Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee honden aan de riem. Hoe doen jullie dat??

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Curlie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Re: Twee honden aan de riem. Hoe doen jullie dat??

Ongelezen bericht door Curlie »

Maeve schreef:
Wolfsblut schreef:Je zou een tweelingriempje kunnen proberen. Dan heb je een riem vast. Aan het einde van de riem komt dan een riempje die je met de middelste ring in de riem klikt. Dan blijven er nog twee ringen over waar je de honden aan vast klikt.
Met een volwassen hond en een pup die in de terroriseer-fase zit? :schrik:
Enig idee ook misschien hoe lannngg die terroriseer fase nog duurt...?
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:
Maeve schreef:
Curlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is :D

Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben :lol1:

Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.
Dat voor je langs lopen is toch een stukje opvoeding. Je geeft hem blijkbaar de ruimte om voor je te springen :wink: Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met pups hoor, maar soms is net een beetje meer daadkracht en duidelijkheid al de oplossing. Gewoon wat minder ruimte geven en vervolgens belonen voor het naast je lopen.
Precies. Ik sta echt niet toe dat mijn honden voor me langs kruisen - dat is ook gewoon gevaarlijk als je met drie of vier honden loopt. Als ik dan struikel over één van de honden midden op een druk kruispunt of zo... En drie van de vier kwamen hier als herplaatser en hadden geen benul wat netjes aan de lijn lopen was, maar dat snapten ze heel snel. Als je de riem kort houdt, dan kunnen ze niet eens voor je langs kruisen. Eventueel blokkeer je met je been of stuur je met de riem wat bij, en dan inderdaad belonen voor het naast je lopen.
Ja dat is ook nog iets... dat belonen tijdens het naast me lopen. Zodra ik "goed zo!" zeg kijkt ze meteen op en verwacht ze dat snoepje. Weet volgens mij allang niet meer waarom ze dat snoepje kreeg. Dan moet ik dus eerst twee lijnen in de juiste hand doen en snoepje zoeken, snoepje geven. Heeft dat nog wel zin dan? Als ik een beloning in de hand houd alvast, dan heeft de beagle dat altijd door. Komt hij naast me lopen, hopend dat hij het krijgt. Gaat de pup weer springen. Heel de rust er uit. :piew: Hoe krijg je dat voor elkaar?
Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Curlie schreef:
Maeve schreef:
Wolfsblut schreef:Je zou een tweelingriempje kunnen proberen. Dan heb je een riem vast. Aan het einde van de riem komt dan een riempje die je met de middelste ring in de riem klikt. Dan blijven er nog twee ringen over waar je de honden aan vast klikt.
Kan lang zijn of kort.
De pup is met 3 jaar lichamelijk en geestelijk volwassen.
Ik zou gewoon 2 lijnen nemen van 1.80 m en dan als het nodig is ze kort houden.
Curlie
Vaste gebruiker

Wolfsblut schreef:
Curlie schreef:Ik begrijp in ieder geval dat het korthouden van de pup wel de juiste manier is :D

Voorlopig lukt het me nog niet om ze ieder aan een kant te hebben. Dat heb ik wel geprobeerd. Allebei kort. De pup gaat dan voor mij langs proberen om toch naar de beagle te springen, het is een wonder dat ik tot nu toe nog niet over der gestruikeld ben :lol1:

