Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen jasje?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jonas26
Zeer actief

Re: Wel of geen jasje?

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Domor schreef: Nu loop ik liever niet in de regen omdat ik in dit huis mijn jas amper droog krijg terwijl de dames prima in de regen lopen.
Dat vind ik dan wel apart dat je niet gaat lopen in de regen omdat je jas niet droogt, koop een andere of een parapluie maar ze moeten toch naar buiten?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Mijn jas droogt niet omdat in dit huis bijna niets droogt (kleding heeft vaak ook 1.5 dag nodig als het regenachtig is). De paar dagen per jaar dat het de hele dag door regent lopen ze minder, dan staat de deur naar de 400m2 tuin gewoon 6-12 uur open (de rest van de dagen ook als het niet te koud is overigens). Ik heb 4 jassen, dus wel iets speling, maar liever blijf ik dus droog. En ik ben gelukkig niet erg beperkt in mijn tijden, dus ik kan al snel tussen de buien door wandelen.
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Hier geen koukleumen, maar Fen heeft in in de winter een regenjas aan vanwege haar versleten rug. Wereld van verschil de volgende dag; nat geregende of droge rug. Krijg er wat opmerkingen over, maar alsof dat boeit. Ze rent er mee rond en vind dar ze er prima mee op haar rug door het gras kan rollen :engel:
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy krijgt gewoon een jas aan. Ik hou haar vacht best kort. En het is maar een dun vachtje wat ze heeft. Dus zelf warm blijven lukt alleen als ze ook flink kan bewegen. Bij de laatste ronde voor het slapen gaan doen we een rustig rondje van ongeveer een kwartier, en dan krijgt ze het dus niet warm. Dan krijgt ze dus een jasje aan.

Regen heeft ze sowieso al een bloedhekel aan maar ze gaat wel mee, alleen wil het liefst weer naar huis. Met of zonder jasje maakt dan niet uit.

Droef heeft ook een hekel aan regen, vooral als we de wind vol in ons gezicht hebben en ik kan hem geen ongelijk geven. Regen in je gezocht is ook niet leuk. Voor de rest maakt het hem ook niet zoveel uit, hij zwemt ook en heeft het nooit koud.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Zou zo'n back on track matras fijn zijn voor een ouder hondje dat het tegenwoordig sneller koud heeft in huis?
Niet voor de warmte denk ik, maar misschien wel voor ligcomfort.
Als ze het lekker vindt om ergens in te kruipen is zo'n "ligzak" zoals Mojo van Longfields heeft wel wat?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb nooit last van regen. Lopen in de regen vind ik zelfs wel prettig als er niet teveel wind staat, alsof de stress van je afgespoeld wordt. Maar Uma ziet dat niet zo hoor :LOL: Vanmiddag moesten we na al een lange wandeling nog terug toen het begon te regenen en dan nog over het strand ook. Op een gegeven moment zag ik haar niet meer en stond ze bibberend achter een container te schuilen. Ik heb haar moeten aanlijnen om haar mee te krijgen :engel: Voortaan stop ik toch maar de regenjas in mijn tas, als ze die draagt loopt ze namelijk wel mee :F:
Ze heeft het niet van mij en al helemaal niet van Manu. Rara.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Manuma schreef:Ik heb nooit last van regen. Lopen in de regen vind ik zelfs wel prettig als er niet teveel wind staat, alsof de stress van je afgespoeld wordt. Maar Uma ziet dat niet zo hoor :LOL: Vanmiddag moesten we na al een lange wandeling nog terug toen het begon te regenen en dan nog over het strand ook. Op een gegeven moment zag ik haar niet meer en stond ze bibberend achter een container te schuilen. Ik heb haar moeten aanlijnen om haar mee te krijgen :engel: Voortaan stop ik toch maar de regenjas in mijn tas, als ze die draagt loopt ze namelijk wel mee :F:
Ze heeft het niet van mij en al helemaal niet van Manu. Rara.
:LOL:
Ik zie 't al helemaal voor me.
Nee, ik ga niet lopen :neenee: Zie je niet dat het regent joh? Gek mens :boos:

:LOL:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Om vervolgens continu achter mijn been te blijven lopen met haar zieligste blik :LOL: Ze is ook wel eens naar huis gerend alleen maar omdat het begon te regenen.
Ook als het hard waait wil ze niet plassen, ze staat dan te bibberen en trekt heel haar rug op.

