Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
pillensnijder advies
Moderator: moderatorteam
-
pepim
- Zeer actief
pillensnijder advies
Iemand raad, want ik doe vast iets niet goed. Ik heb problemen om de tabletten voor mijn hond netjes doormidden te krijgen met de pillensnijder.
Ik leg het pilletje met de inkeping met de bovenkant naar boven, precies op het lijntje in het midden aan de onderkant, maar dan gaat het niet netjes doormidden. Weliswaar recht, maar niet precies op de inkeping en dat moet eigenlijk wel.
Ik leg het pilletje met de inkeping met de bovenkant naar boven, precies op het lijntje in het midden aan de onderkant, maar dan gaat het niet netjes doormidden. Weliswaar recht, maar niet precies op de inkeping en dat moet eigenlijk wel.
-
80564M
Re: pillensnijder advies
Pillensnijder?? Ik pak gewoon een mes (van het gewone bestek) en maak daar kwartjes of halfjes mee. Hoe precies zou je het willen hebben?pepim schreef:Iemand raad, want ik doe vast iets niet goed. Ik heb problemen om de tabletten voor mijn hond netjes doormidden te krijgen met de pillensnijder.
-
pepim
- Zeer actief
Op de mg. Een mes werkt hier niet, want dan verpulvert het aan de randen. Het kan natuurlijk ook, dat ik niet zo handig ben, vandaar mijn vraag hier.Marion. schreef:Pillensnijder?? Ik pak gewoon een mes (van het gewone bestek) en maak daar kwartjes of halfjes mee. Hoe precies zou je het willen hebben?pepim schreef:Iemand raad, want ik doe vast iets niet goed. Ik heb problemen om de tabletten voor mijn hond netjes doormidden te krijgen met de pillensnijder.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Heeft de pillensnijer een "uitsteeksel" aan de onderkant? Dan zou ik daar dus de inkeping in de pil in leggen. Dus: de pil met de inkeping daar waar het uitsteeksel zitpepim schreef:Iemand raad, want ik doe vast iets niet goed. Ik heb problemen om de tabletten voor mijn hond netjes doormidden te krijgen met de pillensnijder.
Ik pak zelf een aardappelschilmes / fruitmesje en dan gaat het prima eerlijk gezegd.
Suzanne
-
pepim
- Zeer actief
Nee, de pillensnijder heeft een 'uitsteeksel cq mesje' aan de bovenkant. Dat is het hem. Onderin lijkt wel een lijn te liggen. Maar dat werkt dus niet goed als je het daar precies oplegt~Suzanne~ schreef:Heeft de pillensnijer een "uitsteeksel" aan de onderkant? Dan zou ik daar dus de inkeping in de pil in leggen. Dus: de pil met de inkeping daar waar het uitsteeksel zitpepim schreef:Iemand raad, want ik doe vast iets niet goed. Ik heb problemen om de tabletten voor mijn hond netjes doormidden te krijgen met de pillensnijder.
Ik pak zelf een aardappelschilmes / fruitmesje en dan gaat het prima eerlijk gezegd.
Suzanne
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Welke pillensnijder heb je? Dat wil namelijk ook nog wel eens groot verschil uitmaken

-
pepim
- Zeer actief
MultipharmJudith schreef:Welke pillensnijder heb je? Dat wil namelijk ook nog wel eens groot verschil uitmaken
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Stop je het pilletje wel ver genoeg in dat onderste vakje zodat de pil echt klem zit?
Ik kan me niet voorstellen dat je met welke pillensnijder dan ook altijd echt zuiver door de midden kan snijden.
Als het echt zo precies moet kun je die medicatie toch ook wel in andere doseringen kopen?
Met bv prednison komt het tijdens de afbouw ook wel nauw maar dan bewaarde ik de rest van de pil (kruim op het laatst) en was dat voor de volgende keer. Dan heb je over een dag of aantal dagen toch dezelfde hoeveelheid.
Ik kan me niet voorstellen dat je met welke pillensnijder dan ook altijd echt zuiver door de midden kan snijden.
Als het echt zo precies moet kun je die medicatie toch ook wel in andere doseringen kopen?
Met bv prednison komt het tijdens de afbouw ook wel nauw maar dan bewaarde ik de rest van de pil (kruim op het laatst) en was dat voor de volgende keer. Dan heb je over een dag of aantal dagen toch dezelfde hoeveelheid.
-
pepim
- Zeer actief
Ik kan dat pilletje niet klem zetten, zou dat moeten kunnen dan?sirene schreef:Stop je het pilletje wel ver genoeg in dat onderste vakje zodat de pil echt klem zit?