Ja zo'n tweeling riempje lijkt me wel wat, maar die ik kan vinden zijn te kort. Die van de beagle zou dan echt een stuk langer moeten zijn zodat hij net buiten grijp zone blijft van de dondersteen.
Maak ze dan zelf van een stuk nylonkoord op de gewenste lengte, 6 of 8 mm. Drie ringen op de gewenste afstanden vastnaaien en je bent klaar. Dan kun je de volwassen hond wat meer vrijheid geven en de pup houd je dan vrij kort.
Ja, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Goede tip!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik zou sowieso niet een tweeling lijn aanschaffen of fabriceren. Je hebt dan namelijk helemaal geen controle meer en breekt je nek als de pup voor of achter je langs schiet.
Plus dat je Beagle de klappen opvangt als de pup weg schiet. Plus dat je geen van je honden onafhankelijk van elkaar kunt corrigeren.
Ik zou de flexen ook in de kast gooien tot je de honden samen onder controle hebt en normale max 1.50 m lange lijntjes aanschaffen.
Dan zou ik vervolgens kiezen wat voor mij het makkelijkst loopt. Beide links of 1 links en 1 rechts en dan zou ik de honden dat leren.
Aan de lijn wordt niet geklierd hier. Ook niet door pups. En als dat even niet lukt dan gaan ze apart uit. Of in de auto/op de fiets mee tot een plek waar ze los kunnen.
En raar maar waar dat weten ze heel snel als je er maar echt op staat.
En daarvoor moet je het echt heel belangrijk vinden, daar zit m vaak de crux....als je het maar belangrijk/irritant genoeg vindt dan ga je er veel sneller consequent mee om.
Oversteken niet toestaan, op de plek blijven lopen tot ze los mogen lopen, en duidelijk een NEE als pup wel over wil steken of klieren. En oefenen als je alle tijd hebt, dus niet als je ze snel ff uit moet laten omdat je weinig tijd hebt. Dan kun je ook hele kleine stukjes oefenen.Lukt het niet dan toch nog even de pup alleen meenemen. Nu even investeren straks groot plezier.
Ik loop met 4, en woon in het centrum van een stad, dan ga je het vanzelf belangrijk vinden. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Toen ik nog vier honden had, mochten ze van mij thuis kiezen op welke plaats ze mochten lopen maar eenmaal buiten was het dan ook dáár blijven lopen. Er werd niet gewisseld tijdens het wandelen. En hoewel ik voor één van mijn honden een flexlijn heb (die kan niet goed los lopen omdat ze graag alleen de buurt verkent óf besluit dat ze er genoeg van heeft en naar huis gaat :roll: ), heb ik die tijdens de wandeling naar het uitlaatgebied gewoon kort en op de rem.
Er wordt sowieso niet getrokken of achter of voor me langs gelopen. Ik heb geen zin in breien met riemen.
Netjes met hangende lijn naast me lopen. En pas als ik ze losknip met het commando 'vrij' mogen ze hun goddelijke gang gaan.
Maar er wordt niet geklierd aan de riem anders word ik boos... :hmmm:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik vind het ook nog best lastig, hoewel het al stukken beter gaat dan in het begin. Hier heeft de pup de neiging om opeens stil te staan of een kant op te schieten als ze iets ruikt. Ten eerste wil ik dan voorkomen dat de oudere hond een ruk in zijn nek krijgt, dus dan sta ik echt heel belachelijk met mijn armen helemaal wijd, aan elk uiteinde een hond, midden op straat. Dat doorlopen en niet snuffelen, daar moet aan gewerkt worden. Vandaag heb ik haar voor het eerst alleen mee de straat opgenomen en toen liep ze gek genoeg stukken beter.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Alfilillo schreef:Ik vind het ook nog best lastig, hoewel het al stukken beter gaat dan in het begin. Hier heeft de pup de neiging om opeens stil te staan of een kant op te schieten als ze iets ruikt. Ten eerste wil ik dan voorkomen dat de oudere hond een ruk in zijn nek krijgt, dus dan sta ik echt heel belachelijk met mijn armen helemaal wijd, aan elk uiteinde een hond, midden op straat. Dat doorlopen en niet snuffelen, daar moet aan gewerkt worden. Vandaag heb ik haar voor het eerst alleen mee de straat opgenomen en toen liep ze gek genoeg stukken beter.
:LOL: Heel herkenbaar hier. Ik sleur Skittles hier af en toe gewoon mee hoor als ie voor de honderdziljoenste x wil blijven staan snuffelen. Niet hard hoor, maar gewoon druk op de riem tot ie weer meewandelt en goedzo. Nouja ik zeg af en toe in die gevallen goedzo, want eerst zei ik dat steeds bij van alles en toen had ik na een paar dagen een zere keel van al die hoge goedzo's :P
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Herkenbaar. Ik ga morgen de tips even uitgebreid lezen ;)

Ik vind met twee honden lopen een eitje. Maar met een hond en een pup die slecht aan de lijn loopt, dat is echt een verschrikking. Ik fiets meestal naar het park en daar kunnen ze dan los. De korte wandelingen doe ik zoveel mogelijk apart. Millie hangt inmiddels niet meer in Lou zijn oren bij het wandelen, maar ze stuitert wel alle kanten op. En ik sta elke keer stil zodra ze trekt. Erg frustrerende wandelingen dus.

