Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schotland draait coupeerverbod gedeeltelijk terug
Moderator: moderatorteam
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Schotland draait coupeerverbod gedeeltelijk terug
Gaan staarten dan zo snel kapot door het jagen?
Mijn honden hadden alleen weleens kapotte oren als ze door b.v. bramenstruiken waren gelopen.
Mijn honden hadden alleen weleens kapotte oren als ze door b.v. bramenstruiken waren gelopen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Misschien een uitzondering maken voor de honden die daadwerkelijk verkocht worden voor de jacht?Tara schreef:Als Schotland bij de FCI is aangesloten, dan hebben ze wel een probleem, aangezien die hebben aangekondigd per 2027 een wereldwijd coupeerverbod in te zullen gaan voeren. Maar volgens mij is Schotland geen FCI land toch?
Hoe dan ook, ik begrijp het probleem wel. Ik ben er vrij zeker van dat het probleem met kapotte staarten niet zo groot is dat standaard couperen verdedigbaar is, maar voor spaniëls is dat toch wel een ander verhaal. Door die extreme staartactie in combinatie met het terrein waarin zij moeten werken is het wel echt een probleem. Een oplossing heb ik er ook niet zo voor, maar het is wel stof tot nadenken.
Of het korte staarten-gen erin fokken zoals er een tijdje terug is gedaan bij de boxer toen het coupeerverbod begon te gelden. Daar is de pembroke als outcross gedaan zodat er weer boxers met en stompje geboren werden. Op die manier hoef je de regels van de FCI niet te verbreken (en geen medische toestand uit te voeren om te zorgen dat de staart gecoupeerd wordt).
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
Snowdog
- Actief
Ik heb een vriend met een spaniel. Die ziet er na een jacht vaak uit zoals op de foto. Zijn staart geneest ook bijna niet. En als het net dicht is, slaat hij weer eens ergens tegenaan en is alles weer open. Ik heb niet het gevoel dat de hond er echt veel last van heeft (in zijn geval) maar het zou fijner zijn met een korte(re) staart.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat is inderdaad bij spaniels een probleem.Tara schreef:Als Schotland bij de FCI is aangesloten, dan hebben ze wel een probleem, aangezien die hebben aangekondigd per 2027 een wereldwijd coupeerverbod in te zullen gaan voeren. Maar volgens mij is Schotland geen FCI land toch?
Hoe dan ook, ik begrijp het probleem wel. Ik ben er vrij zeker van dat het probleem met kapotte staarten niet zo groot is dat standaard couperen verdedigbaar is, maar voor spaniëls is dat toch wel een ander verhaal. Door die extreme staartactie in combinatie met het terrein waarin zij moeten werken is het wel echt een probleem. Een oplossing heb ik er ook niet zo voor, maar het is wel stof tot nadenken.
Ik ken toevallig twee Engelse Springers die de staart nu (dus op latere leeftijd) gecoupeerd hebben gekregen omdat de blessures te groot en te heftig werden. De geblesseerde stukken gingen ook beharing missen en de huid werd dikker, maar ging evengoed bij de volgende jacht weer kapot.
Om zoiets te vermijden zou je misschien moeten fokken op hondjes met minder heftig staartactie, alleen kan je dan volgens mij de hele populatie wel uitsluiten.
Fokken op korte staart zou ik nooit doen.
Voor mijn gevoel ben je dan aan het sleutelen aan het skelet van een hond en dat zou zeer verkeerd kunnen uitpakken.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Couperen om blessures te voorkomen zoals bij de spaniels heb ik geen enkel probleem mee. Ik hoop wel dat dit niet gaat leiden tot het toestaan van couperen om esthetische redenen... want dat vind ik nou niet echt nodig.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
Neeltje
Regels van de FCI overtreffen natuurlijk nooit een wet van een land.Tara schreef:Als Schotland bij de FCI is aangesloten, dan hebben ze wel een probleem, aangezien die hebben aangekondigd per 2027 een wereldwijd coupeerverbod in te zullen gaan voeren. Maar volgens mij is Schotland geen FCI land toch?
-
_Denise_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
De vader van onze (jacht)hond slaat hem inderdaad wel eens stuk. Ik heb dit gezien toen we zelfs nog gewoon een boswandeling aan het maken waren. De punt van zijn staart was toen helemaal bebloed. Bij dit ras heb ik vaker honden gezien waarbij de staart dan ook was ingekort tot aan 15-25cm.gonnie schreef:Gaan staarten dan zo snel kapot door het jagen?
