Omdat het in de africhting gebruikt wordt en door de dogwhisperer die overigens wegens dierenmishandeling onder vuur ligt wil nog niet zeggen dat het maar algemeen geaccepteerd moet worden!Rocco schreef:De topafrichters IPO,KNPV,Ringsport politiehonden instructeurs en geleiders al meer dan 25 jaar wordt dit gebruikt
De dog whisperers worldwide allemaal gebruiken ze de TT, als het zo nadelig was hadden zeker
al heel wat met de TT gestopt lijkt mij..........
Als ik om mij heen zie wat er allemaal mis gaat bij de huis tuin en keuken geleiders en geleidsters zouden er een heleboel
eens op cursus moeten, en helemaal geen hondje moeten nemen die vind ik veeeel gevaarlijker.....er worden zoveel verkeerde inschattingen en beslissingen genomen puur door het feit van onkunde door deze personen .... en deze zelfde mensen geven ook nog eens hun mening vaak helemaal verkeerd ingeschat...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Goedkope teletac goedkoop is duurkoop
Moderator: moderatorteam
-
Jonas26
- Zeer actief
Re: Goedkope teletac goedkoop is duurkoop

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Onder vuur?Jonas26 schreef:Omdat het in de africhting gebruikt wordt en door de dogwhisperer die overigens wegens dierenmishandeling onder vuur ligt wil nog niet zeggen dat het maar algemeen geaccepteerd moet worden!Rocco schreef:De topafrichters IPO,KNPV,Ringsport politiehonden instructeurs en geleiders al meer dan 25 jaar wordt dit gebruikt
De dog whisperers worldwide allemaal gebruiken ze de TT, als het zo nadelig was hadden zeker
Als ik om mij heen zie wat er allemaal mis gaat bij de huis tuin en keuken geleiders en geleidsters zouden er een heleboel
eens op cursus moeten, en helemaal geen hondje moeten nemen die vind ik veeeel gevaarlijker.....er worden zoveel verkeerde inschattingen en beslissingen genomen puur door het feit van onkunde door deze personen .... en deze zelfde mensen geven ook nog eens hun mening vaak helemaal verkeerd ingeschat...
Een paar mensen die anderen t licht niet in de ogen gunnen bedoel je?
Feb/mrt staat ie hier gewoon weer in t hmh hoor
Het hoeft van mij niet als algemeen geaccepteerd gezien te worden maar zeker niet als martelwerktuig. Het is nl gewoon een hulpmiddel net als een gentle leader of halti waarbij bij verkeerd gebruik zeer zware verwondingen/blessures kunnen ontstaan. Hij hoeft van mij ook niet verboden te worden dus... gewoon niet bij de dw om de hoek is voldoende.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Die mensen zouden zich sowieso eens moeten verdiepen in het wezen hond. Helemaal voordat ze van de neef van de vriend van de buurman horen dat zo'n TT al je problemen oplost. Die moeten eerst een leren hoe je een hond dingen leert.Rocco schreef:De topafrichters IPO,KNPV,Ringsport politiehonden instructeurs en geleiders al meer dan 25 jaar wordt dit gebruikt
Hier in de buurt overigens genoeg 'africhters met jaren ervaring' waarvan de hond met staart tussen de poten, gedrukt lopend met de baas meeloopt. Ja hoor gaat altijd goed zo'n TT in de africhting. Ervaring wil niet altijd zeggen dat het op een juiste manier hebt gedaan..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
korthaar
- Zeer actief
Voor de hondjes maar gelukkig, dat we niet allemaal zo zijn begonnen.Omega schreef:Die mensen zouden zich sowieso eens moeten verdiepen in het wezen hond. Helemaal voordat ze van de neef van de vriend van de buurman horen dat zo'n TT al je problemen oplost. Die moeten eerst een leren hoe je een hond dingen leert.Rocco schreef:De topafrichters IPO,KNPV,Ringsport politiehonden instructeurs en geleiders al meer dan 25 jaar wordt dit gebruikt
Hier in de buurt overigens genoeg 'africhters met jaren ervaring' waarvan de hond met staart tussen de poten, gedrukt lopend met de baas meeloopt. Ja hoor gaat altijd goed zo'n TT in de africhting. Ervaring wil niet altijd zeggen dat het op een juiste manier hebt gedaan..
