Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenartsen willen verplichte verzekering voor hond en kat

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Dierenartsen willen verplichte verzekering voor hond en

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat een verplichte verzekering erg onredelijk is. Waarom? Omdat als je een hond uit Spanje haalt of bijvoorbeeld uit het asiel, en je weet dat de hond een ziekte heeft opgelopen daar of een medisch verleden heeft, dan zal je dit moeten aangeven en zal je ook een hogere premie moeten betalen. Dan is het natuurlijk lang niet aantrekkelijk meer om dat soort stumperds te adopteren.
En bij welk dier stop je dan? Je kan ook een slang hebben die ziek is en waar je mee naar de DA moet....
Nee, ik zie er niks in. Wel denk ik dat dierenartsen inderdaad op een spanningsveld zitten met betrekking tot hun plicht om een dier te helpen versus een eigenaar die het niet kan betalen. Wat doe je dan...? Dat is best een lastige overweging......
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik had jaren geleden een verzekering genomen voor Kyra en Lyndie, bij Proteq. Kyra was toen 2,5 en Lyndie nog een pup. Betaalde toen bij elkaar als ik me goed herinner € 49 per maand. Preventieve behandelingen (castratie, entingen, vlooien- en ontwormingsmiddelen) waren uitgesloten. Maar goed, vond ik niet erg. Toen kreeg Kyra ongeveer een jaar later problemen met haar oog. Diverse ab-kuren hielpen niet en kreeg een verwijzing naar de Wagenrenk. Daar werden twee lakmoespapiertjes in het oog gestoken en conclusie was dat haar traanbuis niet goed functioneerde. Zalf meegekregen en nog een ab-kuur voor de beginnende bindvliesontsteking en de boodschap dat ik 6 weken moest zalven.
Dus keurig alle facturen opgestuurd en kreeg toen de boodschap dat 'omdat het een collie was, alle oog-gerelateerde behandelingen niet vergoed werden'.
Wóest was ik. Ik heb direct de verzekering opgezegd.
Waren ze nu helemaal van de pot gerukt? :S:

Daarna heb ik elke maand wat geld opzij gezet op een spaarrekening voor dierenonkosten. En jaren lang op wat gewone huis-tuin-en-keuken dingetjes nooit veel uit hoeven te geven. Alleen met Bonnie heb ik vorig jaar erg veel pech gehad. Haar operatie en nierdialyses plus opnames hebben me uiteindelijk zo'n € 2500 gekost.
En dit jaar helaas de spoed-bmo van Abby € 750 en een paar weken terug moest Maggie een uitgebreide gebitsbehandeling (de stakker is 11 tanden en kiezen kwijt :cry: ) en dat geintje kostte me € 550.
Maar ik heb goede hoop dat ik de aankomende jaren weer weinig tot niks kwijt ben dus ik kan mijn spaarpotje weer opbouwen. :cheer:
Als ik mijn honden trouwens wil laten inslapen, dan doet mijn da dat ook zonder commentaar. Zowel met Kyra als met Lyndie als met de katten belde ik gewoon op met de boodschap dat het tijd is en dat ik een afspraak wil maken. Ik heb daar echt geen discussie over. Maar ik heb dan ook een goede band met mijn dierenarts en ze weet dat ik het niet wil om van ze af te komen.

Maar een verzekering begin ik echt niet meer aan. Wat een stelletje oplichters zeg. :hmmm:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind dit een groot nadeel van de Hema verzekering.