Ik heb pilletjes gekregen van 50 mg van de DA, maar ik moet haar 2 keer daags 25 mg geven, het lijkt me dat dit dan wel precies dezelfde hoeveelheid moet zijn, toch?
Dit gaat overigens om pilletjes voor epilepsie, misschien dat dit anders werkt, geen idee.
Ik wil ook gerust een andere pillensnijder kopen, als ik maar wist welke en waar.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb een Pilomat en je moet de pil er recht voor liggen en dan snel het deksel dicht doen.
Als je het langzaam doet breekt er vaak iets af.
Als je het langzaam doet breekt er vaak iets af.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is het met alle anti-epileptica zo dat er echt een bloedspiegel wordt opgebouwd en dat de hoeveelheid en tijdstip dus wel belangrijk is maar niet zo dat je de pil op de duizendste milimimeter nauwkeurig moet snijden. Het gaat erom dat de hoeveelheid over een langer tijdsbestek hetzelfde is. En dat is het bij jou gewoon.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
pepim schreef: Ik kan dat pilletje niet klem zetten, zou dat moeten kunnen dan?
.

Ik bedoel met klem strak op het smalste stukje mogelijk in dat driehoekje. Kan dat bij jouw ding niet?
-
pepim
- Zeer actief
Ja, dat kan wel, maar het is er weer naast. Ik moet gewoon een andere kopen. Deze is niet goed.sirene schreef:pepim schreef: Ik kan dat pilletje niet klem zetten, zou dat moeten kunnen dan?
.
Ik bedoel met klem strak op het smalste stukje mogelijk in dat driehoekje. Kan dat bij jouw ding niet?
Dankjewel Sirene.
-
pepim
- Zeer actief
Ah ok, ik hoop dat je gelijk hebt. Ik maak me misschien wat te bezorgd, ik wil het gewoon goed doen.sirene schreef:Volgens mij is het met alle anti-epileptica zo dat er echt een bloedspiegel wordt opgebouwd en dat de hoeveelheid en tijdstip dus wel belangrijk is maar niet zo dat je de pil op de duizendste milimimeter nauwkeurig moet snijden. Het gaat erom dat de hoeveelheid over een langer tijdsbestek hetzelfde is. En dat is het bij jou gewoon.
-
Sylvi@
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het pilletje heeft dus al een breeklijn? Of snap ik dat verkeerd?
Als de pil een breeklijn (je schrijft inkeping) kun je de pil gewoon met je handen in 2en breken, ieder deel bevat dan de helft van de total dosering van die pil (daarom zit er een breeklijn op).
Als de pil een breeklijn (je schrijft inkeping) kun je de pil gewoon met je handen in 2en breken, ieder deel bevat dan de helft van de total dosering van die pil (daarom zit er een breeklijn op).
-
pepim
- Zeer actief
Ik weet niet of het niet uitmaakt, voor mij maakt het iig wel uit, dan heb ik denk ik controle en kan ik misschien toch weer goed slapen. Ik probeer de controle te krijgen zonder mijn hond tekort te doen. Dat ze ook nu ze ouder is, toch blij is, dat ze ook als ze nu epilepsie heeft, daar niet veel last van heeft. Want dat is geen leven. Ik wil niet dat ze epilepsie heeft.Cleva schreef:Epilepsiemedicatie gaat juist over precies instellen. Je wil niet over doses hoeven twijfelen.
Ik denk niet dat het uitmaakt of je pillen precies in twee gedeeld zijn maar er is ook nog zoiets als je eigen gevoel over de zorg voor je hond. Dat maakt echt uit. Misschien niet medisch maar dat is niet het enige dat telt.
Ze is gelukkig nu nog wel steeds een blije hond, die in mijn jas gaat happen als we gelopen hebben en gaat rollen op haar rug. Dat wil ik zo houden.
-
pepim
- Zeer actief
Dat pilletje heeft inderdaad een breeklijn, ok inkeping is misschien het verkeerde woord, maar dat doormidden breken lukt dus niet echt goed. Vind ik dan tenminste. Je zou toch verwachten dat het recht op de breeklijn/inkeping (als het mag) zou breken, toch?Sylvi@ schreef:Maar het pilletje heeft dus al een breeklijn? Of snap ik dat verkeerd?
-
pepim
- Zeer actief
Dankjewel voor de tip Kells en de geruststelling. Over anderhalve week heb ik weer overleg met de DA, het lijkt me dat ze dan ook de bloedspiegel wel controleren.Kells schreef:Pepim, maak je geen zorgen. Een beetje Fenobarbital meer of minder maakt echt niet uit. Fenobarbital wordt heel langzaam opgenomen in het bloed. Ik neem aan dat je binnenkort even de bloedspiegel laat controleren?
