de SPA wel stuitend.

Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend. Ik ben echter net zo alert als ik een SPA tegen kom als dat ik een Rottweiler, Dobermann, Tatra, Anatool, Cane Corse, Argentijn, Bulldog enz enz tegen kom. Ik wil die vreselijke berichten uit de media absoluut niet negeren, maar in mijn ogen wordt door de media zowat elke hond als vechthond of SPA bestempeld en breed uitgelicht.
Geweldig; met dat grijze vachtje en zijn...euh...Hippo bouw...Heel leuk gekozen! :mrgreen:
mijke
Zeer actief

Paisley schreef:
Hippo schreef: Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend.
Ah dat zie ik hier ook. Ik heb een tijdje in een tokkenwijk gewoond waar je struikelde over de staffordkruisingen, maar waar ik nu woon, zijn mensen vaak helemaal niet bekend met het slechte imago.
En er gebeurt ook nooit wat, de klapkaken hier is niets mis mee.

Misschien zijn het ook vooral de klapkaken in steden die in drukke plekken worden uitgelaten de types die na verloop van tijd uit de bocht kunnen schieten :idea:
Ik merk aan mijn honden ook dat ze in deze omgeving zijn veranderd, al waren ze in de stad ook probleemloos. Maar de rust doet ze goed.
het is toch gewoon logisch dat een SPA als ie weinig andere honden tegen komt minder de kans heeft om te flippen dan als ie tijdens elke wandeling tig honden tegen komt? En als ie dan ook nog verplicht op dat enige losloopveldje gezellig met andere hondjes moet spelen want ja dat is de enige plek waar ze los mogen dan is de kans op incidenten daar sowieso veel groter dan in de polder.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Aan die cijfers heb je niks, mensen die gebeten worden is niet hetgeen we ons druk om maken, mens agressie zit nou eenmaal niet in hun genen!
En zolang 95% geen aangifte kan doen als z'n hond aan baklappen is gescheurt door een klapkaak, zal je nooit kloppende cijfers krijgen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

sbientje schreef:ik denk wel dat het aantal klapkaken in 10 jaar tijd veel groter is geworden!
Dit dus, ik kwam ze 10 jaar geleden zelden tegen en de laatste jaren is het aantal explosief gestegen, kom ze nu op elke straathoek tegen.
Lunatic schreef: En zolang 95% geen aangifte kan doen als z'n hond aan baklappen is gescheurt door een klapkaak, zal je nooit kloppende cijfers krijgen.
Precies! zolang de politie niet mee wil werken blijft het lastig om aangifte te doen, 9 van de 10 keer word je weg gestuurd :80:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”