Ik weet niet hoe ze overleefd heeft in een asiel maar ze moet jassen, truien en een heel zacht bed anders is ze doodongelukkig :engel: Knuffelvarkentje :I:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

nyckle schreef:
Jits90 schreef:Hier gaan we gewoon niet wandelen als het regent :pffff:
De honden zetten zelf toch geen stap buiten, dan wachten we liever op een droog moment (of hooguit lichte miezer).

Merken jullie overigens een verschil qua jasjes-behoefte tussen wel en niet gecastreerde honden? Of misschien voor en na?
Je leest toch overal van een castratenvacht dat die veel dikker zijn. Je zou denken dat het ook meer bescherming biedt tegen winterse temperaturen.
Tja, wat moet ik hier van zeggen. Als jij al niet met de honden naar buiten gaat, gaan de honden niet naar buiten. Zitten ze binnen met de poot in het kruis.

Over het algemeen hebben honden geen enkele last van kou. Het is het baasje die het doet. Watjes zijn het. :engel:
Oh kom op Nyckle, wat kan jij toch dom uit je nek lullen. :roll:

Mijn podenco's vinden regen verschrikkelijk. Jack probeerde altijd te schuilen, is wel onder auto's gekropen :roll: en herhaaldelijk bij mensen onder de paraplu en liever ook nog onder hun regenjas gaan staan. Toto en Lilo zijn minder inventief, maar lopen dieptriest mee in de regen. En aangezien Lilo inmiddels 14 jaar oud is, en een vacht van niks heeft, krijgt Lilo een jas aan. Niks watje, gewoon een ouwe dame die bij de eerste druppel al nat is tot op haar huid, en bij vrieskou staat te bibberen omdat er nul vet op dat magere lijffie zit.

Jij mag iets gaan zeggen over watjes als jij in je blootje de vroege ochtendwandeling in de regen doet. Met foto's uiteraard. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Hanneke2 schreef: Oh kom op Nyckle, wat kan jij toch dom uit je nek lullen. :roll:

Mijn podenco's vinden regen verschrikkelijk. Jack probeerde altijd te schuilen, is wel onder auto's gekropen :roll: en herhaaldelijk bij mensen onder de paraplu en liever ook nog onder hun regenjas gaan staan. Toto en Lilo zijn minder inventief, maar lopen dieptriest mee in de regen. En aangezien Lilo inmiddels 14 jaar oud is, en een vacht van niks heeft, krijgt Lilo een jas aan. Niks watje, gewoon een ouwe dame die bij de eerste druppel al nat is tot op haar huid, en bij vrieskou staat te bibberen omdat er nul vet op dat magere lijffie zit.

Jij mag iets gaan zeggen over watjes als jij in je blootje de vroege ochtendwandeling in de regen doet. Met foto's uiteraard. :D
Hanneke, ik heb hier in de omgeving maar 1 hond gezien met een jasje. En dat is een stok oud hondje. We lopen hier in weer en wind met de hond. De route is misschien wat korter, omdat de baas het niet leuk vindt.Maar de honden gaan gewoon mee.

Als ik de vermenselijkingen voorbij zie komen in dit topic. kan ik me voorstellen, dat er geen hond op straat te vinden is als het regent.

Ik denk, dat het maar net is wat je je hond aanleert.
Manuma
Zeer actief

Wat voor honden heb jij Nyckle?

Mijn hond is niet stokoud maar heeft geen ondervacht en een blote buik. Bovendien is ze een halfwindhond en heeft dus een ander vetpercentage en dunnere huid dan de meeste honden. Ze heeft het koud. En ik ben een behoorlijke bikkel in slecht weer net als mijn andere hond. Hoe komt dat dan? Omdat ze het gewoon koud heeft misschien?
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Domor schreef:Mijn jas droogt niet omdat in dit huis bijna niets droogt (kleding heeft vaak ook 1.5 dag nodig als het regenachtig is). De paar dagen per jaar dat het de hele dag door regent lopen ze minder, dan staat de deur naar de 400m2 tuin gewoon 6-12 uur open (de rest van de dagen ook als het niet te koud is overigens). Ik heb 4 jassen, dus wel iets speling, maar liever blijf ik dus droog. En ik ben gelukkig niet erg beperkt in mijn tijden, dus ik kan al snel tussen de buien door wandelen.

