Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenarts met verstand van Leishmania gevraagd SPOED pgn 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Dierenarts met verstand van Leishmania gevraagd SPOED pgn 2

Ongelezen bericht door laeken »

Vrienden van mij hebben een Spaanse hond sinds kort. Hij is ongeveer 6 maanden.

De hond is erg kalm. Mij te kalm. Hij drinkt heel erg veel en heeft veel jeuk. Krabt de hele tijd en is daar erg onrustig door.
Hij lijkt wat slapjes van lijf en leden en is ook erg moeilijk op gewicht te houden. Hij is pas 2 weken in Nederland en heeft dus stress.

Door die jeuk zijn ze ermee naar de dierenarts gegaan die een bloedbeeld getest heeft.

De hond heeft sterk verhoogd fosfor. Maw dat zou de jeuk verklaren. Een reden kan slechte nieren zijn. Slechte nieren kunnen weer duiden op leishmania bv.

Ze willen de hond heel graag zo goed en zo snel mogelijk helpen. Dat hij ziek is staat voor mij vast omdat ik hem gisteren hier gehad heb en hij is echt te rustig en te sloom en hij drinkt veel en veel teveel. Denk wel een of twee liter in 3 uur. Hij ging om de 30 minuten lang drinken in elk geval.

Weet iemand een dierenarts die veel weet van Spaanse ziektes en die kan helpen? En is het denken aan spaanse ziektes de juiste weg? De hond heeft ook verhoogd chloride. Bloedarmoede en allerlei andere vage bloedbeelden. En vooral het CK gehalte is veel te hoog wat op celschade zou duiden.

Nu krijgt de hond voer met minder fosfor etc maar ik denk dat ze het moeten zoeken in het feit dat dit een hond is die in de zomer in Spanje geboren is in het seizoen van de parasieten. Ik wil ze een goede dierenarts adviseren die niet gaat werken met andere dieeten ed maar die direct gaat uitsluiten of aantonen dat het geen of wel Spaanse ziektes zijn. Daar kunnen ze beter meteen naar zoeken dan eerst te lang aanklooien.

Ik hoop erg dat de hond ok is want het is een schat van een hond die prachtig is en lief. Met Bas ging prima en ik zou het jammer vinden als ze dat lieve beest verliezen aan god weet wat voor ellende.

Dus iemand ideeen en iemand tips voor de juiste dierenarts met kennis van zaken. In de buurt van Nijmegen zou leuk zijn maar ik denk dat ze er ook voor naar de andere kant van het land zouden rijden.
Laatst gewijzigd door laeken op 01 dec 2016 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Meedenkers gevraagd. Zieke Spaanse hond 6 maanden

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ze komt misschien zelf wel in dit topic maar neem anders zeker contact op met DeDiana. Ze zit in jullie hoek van Nederland en heeft veel ervaring met (zieke) buitenlanders en weet vast een goede/fijne dierenarts.

Sterkte hopelijk kan de hond goed geholpen worden :ok:
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik heb je een pbtje gestuurd. Sterkte met de hond :roos:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
laeken
Zeer actief

