Ik heb met ketting. Ik weet van een vriendin met doezen dat ze er een heeft zonder ketting, maar de vacht gaat er ontzettend tussen zitten. Bij de halfcheck met ketting niet is zowel haar als mijn ervaring.Heavy schreef:Ik wil voor Jip graag een halfcheck kopen maar dan het liefste zonder ketting.
Iemand tips of ervaring?
Werkt het net zo handig zonder ketting als met ketting?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Halfcheck zonder ketting
Moderator: moderatorteam
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Re: Halfcheck zonder ketting

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Ik ken zonder ketting eigenlijk alleen de jachtlijntjes en slip"kettingen" van touw of leer.

- Meissie
- Actief
- Mijn ras(sen): Boomertje, een groenendaeler, 3 mudi's en 2 kruising kroaatjes
- Aantal honden: 7
Ik heb er 1 via etsy gekocht voor mijn groenedaeler van gerold leer en het slipgedeelte is ook van leer was 15 euro kwijt incl verzenden
- Shiloh86
- Zeer actief
Ja, dat noem ik dus slip met stop. Ik dacht dat je zon modelletje bedoelde:Heavy schreef:
http://s613.photobucket.com/user/MariT- ... k.jpg.html
Dat model ken ik niet zonder ketting.
Ik ben zelf erg tevreden over de halfstop slipkettingen van Wolters, gewoon zon ronde nijlon. En heb er ook 1 van hunter als jachtlijn. Vind die súper fijn, omdat het handvat ook verstelbaar is, dus die kun je korter en langer maken. Deze:

Heb totaal geen last van het verstrikt raken van haren.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik heb die in leer, wel volledig als lijn dus niet als halsband aan te doen.
Ik vind die super gemakkelijk om mee te gaan wandelen.
Ik vind die super gemakkelijk om mee te gaan wandelen.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Een halfcheck van volledig stof wordt ook wel een martingaal genoemd.
http://www.sierradesign.nl/c-2548316/ha ... artingaal/
http://www.sierradesign.nl/c-2548316/ha ... artingaal/
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik heb voor Habibi een lederen halfcheck, met kettinkje (met fijne schakels)
Ik gebruik eigenlijk altijd dit bandje, omdat de ervaring inmiddels leert dat dit met haar lange kraagharen veruit het fijnste werkt.
Overigens staat hij zo afgesteld dat zelfs als hij volledig aangetrokken is, er nog géén "wurging" is. Passen dan nog twee vingers tussen.
extra voordeel van het kettinkje vind ik dat Habibi op het geluid/gevoel van de schakels die aantrekken al inhoudt. Dus puur het "rollen" van de schakeltjes is voor haar een signaal om in te houden. Ze trekt dus nooit, en het bandje wordt dus ook eigenlijk nooit volledig aangetrokken.
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel met die rollende schakeltjes, maar ik voel dat ook in mijn hand. Is maar héél lichtjes, maar voor Habibi dus signaal genoeg.
Foto van het bandje :

Ik gebruik eigenlijk altijd dit bandje, omdat de ervaring inmiddels leert dat dit met haar lange kraagharen veruit het fijnste werkt.
Overigens staat hij zo afgesteld dat zelfs als hij volledig aangetrokken is, er nog géén "wurging" is. Passen dan nog twee vingers tussen.
extra voordeel van het kettinkje vind ik dat Habibi op het geluid/gevoel van de schakels die aantrekken al inhoudt. Dus puur het "rollen" van de schakeltjes is voor haar een signaal om in te houden. Ze trekt dus nooit, en het bandje wordt dus ook eigenlijk nooit volledig aangetrokken.
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel met die rollende schakeltjes, maar ik voel dat ook in mijn hand. Is maar héél lichtjes, maar voor Habibi dus signaal genoeg.
Foto van het bandje :

- Shiloh86
- Zeer actief
Maar met een flexi kun je toch net zo goed gewoon ene halsband om doen? Met de flex trek je hem constant op zijn strakst?

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Een halfcheck staat niet perse strak als in wurgstand he.Shiloh86 schreef:Maar met een flexi kun je toch net zo goed gewoon ene halsband om doen? Met de flex trek je hem constant op zijn strakst?

Een halfcheck valt open op het moment dat je de flex op de rem zet.

- Shiloh86
- Zeer actief
Maar een flex staat toch constant op spanning? Geen aanval of zo, snap de logica er gewoon niet achter
. Hoeft ook niet natuurlijk. Maar denk dat ik hem inmiddels snap. Je wil iets dat je gewoon over zijn hoofd aan kan doen, ipv iets vast te moeten doen. Check
. Ik snapte hem niet omdat ik zelf een halfcheck met een andere reden heb, namelijk dat Duke uit een gewone halsband ontsnapt, en dus de halfcheck heb zodat die als hij trekt strak genoeg staat dat hij niet ontsnapt, maar niet echt wurgt, maar hij ook niet altijd zo strak staat. Ik gebruik hem dan ook niet met een flexi. Als hij aan de flexi loopt heeft hij zijn tuigje om.
Naast die lijn, heb ik dus ook gewoon een slip/halfstop van Wolters die erg fijn is :
http://media.mediazs.com/bilder/wolters ... __2__6.jpg
Maar begreep dat je inmiddels een oplossing had.

Naast die lijn, heb ik dus ook gewoon een slip/halfstop van Wolters die erg fijn is :
http://media.mediazs.com/bilder/wolters ... __2__6.jpg
Maar begreep dat je inmiddels een oplossing had.