Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loopsheid en los lopen... kan dat?
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Loopsheid en los lopen... kan dat?
Het is erg afhankelijk per hond. Apple ging niet op zoek naar reuen en stond goed onder appèl. Zij mocht dus wel nog los maar dan voornamelijk in aanlijngebieden. Maar in de vruchtbare week was ik wel heel erg voorzichtig.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
tja, als ze in je buurt blijft en heel goed luisterd zou ze denk ik op afgelegen gebieden wel los kunnen als ze dan maar komt als je haar roept, dan lijn je haar even aan.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb ze los maar ze luisteren wel erg goed.
In de vruchtbare dagen heb ik ze vast, én ik loop op "rare tijden", zodat ik zo min mogelijk mensen tegenkom.
In de vruchtbare dagen heb ik ze vast, én ik loop op "rare tijden", zodat ik zo min mogelijk mensen tegenkom.
-
Stapper
- Zeer actief
het ligt aan je doel.
Wil je de grootst mogelijke kans op een zwangerschap bij je teef dan lekker loslaten lopen.
Wil je niet dat ze zanger raakt dan zou ik haar aan de lijn houden en op rustige momenten wandelen en niet in een losloop gebied lopen.
Wil je de grootst mogelijke kans op een zwangerschap bij je teef dan lekker loslaten lopen.
Wil je niet dat ze zanger raakt dan zou ik haar aan de lijn houden en op rustige momenten wandelen en niet in een losloop gebied lopen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila kan prima loslopen als ze loops is, luistert dan gewoon net zo goed als anders en snauwt nog steeds 9 van de 10 reuen weg. Ik zoek dan wel plekken op waar geen of nauwelijks andere honden komen, want niet alle loslopende reuen staan nog even goed onder appel als ze een loopse teef tegenkomen en anders heb je voor je het weet een hele optocht van reuen achter je aan.
Amy hield ik meestal aangelijnd na ca. de eerste week van de loopsheid, omdat die dan niet meer zo goed luisterde. Dan liepen we vooral in rustige aanlijngebieden, maar dat was nog steeds wel eens lastig omdat hier in veel aanlijngebieden toch behoorlijk wat honden los lopen.
Amy hield ik meestal aangelijnd na ca. de eerste week van de loopsheid, omdat die dan niet meer zo goed luisterde. Dan liepen we vooral in rustige aanlijngebieden, maar dat was nog steeds wel eens lastig omdat hier in veel aanlijngebieden toch behoorlijk wat honden los lopen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Kiwi loopt ook los als ze loops is. Ik weet de vruchtbare dagen nog niet heel goed te herkennen. Ik houd wel een beetje rekening met waar ik loop. In het bos rondom de hoofdparkeerplaats kom ik niet, ook al is het daar ook niet erg druk. Ik ken genoeg plekjes waar ik eigenlijk niet tot nauwelijks andere honden tegen kom. Als ik ze wel tegen kom, staat Kiwi genoeg onder appel om haar terug te roepen. Ik roep ook terug bij onoverzichtelijke bochten.
Het is wel eens vervelend dat je reuen achter je aan krijgt, maar als ik dat herken, staat ze alweer naast me. Dat probleem houd je toch, aangelijnd of niet.
Het is wel eens vervelend dat je reuen achter je aan krijgt, maar als ik dat herken, staat ze alweer naast me. Dat probleem houd je toch, aangelijnd of niet.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Bij Oor kan het in het begin nog wel, later doe ik haar wel vast. Tot nu toe heeft ze elke loopsheid geen enkele keer interesse in reuen getoond, zelfs niet in de vruchtbare dagen. Ook geen staart opzij doen voor geinteresseerde reuen of wat dan ook. Tot de laatste loopsheid, toen was ze ineens de slet van de wijk, en nog biseksueel ook. Wat er veranderd is? Geen idee, maar ik neem daar geen risico mee. Alleen als ik echt ergens zou lopen dat ik van alle kanten elke hond van 5 km ver aan kan zien komen. Het verlaten strand van Schier in de winter ofzo. Dan zou ik het risico nog wel durven te nemen. Maar hier in de stad? Nee, ook niet op rustige plekken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Stel je niet aan.Stapper schreef:het ligt aan je doel.