- Tineke
- Zeer actief
Het probleem met dit soort zaken is dat mensen zichzelf in heel veel gevallen overschatten en denken dat zij wel geschikt zijn om met dit soort apparaten te werken terwijl de praktijk anders uitwijst.
Ik kan me wel voorstellen dat dit middel een hulpmiddel kan zijn , of zelfs een laatste redmiddel.
Maar dan wel graag door iemand die daar in ieder geval bekwaam mee is en weet wat hij/zij doet.
Wel zie ik mensen die het gebruiken er sneller naar grijpen als ze het middel eenmaal hebben ingezet. Zo ken ik een dam wiens derde hond nu ook al met een tt omloopt want ja dat is echt nodig volgens haar terwijl ik denk mens ken je beperking
Als hulpmiddel voor een hobby vind ik het absoluut niet toelaatbaar.
Ik kan me wel voorstellen dat dit middel een hulpmiddel kan zijn , of zelfs een laatste redmiddel.
Maar dan wel graag door iemand die daar in ieder geval bekwaam mee is en weet wat hij/zij doet.
Wel zie ik mensen die het gebruiken er sneller naar grijpen als ze het middel eenmaal hebben ingezet. Zo ken ik een dam wiens derde hond nu ook al met een tt omloopt want ja dat is echt nodig volgens haar terwijl ik denk mens ken je beperking

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
Rocco
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Tineke schreef:Het probleem met dit soort zaken is dat mensen zichzelf in heel veel gevallen overschatten en denken dat zij wel geschikt zijn om met dit soort apparaten te werken terwijl de praktijk anders uitwijst.
Wel zie ik mensen die het gebruiken er sneller naar grijpen als ze het middel eenmaal hebben ingezet. Zo ken ik een dam wiens derde hond nu ook al met een tt omloopt want ja dat is echt nodig volgens haar terwijl ik denk mens ken je beperking![]()
Ik ken geen 1 geleider die zich overschat omdat dit de makkelijkste weg is, wel doeltreffend bij deskundig gebruik
daar gaat het om .
Er zijn ook mensen die op een snelle motor stappen met 200 PK zonder dat ze bekwaam zijn dit houdt je altijd
- Elske
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
Ik vind het verschil tussen en trilling en het gebruiken van de stroomfunctie wel groot. De trilfunctie kan bij de meeste halsbanden niet afgesteld worden op intensiteit en juist de mogelijkheid tot het doseren van de prikkel maakt dat een TT goed gebruikt kan worden. Een stroom prikkel van mijn Dogtra op standje 7 is veel minder heftig dan de trilstand waarbij ik de intensiteit niet kan aanpassen aan de situatie.Cleva schreef:Bij whippet Mira is het fenomeen overwicht vooralsnog niet bestaand. Ze reageert er domweg niet op.korthaar schreef:
Met dat pakwerk en op zo'n korte afstand van de hond. Wat heb je dan voor controle / overwicht , als dat zonder TT niet gaat.
Elke keer dat ik streng doe gaat ze me zitten observeren. Het komt echt helemaal niet aan. Het is niet eens verzet, ze heeft gewoon geen benul van gehoorzamen vanuit onderdanigheid.
Ik kan haar leren dingen niet te doen met overwicht maar ik kan haar er niets mee làten doen.
Kun je nagaan hoe dat op grote afstand werkt.
Daar gaat vast nog wel een keer een TT om. En nee, niet als correctie want ze heeft geen pijnprikkel nodig maar wel om haar te laten weten dat het schaft is. Daar is een TT, ook op de lage stroomstand, een prima middel voor. Kun je ook de trilstand voor gebruiken maar mijn hele punt is dat er maar heel weinig verschil zit tussen het gevoel van de tril- en de lage stroomstand. Geen verschil eigenlijk.