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
De fci kan ze gewoon uitsluiten van de show. Of ze buiten de fci om showen kunnen ze zelf bepalen, maar de showresultaten hoeven dan niet door de fci ingevoerd te worden en ze hoeven ook geen pups in hun stamboek op te nemen.Neeltje schreef:Regels van de FCI overtreffen natuurlijk nooit een wet van een land.Tara schreef:Als Schotland bij de FCI is aangesloten, dan hebben ze wel een probleem, aangezien die hebben aangekondigd per 2027 een wereldwijd coupeerverbod in te zullen gaan voeren. Maar volgens mij is Schotland geen FCI land toch?
- Feather__
- Zeer actief
Ik mag niet aan Snoop zijn staart zitten. Hij wordt dan helemaal gek. Geen idee of het pijn doet (misschien verkeerd gecoupeerd?) Of dat het een soort trauma is.Nanna schreef:Ik snap bij dat soort hondjes dat gejank over die staart toch nooit zo.
Ja, ze hebben er last van. En couperen is een ingreepje van niks, waarom zou je dat bij hen niet doen?
Tegen complete buikoperaties als sterilisaties zien we niet op maar als er een stukkie staart af moet, in het belang van de hond notabene, dan is het huis te klein
Maar ik ben het er met mijn ervaring dus niet mee eens dat het niks is. Ik zie helaas anders bij mijn eigen hond

- Domor
- Zeer actief
Het zou me niet verbazen als honden ook last van fantoompijn kunnen hebben. Dat is aanwezig bij 50-70% van de mensen die een amputatie hebben ondergaan. Bij praktijkhonden die zichzelf consequent beschadigen begrijp ik het couperen (hoewel ik dan eigenlijk voor het infokken van de corgi ben, omdat deze dus inderdaad een niet-schadelijke natuurlijke stompstaart heeft), maar voor alle andere dieren gewoon niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, die horen bij UK toch? Dan is het KC. Maar die hebben wel een coupeerverbod.Tara schreef:Als Schotland bij de FCI is aangesloten, dan hebben ze wel een probleem, aangezien die hebben aangekondigd per 2027 een wereldwijd coupeerverbod in te zullen gaan voeren. Maar volgens mij is Schotland geen FCI land toch?
Waar wordt dat gezegd? Het gaat om regels van kennelclubs versus regels van de FCI.Neeltje schreef:Regels van de FCI overtreffen natuurlijk nooit een wet van een land.
-
Neeltje
Dat lijkt me dus ook.Nanna schreef:In Schotland hebben ze DEZE
Dus aan die hele FCI zullen ze zich weinig gelegen laten liggen. En ik schat zomaar dat de mensen van de praktijkjacht hun hondjes niet echt in het buitenland showen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet-schadelijk? Hoe kom je daarbij?Domor schreef: (hoewel ik dan eigenlijk voor het infokken van de corgi ben, omdat deze dus inderdaad een niet-schadelijke natuurlijke stompstaart heeft)
Ja, als dat gen er enkelvoudig is, maar dan moet je dus je fok gaan reguleren en je houdt altijd langstaarten ook in zo'n ras.
Mag je wel een heel strak belijnd plan maken.
- Domor
- Zeer actief
Ik had begrepen dat corgi-staarten geen risico op verdere wervelvergroeiingen gaf. Maar als dat niet zo is, dan is dat ook geen oplossing inderdaad.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Fokzuiver is dat niet bewezen voor zover ik weet en over de rugproblematiek houdt men in sommige kringen angstvallig de mond.Domor schreef:Ik had begrepen dat corgi-staarten geen risico op verdere wervelvergroeiingen gaf. Maar als dat niet zo is, dan is dat ook geen oplossing inderdaad.
Ik zou er dus geen geld op zetten.
-
Snowdog
- Actief
Dat denk ik ook niet.Nanna schreef:In Schotland hebben ze DEZE
Dus aan die hele FCI zullen ze zich weinig gelegen laten liggen. En ik schat zomaar dat de mensen van de praktijkjacht hun hondjes niet echt in het buitenland showen.
Selectie per nest zou wel kunnen, zeker bij spaniels. De scheiding is volgens mij ook in Schotland vrij groot, tussen jachthonden en showhonden.
- kipo
- Zeer actief
Waarom zou dat op volwassen leeftijd veel ingrijpender zijn?Tara schreef:
Couperen gebeurt op jonge leeftijd, op volwassen leeftijd heet het amputeren, dat is een heel andere en veel ingrijpender ingreep.
Ik heb wel honden met geamputeerde staarten gezien die inderdaad een soort fantoompijn leken te hebben.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ja dat voelt een pup vast nietTara schreef:Zou niet zijn, ís.kipo schreef:Waarom zou dat op volwassen leeftijd veel ingrijpender zijn?Tara schreef:
Couperen gebeurt op jonge leeftijd, op volwassen leeftijd heet het amputeren, dat is een heel andere en veel ingrijpender ingreep.
Ik heb wel honden met geamputeerde staarten gezien die inderdaad een soort fantoompijn leken te hebben.