Ik heb al mijn hele leven teven, allemaal intact en ze lopen allemaal altijd los tijdens loopsheid.
En ik heb nog nooit een ongewenste dracht gehad. En zeker niet van een onbekende heer.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik laat ze los. Ik train er ook gewoon nog mee, tussen de intacte reuen.
Ik ga natuurlijk wel niet gaan wandelen in een gebied waar 100 honden door elkaar lopen. Maar dat doe ik ook niet als ze niet loops is.
Ik ga natuurlijk wel niet gaan wandelen in een gebied waar 100 honden door elkaar lopen. Maar dat doe ik ook niet als ze niet loops is.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom loopt een dag of 10 nog los, daarna gaat ze een weekje aan de lijn wegens bananen. Gebieden met veel honden zoek ik toch al niet op, dus dan ook niet.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
En ik heb een paar keer meegemaakt dat eigenaren hun hoogloopse teef doelbewust bij mijn mannen loslieten onder het mom van laat maar gaan, ik wil graag een nestje. Pas nog bij Frodo, ik was er niet op bedacht maar ik had hem gelukkig (nog) aan de riem. Ahh, zei meneer laat maar gaan het is toch tijd voor haar 1e nestjeMarjoleine schreef:En ik heb nog nooit een ongewenste dracht gehad. En zeker niet van een onbekende heer.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar dat is blijkbaar niet ongewenst en TS wilde weten hoeveel risico ze loopt.alm@ schreef:En ik heb een paar keer meegemaakt dat eigenaren hun hoogloopse teef doelbewust bij mijn mannen loslieten onder het mom van laat maar gaan, ik wil graag een nestje. Pas nog bij Frodo, ik was er niet op bedacht maar ik had hem gelukkig (nog) aan de riem. Ahh, zei meneer laat maar gaan het is toch tijd voor haar 1e nestjeMarjoleine schreef:En ik heb nog nooit een ongewenste dracht gehad. En zeker niet van een onbekende heer.ik ben met de gefrustreerde puber maar heel ergens anders gaan wandelen.
Nou, als ze oplet: niet dus.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Jazzy is toevallig ook net voor het eerst loops geweest en ik heb haar voor de zekerheid drie weken aan de lijn (flexi) gehouden. Ze gedroeg zich namelijk nogal eh... Gewillig.
En het stikt hier van de iets-te-gezellige puberreuen, dus ik heb enkel in aanlijngebieden gelopen.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik laat ze de eerste week altijd nog los, maar als ik merk dat ze dekrijp word dan gaan ze vast, helaas zijn het hier lellebellen tot aan het einde van de loopsheid. Ze luisteren hier perfect, behalve als ze hoogloops zijn, dus ik neem geen risico en hou ze de laatste 2 weken vast.
Maar als jou leuke bruine hummeltje een andere bruin klein hummeltje tegen komt dan wil ik alvast op de wachtlijst geplaatst worden
Maar als jou leuke bruine hummeltje een andere bruin klein hummeltje tegen komt dan wil ik alvast op de wachtlijst geplaatst worden

- runninggirl
- Zeer actief
Mahru kan prima los tijdens de hele loopsheid. We komen hier zelden honden tegen en ik kan haar altijd bij me roepen als er wel een onbekende hond aan komt. Ze gedraagt zich niet anders dan anders en luistert goed, dus dan kan het vind ik prima.
Toen we nog in de stad woonden vond ik het niet relaxt met zoveel andere honden dus dan liepen we op rare tijden en alleen buiten de stad waar het rustiger is.
Toen we nog in de stad woonden vond ik het niet relaxt met zoveel andere honden dus dan liepen we op rare tijden en alleen buiten de stad waar het rustiger is.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Ik laat Mica gewoon loslopen.
Ze is niet anders dan wanneer ze niet loops is. Ze wijkt niet van mijn zijde.
Nou is ze ook maar 20 cm hoog dus alleen als ik echt kleine hondjes tegenkom let ik even goed op want dan wil ze nog wel eens gaan flirten maar van de wat grotere honden ( en een jack russell vind ze al een grote hond ) moet ze helemaal niets hebben en laat dat ook duidelijk weten.
En omdat we weinig hondjes tegenkomen die haar maat zijn mag ze gewoon los rondhobbelen.