Ik herhaal het nog maar een keer voor de duidelijkheid. De stroomfunctie van een TT is prima geschikt als een positieve bekrachtiger. Op de lagere standen is de stroom niet eng of pijnlijk. Alleen maar neutraal voelbaar.
Bij mijn fanatiek jagende herder heb ik niet meer nodig dan standje 7 omdat hem geleerd is wat er van hem verwacht wordt.
Als ik bij hem de trilstand gebruik schrikt hij zich dood omdat de prikkel veel te sterk is.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ik kan zelf ook absoluut niet tegen de trilfunctie. Na enige tijd heb ik hem uiteindelijk op elke telefoon uitgezet. Ik ging mijzelf er niet langer mee pesten.
-
Manuma
- Zeer actief
Maar je zet wel stroom op je kleine poedel. Zelfs dat bedoeld voor vee.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ja, ik heb inderdaad een periode een schrikdraadomheining gehad aan één zijde. Ondertussen staat de gaasomheining (waarmee de buitenruimte wel van 1100m2 naar 400m2 is gegaan). De enige die nu nog met enige regelmaat tegen het schrikdraad aankomt ben ik, als ik er net niet hoog genoeg overheen stap.
Een elektronische halsband veroorzaakt op een lage stand een stuk minder prikkels dan een trillende telefoon.
Een elektronische halsband veroorzaakt op een lage stand een stuk minder prikkels dan een trillende telefoon.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
en dat heb je nu al besloten? kan me daar niks bij voorstellen bij een gevoelige windhondCleva schreef:korthaar schreef:
Met dat pakwerk en op zo'n korte afstand van de hond. Wat heb je dan voor controle / overwicht , als dat zonder TT niet gaat.
Daar gaat vast nog wel een keer een TT om. .
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
Een tt is een hulpmiddel net als een slipketting of een clicker etc etc.
Training heeft te maken met timing, sommige honden zijn zo baasgericht dat dat clickertje prima werkt.
Sommige honden hebben een stimulans nodig, als mijn teef ergens op focust moet ik haar uit die focus krijgen en de timing is nu, dus ik mik Dan een bosje sleutels tegen haar kont. Gevolg sprong in de lucht teef komt naar mij toe rennen mamaaaa Wat was dat? En ik prijs haar helemaal de hemel want ze kwam naar mama.
Dus het ging als volgt teef focus, ik geef commando gelijk gevolgt door bosje sleutels, teef is uit de focus En komt naar mij toerennen.
TT kan een goed hulpmiddel zijn, neem nu de bullmastiff dikke gespierde nekken en een plaat voor de kop in het algemeen. Als je ziet hoe die honden spelen zo ruig die hebben soms een hardere corectie nodig en het moet geen pijn doen het moet een verrassing bezorgen een wtf idee. Natuurlijk staat de tt op een hogere frequentie Dan dat je hem bij bijv het hondje van cleva zou hebben. Want dat hondje is veel gevoeliger Dan die speknek van een bullmastiff.
Ik heb zelf nooit met een tt gewerkt vrienden van mij wel die hebben een frans bulldogje die niet stopte met janken en blaffen zodra zij uit zicht waren. Andre hond erbij hielp niet die ging meedoen, Dus ze hebben een tt gebruikt, hij begon kreeg een zapp was een tijdje still En baasje rende naar binnen En zei Wat een prachtig En braaf hondje hij was . Ze hebben het maar 2x hoeven doen En het kwartje viel.
fransje is nu altijd samen met de andere hond En hij heeft het nooit meer gedaan.
Waar andere trainings manieren faalden werkte dit. Andere manieren faalden ook omdat bulldogen ook een beste plaat voor design kop kunnen hebben.
Dan de slipketting ik train daarmee, ik sta er niet als een idioot aan te roppen maar ik gebruikt vooral het klikkend geluid dat het maakt. Dus een klikje betekend oh ik moet een stapje langzamer.