Millie trekt extra hard omdat ze zo lekker kan hangen in haar tuigje. Dus ik ben begonnen met haar af en toe een halsband om te doen. Dan doet ze of ze dood gaat. Mega dramatisch. Echt geen stap verzet ze.

Maar goed, er komt vast verbetering, ooit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik vind het met 1 hond al belangrijk dat die leert dat aan de korte lijn er niet van kant gewisseld wordt en niet getrokken. Elco doet dat dus uitstekend. Paco is dat niet zo erg gewend, maar begint het ook steeds beter te snappen. Hij trekt nog wel en wil regelmatig onderweg snuffelen, maar bijt wel netjes aan 1 kant. Ik weet al wel dat als Paco hier logeert en we hebben Gait erbij, ik die twee niet samen ga uitlaten. Paco geeft mij te veel het verkeerde voorbeeld ;)
Curlie
Vaste gebruiker

_Tiny_ schreef:Ik loop met 4 honden en laatst zelfs een weekje met 6 (2 oppashondjes) en aan de lijn wordt niet geklierd. Anders ga ik op m'n bek. Ik ben daar heel streng in, ook voor de pup. Sommige mensen vinden dat zielig maar ik kan het gewoon niet hebben dat ze trekken of voor me langs kruisen. Ze lopen naast of achter mij. Wil er eentje voorbij steek ik mijn poot uit en mag je zelf kiezen of je er tegen aan wilt lopen. Voor mijn voeten lopen betekent dat ik dwars door je heen loop. Als jij degene bent die steeds voor hun aan de kant gaat blijven ze voor je langs kruisen dus dat moet je niet doen. Zij gaan voor mij aan de kant, ik niet voor hun.
Als het maar belangrijk genoeg is (en in kijn geval is het heel belangrijk want ik heb geen zin als een vlaggetje achter 4 honden aan te wapperen) is het makkelijk om heel duidelijk en heel consequent te zijn.
Ik vermoed toch dat jij niet duidelijk bent en teveel door de vingers ziet. Dan duurt het lang voordat ze het snappen.
Ja dat kan zeker, ik denk nog wel eens dat ze het niet kan helpen omdat ze een pup is.
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Ik vind het met 1 hond al belangrijk dat die leert dat aan de korte lijn er niet van kant gewisseld wordt en niet getrokken. Elco doet dat dus uitstekend. Paco is dat niet zo erg gewend, maar begint het ook steeds beter te snappen. Hij trekt nog wel en wil regelmatig onderweg snuffelen, maar bijt wel netjes aan 1 kant. Ik weet al wel dat als Paco hier logeert en we hebben Gait erbij, ik die twee niet samen ga uitlaten. Paco geeft mij te veel het verkeerde voorbeeld ;)
Met mijn beagle heb ik dat probleem ook inderdaad, overal willen snuffelen en alle kanten uit, en trekken. Mooi voorbeeld voor de kleine.
Met korte lijn gaat dat een heel stuk beter, maar dan gaat die pup dus constant klieren :boos:
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Leonie. schreef:Herkenbaar. Ik ga morgen de tips even uitgebreid lezen ;)

Ik vind met twee honden lopen een eitje. Maar met een hond en een pup die slecht aan de lijn loopt, dat is echt een verschrikking. Ik fiets meestal naar het park en daar kunnen ze dan los. De korte wandelingen doe ik zoveel mogelijk apart. Millie hangt inmiddels niet meer in Lou zijn oren bij het wandelen, maar ze stuitert wel alle kanten op. En ik sta elke keer stil zodra ze trekt. Erg frustrerende wandelingen dus.

