Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
titer-vraagje
Moderator: moderatorteam
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
titer-vraagje
Vandaag was ik met Lily bij de da voor de rabiesinenting en ik vroeg of hij ook titerde, ondanks dat ik weet dat het hier niet gebruikelijk is. Hij kende het wel, maar vond nog te weinig bekend over resultaren op lange duur. Hij zei: als je de test doet en de waarden zijn nog goed, hoe weet je dan dat ze het hele daarop volgende jaar beschermd blijft? Misschien komt ze in aanraking met de ziekte en dalen de waarden opeens snel, en dat weet je dan pas als je een jaar later weer titert.
Heeft hij daar gelijk in?
Heeft hij daar gelijk in?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: titer-vraagje
Nee.
Het gaat om de mate van bescherming.
Een ervaren DA (ervaren in het aflezen van de resultaten) kan inderdaad goed inschatten hoeveel jaar nog bescherming geldt. Andere DA's geven aan dat je met dehond over 1 of 2 jaar terug moet komen om opnieuw te testen. Al met al is dat alsnog beter in mijn beleving dan "zomaar enten". Als namelijk nog bescherming (anti-stoffen) aanwezig is, heeft enten geen zin.
Lees hier eventueel meer:
https://www.facebook.com/groups/964256990300255/
Suzanne
Het gaat om de mate van bescherming.
Een ervaren DA (ervaren in het aflezen van de resultaten) kan inderdaad goed inschatten hoeveel jaar nog bescherming geldt. Andere DA's geven aan dat je met dehond over 1 of 2 jaar terug moet komen om opnieuw te testen. Al met al is dat alsnog beter in mijn beleving dan "zomaar enten". Als namelijk nog bescherming (anti-stoffen) aanwezig is, heeft enten geen zin.
Lees hier eventueel meer:
https://www.facebook.com/groups/964256990300255/
Suzanne
-
Alfilillo
- Zeer actief
Ok...
Bedoel je dan dat een eventuele aanraking met de ziekte geen invloed heeft op de curve van de hoeveelheid antistoffen?
Bedoel je dan dat een eventuele aanraking met de ziekte geen invloed heeft op de curve van de hoeveelheid antistoffen?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik heb dat niet eerder gehoord, maar als er voldoende antistoffen zijn, zouden er, zo is mijn redenatie, juist meer moeten komen als hij met een ziekte in aanraking komt. Dan gaan die antistoffen aan het werk.Alfilillo schreef:Ok...
Maar, ik heb er niet voor doorgeleerd
Suzanne
-
Alfilillo
- Zeer actief
Hahaha, ik dacht precies hetzelfde. Zowel het eerste als het tweede wat je zegt.~Suzanne~ schreef:Ik heb dat niet eerder gehoord, maar als er voldoende antistoffen zijn, zouden er, zo is mijn redenatie, juist meer moeten komen als hij met een ziekte in aanraking komt. Dan gaan die antistoffen aan het werk.Alfilillo schreef:Ok...
Maar, ik heb er niet voor doorgeleerd![]()
Suzanne
-
Carlo_040
Voor zo ver ik mij heb ingelezen is dat niet het geval, antistoffen worden alleen aangemaakt bij het enten van een onbeschermd dier/mens of zodra het dier op natuurlijke wijze ziek wordt. En in zeldzame gevallen bij kruisbesmetting.
Terugkomend op wat jou DA zegt is correct, tot nu toe zijn er enkel studies die hebben aangetoond dat het voor 3 jaar gegarandeerd bescherming biedt, langer is wel de ervaring van oa Tannetje Koning , maar jou DA moet uitgaan van wetenschappelijk onderzoek vandaar. Maar vaak is een hond (uit ervaringen gebleken) na vacinatie zeker 5-7 jaar beschermd en sommige beweren levenslang
Terugkomend op wat jou DA zegt is correct, tot nu toe zijn er enkel studies die hebben aangetoond dat het voor 3 jaar gegarandeerd bescherming biedt, langer is wel de ervaring van oa Tannetje Koning , maar jou DA moet uitgaan van wetenschappelijk onderzoek vandaar. Maar vaak is een hond (uit ervaringen gebleken) na vacinatie zeker 5-7 jaar beschermd en sommige beweren levenslang
-
Alfilillo
- Zeer actief
Toch begrijp ik nog niet waardoor een plotselinge sterke daling van de antistoffen veroorzaakt kan wordenCarlo_040 schreef:Voor zo ver ik mij heb ingelezen is dat niet het geval, antistoffen worden alleen aangemaakt bij het enten van een onbeschermd dier/mens of zodra het dier op natuurlijke wijze ziek wordt. En in zeldzame gevallen bij kruisbesmetting.