Honden pikken dit heel snel op anders dan van die mafkezen die aan dat ding staan te roppen En staan te schreeuwen etc.
Training heeft te maken met timing, sommige honden zijn zo baasgericht dat dat clickertje prima werkt.
Sommige honden hebben een stimulans nodig, als mijn teef ergens op focust moet ik haar uit die focus krijgen en de timing is nu, dus ik mik Dan een bosje sleutels tegen haar kont. Gevolg sprong in de lucht teef komt naar mij toe rennen mamaaaa Wat was dat? En ik prijs haar helemaal de hemel want ze kwam naar mama.
Dus het ging als volgt teef focus, ik geef commando gelijk gevolgt door bosje sleutels, teef is uit de focus En komt naar mij toerennen.
TT kan een goed hulpmiddel zijn, neem nu de bullmastiff dikke gespierde nekken en een plaat voor de kop in het algemeen. Als je ziet hoe die honden spelen zo ruig die hebben soms een hardere corectie nodig en het moet geen pijn doen het moet een verrassing bezorgen een wtf idee. Natuurlijk staat de tt op een hogere frequentie Dan dat je hem bij bijv het hondje van cleva zou hebben. Want dat hondje is veel gevoeliger Dan die speknek van een bullmastiff.
Ik heb zelf nooit met een tt gewerkt vrienden van mij wel die hebben een frans bulldogje die niet stopte met janken en blaffen zodra zij uit zicht waren. Andre hond erbij hielp niet die ging meedoen, Dus ze hebben een tt gebruikt, hij begon kreeg een zapp was een tijdje still En baasje rende naar binnen En zei Wat een prachtig En braaf hondje hij was . Ze hebben het maar 2x hoeven doen En het kwartje viel.
fransje is nu altijd samen met de andere hond En hij heeft het nooit meer gedaan.
Waar andere trainings manieren faalden werkte dit. Andere manieren faalden ook omdat bulldogen ook een beste plaat voor design kop kunnen hebben.
Dan de slipketting ik train daarmee, ik sta er niet als een idioot aan te roppen maar ik gebruikt vooral het klikkend geluid dat het maakt. Dus een klikje betekend oh ik moet een stapje langzamer.
Honden pikken dit heel snel op anders dan van die mafkezen die aan dat ding staan te roppen En staan te schreeuwen etc.
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
Ja maar die gevoelige windhond moet wel luisteren En is supersnel. En in renmodus gaan ze zo in alles op dat de Hele wereld verdwijnt.lucie schreef:en dat heb je nu al besloten? kan me daar niks bij voorstellen bij een gevoelige windhondCleva schreef:korthaar schreef:
Dus dan kun je 2x een tt gebruiken dat het kwartje valt baasje roept Dus ik moet komen of je laat het gaan En de hond verdwijnt een keer onder een trekker of auto wat je niet wilt en dan is het voor altijd aan de riem wat ik een stuk zieliger vind dan een keer een tt gebruiken.
Als geen enkele training helpt En je hebt een koppig monstertje dan moet je soms iets doen wat je niet leuk vind maar wel effectief is, das niet pesten of mishandeling dat is je verstand gebruiken En de hond heeft er de rest van haar leven plezier van ipv voor altijd aan de riem.
- lucie
- Zeer actief
aha, nu is het mij duidelijkCleva schreef:Dit is de volgende zin.lucie schreef:en dat heb je nu al besloten? kan me daar niks bij voorstellen bij een gevoelige windhondCleva schreef:korthaar schreef:
Een pijnloos signaaltje om haar haar stuk worst te laten komen halen dus. In feite niet anders dan een fluit. Ik geloof alleen niet zo in de werkbaarheid van communiceren via geluid met een hond die met 40 km per uur door de polderwind racet. Dat hoort ze waarschijnlijk niet.En nee, niet als correctie want ze heeft geen pijnprikkel nodig maar wel om haar te laten weten dat het schaft is.
