Jij noemt het nattevingeren, ik noem het éen pot natMarjoleine schreef:Het is vooral de wetenschapper in mij die protesteert als je gaat nattevingeren met dit soort omschrijvingenEmma schreef:Ja, jij bent Fokker, en kadert daardoor alles wat meer af. En dat bedoel ik positief. Jij bent meer op de hoogte van genetica in de hondenfokkerij dan Ik. En zal dingen dus anders (nauwkeuriger) benoemen.
Ik spreek vaak over diersoorten in het algemeen, want fokken en met name vererving werkt in grote lijnen, in mijn optiek dan, vrijwel hetzelfde.
Alleen heb ik het ooit op school geleerd met voornamelijk groot vee. En dan gewoon de basis. En dat is al lang geleden
En ja, tuurlijk werkt de basis hetzelfde maar zodra je boeken gaat sluiten wordt het anders en zodra je gaat selectere vooraf is dat anders dan wanneer je het achteraf doet.
Laat onverlet dat die Labradoodle geen ras is in welke zin des woords ook. Over welke variant je het ook hebt. Behalve dan het hondenras

Zou een labradoodle dan in de verre toekomst geen ras kunnen worden? Lijkt mij dat het uiteindelijk toch theoretisch moet kunnen?
Nu heb ik niet het idee, dat de bedoeling achter de doolde, een ras maken is. Meer gewoon een designerdog, om het zo toch maar even te noemen, de vacht van een poedel proberen te krijgen, met een robuuster, dus voor sommige mensen een stoerder uiterlijk.
En misschien inderdaad voor bijvoorbeeld een hulphond, ook een goede kruising.