Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nog een castratie vraag

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

nog een castratie vraag

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Wat is voor de hond nou beter(teefje)
Een gewoon "ouderwetse" castratie of endoscopisch.
Ik heb gehoord dat bij een endoscopische operatie de hond langer onder narcose is.

Aan de ene kant wil ik de kans op baarmoeder en tepelkanker zo klein mogelijk maken en aan de andere kant staat het me tegen om in een gezonde hond te laten snijden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
ien
Erelid
Contacteer:

Re: nog een castratie vraag

Ongelezen bericht door ien »

teckeltoos schreef:Wat is voor de hond nou beter(teefje)
Een gewoon "ouderwetse" castratie of endoscopisch.
Ik heb gehoord dat bij een endoscopische operatie de hond langer onder narcose is.

Aan de ene kant wil ik de kans op baarmoeder en tepelkanker zo klein mogelijk maken en aan de andere kant staat het me tegen om in een gezonde hond te laten snijden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb begrepen dat kleine honden niet in aanmerking komen voor endoscopie.
Ik heb mijn teef laten castreren door alleen het laten verwijderen van de eierstokken.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige verschil tussen een 'ouderwetse' operatie en endoscopies is de grootte van de incisie. Of dit wel of niet mogelijk zou zijn bij een teckel kun je denk ik het beste navragen bij een deskundige dierenarts voor teckels.

Als je echter alleen de eierstokken laat verwijderen heb je een sterilisatie en geen castratie. Bij sterilisatie heb je nog steeds kans op baarmoederontsteking of melkklier kanker. De kans hierop kun je alleen verkleinen met een castratie en wel zo vroeg mogelijk. Hoe vaker je teef loops is geweest hoe groter de kans erop wordt. En het komt beide nu eenmaal zeer regelmatig voor.
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Neeltje schreef: Als je echter alleen de eierstokken laat verwijderen heb je een sterilisatie en geen castratie.
Dat klopt niet. Een sterilisatie is het afbinden van de eileiders. De loopsheid en eventuele schijndracht komt dus nog steeds, alleen kan de teef nooit meer drachtig worden.
Wat jij bedoelt is een ovariëctomie. Hierbij worden de eierstokken weggehaald en blijft de baarmoeder zitten. Hierbij is er inderdaad nog kans op een baarmoederontsteking.
Groetjes Lisa
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lisa schreef:
Neeltje schreef: Als je echter alleen de eierstokken laat verwijderen heb je een sterilisatie en geen castratie.
Dat klopt niet. Een sterilisatie is het afbinden van de eileiders. De loopsheid en eventuele schijndracht komt dus nog steeds, alleen kan de teef nooit meer drachtig worden.
Wat jij bedoelt is een ovariëctomie. Hierbij worden de eierstokken weggehaald en blijft de baarmoeder zitten. Hierbij is er inderdaad nog kans op een baarmoederontsteking.
Maar bij sterilisatie is dit ook nog steeds mogelijk. Die andere benaming had ik nog nooit van gehoord. Dank je!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

baarmoederontsteking kan ontstaan na een grote schommeling in het oestrogeen gehalte. als de teef gecastreerd wordt in een periode waarin het oestrogeen gehalte al laag is (anoestrus), is er geen grote schommeling en dus ook zeeer weinig kans op baarmoederontsteking.
Het voordeel is dat een OVE (ovariectomie) een kleinere ingreep is dan een OVH (ovariohysterectomie= baarmoeder + eistokken verwijderen).
Het uitvoeren van een OVH, tenzij een spoedje, is een beetje ouderwets.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”