Bedankt Ingrid. Super! En DeDiana heb ik al een pb gestuurd. Hier is het hondenforum echt op zijn best mee. De arme hond heeft hulp nodig en op dit forum kun je dat gewoon krijgen. Die mensen willen de hond helpen maar waar begin je en hoe voorkom je dat je niet de juiste hulp krijgt. Ik denk echt richting middelandse zee ziektes omdat dat bij deze vage toestanden het meest voor de hand ligt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En het is zooo een lief beest. Een mastin jachthond miks denk ik. Boterzacht en extreem lief. Ligt op zijn rug als Bas gromt en wil steeds heel zachtjes en voorzichtig met haar spelen. Hoop dat het arme beest weer gezond wordt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dat klopt! Dus er wordt ook gekeken naar zijn voer en rekening gehouden met stress. Beestje komt uit Spanje En is koud 2 weken hier. Krabt zich suf en drinkt zich suf dus stress is zeker niet uit te sluiten. Alleen die bloedwaarden zijn hoe dan ook niet in orde. Dus er moet ook wat aan de hand zijn. En omdat ze zelf niet met middelandse zeeziekte bezig zijn wilde ik ze daar wel op wijzen. Hondje dat de hele zomer in Zuid Spanje was kan makkelijk ziektes hebben. En hij heeft nu stress en dan komt dat naar boven vaak.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik dacht ook meteen aan dediana, maar dat is al geregeld zie ik. Hopelijk komen jullie snel achter de oorzaak!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Zou het afwijkende bloedbeeld en de lichamelijke klachten door het vele drinken kunnen komen?
Ik heb ooit een pup uit Spanje in de opvang gehad die ook extreem veel dronk (en dus ook plaste). Ik heb de waterbak binnen weggehaald. We gingen vaak naar buiten en daar kon hij zoveel drinken als hij wilde. Toen bleek het dus wel mee te vallen met de dorst en dronk hij normale hoeveelheden. Was verder een springlevende pup, maar ik weet niet hoe het was gelopen als ik hem die grote hoeveelheden had laten drinken.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Is er bij het bloedbeeld ook naar de creatine en urea gekeken? En zijn huid/vacht, kale plekken, roze of wondjes?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Alfilillo
Zeer actief

Cushing heeft de da al uitgesloten neem ik aan? (Ivm veel drinken + jeuk + sloom)

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou in ieder geval direct op mediterrane ziektes gaan testen: leishmania, ehrlichia, anaplasmose, babesia en hartworm. Wat je omschrijft (jeuk, moeilijk op gewicht te houden, erg rustig, veel drinken dus evt. nierprobleem) kan wijzen op leish, bloedarmoede zie je vaak bij ehrlichia - en helaas komen deze twee ook vaak in combinatie voor. Hoe beweegt de hond? Zijn er vergrote lymfeklieren? Heeft de hond een normale lichaamstemperatuur?
Dus ik zou ze aanraden in elk geval morgen bij de dierenarts bovenstaande mzz te testen (volgens mij wordt dat meestal een reisprofiel genoemd) en van daaruit verder te kijken. Mocht de hond positief testen op een mzz, dan is het wel verstandig om een dierenarts te zoeken die daar ook ervaring mee heeft. Zeker bij Leishmania komen vaak missers in de behandeling voor.
Overigens zie ik jeuk en veel drinken best vaak bij buitenlandse honden die net in Nederland zijn, dan is het inderdaad stress, de jeuk is meestal tijdelijk en gaat dan vanzelf over na een paar weken. Maar in dit geval als er zo'n afwijkend bloedbeeld is, denk ik wel dat er een onderliggend medisch probleem is.
Blafke
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Blafke »

Mijn hond is ook een buitenlander en die heb ik bij de dierenarts op al die buitenlandse ziektes laten testen.Verassend genoeg was de uitslag er met enkele dagen.
laeken
Zeer actief

Super! Bedankt voor het meedenken. Weet iemand toevallig een goede dierenarts voor die testen in of om Nijmegen? DeDiana? Jij woont in Nijmegen toch? En Amy is neem ik aan ook bij een dierenarts in behandeling (geweest?)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Super! Bedankt voor het meedenken. Weet iemand toevallig een goede dierenarts voor die testen in of om Nijmegen? DeDiana? Jij woont in Nijmegen toch? En Amy is neem ik aan ook bij een dierenarts in behandeling (geweest?)
Voor de test zelf maakt het niet zo veel uit naar welke dierenarts je gaat, dat is een kwestie van bloed afnemen en opsturen naar het lab.
Maar als er positief wordt getest op een mzz, zou ik inderdaad wel naar een dierenarts gaan die daar ervaring mee heeft. Mocht het nodig zijn, laat het maar weten. Mijn dierenarts die Amy behandelt zit in Nijmegen, had wel enige maar niet heel veel ervaring met Leish, maar heeft zich er wel heel erg in verdiept en staat open voor overleg met de Spaanse dierenarts die Amy in Spanje heeft behandeld en nog steeds adviseert over de behandeling. In de regio Nijmegen heb ik geen andere dierenarts kunnen vinden met ervaring met (ernstige) Leishmania of die bereid was samen te werken met de Spaanse dierenarts.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het kan ook iets heel anders zijn dan middellandse zee-ziektes. Toevallig hoorde ik van de week van een jonge collie (9 maanden oud) die al maanden ontzettend veel dronk, heel veel plaste (uiteraard) en erg sloom was.
Uiteindelijk zijn ze er mee naar Utrecht gegaan en de diagnose was polycystic kidney disease (pkd). Tamelijk eenvoudig vast te stellen door een echo te maken van de nieren.
Hier kun je meer informatie vinden over [url]pkd: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... en/471-pkd[/url]
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Morgen wordt bloed geprikt op alle mzz en dan kijken of het in die hoek gezocht moet worden. Ik zal updaten.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Morgen wordt bloed geprikt op alle mzz en dan kijken of het in die hoek gezocht moet worden. Ik zal updaten.
:ok:
laeken
Zeer actief