Mijn dierenarts ent overigens elk jaar, dus hij gelooft niet in een bescherming van minimaal 3 jaar.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Oh dus hij weet het beter dan de fabrikant?Alfilillo schreef:Toch begrijp ik nog niet waardoor een plotselinge sterke daling van de antistoffen veroorzaakt kan wordenCarlo_040 schreef:Voor zo ver ik mij heb ingelezen is dat niet het geval, antistoffen worden alleen aangemaakt bij het enten van een onbeschermd dier/mens of zodra het dier op natuurlijke wijze ziek wordt. En in zeldzame gevallen bij kruisbesmetting.
Terugkomend op wat jou DA zegt is correct, tot nu toe zijn er enkel studies die hebben aangetoond dat het voor 3 jaar gegarandeerd bescherming biedt, langer is wel de ervaring van oa Tannetje Koning , maar jou DA moet uitgaan van wetenschappelijk onderzoek vandaar. Maar vaak is een hond (uit ervaringen gebleken) na vacinatie zeker 5-7 jaar beschermd en sommige beweren levenslang.
Mijn dierenarts ent overigens elk jaar, dus hij gelooft niet in een bescherming van minimaal 3 jaar.
Haalt hij zelf elk jaar een tetanusinjectie? Zou ik toch eens vragen

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Een plotselinge daling van antistoffen bij ziekte kan komen doordat nieuwe antistoffen in de maak zijn en de huidige antistoffen tegen de ziektekiemen worden ingezet. Om snel nieuwe antistoffen te maken heb je geheugencellen nodig, maar die zijn nog niet te testen. Maar zolang er antistoffen in het bloed zitten, is een eigenlijk zekerheid dat er voldoende geheugencellen zijn. Hoewel antistoffen veel sneller gemaakt kunnen worden, gaan er alsnog enkele uren overheen uit mijn hoofd gezegd. Maar er zit daar geen verschil tussen vaccineren en getiterde honden. Zolang de bescherming bij getiterde honden nog hoog genoeg is (tijdens het titeren), is de reactiesnelheid met een geënte hond gelijk.
-
Alfilillo
- Zeer actief
Dank voor de heldere uitleg , Domor.
- Domor
- Zeer actief
Nee, dit is zoals het me uitgelegd is met immunologie. Verder is het niet mijn vakgebied (ik ben bewust geen diergeneeskunde gaan studeren) en dus vond ik dat voldoende verdieping.
- Domor
- Zeer actief
Nope, dierwetenschappen. Dus het vak thermoregulatie en immunologie.
-
Alfilillo
- Zeer actief
Bij andere da gevraagd of ze titeren en zo ja hoeveel het kost. Het was een heel gedoe om de prijs te achter Halen omdat ze dit nooit doen, maar uiteindelijk gelukt: 165€ voor alle geente ziektes
Toevallig bleek de chirurg die in dat centrum werkt nederlands te zijn. De da die ik sprak gaat bij hem informeren of hij er meer over weet. Fijn dat ze ervoor open staan!
Toevallig bleek de chirurg die in dat centrum werkt nederlands te zijn. De da die ik sprak gaat bij hem informeren of hij er meer over weet. Fijn dat ze ervoor open staan!
