Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tuig voor dikke hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tuig voor dikke hond
De titel zegt het al. Welk tuig zit een beetje fatsoenlijk bij een dikke hond? Het gaat er vooral om dat het een beetje blijft zitten, niet één keer schudden en het glijdt over het hoofd af.
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
- Aantal honden: 2
Re: Tuig voor dikke hond
Bij mijn opvanger Sion (ookwel Obesibas, moddervet dus) had ik een simpel verstelbaar H-tuigje. Die zat hem heel goed en bleef ook goed zitten. Ik denk dat je bij een erg dikke hond al snel uitkomt bij een H of Y-tuig.
Even een plaatje erbij gezocht. Dit was Sion toen met tuigje redelijk te zien:

Even een plaatje erbij gezocht. Dit was Sion toen met tuigje redelijk te zien:

~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
Zo'n y tuigje heb ik gebruikt en kan ik goed voor hem op maat maken. Maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in als de hond echt schrikt en zich eruit probeert te wurmen, dan gaat het denk ik wel makkelijk af. Ondanks de obesitas is hij nog best snel. Het is een lieve aanhankelijke hond, maar hij moet de wereld nog helemaal leren kennen. Dat wil ik uiteraard graag veilig met hem doen.
-
- Zeer actief
Ik laat mijn tuigen op maat maken in Amerongen bij Extreme Dog Gear, daar komen ze zeker niet uit.
Oorspronkelijk voor de pitjes maar er lopen ondertussen ook teckels, pinchers en labradors mee van wat ik wel eens voorbij zie komen
Oorspronkelijk voor de pitjes maar er lopen ondertussen ook teckels, pinchers en labradors mee van wat ik wel eens voorbij zie komen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
hakunamatata schreef: Obesibas

-
- Zeer actief
Dank Suusz, ik ga eens kijken. Amerongen is aardig in de buurt.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Voor Sophie had ik ook een H-tuig. Dat ging prima en zij was ook behoorlijk zwaar.
Daisy heeft een H-tuig met extra bandje om de buik.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
een ha-ha-tuigveertje schreef:Voor Sophie had ik ook een H-tuig. Dat ging prima en zij was ook behoorlijk zwaar.

-
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Omdat ik totaal niet tevreden was met de bij m'n loopband geleverde tuigen (lopen over de schouderspieren heen en beperken naar mijn idee daardoor de bewegingsvrijheid) heb ik nu tuigen in bestelling staan voor algemeen gebruik (de klanten) en op maat voor m'n eigen honden bij Aura4dox
https://www.facebook.com/aura4dox/
https://www.facebook.com/aura4dox/
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
??? Dit is toch gewoon een Y-tuig met dubbele buikband?veertje schreef:Voor Sophie had ik ook een H-tuig. Dat ging prima en zij was ook behoorlijk zwaar.

-
- Zeer actief
Ik denk dat ik de Ruffwear web master harnas ga proberen. Achter zijn ribben heeft hij zo'n 12 cm minder omtrek dan achter zijn poten. Theoretisch zou hij zich dan niet zo makkelijk uit een goed passend tuig met een dubbele buikband kunnen trekken.
- veertje
- Zeer actief
Volgens mij is dit een H-tuig. Tenminste ik zie er een H-tuig in, geen idee wanneer iets een H of Y tuig is.Hilde schreef:??? Dit is toch gewoon een Y-tuig met dubbele buikband?
@Johnny Jones: Is een extra halsband om niet nog een optie? Dan kan je dubbel zekeren en is ontsnappen ook niet meer zo makkelijk.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Volgens mij is een Y-tuig hetzelfde als een H-tuig maar dan met een andere naam 

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik ben verward
Ik dacht altijd dat een H-tuig een tuig zoals K9 is, dat een borstband heeft. En dat een Y-tuig een tuig zoals het Perfect Fit tuig is, met een band tussen de poten door. Maar blijkbaar is een H-tuig idd een ander-soortig model?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
volgens mij is het verschil tussen een Y-tuig en een H-tuig dat een Ytuig de band vanaf de schouders over de borst zeg maar 1 geheel is, en bij een h tuig zijn het meestal losse rondlopende bandjes met 2 verbindingsstukjes (op de rug en op de buik/borst)
- veertje
- Zeer actief
Nee, want een H-tuig wordt veel aangeraden om ontsnappen te voorkomen. Een k9 tuig is een fluitje van een cent voor een ontsnapperHilde schreef:Ik ben verwardIk dacht altijd dat een H-tuig een tuig zoals K9 is, dat een borstband heeft. En dat een Y-tuig een tuig zoals het Perfect Fit tuig is, met een band tussen de poten door. Maar blijkbaar is een H-tuig idd een ander-soortig model?

Ik dacht altijd dat een H-tuig een stukje heeft tussen het gedeelte om de nek en het haakje voor de musketon en dat bij een Y-tuig het nekgedeelte vast zit aan het gedeelte met haakje.

-
- Zeer actief
Veertje, ik zeker hem nu dubbel met een simpel maar goed verstelbaar tuigje en een strakzittende halsband. Toch heb ik het idee dat als hij er maar even in zou gaan hangen, hij alles zo over zijn kop trekt. Rico is niet erg angstig, maar moet wel de wereld nog leren kennen en kan ondanks zijn gewicht snel zijn. Ik wil straks ontspannen met hem kunnen wandelen en op zijn tuig kunnen rekenen.
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Een Y- tuig kan bovenaan ook nog een langer stukje hebben. Zoals het nieuwe model hurtta Y-tuig heeft. Wat ik begreep is het verschil de verbinding van het borstdeel met het stuk op de rug. Bij een Y-tuig zit het iets scheef (met een kleine hoek zeg maar) vast en bij een H-tuig zit dit recht. Maar ook ik kan er naast zitten! 
Sion was absoluut geen ontsnapper en kon binnen no-time los. Maar ik snap wel dat als ontsnappen wel een optie is dat je zo'n ruig niet voldoende vertrouwd. Dan zou ik inderdaad voor een tuig gaan met een derde band.
Edit: plaatje nieuwe model Y-tuig

Sion was absoluut geen ontsnapper en kon binnen no-time los. Maar ik snap wel dat als ontsnappen wel een optie is dat je zo'n ruig niet voldoende vertrouwd. Dan zou ik inderdaad voor een tuig gaan met een derde band.
Edit: plaatje nieuwe model Y-tuig

~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik zou voor een eenvoudig H-tuigje gaan, met als reden dat die over het algemeen erg goed zitten maar ook ruim verstelbaar zijn.
Het Y-tuig van hurtta wat hierboven staat heeft alleen verstelmogelijkheden in de buikband. Het halsdeel is niet verstelbaar en ook het stuk wat tussen de voorpoten doorloopt niet.
Voor verreweg de meeste honden is een goed afgesteld H-tuigje een onmogelijkheid om uit te ontsnappen. Tref je echt een houdini die zn best doet, of een slangenhond, dan is een tweede buikband aan te raden.
Het Y-tuig van hurtta wat hierboven staat heeft alleen verstelmogelijkheden in de buikband. Het halsdeel is niet verstelbaar en ook het stuk wat tussen de voorpoten doorloopt niet.
Voor verreweg de meeste honden is een goed afgesteld H-tuigje een onmogelijkheid om uit te ontsnappen. Tref je echt een houdini die zn best doet, of een slangenhond, dan is een tweede buikband aan te raden.