Millie trekt extra hard omdat ze zo lekker kan hangen in haar tuigje. Dus ik ben begonnen met haar af en toe een halsband om te doen. Dan doet ze of ze dood gaat. Mega dramatisch. Echt geen stap verzet ze.

Maar goed, er komt vast verbetering, ooit.
:LOL: Drama queen, dat doet Kaya ook als ik haar een halsband om doe. Grappig om te lezen dat jouw pup dus ook in de oren hangt van de andere hond. Die van mij grijpt hem bij zijn tuigje of in zijn nek ... of oren.
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Budkes schreef:Ik zou sowieso niet een tweeling lijn aanschaffen of fabriceren. Je hebt dan namelijk helemaal geen controle meer en breekt je nek als de pup voor of achter je langs schiet.
Plus dat je Beagle de klappen opvangt als de pup weg schiet. Plus dat je geen van je honden onafhankelijk van elkaar kunt corrigeren.
Ik zou de flexen ook in de kast gooien tot je de honden samen onder controle hebt en normale max 1.50 m lange lijntjes aanschaffen.
Dan zou ik vervolgens kiezen wat voor mij het makkelijkst loopt. Beide links of 1 links en 1 rechts en dan zou ik de honden dat leren.
Aan de lijn wordt niet geklierd hier. Ook niet door pups. En als dat even niet lukt dan gaan ze apart uit. Of in de auto/op de fiets mee tot een plek waar ze los kunnen.
En raar maar waar dat weten ze heel snel als je er maar echt op staat.
En daarvoor moet je het echt heel belangrijk vinden, daar zit m vaak de crux....als je het maar belangrijk/irritant genoeg vindt dan ga je er veel sneller consequent mee om.
Oversteken niet toestaan, op de plek blijven lopen tot ze los mogen lopen, en duidelijk een NEE als pup wel over wil steken of klieren. En oefenen als je alle tijd hebt, dus niet als je ze snel ff uit moet laten omdat je weinig tijd hebt. Dan kun je ook hele kleine stukjes oefenen.Lukt het niet dan toch nog even de pup alleen meenemen. Nu even investeren straks groot plezier.
Ik loop met 4, en woon in het centrum van een stad, dan ga je het vanzelf belangrijk vinden. :lol1:
Ja dan is controle inderdaad wel extra belangrijk... Hier kan ik gewoon midden op straat lopen, er komt eens in de paar minuten misschien een auto voorbij, als het druk is :)
Daar heb je gelijk in, dat je geen controle meer hebt als ze samen vast zitten.
Ik moet inderdaad gewoon echt duidelijker gaan worden. Ik vergeet soms zelf mijn eigen regels :P
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat ook kan helpen is een week met 3 honden lopen :) Dan moet je wel duidelijker zijn. Daarna is met 2 honden een eitje ;)

Maar goed hoe ik begon was de pup altijd net iets korten aangezien die ook in de volwassen hond ging hangen. Soms de lijnen allebei in een andere hand, soms in 1 hand. Wat ik dan doe is, ik merk nu dat het moeilijk is uit te leggen ;) Ik maak een vuist van mijn hand en heb mijn knokkels omhoog. De riemen komen allebei aan een andere kant van mijn hand eruit richting de kant waar die hond loopt. Je kan dan als het waren een beetje sturen en toch een kleine correctie geven die maar voor 1 hond bedoeld is. Ik hou de lijn niet aan het handvat vast dan zegmaar, maar gewoon net eronder.

En verder gewoon herhalen. Iedere keer terug sturen waar je ze wilt hebben. In het begin was het hier ook drama maar nu lopen ze netjes mee en heb ik vaak de riemen aan hun handvat in 1 hand en lopen ze prima mee. Aan de flexi gaat het ook prima, maar daar ben ik later pas aan begonnen.

