Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben ik nou gek?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Ben ik nou gek?

Ongelezen bericht door sjm »

Op de puppycursus, wat mevrouw Soekeloek overigens ge-wel-dig doet, zeggen ze steeds dat ik het mezelf heel moeilijk maak.

Volgens hun moet Zahra links mij lopen, moet ik de riem in mijn rechterhand houden en het snoepje in de linker. En als ik dat doe laat ik alles vallen en voel ik me echt gehandicapt. :LOL: Ik kan dan echt niks sturen. :hmmm: Maar volgens hun maak ik het mezelf dus heel moeilijk want gaat Zahra straks voor m'n voeten langs springen etc. (dat heeft ze al wel afgeleerd toen ze dat een keertje deed en ik op haar prinsessenbenen stond). Is het echt handiger op hun manier? Ben ik gek?

Anders moet ik op baasjescursus, ipv Zahra op puppycursus. :jank: Ik moest al wennen dat Zahra links moest lopen, Zahra loopt bij ons altijd rechts.. :jank:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Ben ik nou gek?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volgens mij hangt het vooral af van wat je er later nog mee wilt. Als je verder wilt met gehoorzaamheid, zal ze inderdaad links van je moeten lopen. Anders zou ik haar aan beide kanten leren lopen, maar eerst aan jouw voorkeurskant. Dat is blijkbaar rechts. Op zich is hond links, snoepje links, lijn rechts niet heel raar, maar voor jou werkt het blijkbaar niet. Ik vind het dan vrij kortzichtig van je instructeurs om jou dan niet een andere manier aan te bieden of samen te kijken wat dan wel werkt (en ook voor wat jij in de toekomst met Zahra wilt handig is)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is inderdaad wel de standaard manier, maar op veel hondenscholen wordt volgens mij ondertussen zowel links als rechts naast je lopen aangeleerd. Ik leer het zelf wel altijd aan allebei de kanten aan en let er bij allerhande oefeningen op om af te wisselen tussen links en rechts lopen.
Ik vind het zelf op die manier wel handig, dus riem in de andere hand dan waar de hond loopt en dan heb je de hand aan de kant van de hond vrij om te belonen. Als je dat met je rechterhand doet terwijl de hond links loopt, heb je inderdaad kans dat de hond na een tijdje schuin voor je gaat lopen omdat daar het voertje vandaan komt. Ik stuur ook niet met de riem, dus dan werkt die manier prima. Maar als het voor jullie niet werkt, zou ik even overleggen met de instructeur of jullie het op een andere manier kunnen doen die wel werkt voor jou/jullie.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Nee je bent niet gek, een riem, een hond die moet leren en een hand met brokjes is gewoon een heel gehannes. Mij is het ook nooit helemaal gelukt zoals het "hoort". Je klunst grwoon wat en vindt vanzelf de methode die het best bij je past. En als jij je hond aan de andere kant wilt laten lopen omdat dat beter werkt voor je dan doe je dat lekker.

Op een of andere manier werkt het voor mij het best om de riem in de hand aan de hondkant beet te houden en de voertjes in de andere hand. Ja dan moet je schuin over met je voertjes maar nou en, voet mij werkt het. Het verschilt bij mij sowieso nogal hoe ik het aan pak, ik wissel tijdens het wandelen ook de hele tijd, dat is blijkbaar mijn ding (net als dat ik korte mouwen continue op- en weer afstroop :denken:). Wat ik ook vaak doe is hond links, riem rechts beethouden, voertjes links maar dan wel de riem met links "bedienen". Geen idee waarom maar dat vind ik handig. Dus dan doe ik dat :P
Laatst gewijzigd door mijke op 02 nov 2016 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Misschien is een beloningszakje een idee? Dan hoef je niet de hele tijd de beloningen in je hand te houden. :ok:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Thomas schreef:Misschien is een beloningszakje een idee? Dan hoef je niet de hele tijd de beloningen in je hand te houden. :ok:
Je wil niet weten wat voor kluns ik ben. :engel: Ik heb de snoepjes in m'n jaszak, maar het ligt regelmatig overal als ik kan snel wat moet doen voor die cursus zo met Zahra. Maar misschien werkt dat voor mij wel ja, zal eens kijken of ik zo'n ding kan vinden.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Thomas schreef:Misschien is een beloningszakje een idee? Dan hoef je niet de hele tijd de beloningen in je hand te houden. :ok:
Dat vond ik dus helemaal onhandig. Gewoon snoepjes in de jaszak, veel gemakkelijker. Ik had er dezelfde problemen mee, kreeg het niet voor elkaar zoals zij het wilden, alleen werd ons gezegd om gewoon een kant te nemen die je zelf het gemakkelijkste vindt.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij mij bevalt het beloningstasje met daarin een saus?bakje van de chinees? een soort doorzichtige plastic beker (met deksel als ik in de auto stap) het beste. Op het moment zijn mijn bakjes gesneuveld (niet geschikt om op te gaan zitten), en kan ik geen nieuwe vinden, maar dat is veruit het snelste pakken voor mij.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Hahaha zo herkenbaar. Wij moeten ook op die manier volgen en dat is te gecompliceerd. Mijn oog-hand coordinatie kan dat gewoon niet. En Fred springt dan naar snoepjes. En als de docent het voordoet met Fred gaat het moeiteloos.