Ze is niet anders dan wanneer ze niet loops is. Ze wijkt niet van mijn zijde.
Nou is ze ook maar 20 cm hoog dus alleen als ik echt kleine hondjes tegenkom let ik even goed op want dan wil ze nog wel eens gaan flirten maar van de wat grotere honden ( en een jack russell vind ze al een grote hond ) moet ze helemaal niets hebben en laat dat ook duidelijk weten.
En omdat we weinig hondjes tegenkomen die haar maat zijn mag ze gewoon los rondhobbelen.
- Paisley
- Zeer actief
Tamara81 schreef: Vanmiddag had ik haar los op een gebied waar het rustig is. Kwamen we net een REUS van een Berner Sennen reu tegen. Toen hij Lanai niet met rust liet heb ik haar maar opgetild (hij was erg lomp met zn poten aan het slaan als speelgebaar).
Toen ik Lanai in mn armen had werd ik zelf besprongen door de reu. Ik kreeg hem niet van me af![]()
Gelukkig was zijn vrouwtje er snel bij om hem op te halen.
Ik heb hem terug gebracht en iemand die me wilde helpen gevraagd om Mayke mee te nemen aan een veter die ik uit mn schoen heb getrokken. T was nogal een toestand

-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Tallie loopt los als ze loops is, ze luistert dan nog net zo goed. Als ze op de vruchtbare dagen bananen in haar oren heeft, en dat komt wel eens voor, dan gaat ze aan de lijn. Maar dat is ook zo als ze niet loops is.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Ookal komen we zelden andere honden tegen, ik houd Noa aan de lijn dan. Ze was ineens heel erg geinteresseerd in andere honden toen ze loops was (normaal is ze bang van alles en iedereen..)
Better safe than sorry
Better safe than sorry
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Paisley schreef:Tamara81 schreef: Vanmiddag had ik haar los op een gebied waar het rustig is. Kwamen we net een REUS van een Berner Sennen reu tegen. Toen hij Lanai niet met rust liet heb ik haar maar opgetild (hij was erg lomp met zn poten aan het slaan als speelgebaar).
Toen ik Lanai in mn armen had werd ik zelf besprongen door de reu. Ik kreeg hem niet van me af![]()
Gelukkig was zijn vrouwtje er snel bij om hem op te halen.Dat soort toestanden horen er een beetje bij. Ik ben in een parkje in de stad een keer een mechelse herder tegen gekomen zonder baas. Mayke was aangelijnd en loops, maar het was een heel geworstel om dat beest van dr af te houden. Op den duur had ik m bij zn oor te pakken en begon hij serieus naar me te grommen. Omstanders kwamen helpen en we hebben hem met Mayke dr lijn aan een boom gebonden en ik heb Mayke aan dr nekvel bij me gehouden. Ik was van plan de dierenambulance te bellen om hem op te komen halen, maar toen kwam er iemand voorbij die wist waar hij vandaan kwam. Hij bleek over een schutting te zijn gesprongen nadat ik langs kwam.
Ik heb hem terug gebracht en iemand die me wilde helpen gevraagd om Mayke mee te nemen aan een veter die ik uit mn schoen heb getrokken. T was nogal een toestand
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
De teven die ik heb of gehad heb konden los als ze loops waren. Luisterden zodanig goed dat ze kwamen als ik riep.
Zou het niet met iedere teef doen. moeten wel luisteren.