Wat ook scheelt is dat ik er niet echt problemen mee heb als de riemen wat in elkaar gedraaid zijn. Toen ik met drie honden liep had ik vaak een mooie vlecht. Ach... de enige die daar last van hebben zijn de honden zelf want dan hebben ze minder ruimte. ;)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou ook alleen met de pup gaan trainen, als jij beslist hoe je het wil hebben, als pup links moet lopen als je met beide honden gaat moet ze ook links lopen als je alleen met haar op pad gaat. Alleen kun jij je 100% op pup concentreren en pup wordt niet afgeleid door de volwassen hond :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ben vandaag maar beginnen met Paco opnieuw aan de lijn leren lopen. Korte lijn, ik bepaal, hij moet opletten. Hij blijft nu waarschijnlijk zo'n tijd dat ik daar wel energie in wil steken. Dus komende tijd krijgt hij alleen kort-aangelijnde wandelingen. Als dat goed gaat, kunnen we wel af en toe naar een plek waar hij los mag. En als dat verschil goed duidelijk is voor hem, dan kunnen we de flex wel weer erbij pakken. Wat hij bij z'n eigen baasjes aan vrijheid krijgt moeten zij weten, maar ik ga geen maanden met een trekkende hond lopen ;)
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Mijn honden moeten beide aan de rechtse kant lopen. En inderdaad voor mijn voeten lopen is verboden. Vaak is de hond van mijn zusje ook bij mij. Dan doe ik mijn oudste aan de heupgordel (met 3 meter flexi) en de andere 2 heb ik vast. Zelfs nu ik met krukken loop gaat dat.

Een paar jaar geleden liet ik buiten mijn 4 hondjes ook vaak de 3 hondjes van mijn overburen uit. Hoewel ze mijn buurvrouw haar arm uit haar lijf trokken (en nog steeds trouwens) was dat over zodra ik ze vast had. Gewoon lopen en geen gezeur.
Ook met opvang hondjes had ik er soms 6. Was eigenlijk nooit een probleem.
Wel 1 keer toen ik met 3 flexi's liep flexi uit mijn hand geschoten en hond bijna onder een auto. Dat doe ik dus echt nooit meer. Flexi alleen bij 1 of 2 honden.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Maeve schreef:Allebei aan een korte lijn en ieders aan één kant zolang je pup de Beagle nog niet kan negeren.
Ik vind flexilijnen de hel, zeker met meerdere honden. Met een gewone korte lijn heb je zoveel meer controle, maakt het jezelf een stuk makkelijker.
Dit is mijn ervaring ook. Toen we Tagor en Jari nog samen hadden liepen die ook ieder aan een kant tot we bij het loslaatgebied waren. Ze waren beiden gewend om zowel links als rechts te lopen omdat dat met fietsen ook nodig was.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Heb nu natuurlijk maar 1 hond, maar soms wel eens een logee en dan heb ik vaste lijnen of de logee aan een flexi als ze niet los mag.
Toen ik nog 2 honden had gebruikte ik het liefst een vaste lijn, elke hond aan een vaste kant en gewoon lopen zonder gezeur.
Met vaste lijnen ging dat prima, met flexi's niet. Dan werd er toch getrokken of rondjes om me heen gelopen, terwijl ze dat met vaste lijnen gewoon niet deden..

In de toekomst wil ik eigenlijk wel een duo lijn gebruiken voor 2 volwassen honden, zolang de nieuwe hond nog pup is zou ik denk ik 2 vaste lijnen handiger vinden waarbij de volwassen hond gewoon veel los mag zodat je wat aan het oefenen met lopen met de pup toe komt.

Ik hoor trouwens regelmatig terug dat een duo lijntje voor de combi volwassen hond en nieuwe pup prima gaat, de pup krijgt ook steun van de volwassen hond dus soms is dat heel fijn.
Als ik aan mijn eigen Aismee als pup denk, denk ik niet dat onze Teddy daar blij van geworden was..