-
Carlo_040
165 euro is een flinke prijs! Ik betaalde 3 weken geleden 50 euro voor consult incl. titeren. En het aflezen van de titeruitslag komt bestwel nauwkeurig dus als hij er geen ervaring mee heeft zou ik het ergens anders doen.Alfilillo schreef:Bij andere da gevraagd of ze titeren en zo ja hoeveel het kost. Het was een heel gedoe om de prijs te achter Halen omdat ze dit nooit doen, maar uiteindelijk gelukt: 165€ voor alle geente ziektes![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Inderdaad en ergo, die plotselinge daling zal nooit lang zijn.Domor schreef:Een plotselinge daling van antistoffen bij ziekte kan komen doordat nieuwe antistoffen in de maak zijn en de huidige antistoffen tegen de ziektekiemen worden ingezet. Om snel nieuwe antistoffen te maken heb je geheugencellen nodig, maar die zijn nog niet te testen. Maar zolang er antistoffen in het bloed zitten, is een eigenlijk zekerheid dat er voldoende geheugencellen zijn. Hoewel antistoffen veel sneller gemaakt kunnen worden, gaan er alsnog enkele uren overheen uit mijn hoofd gezegd. Maar er zit daar geen verschil tussen vaccineren en getiterde honden. Zolang de bescherming bij getiterde honden nog hoog genoeg is (tijdens het titeren), is de reactiesnelheid met een geënte hond gelijk.
Als er contact is met een ziekte en er was een titer, dan zal die eerder stijgen inderdaad.
Ik heb er ook niet voor "doorgeleerd" maar heb me inmiddels voldoende verdiept om dit zo te durven zeggen en stellen.
Gebaseerd op zowel verdieping door en met experts op dit gebied en inmiddels veel ervaring.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
TS woont in Spanje, daar is titeren nog helemaal niet gebruikelijk. Ik heb er daar ook eens naar geïnformeerd (het leek me een goede optie voor asielhonden waarvan je de vaccinatiegeschiedenis niet kent), maar dat zou onbetaalbaar zijn voor de asielen/stichtingen.Carlo_040 schreef:165 euro is een flinke prijs! Ik betaalde 3 weken geleden 50 euro voor consult incl. titeren. En het aflezen van de titeruitslag komt bestwel nauwkeurig dus als hij er geen ervaring mee heeft zou ik het ergens anders doen.Alfilillo schreef:Bij andere da gevraagd of ze titeren en zo ja hoeveel het kost. Het was een heel gedoe om de prijs te achter Halen omdat ze dit nooit doen, maar uiteindelijk gelukt: 165€ voor alle geente ziektes![]()
-
Alfilillo
- Zeer actief
Klopt. Hier kennen ze een kit als VacciCheck bijvoorbeeld niet. De DA legde uit dat ze wel eens het niveau van antistoffen maten, maar dan bijvoorbeeld om te kijken of een dier leishmania heeft, niet om te kijken of het nodig is om weer te vaccineren.
Maar bij deze DA was er wel interesse, dus wie weet in de toekomst...
Maar bij deze DA was er wel interesse, dus wie weet in de toekomst...
-
Alfilillo
- Zeer actief
Omdat hier de vergelijking getrokken wordt met mensen, heb ik eens in het vaccinatieboekje gekeken van mijn kinderen, en die worden natuurlijk veel minder vaak geent dan honden.
Het vaakst worden ze geent tegen DTP (difterie, tetanus, kinkhoest): 3x in het eerste levensjaar, 1x met anderhalf jaar, 1x tussen de 4 en 6 jaar. 5 x in totaal dus. Dat is dus veel minder dan een hond die 2 of 3 eer geent wordt in het eerste levensjaar en vervolgens elk jaar.
Of je honden en mensen wat dat betreft met elkaar kunt vergelijken, weet ik niet.
Het vaakst worden ze geent tegen DTP (difterie, tetanus, kinkhoest): 3x in het eerste levensjaar, 1x met anderhalf jaar, 1x tussen de 4 en 6 jaar. 5 x in totaal dus. Dat is dus veel minder dan een hond die 2 of 3 eer geent wordt in het eerste levensjaar en vervolgens elk jaar.
Of je honden en mensen wat dat betreft met elkaar kunt vergelijken, weet ik niet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Eens in de drie jaar is genoeg, behalve voor de Lepto.Alfilillo schreef:Omdat hier de vergelijking getrokken wordt met mensen, heb ik eens in het vaccinatieboekje gekeken van mijn kinderen, en die worden natuurlijk veel minder vaak geent dan honden.