Zou het niet met iedere teef doen. moeten wel luisteren.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
O pff de laatste keer dat Amy loops was had ik ook zo'n toestand. Ik liep in aanlijngebied met Mila, loopse Amy en Amoz. Toen kwam daar uit het niets een enorme kruising rottweiler x DH aan, geen baas te bekennen, die zeer geïnteresseerd was in Amy en vice versa. Amoz wilde sowieso tijdens de hele loopsheid van Amy geen reuen bij haar in de buurt en Mila kan die hond niet uitstaan. Dus ik liep te worstelen met Amy die alsmaar haar achterwerk naar die reu wilde draaien, Amoz die behoorlijk uit zijn plaat ging, Mila die steeds bozer werd en ondertussen probeerde ik die reu te blokken en weg te jagen (wat totaal niet lukte). Uiteindelijk heb ik Mila losgelaten die hem wel redelijk goed weggejaagd kreeg, hij bleef in ieder geval op een ruime meter afstand, en Amy maar pogingen doen om dichter bij die reu te komen. Na ongeveer vijf minuten kwam er eindelijk een baas aan. Die lijnde de hond aan en toen liepen wij snel door, tot zo'n 10 seconden later de hond weer ineens voor onze neus stond - die had zich uit de halsband losgetrokken. Baasje er weer bij, honden weer over de zeik... nou ja, de enige die het een leuk avontuur vond was Amymijke schreef:Paisley schreef:Tamara81 schreef: Vanmiddag had ik haar los op een gebied waar het rustig is. Kwamen we net een REUS van een Berner Sennen reu tegen. Toen hij Lanai niet met rust liet heb ik haar maar opgetild (hij was erg lomp met zn poten aan het slaan als speelgebaar).
Gelukkig was zijn vrouwtje er snel bij om hem op te halen.Dat soort toestanden horen er een beetje bij. Ik ben in een parkje in de stad een keer een mechelse herder tegen gekomen zonder baas. Mayke was aangelijnd en loops, maar het was een heel geworstel om dat beest van dr af te houden. Op den duur had ik m bij zn oor te pakken en begon hij serieus naar me te grommen. Omstanders kwamen helpen en we hebben hem met Mayke dr lijn aan een boom gebonden en ik heb Mayke aan dr nekvel bij me gehouden. Ik was van plan de dierenambulance te bellen om hem op te komen halen, maar toen kwam er iemand voorbij die wist waar hij vandaan kwam. Hij bleek over een schutting te zijn gesprongen nadat ik langs kwam.
Ik heb hem terug gebracht en iemand die me wilde helpen gevraagd om Mayke mee te nemen aan een veter die ik uit mn schoen heb getrokken. T was nogal een toestandWat een gedoe! Zo ben ik, toen ik nog midden in de stad woonde, ook eens de hele wandeling lang achtervolgd door een husky die loopse Oor wel zag zitten. Ik was eerst blijven staan zodat zn baasje hem kon komen halen maar die hond had ons door en wist op slinkse wijze uit de klauwen van zijn steeds gefrustreerder wordende baasje te blijven. Ik kreeg hem ook niet te pakken want hij kwam net niet dichtbij genoeg. Nouja ik moest ook werken dus na een kwartier dat beest proberen te vangen ben ik op verzoek van de eigenaar gewoon verder gelopen. Pas toen we een half uur later thuis kwamen is de hond weer terug naar zijn baasje gerend
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik heb ze altijd loslopen, maar dan moet ik erbij zeggen dat ik ook op rare tijden loop.
Mocht ik onverhoopt iemand tegenkomen met een andere hond, dan lijn ik mijn loopse teef aan.
Mocht ik onverhoopt iemand tegenkomen met een andere hond, dan lijn ik mijn loopse teef aan.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik lees even mee, voor straks.
Vanmorgen was er nog een Whippet die alsmaar op Millie wilde rijden. De baas riep hem niet terug en het was een heel gevecht om door te lopen zonder de Whippet er bovenop. Heel irritant. Straks maar om 6u 's ochtends gaan lopen denk ik...
Vanmorgen was er nog een Whippet die alsmaar op Millie wilde rijden. De baas riep hem niet terug en het was een heel gevecht om door te lopen zonder de Whippet er bovenop. Heel irritant. Straks maar om 6u 's ochtends gaan lopen denk ik...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat ligt aan de teef. Xena heeft dr hele leven los gelopen dus ook als ze loops was. Ze bleef bij me en in drukke gebieden kwam ik toch nooit. Met trainen veranderde er ook niks moest ze ook tussen de reuen lopen en luisteren idem hier in huis (als ik er bij was)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Belle
- Zeer actief
Die van mij lopen meest van de tijd gewoon los als ze loops zijn in de stiekeme hoop Samantha en Fudge tegen te komen
Nee, grapje. Ze lopen meest van de tijd wel los, maar als het even onoverzichtelijk wordt of als ik onbekende honden aan zie komen (waarvan ik het geslacht niet weet), gaan ze even aan de lijn en gaan we met een boogje er omheen. Het valt mij op dat er hier in de buurt eigenlijk maar weinig ongecastreerde reuen rondlopen, dus het is goed te doen.
Nee, grapje. Ze lopen meest van de tijd wel los, maar als het even onoverzichtelijk wordt of als ik onbekende honden aan zie komen (waarvan ik het geslacht niet weet), gaan ze even aan de lijn en gaan we met een boogje er omheen. Het valt mij op dat er hier in de buurt eigenlijk maar weinig ongecastreerde reuen rondlopen, dus het is goed te doen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het ligt aan de teef en aan het appèl dat je op de hond hebt en dan nog .......
Loops heet niet voor niets loops.
Als ze vruchtbaar is kan ze alsnog de kuierlatten nemen.
Ik heb altijd op rustige plaatsen met weinig tot geen honden gelopen en daarbij ook nog voor een deel stevig aangelijnd.
Gewoon om elk risico te vermijden.
Ik heb altijd op rustige plaatsen met weinig tot geen honden gelopen en daarbij ook nog voor een deel stevig aangelijnd.
Gewoon om elk risico te vermijden.
- Paisley
- Zeer actief
Ja het kan, natuurlijk. Maar bij veel honden zit de band met de roedel er te stevig ingebakken om het risico ervoor te nemen. Ik kan Kiwi terug roepen van haar allergrootste verleidingen. Als ik mn stem verhef, kan ze niets anders dan omkeren en terug komen. Haar aller aller allergrootste passie is drijven. Die verleiding is vele malen groter dan een reu tijdens dr loopsheid, want als ze loops is kan ik gewoon komen trainen bij de schapen en daar lopen ook reuen rond. En tijdens het drijven kan ik haar ook gewoon terug roepen.ranetje schreef:
Misschien verandert daar ooit iets aan, maar voor nu is het risico nihil dat ze ineens besluit dr eigen plan te trekken. Daar is ze te voorspelbaar voor.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als ik trainde met mijn vorige teef Rana ging dat uitstekend (overigens mocht ik - terecht - niet komen trainen op de vruchtbare dagen).Paisley schreef:Ja het kan, natuurlijk. Maar bij veel honden zit de band met de roedel er te stevig ingebakken om het risico ervoor te nemen. Ik kan Kiwi terug roepen van haar allergrootste verleidingen. Als ik mn stem verhef, kan ze niets anders dan omkeren en terug komen. Haar aller aller allergrootste passie is drijven. Die verleiding is vele malen groter dan een reu tijdens dr loopsheid, want als ze loops is kan ik gewoon komen trainen bij de schapen en daar lopen ook reuen rond. En tijdens het drijven kan ik haar ook gewoon terug roepen.ranetje schreef:
Misschien verandert daar ooit iets aan, maar voor nu is het risico nihil dat ze ineens besluit dr eigen plan te trekken. Daar is ze te voorspelbaar voor.
Als ik haar even liet plassen had ze op haar vruchtbare dagen soms een totaal ander idee van appèl dan ik en ze was bereid te ontsnappen en een vent te zoeken als ze de kans kreeg.
Bij Ita werkte dat weer totaal anders.
Die bleef bij mij in de buurt.
Dat is dus een andere situatie en een andere hond.
Ik zou nooit garanderen dat een teef in een roedel "dus" niet wegloopt bij vruchtbaarheid.
Daarom schreef ik ook...............
ranetje schreef:Het ligt aan de teef en aan het appèl dat je op de hond hebt en dan nog .......
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik denk dat ik Lily tijdens haar eerste loopsheid aangelijnd hou. Gewoon om te kijken hoe ze gaat reageren. Ik ga haar niet loslaten onder het mom van ik probeer of ze luistert en zo nee dan gaat de lijn eraan. Dan kan het al te laat zijn. Bij Lily vrees ik trouwens het ergste als ik zie hoe lellebellerig ze zich nu al gedraagt.
Veel mensen schrijven dat de hond vanaf dag 12 vast gaat. Zijn ze voor die dag niet vruchtbaar of is de kans kleiner?
Veel mensen schrijven dat de hond vanaf dag 12 vast gaat. Zijn ze voor die dag niet vruchtbaar of is de kans kleiner?