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Curlie
Vaste gebruiker

_Tiny_ schreef:
Curlie schreef:
_Tiny_ schreef:Ik loop met 4 honden en laatst zelfs een weekje met 6 (2 oppashondjes) en aan de lijn wordt niet geklierd. Anders ga ik op m'n bek. Ik ben daar heel streng in, ook voor de pup. Sommige mensen vinden dat zielig maar ik kan het gewoon niet hebben dat ze trekken of voor me langs kruisen. Ze lopen naast of achter mij. Wil er eentje voorbij steek ik mijn poot uit en mag je zelf kiezen of je er tegen aan wilt lopen. Voor mijn voeten lopen betekent dat ik dwars door je heen loop. Als jij degene bent die steeds voor hun aan de kant gaat blijven ze voor je langs kruisen dus dat moet je niet doen. Zij gaan voor mij aan de kant, ik niet voor hun.
Als het maar belangrijk genoeg is (en in kijn geval is het heel belangrijk want ik heb geen zin als een vlaggetje achter 4 honden aan te wapperen) is het makkelijk om heel duidelijk en heel consequent te zijn.
Ik vermoed toch dat jij niet duidelijk bent en teveel door de vingers ziet. Dan duurt het lang voordat ze het snappen.
Ja dat kan zeker, ik denk nog wel eens dat ze het niet kan helpen omdat ze een pup is.
Als de pup nog zo jong is dat het te moeilijk is voor haar om langer dan 5 min netjes mee te lopen omdat haar aandachtspanne daarvoor te kort is, moet je het ook niet van haar vragen. Dat is ergens niet eerlijk. Dan beter de pup dragen/fietsmandje/auto en ergens naartoe waar het spul los kan. Tot die tijd doe je de aanlijnwandelingen apart.
Dat ga ik doen. Korte oefeningen van 5 minuutjes en dan los. Of met de auto naar losloop plek :E:
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Pets_Passion schreef:Heb nu natuurlijk maar 1 hond, maar soms wel eens een logee en dan heb ik vaste lijnen of de logee aan een flexi als ze niet los mag.
Toen ik nog 2 honden had gebruikte ik het liefst een vaste lijn, elke hond aan een vaste kant en gewoon lopen zonder gezeur.
Met vaste lijnen ging dat prima, met flexi's niet. Dan werd er toch getrokken of rondjes om me heen gelopen, terwijl ze dat met vaste lijnen gewoon niet deden..

In de toekomst wil ik eigenlijk wel een duo lijn gebruiken voor 2 volwassen honden, zolang de nieuwe hond nog pup is zou ik denk ik 2 vaste lijnen handiger vinden waarbij de volwassen hond gewoon veel los mag zodat je wat aan het oefenen met lopen met de pup toe komt.

Ik hoor trouwens regelmatig terug dat een duo lijntje voor de combi volwassen hond en nieuwe pup prima gaat, de pup krijgt ook steun van de volwassen hond dus soms is dat heel fijn.
Als ik aan mijn eigen Aismee als pup denk, denk ik niet dat onze Teddy daar blij van geworden was..

Karen
:lol1: Ik denk dat Max het ook niks zal vinden, zo dicht bij de pup die naar hem hapt om te spelen.
Ik ga voorlopig met 2 gewone lijnen lopen, allebei kort, ieder een eigen kant. Been ervoor als pup voor me of achter me naar de beagle wil. Korte loopjes van 5 min. Dan los. En opbouwen naar langer.
Als het spul straks gewend is zo te lopen, misschien dat ik dan een duolijn neem. Maar aan de andere kant, als ik het eenmaal gewend ben met gewone lijnen, heb ik dat misschien niet eens meer nodig.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Curlie schreef: :LOL: Drama queen, dat doet Kaya ook als ik haar een halsband om doe. Grappig om te lezen dat jouw pup dus ook in de oren hangt van de andere hond. Die van mij grijpt hem bij zijn tuigje of in zijn nek ... of oren.
Dat is gelukkig wel over gegaan, na een paar weken! Nu trekt ze aan de lijn, maar valt ze Lou niet meer lastig.

Ik heb haar in die periode vaak naar het veldje hier gedragen. Zo kon het geen gewoonte worden. En veel met haar apart gelopen, of dat had ik eigenlijk nog veel meer moeten doen. En dan met halsband dus :p
Curlie
Vaste gebruiker

Ik hoop dat dat er hier met een paar weken ook uit gaat :)

Het spelen thuis is ook al wat aan het veranderen. Eerst rende ze alleen maar achter hem aan om hem te pakken, tegenwoordig liggen ze ook veel meer rustig naar elkaars bek te likken / zachtjes happen. Dus stukje bij beetje komt er meer rust in de tent.

Ik heb juist bewust dat tuigje omgedaan, zodat ze haar nek niet zou beschadigen met onstuimige bewegingen. De beagle heeft toen ook een tuigje gekregen, die hoeste en proeste altijd de hele weg omdat hij zo hard trok (gewone halsband, geen eens een slip). Die doet het juist beter met tuigje. Ben benieuwd hoe dat verder gaat straks.

Hoe zwaar is Millie dan, kun je die nog gewoon tillen? Kaya is nu 9 kilo, ik begin haar wel flink zwaar te vinden om te tillen nu. Doe ik eigenlijk niet meer.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nanna schreef:Ik heb vier honden en als ik logees heb soms zes.
En ook de logees begrijpen onmiddellijk dat er aan de lijn gewoon niet geklooid wordt. Daar ben ik best streng in.
Ik heb geen zin om als een lappenpop door het bos getrokken te worden. Ik laat logees niet loslopen en ze mogen gerust overal snuffelen, dan sta ik ook effe stil. Ze moeten per slot hun ei kwijt. Maar geen trekkerij en geen voor de voeten loperij.
:LOL: jij hebt duidelijk Pompidou nog nooit vast gehad.
:LOL: :LOL: dat kind lijkt wel een dronken tor aan de lijn :goeie: en wat we ook proberen... al onze andere honden kunnen het wel naar Pompidou kan niet normaal aan de lijn lopen :schrik:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Curlie schreef:
:lol1: Ik denk dat Max het ook niks zal vinden, zo dicht bij de pup die naar hem hapt om te spelen.
Ik ga voorlopig met 2 gewone lijnen lopen, allebei kort, ieder een eigen kant. Been ervoor als pup voor me of achter me naar de beagle wil. Korte loopjes van 5 min. Dan los. En opbouwen naar langer.
Als het spul straks gewend is zo te lopen, misschien dat ik dan een duolijn neem. Maar aan de andere kant, als ik het eenmaal gewend ben met gewone lijnen, heb ik dat misschien niet eens meer nodig.
Been ervoor? Als je zo'n heerlijke pup als Aismee was hebt, dan hangt ie in je been/broekspijp als je dat doet.. ;-)

Ik stop met lopen als er wordt getrokken, bescherm mijn volwassen hond indien nodig en wacht tot er weer normaal gedaan wordt.
En echt, ga heel vaak alleen met de pup erop uit. Laat ze apart uit.
Dat heb ik niet gedaan en daar heb ik nog steeds veel spijt van. Je pup leert ook veel sneller normaal aan de lijn te lopen als je alleen met hem loopt en dan gaat het ook makkelijker als je volwassen hond erbij is.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Curlie schreef:
Maeve schreef:
Tot wanneer jij het een halt toeroept :wink:

Ik had tot een week terug 3 honden en heb de honden van mijn broer wel eens te logeren. Dat maakt 4 x (kruising) mechelse herders en 1 x SPA. En dat loopt gewoon prima mee aan de riem. Niet trekken en niet klieren.
Ik denk dat je consequenter moet optreden naar de pup. Gewoon hup meelopen, niet zigzaggen en al helemaal niet klieren naar je beagle.

Wat ik deed de eerste 2-3 maanden, is pup aan de flexi op de rem(eerste paar weken aan een tuigje, erna aan halsband) en voor de andere honden een vaste lijn(jachtlijntje). Eerst een stuk netjes meelopen. Dan gingen de volwassen honden los en kreeg de pup de volledige lengte van de flexi.
Daarnaast leer ik ze het commando 'been', dan moeten ze naast mijn been lopen en mogen dan even niks als netjes meelopen zonder op te kijken(dat is volgen). Dat is ideaal voor als ik verkeer, mensen of honden moet passeren. Dan roep ik ze (los) even naast me, passeer de persoon en/of hond en dan mogen ze weer lekker rond banjeren.
Curlie
Vaste gebruiker