Koop een tweede jas? of een 5e of 6e.
Hier droogt alles ook niet snel. Maar desnoods trek ik de natte jas gewoon weer aan.
Maar Toots moet toch naar buiten. Toots wil zelf niet in de regen lopen maar soms moet het gewoon, En om dan niet te gaan omdat mijn jas niet zou drogen vind ik wel apart eerlijk gezegd.

Je hebt ook hele leuke regen capes die kun je over je jas dragen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Manuma schreef:Wat voor honden heb jij Nyckle?

Mijn hond is niet stokoud maar heeft geen ondervacht en een blote buik. Bovendien is ze een halfwindhond en heeft dus een ander vetpercentage en dunnere huid dan de meeste honden. Ze heeft het koud. En ik ben een behoorlijke bikkel in slecht weer net als mijn andere hond. Hoe komt dat dan? Omdat ze het gewoon koud heeft misschien?
Precies. Mijn Roemeense nep-herder kan het echt niets schelen of het regent, waait of sneeuwt. Maar mijn Spaanse half-galgo moet je dan echt vooruit trekken en die is diep ongelukkig.
Chihuahua-paws
Zeer actief

nyckle schreef:
Hanneke2 schreef: Oh kom op Nyckle, wat kan jij toch dom uit je nek lullen. :roll:

Hanneke, ik heb hier in de omgeving maar 1 hond gezien met een jasje. En dat is een stok oud hondje. We lopen hier in weer en wind met de hond. De route is misschien wat korter, omdat de baas het niet leuk vindt.Maar de honden gaan gewoon mee.

Als ik de vermenselijkingen voorbij zie komen in dit topic. kan ik me voorstellen, dat er geen hond op straat te vinden is als het regent.

Als ik Toots geen jasje aan doe bij temperaturen rond het vriespunt als het ook nog eens nat is, kan ik je garanderen dat ik snel een hondje heb met longontsteking. Wat een ander vind moet hij weten. Maar neem van mij aan dat niet iedereen die een hond een jasje aan trekt een hond vermenselijkt of dat doet omdat hij of zij het leuk vind. Hondje heeft het koud dus krijgt een jasje aan, ben blij dat dat kan.

Domor
Zeer actief

Dan vraag ik me af wat er bij onze hond verkeerd is gegaan, aangezien die al vanaf dag 1 (10 weken oud en kwam uit een kennel dus naar binnen gehaald worden bij tegen kende hij niet) besloot dat hij tegen niets vond een we hem moesten dwingen om onder het afdak vandaan te komen.

En los moeten we heel goed opletten of hij peert hem naar huis om onder datzelfde afdak te gaan zitten of hij duikt onder de geparkeerde vrachtwagen als het regent en de eerste jaren waren weer in principe dus ook van gewoon lopen. Wel korter ja, anders had je naderhand een hondje dat langdurig bibberde eenmaal thuis.

Dat de meeste jachthonden er geen last van hebben betekent niet dat het bij andere honden dan per definitie aangeleerd gedrag is.

@toots: als je verder leest zie je dat ik 4 jassen heb, en uiteraard gaan ze wel naar buiten maar meestal is het prima tussen de buien Door te doen en als een hond zich meldt dan doe ik gewoon de tuindeur open.

Ook de afgelopen dagen, die hier echt heel nat waren, heb ik grotendeels droog kunnen lopen. Scheelt een hoop, onder andere de muffe lucht (dus eigenlijk gewoon schimmelvorming) in mijn jas.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Je geeft als rede op voornamelijk omdat je kleding niet goed droogt ;)
Dat vind ik raar, maar dat ben ik ;)

Domor
Zeer actief

Schimmelvorming komt doordat mijn jassen niet goed drogen, het hele verhaal daarboven gaat om een andere hond (kleine boris) dan waarvoor ik de deur open zet (Ninthe en Noa). En zolang ik om de buien heen loop lopen de honden toch ook gewoon? En soms hebben ze dan een dag dat er minder gelopen wordt, krijgen ze ook niks van. Het ging om het feit dat de dames juist geen enkel probleem hebben met in de regen lopen terwijl ik dat zelf tegenwoordig zo min mogelijk doe (vroeger woonde ik op een plek waar alles prima droogde).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

nyckle schreef:

Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat sommige honden echt een hekel aan regen hebben? Of het door hun fysiek of weinig vacht snel koud hebben? En waarom zou je een hond dan tegen zijn zin mee gaan slepen - die wandelingen maken we uiteindelijk toch ook grotendeels voor onze honden?