Een pup wordt gewoon een stukje van het staartje geknipt, even de soldeerbout op het puntje en klaar. Nog geen vijf minuten werk.
Een volwassen hond moet onder narcose, de staart moet operatief verwijderd worden, de huid moet weer terug gehecht worden en dan moet je maar hopen dat het daarna klaar is. Vraag anders even aan Pendrag hoe dat gaat.
Bizar dat een iemand dat zo op kan schrijven, denk je dat een brandwond niet pijnlijk is?

- kipo
- Zeer actief
Dat de operatie anders wordt uitgevoerd en dat er een grotere kans is op complicaties ontken ik niet.
Maar bij een pup wordt -onverdoofd- een stuk staart eraf gehakt en dichtgebrand. Volgens mij vinden die pups dat helemaal niet niks voorstellen.
Maar bij een pup wordt -onverdoofd- een stuk staart eraf gehakt en dichtgebrand. Volgens mij vinden die pups dat helemaal niet niks voorstellen.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik vind het denk ik ook geen heel verkeerd plan.
Ik heb 2 maal honden gehad met staartproblemen. Bij 1 moest de staart eraf. Sjonge wat een ellende om de wond dicht te krijgen. Echt weken met biotex en honingzalf in de weer. Ik was serieus bang dat ik hem in moest laten slapen door zo'n stomme ingreep. Uiteindelijk is de wond gesloten en heeft hij nog wat jaartjes staartloos kunnen rondhobbelen.
Mikey heeft zijn hele leven zijn staart kapot geslagen. Man alsof er elke week een moord gepleegd werd in huis. Bloedspetters tot op het plafond. Rood geverfde autokooien. En Mikey een staart waarbij de laatste 5 centimeter steeds meer veranderde in een bultig geheel met een dun laagje perkament. Maar ja de eerdere ervaring met Cento hielden me tegen om zijn staart te laten amputeren.
Mikey is nu 4 maanden dood. De kamer is opnieuw geschilderd en gesaust. Maar in de gang en op de trap zitten de bloedspetters er nog steeds. Volgend project.
Maar ik kan het dus wel billijken in sommige gevallen.
Ik heb 2 maal honden gehad met staartproblemen. Bij 1 moest de staart eraf. Sjonge wat een ellende om de wond dicht te krijgen. Echt weken met biotex en honingzalf in de weer. Ik was serieus bang dat ik hem in moest laten slapen door zo'n stomme ingreep. Uiteindelijk is de wond gesloten en heeft hij nog wat jaartjes staartloos kunnen rondhobbelen.
Mikey heeft zijn hele leven zijn staart kapot geslagen. Man alsof er elke week een moord gepleegd werd in huis. Bloedspetters tot op het plafond. Rood geverfde autokooien. En Mikey een staart waarbij de laatste 5 centimeter steeds meer veranderde in een bultig geheel met een dun laagje perkament. Maar ja de eerdere ervaring met Cento hielden me tegen om zijn staart te laten amputeren.
Mikey is nu 4 maanden dood. De kamer is opnieuw geschilderd en gesaust. Maar in de gang en op de trap zitten de bloedspetters er nog steeds. Volgend project.
Maar ik kan het dus wel billijken in sommige gevallen.
Gr. Aniek

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Waarom doen ze dit onverdoofd?kipo schreef:Dat de operatie anders wordt uitgevoerd en dat er een grotere kans is op complicaties ontken ik niet.
Dat moet ontzettend veel zeer doen, dat kan gewoon niet anders
Waarom zou je zo'n staart voor de jacht niet gewoon strak inbinden?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kijk eens hoe spaniels werken en let dan heel goed op de staartactie.Brindlecardi schreef:
Waarom zou je zo'n staart voor de jacht niet gewoon strak inbinden?
En let ook op het soort terrein (dichte dekking, vaak ook veel bramen) waarin die hondjes werken.
Inbinden lijkt me een onmogelijke opgave
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb het met Mikey jaren geprobeerd. Tape/pleister/gaasverband/dat plaktape in kleuren van de dierenarts/kokertjes echt niets bleef langer zitten dan een minuut of 3.Brindlecardi schreef: Waarom zou je zo'n staart voor de jacht niet gewoon strak inbinden?
Echt geen beginnen aan.
Gr. Aniek

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Omdat het blijkbaar onverdoofd wordt gedaan.Nanna schreef:Waarom zou je niet gewoon als pup die staart eraf halen?Brindlecardi schreef: Waarom zou je zo'n staart voor de jacht niet gewoon strak inbinden?
Hetzelfde met schapen. Sinds het coupeerverbod is het onder die lange staart van ze een broeinest van bacterieën met vaak myiasis tot gevolg. Maar hé, couperen is zieliger![]()
http://www.sheepshearermike.co.uk/whyweshearsheep.htm