Dat ze een gevoelige windhond is heeft daar dus helemaal niets mee te maken.
Ik vind deze manier wel een interessante gedachte en ben eigenlijk benieuwd naar je ervaringen tzt. Want ze zijn blind en doof als ze het eenmaal op een rennen zetten en wellicht dat dit wèl doordringt.
Maar als correctie zou ik het echt nooit inzetten bij een windhond, geloof niet dat dit enig gewenst resultaat oplevert (uitzonderingen altijd nagelaten).
-
*Wolf*
- Zeer actief
Gaat niet werken. Met 40/u voelt ze een lichte prikkel niet. En dan? Standje hoger? Tot hoever ga je? Waarom een windhond nemen als je een hond wilt die gewoon luistert als je hem roeptlucie schreef:aha, nu is het mij duidelijkCleva schreef:Dit is de volgende zin.lucie schreef:
kan me daar niks bij voorstellen bij een gevoelige windhond
Een pijnloos signaaltje om haar haar stuk worst te laten komen halen dus. In feite niet anders dan een fluit. Ik geloof alleen niet zo in de werkbaarheid van communiceren via geluid met een hond die met 40 km per uur door de polderwind racet. Dat hoort ze waarschijnlijk niet.En nee, niet als correctie want ze heeft geen pijnprikkel nodig maar wel om haar te laten weten dat het schaft is.
Dat ze een gevoelige windhond is heeft daar dus helemaal niets mee te maken.ik interpreteerde 'dat het schaft is' als 'dat het mij menens is' aangezien je stelde dat ze niet gevoelig is voor authoriteit, maar je bedoelde het dus letterlijk.
Ik vind deze manier wel een interessante gedachte en ben eigenlijk benieuwd naar je ervaringen tzt. Want ze zijn blind en doof als ze het eenmaal op een rennen zetten en wellicht dat dit wèl doordringt.
Maar als correctie zou ik het echt nooit inzetten bij een windhond, geloof niet dat dit enig gewenst resultaat oplevert (uitzonderingen altijd nagelaten).
- lucie
- Zeer actief
heeft niks met 'watje' te maken. mijn Lizzy is absoluut geen watje, verre van zelfs! Maar fysieke correcties zijn even absurd als zinloos bij haar (ik houd het maar even bij mijn eigen hond). Ze reageert al op een opgetrokken wenkbrauw dus een por slaat helemaal nergens op, ze zou er heel onzeker van worden en er beslist niet beter door gaan luisteren. Een windhond commandeer je niet, die nodig je uit. Daarom ben ik benieuwd of een 'uitnodiging' in de vorm van een trilling met een positieve associatie kan werken als ze in de jachtmodus vliegen. Want een correctie zou dat beslist niet doen.Tara schreef:Ik word eerlijk gezegd een beetje flauw van dat geneuzel over "gefoeleg".
Mijn honden zijn werkelijk de grootste watten die er zijn, maar een goed getimede por om de focus te doorbreken heeft ze echt geen kwaad gedaan hoor. Laten we nou niet net doen alsof het alleen geschikt is voor honden met een stevig karakter, want dat is gewoon niet zo. Júist het feit dat je ze zo nauwkeurig kunt afstellen maakt het zo'n bruikbaar hulpmiddel in gevallen waarin een hond normaal gesproken onbereikbaar zou blijven.
