Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broodfok Shar Pei

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Broodfok Shar Pei

Ongelezen bericht door Paisley »

Ze zijn in dit modelletje ook te krijgen bij een fokker die aangesloten is bij de rasvereniging. Een kennis van me heeft altijd sharpeis gehad van dit type. Leuke dieren ook.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Dat modelletje neigt naar de tradi-Pei en die hebben ook een bijbehorend tradi-karakter doorgaans.
Een karakter waar een gemiddeld gezin echt niets mee kan zal ik je vertellen.

Rimpel was overigens ook een huis-tuin-keuken gefokte Sharpei en was geen showmodel, niet in de laatste plaats omdat hij geen stamboom had. :LOL: Die gemankeerde kneus werd overigens wel fijn bijna 12 jaar oud en had geen enkele Sharpei-gerelateerde kwaal :pffff:

Overigens is de rasvereniging opgedoekt per 1 juli of 1 augustus 2016.
Ook niets wat ik niet al aan zag komen, die hebben hun eigen ondergang in de jaren 90 al ingeluid toen ze meenden dat het ras nog exclusief moest zijn en ze absurde bedragen voor puppies vroegen, die ze overigens compleet wisten te rechtvaardigen :roll:
Maar dat mocht je eigenlijk niet zeggen, want DAAR lag het probleem niet vonden ze.
Ik heb meermaals aangeven dat de enige redding voor dit ras ligt in "vers " bloed, terug naar tradi pei en stoppen met die opgezwollen en opgeblazen Amerikaanse plofkop-wobbel lijnen en als kersje op de taart de aanschafprijs van een pup terugbrengen naar kostprijs niveau...en dan ECHT kostprijs niveau wat ik ze met alle liefde voor had willen rekenen...
Die rechtvaardiging van de prijs was, als het niet om honden met gevoel ging en dito baasjes, echt om te gieren zo debiel.

Ga-naar-het Hollandse-Smous model heb ik gegild...
Maar nope...
De elitaire tak binnen het bestuur en de rasvereniging bleef op hun troon zitten en het gepeupel eronder was de blik nog niet waard ...
Als we het hebben over de afstand tussen bevolking en politiek dan was de Sharpei wereld er er ook een aardig voorbeeld van.
De rasvereniging heeft zichzelf ook veel te lang 'te goed gevoeld' om zich op het internet te gaan profileren en bewegen.
De mensen wisten hun toch wel te vinden als ze op zoek waren naar een Sharpei ? Nou...dat dus.... toedels....
Laat het gepeupel op internet maar fijn van zich af brallen, wij weten het beter.
Tja... dat daar een bak aan stront boven kwam drijven , OOK stront van de fokkers binnen de vereniging, dat hebben ze dus onwijs lang gemist. De neerwaartse spiraal met betrekking tot gezondheid en de sfeer en verhoudiingen tussen fokkers en pupkopers en geinteresseerden is volledig langs ze heen gegaan TOT het te laat was.

Schaf die hele Sharpei maar gewoon af in Nederland, is niets, wordt niets
mercedes2803
Zeer actief

Tamara81 schreef:De Tradi-Pei vind ik mooi!

Waarom is deze niet geschikt als huishond?

Jammer dat het zo'n rommeltje was bij de NL rasvereniging! Uiteindelijk goed dat het opgeheven is.
Mwah , niet geschikt als huishond is misschien iets teveel gezegd, maar ik vind ze sowieso geen ideale huishond.
Wel een HUIShond, maar niet per definitie een GEZINShond - gezellig in een woonwijkje 8 onder 1 kap.
De gemiddelde Sharpei doet het niet zo lekker met andere honden, uitzonderingen daargelaten.
Een Tradi Pei is nog een tik feller, heftiger en drukker in zijn gedrag dan die opgeblazen pluizebollen.
Als je het treft en in een woonwijk zit waar je weinig met andere honden uit te staan hebt, of waar alles braaf aangelijnd loopt , maar als je het niet treft dan loop je elke dag met ogen in je rug te kijken of je hond niet in aanvaringen terecht komt met andere honden.
Je kunt dan OF een bord voor je kop ontwikkelen en denken; het zal mij worst zijn dat mijn hond een andere hond sloopt of dat mijn hond elke keer met gaten thuiskomt, OF je trekt ten strijde , maar trust me on dat laatste; daar wordt je niet blij van :oeps:

Ik begin sowieso nooit weer aan een Sharpei, maar ALS ik er dan toch nog 1 aanschaf in een vlaag van verstandsverbijstering dan is dat tegen de tijd dat ik 70 ben, niet meer hoef te werken en in een seniorenbungalow aan de rand van een Drents Durp woon ...
Of ik moet tussentijds een miljoen winnen en meteen een vrijstaande hut kopen in de middle of nowhere :engel:
Ik heb 12 jaar lang mogen beleven wat het is om in rotwijken te wonen, halve rotwijken te wonen en in het bos te lopen met je Sharpei - Nee, allang niet meer op zondag :schrik: :LOL: - een rittenkaart bij de dierenarts te hebben vanwege al die aanvaringen met andere honden EN een bepaalde tijd zelfs een hond hebben die van het pad was - slecht herstelde van nare ervaringen etc
Uiteindelijk heeft ij de laatste jaren een prachtig leven gehad in een rustige wijk met Muis aan zijn zij die hem accepteerde voor wat hij was en waar hij dol verliefd op was :I: :LOL: Maar ik kan een tijdschrift vullen met de jaren daarvoor
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Jammer dat het zo'n rommeltje was bij de NL rasvereniging! Uiteindelijk goed dat het opgeheven is.
Ze werden gehouden als waak- en vechthond. De Shar Pei's die ik ken zijn dan ook niet echt al te sociaal naar andere honden en hebben over het algemeen niet echt een makkelijk karakter.
mercedes2803
Zeer actief

Hippo schreef:

Ze werden gehouden als waak- en vechthond. De Shar Pei's die ik ken zijn dan ook niet echt al te sociaal naar andere honden en hebben over het algemeen niet echt een makkelijk karakter.
Als je in acht neemt dat het katten zijn die in een hondenlichaam huizen, dan ben je al een heel eind :cheer: :engel:
Het duurde even voordat ik daar achter was hoor, maar na zijn 8- e levensjaar werd het met Rimpel alleen maar makkelijker...en leuker
Ik ben blij dat ik nog wat jaren in vrede en een onbegrijpelijke, onverwoestbare band en understanding tussen ons, met hem heb mogen samen leven. :I:
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Het is zo zonde. De traditionele pei's zien er ook zoveel mooier uit. Ik zal denk ik nooit begrijpen dat mensen die rimpelkoppen mooi vinden.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

Mijn vroegere oppas shar pei is inderdaad ook zeker niet de makkelijkste, pittige dame naar zowel mensen als dieren en best wat jachtinstinct ook. Vreemden moet ze niks van hebben en schroomt ook niet om te bijten. Maar dat maakt het dan weer extra bijzonder als ze je wel mag, dan heb je er een heel leuke hond aan die goed luistert en graag samen wat onderneemt. Ze was hier een keer te logeren (helaas kan dat niet meer sinds ik Trees heb) en mijn zusje kwam langs, maar die is bang voor zwarte honden en zij is grotendeels zwart, dus was mn zusje ook bang voor haar. Wel bijzonder hoe de hond toen juist meteen bij mn zusje kwam zitten ipv eerst afstand houden zoals ze normaal doet, ze wilde haar echt gerust stellen leek het wel :) Zo'n tradi pei zou ik best nog wel eens in huis willen halen ooit, en er dan wat sportiefs mee doen.
Nicoline
Zeer actief

ik hou wel van een beetje karakter :D maar die oppas pei is ook nog eens racistisch (als in, donkere mensen moesten al helemaaaaal uit haar buurt blijven) dat is niet zo handig als je veel Afrikaanse vrienden hebt. Denk dat zij ook wel een extreem voorbeeld is. Een vriend van mij had een tijd terug een oud shar pei dametje in de opvang. 13 jaar geloof ik (of 14?) en ondanks dat ze zo goed als blind was wel een vrolijk beestje, ik werd meteen enthousiast begroet.
mercedes2803
Zeer actief

@ Nicoline; :LOL: precies; als ze je dan te pruimen vinden is dat extra bijzonder he?
Zo heb ik dat met Rimpel ook altijd ervaren en de mensen waar hij graag bij in de buurt was heb ik ook altijd het compliment gegeven dat ze 'blijkbaar bijzonder van aard waren, anders mos-die-autistische-stink-voddebaal er echt niets van weten hoor'
Naarmate hij ouder werd, werd het selecte groepje mensen dat hij te pruimen vond trouwens wel wat groter, maar hij bleef tot aan zijn laatste snuf en puf ontzettend selectief, eigenwijs en bijzonder.

@Tamara81; Het is idd dood en doodzonde... Maar het is wat het is op dit moment.
Mensen met een Sharpei vinden een gesprekje an sich meestal wel leuk, zeker als iemand dan niet met de standaard onzinnige zeikverhalen aan komt zetten over dat je de rimpels zemen moet en daarna in moet smeren met talkpoeder :LOL: Als iemand dan ook nog wat weet over het ras is dat vaak wel verrassend, de meeste mensen weten er maar weinig van en staan na 2 minuten ook nog eens aan de grond genageld te gillen dat je hond stikt of zo, want zijn tong is helemaal blauw :O:

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Ja...dat - hoort - zo
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

ik vind de tradi pei echt prachtig...
En zou er zo eentje in huis willen hebben. Alleen is dat gewoon niet meer werkbaar met kleine kinderen in huis.
Gimmick in mijn laatst hond met een forse gebruiksaanwijzing. Hierna wil ik alleen nog gezellige hondjes zonder al te groot ego of te grote bek dan gezond voor ze is.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Nicoline
Zeer actief

mercedes2803 schreef:@ Nicoline; :LOL: precies; als ze je dan te pruimen vinden is dat extra bijzonder he?
Zo heb ik dat met Rimpel ook altijd ervaren en de mensen waar hij graag bij in de buurt was heb ik ook altijd het compliment gegeven dat ze 'blijkbaar bijzonder van aard waren, anders mos-die-autistische-stink-voddebaal er echt niets van weten hoor'
Naarmate hij ouder werd, werd het selecte groepje mensen dat hij te pruimen vond trouwens wel wat groter, maar hij bleef tot aan zijn laatste snuf en puf ontzettend selectief, eigenwijs en bijzonder.
Ja inderdaad, ik voelde me ook wel vereerd dat ik in zo'n 7 jaar tijd haar eerste en enige oppasadresje was :) En op straat had ik ook niks te vrezen want niemand mocht in mijn buurt komen, eigenlijk geen wenselijk gedrag natuurlijk maar ze luisterde tegelijk ook goed dus was wel te sturen daarin. Als ze je eenmaal mag is ze echt heel aanhankelijk en speels. Helaas zijn die logeerpartijtjes voorlopig verleden tijd sinds ik nu zelf ook een pittige teef in huis heb, maar na Trees zou ik best een peitje in huis willen hebben. Maar dan liefst wel een traditionele, ik zoek in een hond ook een sportmaatje. Dat oppas peitje was best actief met d'r 7-8 jaar destijds, maar niet te vergelijken met mijn stafford van 13 die bij wijze van spreken nog de marathon rent. Ben ergens ook wel benieuwd hoe zo'n tradi pei eruit ziet als die wat meer geconditioneerd is (mits de hond het sporten leuk vindt natuurlijk). Maar zolang Trees er nog is blijft het bij dromen dus :D
mercedes2803
Zeer actief

Voor jou Nicoline;

http://www.hntm-sharpei.nl/show%20en%20sport.htm

Zij fokt met dit type Sharpei EN Sport er ook vrij actief mee :ok:

Als je onder het kopje 'honden' kijkt, zie je haar honden en daar zitten een paar hele mooie exemplaren tussen :I:
Nicoline
Zeer actief

ja die site heb ik inderdaad al eens voorbij zien komen, zijn zeker mooie honden :) Hebben die tradi pei's, buiten een betere bouw, ook minder last van dingen zoals shar pei koorts?
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ik heb er momenteel 2, 2 reuen.
Beiden geadopteerd uit Spanje. Eentje 2 jaar terug, eentje 2 maanden terug.
Beiden van een ander type (eentje echt wel rimpels maar niet overberimpeld, eentje met een enkele denkplooi maar nagenoeg oertype pei)

Beiden sociale hondjes en uiterst sociaal naar alle andere honden, totaal conflictvermijdend. Hebben resp 2 en 4 jaar in Spanje in de opvang gezeten en zijn naar schatting 6 jaar. Behalve dat de laatste sloopt, geen gedragsprobleem te bekennen. Die ik nu 2 maanden heb luistert op het woord buiten. Ik lees al jaren heel veel vooroordelen over het karakter, vooral van mensen die 1 of geen kennen.
Ik ben nu aan nr 5 en 6 van dit ras en nog nooit een agressieve lastpak gehad. We houden het er maar op dat ik altijd mazzel heb qua karakter :engel: :mrgreen:

Qua gezondheid dan weer niet. En dat geldt zeker niet voor de Nederlandse Shar Pei in het algemeen, ik heb er 2 uit Turkije gehad, 2 uit Spanje en 2 uit Nederland. Op eentje na hadden ze allemaal gezondheidsissues helaas. Dat is waar ik mensen voor waarschuw als ze zo'n hond willen. Niet voor hun karakter. En ik zal ze nooit aan mensen aanprijzen, tenzij je een herplaatser een kans wilt geven :wink:

@nicoline: de tradi pei's hebben idd wat minder kwalen. De ogen zijn beter (entropion) sharpeikoorts hoor ik eigenlijk nooit bij dit type. Ze zijn dus in grote lijnen wel minder bevattelijk voor veel kwalen die bij het ras vaak voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
yuki
Zeer actief

Nanna schreef:Die zien er idd heel mooi uit :ok:
thanks, dat is een mooi compliment uit jouw mond :mrgreen: Al moet ik eerlijk zeggen dat de lichtkleurige (helaas en ten onrechte) een facelift heeft gehad in Spanje jaren geleden en dat hij daardoor geen nek meer heeft. Ze zijn vooral lief :D

Esther
Paisley
Zeer actief

Herkenbaar hoor, ik hoor inderdaad heel veel negatieve verhalen over het karakter van Sharpeis. Maar mn kennis heeft dus altijd leuke honden getroffen. Zelf ken ik er 3 en die zijn alle 3 probleemloze honden.
Wel wat stoïcijns :mrgreen: Maar best makkelijke honden
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Paisley schreef:Herkenbaar hoor, ik hoor inderdaad heel veel negatieve verhalen over het karakter van Sharpeis. Maar mn kennis heeft dus altijd leuke honden getroffen. Zelf ken ik er 3 en die zijn alle 3 probleemloze honden.
Wel wat stoïcijns :mrgreen: Maar best makkelijke honden
Misschien heb ik ook wel altijd mazzel gehad, qua karakter......... maar veel van mijn vrienden hebben ze (gehad) en ik ken er dus heel wat. Zitten een paar taaie rakkers tussen, maar de meeste zijn gewoon gezellig en sociaal.

Mijn vriend had hetzelfde idee toen hij mij leerde kennen (toen had ik er nog 1) Zijn ex zwager had er eentje en dat vond hij een chagrijnig eenkennig beest :mrgreen: Toen hij Sun leerde kennen vond hij het de allerleukste hond ooit :wink: Maar toen ik erover begon dat ik "de andere" ook nog wilde halen, stond hij niet te juichen. Maar op Schiphol was hij al verkocht. :cheer:
Sammy stonk, was halfkaal maar kwam door de draaideuren met een superblij grijnsje en verkocht was ie.

Esther
Paisley
Zeer actief

Ja die hondenlucht vond ik ook heel opvallend. De vorige bewoner van een huisje wat ik eens huurde had een sharpei. T huis heeft nog dagenlang gemeurd na de verhuizing, ook al was de bewoner heel schoon op dr huis en met laminaat op de vloer had ik t niet verwacht.
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Paisley schreef:Ja die hondenlucht vond ik ook heel opvallend. De vorige bewoner van een huisje wat ik eens huurde had een sharpei. T huis heeft nog dagenlang gemeurd na de verhuizing, ook al was de bewoner heel schoon op dr huis en met laminaat op de vloer had ik t niet verwacht.
Dan was of de bewoner een viespeuk, of de pei had huidklachten.
De ene die ik heb ruikt altijd fris (in 2 jaar tijd ook nog nooit gewassen) de andere die ik nu 2 maanden heb, ruikt als een bunzinkje en ik was hem 2 x per week (medicinaal) :mrgreen:

Esther
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”