Zelf heb ik ook een opvanghond gehad uit Roemenië, eentje van Dutchy Adoptions. Ook ik had wel wat eisen/wensen. Veel daarvan waren geen harde eisen, maar prettig als de hond eraan zou voldoen. Mijn echte eisen waren dat de hond met katten moest kunnen en klein van formaat (te tillen de trappen op naar appartement), de wensen waren dat de hond met kinderen zou kunnen, niet veel blaffen en geen verlatingsangst.
Samen met iemand van de stichting hebben we gekeken naar welke hond zou passen in mijn situatie. Ik mocht aangeven welke honden op de website mij aanspraken en zij gaf aan welke honden ze in haar hoofd had als mogelijke opvanghond bij mij. Zo kwamen we uit bij Sion, een moddervet klein hondje van 3 jaar waar eigenlijk nooit interesse voor kwam waarschijnlijk mede door zijn omvang. Sion is uiteindelijk drie weken bij mij geweest en dat ging super. Natuurlijk is het in het begin even aanpassen en houd er ook rekening mee dat je niet gelijk veel van een nieuwe hond kan vragen. Maar hij draaide snel mee en de kilo's gingen er ook vlot af. Het was een hond die echt duidelijkheid en grenzen nodig had met een zachte hand, dan was het echt een ontzettend leuke vrolijke hond. Hij is dan ook na drie weken geplaatst is een leuk gezin.
Een half jaar later ben ik weer opnieuw gaan kijken naar een mogelijke opvanghond. Ik was nog niet overtuigd van het hebben van een eigen hond. Maar toen kwam ik Faye tegen, zij was al in opvang in Nederland. Faye komt ook uit Roemenië en is al een senior. Zij leek echt het perfecte hondje voor hier en na veel wikken en wegen en overdenken toch besloten met haar kennis te gaan maken. En nouja, de rest is geschiedenis
Beide dus wel hondjes uit Roemenië, beide gezelschapshondjes, beide ontzettend makkelijk in de omgang, beide konden met kinderen en katten. Dus ja, ook dat soort honden heb je in het buitenland. En juist die honden vind ik heel geschikt om naar Nederland te halen, want er is enorm veel vraag juist naar dat soort honden. Kijk maar naar de Nederlandse asielen, als daar zo'n hondje als Faye of Sion zou zitten kunnen ze zelfs alle geïnteresseerden een vragenlijst voorzetten en dan de beste eruit kiezen. In het buitenland zitten ontzettend veel honden, in allerlei kleuren en maten. Het is vooral een kwestie van een goede stichting vinden die eerlijk is en met je meedenkt.