Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebitsanering oude hond, ervaringen gevraagd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Gebitsanering oude hond, ervaringen gevraagd

Ongelezen bericht door Floortje »

Fribbel (13,5 jaar) heeft geen parelwit gebitje meer.
Hoeft ook niet, maar waar het op zijn kiezen gewoon tandsteen is, lijkt het wel alsof zijn ondervoortanden aan het rotten zijn.
Ik vind het op zijn leeftijd niet meer noodzakelijk om tandsteen te laten verwijderen (risico narcose), die tijd zit hij maar gewoon uit.
Maar als het rot is dan wordt het een ander verhaal.

Afbeelding

Herkent iemand dit?
En wat zijn de ervaringen met een gebitsanering (tanden trekken dus) bij een oude hond?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Gebitsanering oude hond, ervaringen gevraagd

Ongelezen bericht door laeken »

Gebitsverzorging is niet iets wat ik weg zou laten. Tandsteen en ontstoken tandvlees doen denk ik pijn. Ik heb geen ervaring met hele oude honden maar Bas knapte behoorlijk op na trekken van rotte tanden en verwijderen van tandsteen.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou het ook doen. Rotte tanden kunnen ook o.a. hartklachten veroorzaken. Buiten dat het natuurlijk erg pijn doet.
Ik heb bij Maggie vorige maand een volledige gebitssanering laten doen. En ik weet natuurlijk niet hoe ze vroeger was want ik kreeg haar met een heel slecht gebit, maar ik zie hoe vrolijk ze nu is.
Ik merk echt verschil met voor en na de behandeling. Al heeft ze een raar snoetje want er zijn 11 tanden en kiezen uitgehaald (en ze was er al een paar kwijt :mrgreen: ).
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Weet je zelf hoe zeer het doet als je iets aan je tanden of kiezen hebt? Ik zou haar goed na laten kijken en gebit laten behandelen, dat maakt het leven een stuk beter. Ook het eten. Eten met pijnlijke tanden is echt niet leuk.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind ook dat leeftijd geen criterium hoeft te zijn. Een slecht gebit geeft veel ongemak, maar de bruine plekjes op de foto is gewoon verkleurd dentine. Die tandjes zijn afgesleten en het tandbeen (dentine) dat onder het glazuur ligt verkleurd dan. Alleen het tweede tandje van links, die is gespleten, waarschijnlijk al langer geleden, maar dat heeft pijn gedaan en nu is er een kans dat bij dat tandje ontstekingen rond de wortel zitten.
Bij veel dierenartsen kun je een keer vrijblijvend naar het gebit laten kijken, dan kunnen ze je wel vertellen of het meer lijkt/is dan alleen tandsteen.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik laat er uiteraard naar kijken en als het rot is worden ze getrokken.
Maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het laten trekken bij een oude hond en hoe dat verlopen is.

Hij heeft zich de hele zomer tegoed gedaan aan appels die van de boom waren gevallen, maar dat heeft misschien wel extra bijgedragen aan het verval van zijn voortanden (zuur). De staat van zijn ondervoortanden valt me nu pas op eigenlijk. Eten gaat prima, maar dat zegt niet zo veel. Eten is zijn lust en zijn leven, ik denk dat hij dat nog steeds zou doen als zijn kaak er half af zou liggen.
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik heb dit jaar Snoop zn tanden laten doen. Toen was hij 12.5. Hij at nog maar er zat alweer heel erg veel tandsteen en het was vuurrood.
Eerst bloed laten checken en toen alles goed was hem laten helpen. Al zijn voortandjes zijn eruit. Boven en onder.
Dat waren de tanden die het meeste aantrokken, ik poets zijn zijtanden en kiezen.

Eisen tijdens de operatie: behandel als nierpatiënt, ook al zijn ze het niet! Lichtere narcose, medicijnen die niet allemaal via de nieren gaan, een infuus tijdens en na de operatie om de nieren meteen door te spoelen en hartbewaking.

Hij was heel de dag bang om te gaan slapen, arme schat. Bang om nog meer tanden kwijt te raken :Q:
Zijn tanden hou ik nu bij en er is geen tandplak meer of rood tandvlees!
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb mijn oudje op 12 jarige leeftijd nog zin gebit laten doen.
Ik was er wat huiverig voor en heb dat ook gelijk aangegeven bij de dierenarts. Hij had nog dik een week last van de narcose dus die hebben ze aangepast .

Ze hebben zijn geënt gereinigd en ik geloof 2 tanden getrokken.
Hij liep dezelfde avond weer te springen en doen. Absoluut geen spijt van gehad om het op latere leeftijd alsnog te doen.
Afbeelding
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Goede ervaringen mee. Bij Sypke zijn ongeveer 8 maanden geleden 3 rotte kiezen getrokken en haar gebit is schoongemaakt. Toen was ze ruim 13, inmiddels 14 en nog heel erg gezond. Rottende elementen en ontstekingen zijn gewoon erg ongezond voor een hond.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoor eigenlijk nooit over echte problemen bij gebitsbehandelingen bij oudere honden. Wel moet de narcose aangepast worden en moet er vooraf bloedonderzoek gedaan worden of de hond fit genoeg is
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij hebben recent 1 van 14 laten doen. Is prima verlopen en ze is er een stuk vrolijker van geworden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Begin dit jaar heeft Beau sanering gehad, hij was toen ruim twaalf. Hij is er zichtbaar nog van opgeknapt :D
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Poedeltje van 16 met slechte narcose-ervaringen in twee korte narcoses laten helpen aan beroerde tanden (2 x kort heeft blijkbaar de voorkeur boven 1 x lang). Zijn dierenarts heeft een heel narcoseplan voor hem bedacht en daardoor had ik er vertrouwen in. Hij is nierpatient, ik zou het enger vinden als hij hartpatient was, denk ik. Van een flink tandsteenprobleem kunnen ze idd erg veel last hebben, pijn, ontsteking (is slecht voor de nieren en het hart ook weer).
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

kipo schreef:Ik vind ook dat leeftijd geen criterium hoeft te zijn. Een slecht gebit geeft veel ongemak, maar de bruine plekjes op de foto is gewoon verkleurd dentine. Die tandjes zijn afgesleten en het tandbeen (dentine) dat onder het glazuur ligt verkleurd dan. Alleen het tweede tandje van links, die is gespleten, waarschijnlijk al langer geleden, maar dat heeft pijn gedaan en nu is er een kans dat bij dat tandje ontstekingen rond de wortel zitten.
Dit is het volgens mij inderdaad, Oor heeft het al sinds heel jong bij een van haar slagtanden omdat ze toen ik haar kreeg een steentjesfetish had. Opzich zijn die afgesleten verkleurde tandjes niet direct iets om je zorgen over te maken. Wij kregen het advies om af en toe even met zo'n tandartshaakje in dat verkleurde stukje te prikken. Als dat geen pijnprikkel veroorzaakt is er niks aan de hand. Zo wel, direct iets aan laten doen natuurlijk. En daarnaast wel zorgen dat het gebit niet verder af slijt. Dus absoluut geen tennisballen meer! En stokken, knuffels als ze daar op kauwt ook vermijden en vervangen met geschikte speeltjes.

Vaak hebben dierenartsen in februari de maand van het gebit, dan kun je er gratis naar laten kijken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”