Suuz! schreef:
Nanna schreef:Ik heb vier honden en als ik logees heb soms zes.
En ook de logees begrijpen onmiddellijk dat er aan de lijn gewoon niet geklooid wordt. Daar ben ik best streng in.
Ik heb geen zin om als een lappenpop door het bos getrokken te worden. Ik laat logees niet loslopen en ze mogen gerust overal snuffelen, dan sta ik ook effe stil. Ze moeten per slot hun ei kwijt. Maar geen trekkerij en geen voor de voeten loperij.
:LOL: jij hebt duidelijk Pompidou nog nooit vast gehad.
:LOL: :LOL: dat kind lijkt wel een dronken tor aan de lijn :goeie: en wat we ook proberen... al onze andere honden kunnen het wel naar Pompidou kan niet normaal aan de lijn lopen :schrik:
:LOL: misschien moet je ipv de lijn een stok gebruiken, zoals bij kinderen die moeten leren zwemmen. Haha. een dronken tor
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Pets_Passion schreef:
Curlie schreef:
Been ervoor? Als je zo'n heerlijke pup als Aismee was hebt, dan hangt ie in je been/broekspijp als je dat doet.. ;-)

Ik stop met lopen als er wordt getrokken, bescherm mijn volwassen hond indien nodig en wacht tot er weer normaal gedaan wordt.
En echt, ga heel vaak alleen met de pup erop uit. Laat ze apart uit.
Dat heb ik niet gedaan en daar heb ik nog steeds veel spijt van. Je pup leert ook veel sneller normaal aan de lijn te lopen als je alleen met hem loopt en dan gaat het ook makkelijker als je volwassen hond erbij is.
Nou, gelukkig doet ze dat niet. (afkloppen!!!!) Als ik stop met lopen gaat ze direct netjes zitten (ik beloonde ze dan voor het zitten met een snoepje, maar begrijp nu dat dat mogelijk het trekken in de hand werkt). Voordeel is wel als ik stop om bijvoorbeeld even wat op mijn telefoon te checken, ze netjes gaan zitten. Dat bevalt me wel. Gisteravond was ik eens anders gelopen en was ik in het donker de weg kwijt :oohja: even navigatie opzoeken, ze bleven zo een paar minuten rustig zitten. Vond ik eigenlijk best knap. Was wel donker en weinig spannends te zien natuurlijk.

Ik moet even gaan zoeken naar wat het beste werkt met dat springen naar de beagle. Ik zal absoluut meer alleen gaan lopen met haar. Nu ga ik 2x samen, 1x apart op een dag. Maar zal 2x apart 1x samen gaan doen. Misschien nog wel wat vaker even 5 min met de pup alleen. Ik heb altijd het idee dat we echt het 'hele rondje' moeten doen als we gaan lopen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet als het om het oefenen gaat.

Ze trekt verder (nog) niet, het is soms alleen een sprongetje, stilstaan (zitten, snoepje) en weer verder dan gaat het een heel stuk weer goed. Gek genoeg springt ze soms ook wel eens vooruit als we zonder beagle lopen. Dat snap ik niet zo goed :denken:
Afbeelding
Curlie
Vaste gebruiker

Net ontdekt dat 2 goedkope riemen die ik heb, heel makkelijk te verkorten waren :)
Er zat een plastic dingetje waar de de lijn samenkwam, daaronder bleek het gewoon aan elkaar geregen. Nou dat was snel gefixed.

Hier mee gelopen, hele korte lijn, pup links - beagle rechts, en het ging echt supergoed :E:
Pup sprong een paar keer voor me langs naar de oudere hond, been ervoor gehouden, "Nee!" en doorgelopen. Met de lijnen zo kort zijn ze makkelijker eronder te houden. De oudere hond accepteerde het goed. Bij het bosje losgelaten even ravotten en daarna weer terug aan de lijn.
Nu hopen dat het zo goed blijft gaan. Want dit is niet de eerste keer dat ik denk WOW en dat het de keer daarna weer drama was :cry:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”