Ik ben het echt heel snel kwijt bij volgoefeningen. Vooral mijn hand vol snoepjes. Of ik loop te klunzen met een zakje.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je je hond rechts laat lopen waar heb je het snoepje dan?

"Sturen" doe je met de hand met snoepje.
Vasthouden van de riem geldt eigenlijk alleen als "veiligheidssluiting" maar sturen doe je daar niet mee.
Daarom wordt de riem bij het begin van het oefenen in de rechterhand gehouden als de hond links loopt.

Of bedoel je wat anders?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik heb de riem in mijn linkerhand, als Oll links van me loopt. En snoepjes zitten in m'n zak of in een tasje ofzo, die pak ik ook gewoon met links. En soms met rechts, net hoe het uit komt. Met "lokken" is het snoepje links wel het makkelijkst vind ik. Maar qua riem, als ik die rechts heb struikel ik er steeds over :LOL:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik ben een ontaard baasje maak zelf wel uit welke kant mijn honden lopen en aan snoepjes begin ik niet die vergeet ik toch, die krijgen ze thuis wel
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Als je met rechts gaat voeren is de kans idd groter dat ze je gaan blokken omdat ze dan sneller bij het snoepje zijn. Je kan eventueel wel het snoepje eerst in jouw linker hand doen en vanuit links wel geven.
Heb je problemen met riem en beloning tegelijk vasthouden of zit het meer in de beloning pakken?

Voor de instructeur is het wel zo handig als iedereen de hond aan dezelfde kant heeft lopen. Ga je op een gegeven moment beginnen bij het volgen met bochten maken dan maakt iedereen ook dezelfde bocht. Dus als je naar rechts gaat moeten ook alle honden wat doorlopen om bij te blijven bij de baas. Maar aan beide kanten leren lopen is zeker wel zo handig.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ach.. not to worry... als dat voor jou niet werkt, werkt het niet. Zoals gezegd "tenzij je een sportcariere wilt in de GG"... verder gaat het erom dat het idd praktisch is als de hond links en rechts kan volgen maar waar jij lijn/clicker/beloning laat moet je zelf weten. Het moet de hond niet in de weg zitten, dat is eigenlijk het enige criterium naast het idee dat het bij jou moet passen.
Natuurlijk is het zo dat een bepaalde methode bij de meeste mensen werkt, maar als het dat bij jou niet doet? Dan doe je het lekker op je eigen manier. Dan hou je de lol in trainen / oefenen.. en daar gaat het volgens mij om toch?

Suzanne
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Links, rechts of allebei, het heeft voor en nadelen.

Mijn honden zijn gewend om (los) naast de fiets rechts te lopen als ze onder appel moeten, en als ze dan achterlangs naar links duiken, ben ik daar helemaal niet blij mee. Het is gevaarlijk. Op straffe van een verbale uitbrander, dus. En ze weten dondersgoed dat ik het niet wil en doen het bijna nooit meer.
Ook kennen ze 'andere kant' als ik ze onder appel zet tijdens het fietsen. Dan gaan ze rechts lopen. Zo kan ik ze langs aangelijnde honden laveren zonder af te stappen of langs boerenweggetjes een auto passeren.

Ik heb van rechts dus hun voorkeurskant gemaakt en dat krijg ik op mn bordje tijdens behendigheid. Mayke wisselt niet meer van rechts naar links. :oohja:

Jammer dan, ik vind betrouwbaar op rechts belangrijker.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je wilt showen toch? Dan ben je de pineut vrees ik ;)

Die riem is alleen om vast te houden, voor je langs. Met je linkerhand kun je die puntneus sturen, met het voertje.
Als ze dat doorheeft gaat ze achter je hand aan en kun je de zaak in een voerzakje doen of je zak.
Als je het doorhebt is het echt heel simpel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”