vierduizend euro?
Dat moet een flinke kras geweest zijn!
Moderator: moderatorteam
Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!

Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Dat zijn de kosten voor het crematorium.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!

Niet zo heel moeilijk hoor.. ik heb zelf ook een hond die katten het liefst vermoord. Ik doe er alles aan om dat te voorkomen maar de kat loopt zonder eigenaar buiten en kan doen wat hij wil. Er zijn hier in de wijk 3 katten die actief honden aanvallen.. kan ik er wat aan doen als een kat mijn aangelijnde hond echt aan valt?Neeltje schreef:Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Dan hoort een kat ook geen konijn of vogel te doden. Dat is precies hetzelfde.Neeltje schreef:Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Oh daar maakte ik korte metten mee. Dan liet ik mijn hond gewoon bijten. Opgeruimd staat netjes. Ik zie niet in waarom alles van katten maar geaccepteerd moet worden.Elske schreef:
Niet zo heel moeilijk hoor.. ik heb zelf ook een hond die katten het liefst vermoord. Ik doe er alles aan om dat te voorkomen maar de kat loopt zonder eigenaar buiten en kan doen wat hij wil. Er zijn hier in de wijk 3 katten die actief honden aanvallen.. kan ik er wat aan doen als een kat mijn aangelijnde hond echt aan valt?
Ja zal. Goed onderschrift heb je trouwens.iones schreef:Als een kat mijn hond aanvalt, dan mag ze toch gewoon bijten?
.

Je kunt er wel wat aan doen, dat je hond de kat niet vermoord.Elske schreef:Niet zo heel moeilijk hoor.. ik heb zelf ook een hond die katten het liefst vermoord. Ik doe er alles aan om dat te voorkomen maar de kat loopt zonder eigenaar buiten en kan doen wat hij wil. Er zijn hier in de wijk 3 katten die actief honden aanvallen.. kan ik er wat aan doen als een kat mijn aangelijnde hond echt aan valt?Neeltje schreef:Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Katten die zich dom opstellen?Neeltje schreef:Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!
Ik haal uit het verhaal er niet uit dat de kat de hond aanviel, maar dat de kat een uithaal deed tijdens het gevechtblondie schreef:Maar ik vind het niet zo gek dat er een tegenclaim is ingediend. De toedracht weten we natuurlijk niet, maar als je met je aangelijnde hond loopt en een kat vliegt je hond aan, wat toch ook bést vaak gebeurd dan hoop ik zelf uiteraard niet dat mijn hond de kat dood bijt. Maar een kattenbeet of krab bij mensen kan al behoorlijk wat infectie veroorzaken, dus ook bij honden kan ik me zo voorstellen.
Dan toch maar bij wat voor incidenten ook goed je honden checken en foto's maken van de schade die door een andere partij is gemaakt.
Klinkt heel cru, maar eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan billijk in sommige gevallen.
Ongeluk zit in een klein hoekje, misschien zat de hond wel aan een flex, misschien dacht de kat de hond wel aan te kunnen of weet ik veel wat.Neeltje schreef:Dat is waar, maar een hond heeft geen kat te doden. Klaar. Wettelijk is het verboden dat hij ook maar een konijntje of muisje dood, laat staan een kat. Hoe kan de hond bij de kat als de hond vast hoort te zitten?Laura84 schreef:Hoe ontzettend naar dit ook is en het inderdaad slechts 150 euro is, de kat liep waarschijnlijk zonder toezicht buiten.mijke schreef:Ja en andersom, slechts 150 euro voor het doodbijten van een kat?!

