Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken of niet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Fokken of niet

Ongelezen bericht door Brigitte »

met een hond die een gescheurde kruisband heeft gehad?

Hoe staan de fokkers hier daar tegen over? Ik heb met veel mensen het hier al over gehad en de meeste fokken gewoon met een hond die een keer een gescheurde kruisband heeft gehad. In Putten en in Sleeuwijk heb ik het hier ook over gehad omdat ik zelf geen ervaring met gescheurde kruisbanden had heb ik Dhr. Strikkers (die Phantom heeft geopereerd) en nog een arts van alles gevraagd. Zij zien ook geen problemen met het fokken ermee omdat het bij ieder ras en niet ras kan voorkomen nou dat heb ik ook wel gezien die keren die we daar waren, van Tollers en Poedels tot Bullen en Boerboelen en veel middenslag kruisingen kwamen aan de lopende band binnen met gescheurde kruisbanden en omdat het door de kleinste dingen gewoon kan gebeuren bv een flinke misstap maken...

Maar ben ook wel benieuwd hoe de meningen op het forum hierover zijn..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Fokken of niet

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe is het met de nestgenoten, zijn er meer die kruisbandproblemen hebben gehad? Zo ja, zou ik hem niet inzetten voor de fok, zo nee dan zou ik het 1x doen en afwachten wat de nakomelingen op langere termijn laten zien.

Problemen aan de kruisband kan willekeurig zijn, maar zie je toch ook vaker terugkomen binnen lijnen/nesten en rassen.
Ik heb in 1 van mijn nesten 3 honden gehad die kruisband- en/of knieproblemen hebben gekregen, dat vind ik net even te toevallig om willekeurig te zijn.
Brigitte
Zeer actief

LongFields schreef:Hoe is het met de nestgenoten, zijn er meer die kruisbandproblemen hebben gehad? Zo ja, zou ik hem niet inzetten voor de fok, zo nee dan zou ik het 1x doen en afwachten wat de nakomelingen op langere termijn laten zien.

Problemen aan de kruisband kan willekeurig zijn, maar zie je toch ook vaker terugkomen binnen lijnen/nesten en rassen.
Ik heb in 1 van mijn nesten 3 honden gehad die kruisband- en/of knieproblemen hebben gekregen, dat vind ik net even te toevallig om willekeurig te zijn.
Ja idd, er is een fokker die behoorlijk vaak honden heeft (gefokt) met kruisband problemen, dan zou ik het ook niet aandurven. Nestgenoten van Phantom hebben geen problemen met de kruisbanden (6 stuks) en zijn ouders ook niet (gehad).. Phantom heeft al een keer een dekking gedaan die honden zijn nu bijna 14 maanden en vooralsnog zijn dat hele leuke en gezonde (11 stuks) honden maar ja Phantom scheurde zijn kruisband ook pas toen hij 4 jaar was :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hm, het is iets dat je vrijwel nooit hoort in sommige rassen en behoorlijk regelmatig in andere.
Hoe komt dat, dat moet je je afvragen.
Als het komt door formaat, type, noem maar op, dan kun je ermee fokken. Dat vermoed ik eerlijk gezegd, trouwens.

Er zijn ook dingen die deels te maken hebben met aanleg en dan wordt het een ander verhaal. Maar hoe dat hier verband zou hebben zie ik niet.
Type en bouw, die relatie zie ik dus wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Brigitte
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hm, het is iets dat je vrijwel nooit hoort in sommige rassen en behoorlijk regelmatig in andere.
Hoe komt dat, dat moet je je afvragen.
Als het komt door formaat, type, noem maar op, dan kun je ermee fokken. Dat vermoed ik eerlijk gezegd, trouwens.

Er zijn ook dingen die deels te maken hebben met aanleg en dan wordt het een ander verhaal. Maar hoe dat hier verband zou hebben zie ik niet.
Type en bouw, die relatie zie ik dus wel.
In Sleeuwijk en Putten zeiden ze vnl een steile achterhand die problemen zou kunnen geven, nu is toevallig Phantom 1 van mijn honden die totaal niet steil is. Whisper is steiler en Sjon ook, Phantom is wel minder bespierd dan Whisper en Sjon...maar ja aan de andere kant als die met volle vaart in een kuiltje zouden stappen scheurt de hele mikmak mss ook wel af.....lastig dit hoor.......... :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:In Sleeuwijk en Putten zeiden ze vnl een steile achterhand die problemen zou kunnen geven, nu is toevallig Phantom 1 van mijn honden die totaal niet steil is. Whisper is steiler en Sjon ook, Phantom is wel minder bespierd dan Whisper en Sjon...maar ja aan de andere kant als die met volle vaart in een kuiltje zouden stappen scheurt de hele mikmak mss ook wel af.....lastig dit hoor.......... :denken:
Jup, dat bedoel ik dus.