-
*Wolf*
- Zeer actief
En dan nog maar eens: een windhond is geen 'gewone' jachthond. De drive om te jagen is veel en veel sterker. Dat moet je er niet met een schokband proberen uit te krijgen want dat gaat niet lukken, niet met zachte trillinkjes in elk geval, en is uiteindelijk een erg nare manier van trainen voor dit type hond. Op dit forum zitten een paar ervaringsdeskundigen die (veel) inzicht in (half)windhonden hebben, zoals Dediana, en die met de hond meewerken in plaats van ertegen in te gaan. Met geweldig resultaat op een prachtige manier bereikt 
-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
ik had voor phoenix zo'n goedkoop ding, omdat ze het leuk vond om de kids elke keer van achter aan te vallen en daarbij door te bijten, en dan ben je niet op tijd met corrigeren. bij de hoogste stand deed ze haar kop schuin en begon aan haar nek te krabben. het maakte dus geen indruk, maar door het krabben vergat ze wel om de kids te bijten, dus in die zin werkte het wel.
voor 1 van onze andere honden zou ik zoiets nooit gebruiken. nu phoenix in de hondenhemel is, ligt de band in de kast te verstoffen, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Daarvoor zou ik hem dus nooit durven gebruiken. Met een beetje pech associeert de hond kinderen met de correctie en gaat echt vervelend naar ze doenlunaquinty schreef:ik had voor phoenix zo'n goedkoop ding, omdat ze het leuk vond om de kids elke keer van achter aan te vallen en daarbij door te bijten, en dan ben je niet op tijd met corrigeren. bij de hoogste stand deed ze haar kop schuin en begon aan haar nek te krabben. het maakte dus geen indruk, maar door het krabben vergat ze wel om de kids te bijten, dus in die zin werkte het wel.voor 1 van onze andere honden zou ik zoiets nooit gebruiken. nu phoenix in de hondenhemel is, ligt de band in de kast te verstoffen, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen.
-
korthaar
- Zeer actief
Is nogal een verschilletje tussen jagen op zicht, spoor of verwaaiing.Tara schreef:Oh puh-lease!*Wolf* schreef:En dan nog maar eens: een windhond is geen 'gewone' jachthond. De drive om te jagen is veel en veel sterker.![]()
Dat is echt onzin. Het zal misschien een iets andere motivatie hebben, maar jachtgedrag is jachtgedrag, allemaal afkomstig van dezelfde wolfse erfenis.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Heel lief dat je dat zegt, maar veel ervaring met dit type hond heb ik absoluut niet. Voor mij was het heel erg wennen en zoeken naar wat bij mij past en bij mijn hond. En wij zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet*Wolf* schreef:En dan nog maar eens: een windhond is geen 'gewone' jachthond. De drive om te jagen is veel en veel sterker. Dat moet je er niet met een schokband proberen uit te krijgen want dat gaat niet lukken, niet met zachte trillinkjes in elk geval, en is uiteindelijk een erg nare manier van trainen voor dit type hond. Op dit forum zitten een paar ervaringsdeskundigen die (veel) inzicht in (half)windhonden hebben, zoals Dediana, en die met de hond meewerken in plaats van ertegen in te gaan. Met geweldig resultaat op een prachtige manier bereikt
Ik weet niet of de jachtdrift sterker is bij (half)windhonden, omdat ik dus helemaal geen ervaring heb met jachthonden. Wat het lastig maakt, is dat ze op de eerste plaats honderden jaren gefokt zijn op zelfstandig moeten willen jagen, dus dat zit er heel diep in. Het zijn geen honden die van nature samenwerking met of goedkeuring van een baas zoeken of afwachten: ze weten wat ze moeten (willen) doen en zullen dat ook doen elke kans die zich voordoet. Jagende podenco's worden gefokt op het nemen van initiatief, de pups die er niet op heel jonge leeftijd al meteen zelfstandig op uit trekken worden direct als ongeschikt bestempeld.
Daarnaast vind ik het bij Amy lastig dat haar hele wezen jacht is. Zij heeft echt geen benul wat ze anders op een wandeling zou moeten doen, en omdat ze op zicht, gehoor en geur jaagt, vindt ze áltijd en overal wel wat om op te jagen. Wildarm bestaat niet echt in het geval van Amy, want dan gaat ze wel op zoek naar muisjes, insecten, vissen, vogels... zo is er altijd wel wat.