Mijn honden hebben overigens geen probleem met regen. Maar ik had vroeger een collie die echt geen stap buiten de deur wilde zetten als het regende. Prima hoor, dan niet, en als ze echt moest plassen liep ze vijf meter mee om een plas te doen en liep dan in een rechte lijn terug naar huis. Ja, dan kun je een hond wel dwingen om mee te lopen, maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen als de hond helemaal geen lol heeft in die wandeling door de regen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik loop zelf niet heel graag door de regen. Dus als het even mogelijk is, loop ik tussen de buien door. Elco heeft er weinig problemen mee, behalve dat hij bij te lage temperaturen en nattigheid sneller afkoelt dan hij zich warm kan lopen. Dus dan lopen we maar kort. Op de fiets krijgt hij sowieso een jasje aan als het een graad of 12 of kouder is
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Manuma schreef:Wat voor honden heb jij Nyckle?

Ik heb twee Airedale terriërs. Ze worden ongeveer om 9 uur los gelaten in de tuin. Rond 5 uur komen ze in huis. Gaan in het uiterste hoekje van de kamer liggen, omdat ze het in de kamer warm vinden.
Als het regent hebben ze natuurlijk schuil mogelijkheden. Maar ze vliegen niet als een gek onder dak.
Vaak is het gewoon spelen in de regen.

Onze tuin is ongeveer een derde ha. Afleiding genoeg.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Don kruising Chi uit Spanje vind regen vreselijk.....maar jas aan. Die doet plas en gaat weer naar huis waar ze net zolang wacht tot ik weer terug ben.

Lee mijn Griek vind dat regen zeer doet maar hij heeft dikke vacht dus hij krijgt echt geen jas.

Oops daarintegen heeft een hele kast vol. Hij 's oud met kromme rug kale plekken etc maar hij houdt van elk weertype dus hij krijgt jas of trui aan puur voor xtra warmte en hij vind het heerlijk!

Dus doe lekker wat je zelf wil en wat hond leuk vind
Groetjes Heidi
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ja Toots Toots heeft ook liever geen jasje om, Vanmorgen voor het eerst weer sinds lange tijd dat Toots door de regen niet naar buiten wilde, alleen even net buiten de deur zijn poot opgetild. Maar het goot echt echt heel hard hele harde druppels ook. En dan hoeft het vooor mij ook niet. Dus weer naar binnen gegaan en zo meteen weer een nieuwe poging.

Maar als het koud is ook al vind hij het minder fijn laat hij zijn jasje wel prima toe. Als het niet echt koud is dan gaat hij lopen etteren dan wil hij zijn jasje niet om dan krijgt hij hem wel om maar dan verzet hij buiten geen stap haha. En als het koud is dan accepteerd hij het wel. Denk toch dat het een soort instinct ook is dat hij weet dat het dan nodig is of zo beetje vreemd.

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

hewi schreef:Don kruising Chi uit Spanje vind regen vreselijk.....maar jas aan. Die doet plas en gaat weer naar huis waar ze net zolang wacht tot ik weer terug ben.

Lee mijn Griek vind dat regen zeer doet maar hij heeft dikke vacht dus hij krijgt echt geen jas.

Oops daarintegen heeft een hele kast vol. Hij 's oud met kromme rug kale plekken etc maar hij houdt van elk weertype dus hij krijgt jas of trui aan puur voor xtra warmte en hij vind het heerlijk!

Dus doe lekker wat je zelf wil en wat hond leuk vind

Niko ook. Door zijn allergie heeft hij regelmatig kale plekken en wordt gewoon te koud.
Met jas aan loopt hij graag in de regen.
:mrgreen: Charlie ligt het liefst met een pyjama aan bij de verwarming onder een dekbed.
Heb haar jaren meegesleurd, nu hoeft ze niet meer. Zie er het nut niet van in.
Als het regent hangt ze haar muts over de drempel en klaar :mrgreen:
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Even een vraag over het dragen van een jasje.

Toen ik een paar weken geleden met Pepper bij de trimster kwam met de bedoeling dat ze zou worden geplukt, bleek ze geen ondervacht te hebben. Plukken kon dus niet, ze heeft nu alleen die lange haren. Trimster heeft ze een beetje gefatsoeneerd. Het lijkt mij dat Pepper het nu koud heeft. Even een plasje doen in de tuin en ze staat te bibberen. Is het nu wel of niet verstandig een jasje aante doen. Ze moet het niet koud hebben, maar aan de andere kant is het wel de bedoeling dat de ondervacht weer terug komt. Wordt dat verhinderd met een jas.

P.s. Het blijkt dat ik te enthousiast ben geweest met borstelen, en de ondervacht er mee uitgeborsteld heb. Het was onkunde van mij enheb de verkeerde borstel gebruikt. Ik heb nu van de trimster een goeie gekregen. Ik zie alweer een beetje haartjes terugkomen onder die lange haren, dus ik denk wel dat het weer goed komt. Ze moet alleen wel de winter door.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Simone-H schreef:Even een vraag over het dragen van een jasje.

Toen ik een paar weken geleden met Pepper bij de trimster kwam met de bedoeling dat ze zou worden geplukt, bleek ze geen ondervacht te hebben. Plukken kon dus niet, ze heeft nu alleen die lange haren. Trimster heeft ze een beetje gefatsoeneerd. Het lijkt mij dat Pepper het nu koud heeft. Even een plasje doen in de tuin en ze staat te bibberen. Is het nu wel of niet verstandig een jasje aante doen. Ze moet het niet koud hebben, maar aan de andere kant is het wel de bedoeling dat de ondervacht weer terug komt. Wordt dat verhinderd met een jas.

P.s. Het blijkt dat ik te enthousiast ben geweest met borstelen, en de ondervacht er mee uitgeborsteld heb. Het was onkunde van mij enheb de verkeerde borstel gebruikt. Ik heb nu van de trimster een goeie gekregen. Ik zie alweer een beetje haartjes terugkomen onder die lange haren, dus ik denk wel dat het weer goed komt. Ze moet alleen wel de winter door.
Waarom niet gewoon dit seizoen een jas aan op de koudste dagen en met veel regen. Volgende winter zal die ondervacht vast weer terug zijn en kan je het opnieuw proberen zonder jas.

Izzy heeft een heel dun vachtje zonder ondervacht die draagt gewoon elke winter een jasje hoor. Behalve als we wat langer echt actief buiten bezig zijn dan is het niet nodig maar korte wandelingen of regen is voor haar echt te koud.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

In januari komt mijn pup een standaard korthaar teckel. Zou je daar ook een jas voor moeten hebben? Had eerder grote honden maar die kreeg ik als pup in de zomer.. Maar een puppy in de winter? Ik dacht die gaan toch nog niet lang op wandeling. Meer een heleboel korte keren en dan hobbelt ie zich wel warm had ik zo gedacht. Maar die buik is lang en niet erg behaard. En jasje .. ik wikkel er wel een sjaal om ofzo.
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

1 x is genoeg
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:Zou zo'n back on track matras fijn zijn voor een ouder hondje dat het tegenwoordig sneller koud heeft in huis?
Zowel het orthopedisch matras als het dunne ovale bedje worden hier goed opgezocht.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Wel of geen jasje?

Ongelezen bericht door crutz »

Wat mij trouwens vooral opvalt met de BoT jas qua acceptatie (naast niet slopen wat met kleedjes wel gebeurd) is dat het aandoen volledig probleemloos gaat terwijl ik bv bij een tuig aan doen hem echt onder appel moet zetten omdat hij er anders steeds in probeert te bijten, die neiging is er bij de BoT jas totaal niet.

Maar idd geen vervanging maar aanvulling op warming-up en cooling down
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik doe Nikkie sinds een paar dagen als het erg koud is een jasje aan, is wel tegen mijn principes.

Maar een Pinscher heeft geen ondervacht en ze is al oud, de laatste tijd vindt ze het te koud.
En aangezien ze artrose heeft wil ik er nu wel aan tegemoet komen, wel met enige tegenzin want ik hou er echt niet van om honden aan te kleden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”