Zeg je dat ook als je hond in de muil van een hondagressieve hond loopt , shit happens.*Wolf* schreef:Als ervaringsdeskundige met kattenhatende honden durf ik te zeggen dat een hond die een kat doodt voor mij valt in de categorie 'shit happens'. Net als een kat die onder een auto loopt. En dan heb ik het niet over honden die hun gang kunnen gaan maar over honden waarvan de eigenaar hun verantwoordelijkheid nemen, in het volle besef dat hun hond katten kunnen pakken.
In sommige wijken in stad of dorp zijn echt overal katten. Wat je ook doet om te vermijden dat je hond erachteraan gaat jagen, je kunt niet 100% van de tijd alert zijn. Eén flinke ruk als je 1 seconde met iets anders bezig bent en het kan al mis gaan. Ik heb nog geen methode gevonden om te garanderen dat het niet mis kán gaan. Wel 98,5% misschien, maar niet 100%.
Maar een eigenaar van een kat die door jouw hond gedood is aanklagen gaat mij een stap te ver. Vooral als het niet de kat was die begon, natuurlijk.

Als de eigenaar van die hond zijn verantwoording neemt en de hond aangelijnd is wel ja.Tineke schreef:Zeg je dat ook als je hond in de muil van een hondagressieve hond loopt , shit happens.*Wolf* schreef:Als ervaringsdeskundige met kattenhatende honden durf ik te zeggen dat een hond die een kat doodt voor mij valt in de categorie 'shit happens'. Net als een kat die onder een auto loopt. En dan heb ik het niet over honden die hun gang kunnen gaan maar over honden waarvan de eigenaar hun verantwoordelijkheid nemen, in het volle besef dat hun hond katten kunnen pakken.
In sommige wijken in stad of dorp zijn echt overal katten. Wat je ook doet om te vermijden dat je hond erachteraan gaat jagen, je kunt niet 100% van de tijd alert zijn. Eén flinke ruk als je 1 seconde met iets anders bezig bent en het kan al mis gaan. Ik heb nog geen methode gevonden om te garanderen dat het niet mis kán gaan. Wel 98,5% misschien, maar niet 100%.
Maar een eigenaar van een kat die door jouw hond gedood is aanklagen gaat mij een stap te ver. Vooral als het niet de kat was die begon, natuurlijk.
Aangelijnd lijkt me dat je ervoor zorgen moet kunnen dat je hond geen ander dier molt.
Dit loopt een beetje mank Elske. Als eigenaar van een kat ben je ook verantwoordelijk voor wat jouw kat uitvreet. Dus als eigenaar van een kat, deze niet laten slingeren. Scheelt een heleboel ellende.Elske schreef: Als de eigenaar van die hond zijn verantwoording neemt en de hond aangelijnd is wel ja.
Het is toch aan mij om mijn hond dan bij de agressieve hond weg te houden?
Je snapt óf mijn tekst niet, óf ik ben er niet in geslaagd duidelijk te maken wat ik bedoel.Tineke schreef:Zeg je dat ook als je hond in de muil van een hondagressieve hond loopt , shit happens.*Wolf* schreef:Als ervaringsdeskundige met kattenhatende honden durf ik te zeggen dat een hond die een kat doodt voor mij valt in de categorie 'shit happens'. Net als een kat die onder een auto loopt. En dan heb ik het niet over honden die hun gang kunnen gaan maar over honden waarvan de eigenaar hun verantwoordelijkheid nemen, in het volle besef dat hun hond katten kunnen pakken.
Aangelijnd lijkt me dat je ervoor zorgen moet kunnen dat je hond geen ander dier molt.
Jij geeft aan dat je aangelijnd geen methode kunt verzinnen dan wel vinden om te voorkomen dat je hond een kat grijpt, dat begrijp ik uit je tekst tenminste. En dat vind ik persoonlijk zelf niet kunnen en daar kom je ook niet mee weg als je hond een andere hond verwond. Daar zit voor mij weinig verschil in , een loslopende hond die op je afkomt in een aanlijngebied of een kat. In beide gevallen dien je je hond ervan te moeten kunnen overtuigen dat bijten geen optie is, zo niet dan muilkorf je hem maar.*Wolf* schreef:Je snapt óf mijn tekst niet, óf ik ben er niet in geslaagd duidelijk te maken wat ik bedoel.Tineke schreef:Zeg je dat ook als je hond in de muil van een hondagressieve hond loopt , shit happens.*Wolf* schreef:Als ervaringsdeskundige met kattenhatende honden durf ik te zeggen dat een hond die een kat doodt voor mij valt in de categorie 'shit happens'. Net als een kat die onder een auto loopt. En dan heb ik het niet over honden die hun gang kunnen gaan maar over honden waarvan de eigenaar hun verantwoordelijkheid nemen, in het volle besef dat hun hond katten kunnen pakken.
Je vergelijking met een hondagressieve hond die een hond grijpt is hoe dan ook van een totáál andere orde.

Prima! ga je je kat ook muilkorven, Tineke? Blijven ze misschien ook van de vogeltjes af. Meteen ook even schoentjes aantrekkenTineke schreef:*Wolf* schreef:Jij geeft aan dat je aangelijnd geen methode kunt verzinnen dan wel vinden om te voorkomen dat je hond een kat grijpt, dat begrijp ik uit je tekst tenminste. En dat vind ik persoonlijk zelf niet kunnen en daar kom je ook niet mee weg als je hond een andere hond verwond. Daar zit voor mij weinig verschil in , een loslopende hond die op je afkomt in een aanlijngebied of een kat. In beide gevallen dien je je hond ervan te moeten kunnen overtuigen dat bijten geen optie is, zo niet dan muilkorf je hem maar.Tineke schreef:
Je snapt óf mijn tekst niet, óf ik ben er niet in geslaagd duidelijk te maken wat ik bedoel.
Je vergelijking met een hondagressieve hond die een hond grijpt is hoe dan ook van een totáál andere orde.
Nou dat zou wat zijn!nyckle schreef: Prima! ga je je kat ook muilkorven, Tineke? Blijven ze misschien ook van de vogeltjes af. Meteen ook even schoentjes aantrekken
Ik heb geen katten meer en toen ik ze nog wel had liepen ze vaak een rondje met mij en de honden mee en had niemand, op de honden eigenaar die wat moeite met controle hadnyckle schreef:
Prima! ga je je kat ook muilkorven, Tineke? Blijven ze misschien ook van de vogeltjes af. Meteen ook even schoentjes aantrekken

Nou in mijn minder vrolijk van andere honden wordende hond hing anders ooit gewoon een Beagle in zijn hielen in een woonwijk. Dus wat nou vermijden. Mij valt gewoon op dat als het om hond/ hond incidenten gaat men van alles verwacht om dat te vermijden. Iets waar ik het wel mee eens Ben hoor. Maar als het om katten gaat dan geld dat plots niet meer.*Wolf* schreef:Zit voor mij heel veel verschil in dus. Een loslopende hond kun je nog vermijden, zie je aankomen. Katten zitten letterlijk overal, die zie je vaak niet maar je hond ruikt hem wel. Ze kunnen in je voortuin zitten, als je voor de deur staat om te gaan wandelen ineens de hoek om schieten, onder een auto vandaan komen rennen, ze duiken zelfs op een eilandje op waar je dacht dat het kattenvrij was. Ik heb inmiddels een ernstig kattencomplex, ook als ik de hond niet bij me heb kan ik me een hartverlamming schrikken als ik een kat zie

Eens.Nanna schreef:Ik kan, als ik met vier honden loop, mijn enige kattenkiller makkelijk van de katten afhouden. En als ik dat kan, kan iedereen het. Anders is gewoon je hond een maatje te groot voor je.![]()
Van aanvallende katten hebben we hier in Brabant geen last maar mocht de situatie zich voordoen krijgt ie per omgaande van mij een beste hijs. Al was het maar om zijn eigen leven te redden.
In de tuin is het overigens een ander verhaal. Ik ga niet mijn honden binnenhouden omdat een ander het belieft zijn kat maar aan te laten struinen. Als ie dus hier wordt aangevallen en doodgebeten is het volledig een kwestie van jammer dan.