Ik probeer ook niet tegen dat instinct in te werken, dat zou geen recht doen aan wat zij in haar hele wezen is. Ik probeer haar te leren dat ze die voldoening ook bij mij kan halen door spelletjes met haar te doen waarbij ze die instincten kan gebruiken. En ik ga niet de kat op het spek binden en haar vervolgens corrigeren omdat ik haar zelf in die situatie heb gebracht waarin ze natuurlijk gehoor geeft aan dat instinct.
-
lunaquinty
- Zeer actief
Veel vervelender dan doorbijten kon het mijns inziens niet worden.Maeve schreef:Daarvoor zou ik hem dus nooit durven gebruiken. Met een beetje pech associeert de hond kinderen met de correctie en gaat echt vervelend naar ze doenlunaquinty schreef:ik had voor phoenix zo'n goedkoop ding, omdat ze het leuk vond om de kids elke keer van achter aan te vallen en daarbij door te bijten, en dan ben je niet op tijd met corrigeren. bij de hoogste stand deed ze haar kop schuin en begon aan haar nek te krabben. het maakte dus geen indruk, maar door het krabben vergat ze wel om de kids te bijten, dus in die zin werkte het wel.voor 1 van onze andere honden zou ik zoiets nooit gebruiken. nu phoenix in de hondenhemel is, ligt de band in de kast te verstoffen, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Misschien niet veel ervaring, wél veel inzichtDeDiana schreef:Heel lief dat je dat zegt, maar veel ervaring met dit type hond heb ik absoluut niet. Voor mij was het heel erg wennen en zoeken naar wat bij mij past en bij mijn hond. En wij zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet*Wolf* schreef:En dan nog maar eens: een windhond is geen 'gewone' jachthond. De drive om te jagen is veel en veel sterker. Dat moet je er niet met een schokband proberen uit te krijgen want dat gaat niet lukken, niet met zachte trillinkjes in elk geval, en is uiteindelijk een erg nare manier van trainen voor dit type hond. Op dit forum zitten een paar ervaringsdeskundigen die (veel) inzicht in (half)windhonden hebben, zoals Dediana, en die met de hond meewerken in plaats van ertegen in te gaan. Met geweldig resultaat op een prachtige manier bereikt
Ik weet niet of de jachtdrift sterker is bij (half)windhonden, omdat ik dus helemaal geen ervaring heb met jachthonden. Wat het lastig maakt, is dat ze op de eerste plaats honderden jaren gefokt zijn op zelfstandig moeten willen jagen, dus dat zit er heel diep in. Het zijn geen honden die van nature samenwerking met of goedkeuring van een baas zoeken of afwachten: ze weten wat ze moeten (willen) doen en zullen dat ook doen elke kans die zich voordoet. Jagende podenco's worden gefokt op het nemen van initiatief, de pups die er niet op heel jonge leeftijd al meteen zelfstandig op uit trekken worden direct als ongeschikt bestempeld.
Daarnaast vind ik het bij Amy lastig dat haar hele wezen jacht is. Zij heeft echt geen benul wat ze anders op een wandeling zou moeten doen, en omdat ze op zicht, gehoor en geur jaagt, vindt ze áltijd en overal wel wat om op te jagen. Wildarm bestaat niet echt in het geval van Amy, want dan gaat ze wel op zoek naar muisjes, insecten, vissen, vogels... zo is er altijd wel wat.
Ik probeer ook niet tegen dat instinct in te werken, dat zou geen recht doen aan wat zij in haar hele wezen is. Ik probeer haar te leren dat ze die voldoening ook bij mij kan halen door spelletjes met haar te doen waarbij ze die instincten kan gebruiken. En ik ga niet de kat op het spek binden en haar vervolgens corrigeren omdat ik haar zelf in die situatie heb gebracht waarin ze natuurlijk gehoor geeft aan dat instinct.