Ik heb trouwens zo'n pillensnijder en heb daar heel wat Fenobarbitalletjes mee doormidden en zelf in kwarten gesneden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Na ongeveer 4 weken gebruik van de phenoral weet je zeker dat er een "steady state" is bereikt in de bloedspiegel.pepim schreef:Dankjewel voor de tip Kells en de geruststelling. Over anderhalve week heb ik weer overleg met de DA, het lijkt me dat ze dan ook de bloedspiegel wel controleren.Kells schreef:Pepim, maak je geen zorgen. Een beetje Fenobarbital meer of minder maakt echt niet uit. Fenobarbital wordt heel langzaam opgenomen in het bloed. Ik neem aan dat je binnenkort even de bloedspiegel laat controleren?
Ik heb trouwens zo'n pillensnijder en heb daar heel wat Fenobarbitalletjes mee doormidden en zelf in kwarten gesneden.
Dus zonder bijzondere redenen zou ik niet voor die 4 weken een bloedspiegel laten prikken.
Met een heel scherp vleesmes drukte ik op de inkeping om een pilletje in tweeën te delen.
Ging doorgaans perfect.
De pillensnijder van Kells werkt ook goed is mijn ervaring
- Plakvis
- Zeer actief
Je kan evt ook een heel gevoelig weegschaaltje kopen, dan weet je echt zeker of de twee helften gelijk zijn.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben? Als het de bedoeling is dat je de pil breekt en hij is min of meer doormidden zou ik me echt niet zorgen maken over hoe precies het nou op de breuklijn zit hoor!
- Plakvis
- Zeer actief
Denk ik zeker ook! Maar het is voornamelijk voor haar eigen gemoedsrust geloof ik:mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben? Als het de bedoeling is dat je de pil breekt en hij is min of meer doormidden zou ik me echt niet zorgen maken over hoe precies het nou op de breuklijn zit hoor!
pepim schreef: Ik weet niet of het niet uitmaakt, voor mij maakt het iig wel uit, dan heb ik denk ik controle en kan ik misschien toch weer goed slapen.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik heb deze pillensnijder http://www.mymitella.nl/a-44390067/pill ... ensplitser
Ik denk dat bij die van jou het mesje niet helemaal goed is. Ik zou gewoon een andere kopen
Ik denk dat bij die van jou het mesje niet helemaal goed is. Ik zou gewoon een andere kopen
- mijke
- Zeer actief
Ah zo! Ja dan beter haar gemoed tot rust manen met goeie argumenten waarom het niet zo veel uitmaakt, dan je druk gaan maken om iets wat je van zn langzalzeleven niet voor elkaar krijgt. De enige manier waarop je zeker weet dat beide helften exact evenveel werkzame stof bevatten (= niet hetzelfde als even zwaar zijn want de werkzame stof kan soms wat ongelijk verdeeld zijn) is door 2 aparte pilletjes te nemen. Des te meer reden om aan te nemen dat het dus niet zo nauw komt als TS vreestPlakvis schreef:Denk ik zeker ook! Maar het is voornamelijk voor haar eigen gemoedsrust geloof ik:mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben? Als het de bedoeling is dat je de pil breekt en hij is min of meer doormidden zou ik me echt niet zorgen maken over hoe precies het nou op de breuklijn zit hoor!
pepim schreef: Ik weet niet of het niet uitmaakt, voor mij maakt het iig wel uit, dan heb ik denk ik controle en kan ik misschien toch weer goed slapen.
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
als het voor je eigen wel uitmaakt ze zijn er ook gewoon in 25mg te koop. dan is het gewoon een heel pilletjePlakvis schreef:Denk ik zeker ook! Maar het is voornamelijk voor haar eigen gemoedsrust geloof ik:mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben? Als het de bedoeling is dat je de pil breekt en hij is min of meer doormidden zou ik me echt niet zorgen maken over hoe precies het nou op de breuklijn zit hoor!
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat schreef ik ook al in mijn eerste reactie.mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben?
- mijke
- Zeer actief
Ohsirene schreef:Nee, dat schreef ik ook al in mijn eerste reactie.mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben?
- Plakvis
- Zeer actief
Ja dat is niet eerlijk!mijke schreef:de werkzame stof kan soms wat ongelijk verdeeld zijn
-
pepim
- Zeer actief
Ja, sorry ik was een beetje te gestrestsirene schreef:Nee, dat schreef ik ook al in mijn eerste reactie.mijke schreef:Ben ik de enige die denkt dat als het écht zo nauw zou komen met dat doormidden breken, de dierenarts wel gewoon een kleinere dosis voorgeschreven zou hebben?
Bedankt allemaal voor de reacties