Hij heeft leishmania. Ik ben zo blij dat ik me er mee bemoeid heb. Dat omdat de hond in Spanje negatief getest is en ze dus van iets anders uit gingen. Goddank is nu duidelijker wat hem mankeert.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hij heeft alleen leishmania en geen andere mzz. Nu had zijn baasje het over een medicijn dat de parasieten dood. Dat ken ik niet.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Hij heeft alleen leishmania en geen andere mzz. Nu had zijn baasje het over een medicijn dat de parasieten dood. Dat ken ik niet.
Goed inderdaad dat je je ermee hebt bemoeid en dat nu bekend is wat er mis is met hem en gericht behandeld kan worden.
Aangezien hij ook symptomen en afwijkende bloedwaardes heeft en de leish dus actief is, neem ik aan dat de dierenarts een behandeling met Milteforan + Allopurinol of Glucantime + Allopurinol heeft voorgesteld?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

laeken schreef:Hij heeft leishmania. Ik ben zo blij dat ik me er mee bemoeid heb. Dat omdat de hond in Spanje negatief getest is en ze dus van iets anders uit gingen. Goddank is nu duidelijker wat hem mankeert.
Fijn dat nu duidelijk is wat hij mankeert :ok:
Ik kan je geen advies geven, van Leish heb ik geen verstand, maar ik zal duimen dat de behandeling goed aanslaat! :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ingrid48
Zeer actief

Fijn dat nu bekend is wat hij mankeert..nu hopen dat hij snel opknapt!
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
laeken
Zeer actief

Re: Dierenarts met verstand van Leishmania gevraagd SPOED pg

Weet iemand een dierenarts die vaker honden met Leishmania behandeld heeft en er echt verstand van heeft? Probleem is nl dat alle medicijnen en behandeling van internet komen via de huidige dierenarts en dat het heel erg bergafwaarts gaat met de hond. Inmiddels heeft hij wonden en gewoon gaten in zijn oren en holt hij achteruit.... :cry:

Baasjes zijn radeloos. Ze haalden een prachtige wat magere 6 maanden oude pup uit het lokale asiel hier en nu in een maand is het een ziek hoopje ellende met kale oren die niks dan krabt en open wonden krijgt. Ik heb de hond nog niet gezien maar hij komt zaterdag weer op bezoek bij ons. Weet iemand of dat gevaarlijk is voor Bas? Zover ik weet niet toch?

De baasjes hebben geen idee van de prognose en de DA die hem behandelt eigenlijk ook niet. Ze doet alles met de info op internet. Maar ik merk dat de baasjes stress krijgen omdat de hond ondanks behandeling zieker en zieker wordt en dat snap ik ook heel goed. Ze willen alles voor de hond doen maar dan is het wel handig als ze bij iemand lopen die verstand heeft van zaken. Ik zal kijken of ik zaterdag wat foto's van de hele situatie kan maken. Schijnt niet best te zijn. Ik heb ook foto's van 2 weken geleden en daarop staat een prachtige zwarte pup met een mooie vacht die alleen erg rustig is en veel krabt. Wat een nare ziekte is dat zeg!
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Diana zal wel een goede weten, ik zal haar even op dit topic wijzen.

Je kan ze ook op deze FB groep wijzen daar zit veel kennis; https://www.facebook.com/groups/7544165 ... 0/?fref=ts
DeDiana
Zeer actief

laeken schreef:Weet iemand een dierenarts die vaker honden met Leishmania behandeld heeft en er echt verstand van heeft? Probleem is nl dat alle medicijnen en behandeling van internet komen via de huidige dierenarts en dat het heel erg bergafwaarts gaat met de hond. Inmiddels heeft hij wonden en gewoon gaten in zijn oren en holt hij achteruit.... :cry:

Baasjes zijn radeloos. Ze haalden een prachtige wat magere 6 maanden oude pup uit het lokale asiel hier en nu in een maand is het een ziek hoopje ellende met kale oren die niks dan krabt en open wonden krijgt. Ik heb de hond nog niet gezien maar hij komt zaterdag weer op bezoek bij ons. Weet iemand of dat gevaarlijk is voor Bas? Zover ik weet niet toch?

De baasjes hebben geen idee van de prognose en de DA die hem behandelt eigenlijk ook niet. Ze doet alles met de info op internet. Maar ik merk dat de baasjes stress krijgen omdat de hond ondanks behandeling zieker en zieker wordt en dat snap ik ook heel goed. Ze willen alles voor de hond doen maar dan is het wel handig als ze bij iemand lopen die verstand heeft van zaken. Ik zal kijken of ik zaterdag wat foto's van de hele situatie kan maken. Schijnt niet best te zijn. Ik heb ook foto's van 2 weken geleden en daarop staat een prachtige zwarte pup met een mooie vacht die alleen erg rustig is en veel krabt. Wat een nare ziekte is dat zeg!
Hè, wat een naar bericht :-( Mijn dierenarts is momenteel met zwangerschapsverlof, ik heb eerlijk gezegd geen idee of de andere dierenarts(en) in die praktijk ook veel kennis/ervaring hebben met leish. Maar ik kan je wel in contact brengen met een dierenarts die er heel veel van weet, als je de testuitslagen op papier hebt kan zij op basis daarvan zeker adviseren en zij zal ook zeker willen helpen. Denk je dat je aan die gegevens kunt komen, ook met op papier wat de huidige behandeling is?

Wat betreft Bas hoef je je echt geen zorgen te maken. Leish is alleen overdraagbaar door de zandvlieg en die hebben we hier niet, dus ook al zou Bas bij wijze van spreken die hond bijten of andersom dan is er geen risico op besmetting.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

he gats. Mehr? ik was al hoogstverbaasd toen bleek dat zij de honden niet op ziektes van daar testen volgens een meisje dat ik ken heeft daar stage gelopen
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Is gewoon een specialist (internist) in dit geval misschien een goed idee? Ik mag aannemen dat die inmiddels hier wel genoeg ervaring
mee hebben hoe te behandelen.
9 jaar geleden werd Moritz ook behandeld door een internist, was weliswaar Ehrlichia, maar die had toen ook de kennis hierover en ook
over Leishmania trouwens (was in A'dam, dus dat is geen optie, maar even rondbellen naar internisten in de buurt en vragen wat de
kennis hierover is, is misschien een idee?).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Alfilillo
Zeer actief

Dit is heel rot nieuws.
Ik ken geen da met verstand van leish bij jullie in de buurt, maar mochten jullie contact op willen nemen met een Spaanse da, dan wil ik best voor jullie vertalen/tolken (mijn Spaans is vloeiend). Ik weet niet of onze eigen da speciaal deskundig is op het gebied van leish, maar ik ga ervan uit dat elke da hier aan de Middellandse Zee ruimschoots ervaringsdeskundige is.
Zelf heb ik gelukkig geen honden met leish gehad, maar ik weet wel dat het heel erg aan het specifieke geval ligt welke behandeling nodig is.
Sterkte.

Alfil & Lily
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik ken 1 hond met Leishmania die werd behandeld bij De Wagenrenk in Wageningen. Je zou kunnen informeren of ze daar meer ervaring hebben?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Ingrid48
Zeer actief

Wat erg..had Viv geen tips?
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”