Heel mooi en duidelijk uitgelegd in elk geval, voor wie wat wil leren over minder bekende rassen en hun speciale kenmerken
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nah, gericht aanvallen?lunaquinty schreef:Veel vervelender dan doorbijten kon het mijns inziens niet worden.Maeve schreef:Daarvoor zou ik hem dus nooit durven gebruiken. Met een beetje pech associeert de hond kinderen met de correctie en gaat echt vervelend naar ze doenlunaquinty schreef:ik had voor phoenix zo'n goedkoop ding, omdat ze het leuk vond om de kids elke keer van achter aan te vallen en daarbij door te bijten, en dan ben je niet op tijd met corrigeren. bij de hoogste stand deed ze haar kop schuin en begon aan haar nek te krabben. het maakte dus geen indruk, maar door het krabben vergat ze wel om de kids te bijten, dus in die zin werkte het wel.voor 1 van onze andere honden zou ik zoiets nooit gebruiken. nu phoenix in de hondenhemel is, ligt de band in de kast te verstoffen, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen.
-
Manuma
- Zeer actief
Mooi gezegd.DeDiana schreef:Heel lief dat je dat zegt, maar veel ervaring met dit type hond heb ik absoluut niet. Voor mij was het heel erg wennen en zoeken naar wat bij mij past en bij mijn hond. En wij zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet*Wolf* schreef:En dan nog maar eens: een windhond is geen 'gewone' jachthond. De drive om te jagen is veel en veel sterker. Dat moet je er niet met een schokband proberen uit te krijgen want dat gaat niet lukken, niet met zachte trillinkjes in elk geval, en is uiteindelijk een erg nare manier van trainen voor dit type hond. Op dit forum zitten een paar ervaringsdeskundigen die (veel) inzicht in (half)windhonden hebben, zoals Dediana, en die met de hond meewerken in plaats van ertegen in te gaan. Met geweldig resultaat op een prachtige manier bereikt
Samenwerking met mijn Uma heb ik niet. Wil ze ook niet. Manu wil dat gelukkig wel, met hem kan ik trainen omdat hij het leuk vindt. Met Uma wandelen betekent dat ze om me heen blijft paraderen en af en toe veel afstand neemt. Ik zeg altijd dat ze voor geen meter luistert en toch braaf is. Sinds een paar maanden staat ze open voor het aannemen van een beloning tijdens de wandeling, ook als er andere mensen op het pad zijn. Ze kan goed loslopen maar ze reageert niet of langzaam als ik haar bij me roep, daarom wandelen wij alleen in veilige gebieden. Ik zie het echt niet voor me dat ik haar beter bij me krijg als ik haar fysiek corrigeer. Dat zou voor haar de lol uit het wandelen halen. Wat moet ze anders doen dan jagen? We weten het beide niet.
Ze maakt niets stuk en doodt niet, ze snuffelt en als ze wat vindt begint ze te piepen en kwispelen en komt daarna weer even checken bij mij.
Bij Manu heb ik al een heel andere aanpak omdat ik hem andere dingen kan geven en hij het nut van commando's inziet. Bij hem ben ik het jagen voor omdat ik hem af kan leiden door samen wat leuks te doen. Uma ziet me al aankomen
-
lunaquinty
- Zeer actief
dat deed ze al, maar dan van achteren.Maeve schreef:Nah, gericht aanvallen?lunaquinty schreef:Veel vervelender dan doorbijten kon het mijns inziens niet worden.Maeve schreef:Daarvoor zou ik hem dus nooit durven gebruiken. Met een beetje pech associeert de hond kinderen met de correctie en gaat echt vervelend naar ze doenlunaquinty schreef:ik had voor phoenix zo'n goedkoop ding, omdat ze het leuk vond om de kids elke keer van achter aan te vallen en daarbij door te bijten, en dan ben je niet op tijd met corrigeren. bij de hoogste stand deed ze haar kop schuin en begon aan haar nek te krabben. het maakte dus geen indruk, maar door het krabben vergat ze wel om de kids te bijten, dus in die zin werkte het wel.voor 1 van onze andere honden zou ik zoiets nooit gebruiken. nu phoenix in de hondenhemel is, ligt de band in de kast te verstoffen, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen.