Dan heb je me verkeerd begrepen Nanna want zo was dat niet zeker niet bedoeld. Maar schreeuwen?Nanna schreef:Ik vind het eigenlijk bijzonderder dat 'onze' kolossen er met 4 of 5 jaar al tussenuit piepen.Tamara81 schreef: Een leeftijd van 15 tot 18 jaar is bijzonder voor zo'n kolos.
Op FB wordt al geschreeuwd dat dat komt 'door de infectiedruk' die hier hoger zou zijn dan daar. Alles om maar toe te geven dat het niet door de fokkerij komt. Zo jammer.

Wat de andere dingen betreft, zie je een aantal factoren die je in dit stukje van de wereld waarschijnlijk niet gaat toepassen, want afgezien van de diversiteit aan genen, botst het werken en de invloed daarvan op selectie nogal met wat het gros van de hondenfokkers en hondenbezitters hier als doel hebben (uitzonderingen daargelaten).
Wat ik persoonlijk mooi aan dat project van de Bankhar vind, naast het foktechnische gedeelte en de selecties die ze maken, is het puur functionele aspect ervan. Functioneel voor de situatie daar, en gebruik makend van wat er aan eigenschappen en instincten in die honden zit. Ik heb een paar maanden terug (toen ik een cursus deed van ICB over Genetics of Behavior and Performance) met veel interesse zitten lezen op de site van dat project en ook de video's bekeken die erbij horen. Mooi om te zien hoe deze honden hun werk doen en ook om de verschillen te zien met andere typen honden die ook familie en vee beschermen op andere manieren.