En stuk kan het altijd, zelfs prima gehoekt Willemijntje heeft ooit haar meniscus gescheurd. Als je maar woest genoeg doet kan alles tuk inderdaad.

Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als z'n ouders geen problemen hebben en z'n nestgenoten ook niet, dan zou ik het risico wel durven te nemen, eerlijk gezegd
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Als het komt door formaat, type, noem maar op, dan kun je ermee fokken. Dat vermoed ik eerlijk gezegd, trouwens.
Dat vind ik net zo hard een reden om er niet mee te fokken want dan ga je dus doelbewust verder in de richting die bewezen problemen geeft. Een beetje alsof je zou zeggen dat je wel mag fokken met een EB die moeite heeft met ademhalen omdat de bouw van dat ras dit probleem nu eenmaal met zich meebrengt.
Nee, ben ik niet met je eens. Formaat kan een verhoogde kans geven, zo simpel is dat toch?
En met type bedoel ik dan dus bv wat meer of minder hoeking.
Het uiterlijk mag nooit beperkend zijn in het algemeen, dat lijkt me duidelijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Formaat kan een verhoogde kans geven, zo simpel is dat toch?
Als het om een extreem formaat zou gaan misschien wel maar dat vind ik Phantom niet.
Dat weet ik niet, ik hoor wel degelijk van orthopeden dat ze een bepaald soort problemen vaker bij bepaalde types honden zien, bv kruisbanden bij CC's en Boerboels. En moment = kracht x arm, gecombineerd met de specifieke hoeking die bij dat type honden hoort, en zo.
Ik ben geen orthopeed maar het klonk mij niet raar in de oren.

Afbeelding

** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Rottweilers schijnt t ook best veel voor te komen

Ik heb een poosje met een rottweiler getraind , die scheurde thuis haar knieband
Poos later de andere rottweiler des huizes

Mijn Elena heeft t ook gehad , geen rottweiler wel een Duitse herder uit werklijnen
Gebeurde met verkeerd neerzetten na t afstandstellen

Eerst rechts , poosje later links . Ook mee pakwerk trouwens
Is met 6 wkn rust verholpen , maar toen ze uit de stoel schoot omdat er van die opgeschoten jochies t grappig vonden op m'n ramen te bonzen scheurde ze ze allebei

Daarna is t na 9 wkn rust nog eens gebeurd aan beide kanten en toen moest er n operatie aan te pas komen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Me er pas wat meer ik verdiept qua fok/erfelijkheid toen een van m'n pups er van verdacht werd (15 maanden en een nest dat qua hoekingen naar mijn zin te steil is uitgepakt). Was geen hond waar ik fokplannen mee heb maar wel mogelijk met nestgenoten.

Gelukkig bleek er geen groot probleem en al helemaal niet in de knieën. Was meer spierspanning / spierpijn.

Maar van diverse artsen gehoord dat eenzijdig vaak trauma is. Niks om zorgen om te maken bij een ras waar het niet vaak voorkomt en als het gebeurd het vaak (top)sport gerelateerd is.
Brigitte
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Formaat kan een verhoogde kans geven, zo simpel is dat toch?
Als het om een extreem formaat zou gaan misschien wel maar dat vind ik Phantom niet.
Ik vind het ook geen grote hond, echter voor een AmBull is hij wel vrij aan de maat :mrgreen: hij is 68cm schoft (Whisper 62cm dat is gemiddeld) en hij weegt zo'n 48kg..
Brigitte
Zeer actief

Bedankt voor de reactie's zover, ik ga er weer eens mijn gedachten over laten gaan..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:Dat zal zeer zeker maar dat valt voor mij uiteraard onder erfelijkheid, polygenetisch, verbonden met raskenmerken.
Natuurlijk, maar meer een educated risk inderdaad.
Niet iets dat je uit een ras kunt fokken, aangezien het er deel van is. En op zich is formaat niet levensbedreigend (binnen grenzen uiteraard).
Brigitte schreef:Ik vind het ook geen grote hond, echter voor een AmBull is hij wel vrij aan de maat hij is 68cm schoft (Whisper 62cm dat is gemiddeld) en hij weegt zo'n 48kg..
Dat vind ik een grote hond, eerlijk gezegd.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij mijn nest met knieproblemen hebben 2 van de 3 honden die het betrof eerder overhoekte achterhandshoekingen dan steile, de derde hond is middelmatig gehoekt en zeker niet steil.
Dus wat hier de oorzaak van is, toeval? Ik zou het niet weten.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”