Uitsluitingen:

alle aandoeningen aan heup en ellebogen bij de hond, ongeacht de oorzaak
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

lieke schreef:Ik had jaren geleden een verzekering genomen voor Kyra en Lyndie, bij Proteq. Kyra was toen 2,5 en Lyndie nog een pup. Betaalde toen bij elkaar als ik me goed herinner € 49 per maand. Preventieve behandelingen (castratie, entingen, vlooien- en ontwormingsmiddelen) waren uitgesloten. Maar goed, vond ik niet erg. Toen kreeg Kyra ongeveer een jaar later problemen met haar oog. Diverse ab-kuren hielpen niet en kreeg een verwijzing naar de Wagenrenk. Daar werden twee lakmoespapiertjes in het oog gestoken en conclusie was dat haar traanbuis niet goed functioneerde. Zalf meegekregen en nog een ab-kuur voor de beginnende bindvliesontsteking en de boodschap dat ik 6 weken moest zalven.
Dus keurig alle facturen opgestuurd en kreeg toen de boodschap dat 'omdat het een collie was, alle oog-gerelateerde behandelingen niet vergoed werden'.

Daarna heb ik elke maand wat geld opzij gezet op een spaarrekening voor dierenonkosten. En jaren lang op wat gewone huis-tuin-en-keuken dingetjes nooit veel uit hoeven te geven. Alleen met Bonnie heb ik vorig jaar erg veel pech gehad. Haar operatie en nierdialyses plus opnames hebben me uiteindelijk zo'n € 2500 gekost.
En dit jaar helaas de spoed-bmo van Abby € 750 en een paar weken terug moest Maggie een uitgebreide gebitsbehandeling (de stakker is 11 tanden en kiezen kwijt :cry: ) en dat geintje kostte me € 550.
Maar ik heb goede hoop dat ik de aankomende jaren weer weinig tot niks kwijt ben dus ik kan mijn spaarpotje weer opbouwen. :cheer:
Als ik mijn honden trouwens wil laten inslapen, dan doet mijn da dat ook zonder commentaar. Zowel met Kyra als met Lyndie als met de katten belde ik gewoon op met de boodschap dat het tijd is en dat ik een afspraak wil maken. Ik heb daar echt geen discussie over. Maar ik heb dan ook een goede band met mijn dierenarts en ze weet dat ik het niet wil om van ze af te komen.

Maar een verzekering begin ik echt niet meer aan. Wat een stelletje oplichters zeg. :hmmm:
En dat Maar ik heb goede hoop dat ik de aankomende jaren weer weinig tot niks kwijt ben kun je dus gewoonweg niet weten. Ik dacht met puppy Yentle ook voorlopig geen onkosten te hebben, totdat ze op 'n onhandige manier ergens vanaf sprong en pootje gebroken.

En, nee oplichters zijn het niet. Je moet alleen de voorwaarden en kleine lettertjes goed lezen voordat je een verzekering, welke dan ook, afsluit.

Waarom moet alles diergerelateerd voor niets zijn???
Neeltje

Pemba schreef:Ik vind dit een groot nadeel van de Hema verzekering.

Uitsluitingen:

alle aandoeningen aan heup en ellebogen bij de hond, ongeacht de oorzaak
Ga daarop maar eens alle andere verzekeringen op nakijken, daar wordt niet veel van vergoed.
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ohra! Heel erg fijn. We hebben de top (tot 5000 per jaar vergoed) en gebit+vaccinatie. Zo'n 23 euro per maand.
Titeren wordt vergoed, elleboog+heupen vergoed, Mzz-ziektetest vergoed. :cheer:

Bijna alle dieren hier, behalve Snoop, zijn verzekerd. De katten kosten samen nog geen 20 per maand.
Ze zijn hier sinds maart en de jongste heeft al meer dan 300 euro gekost. Dat had ik niet bij elkaar kunnen sparen hoor met de premie (9 euro per maand) in een potje.
En Yin wordt ieder jaar getest op de mzz ziekte, dit kost zo'n 180 euro bij elkaar. Heb ik ook alweer bijna de premie eruit.

Ze verdienen hier heel erg weinig aan ons ;)
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Feather__ schreef: En Yin wordt ieder jaar getest op de mzz ziekte, dit kost zo'n 180 euro bij elkaar. Heb ik ook alweer bijna de premie eruit.
Dit vind ik dus nogal overdreven. Sowieso is 180 euro een absurd bedrag, heb het zelf een paar keer (uitgebreide mzz-bloedtest) laten doen voor iets meer dan 100 euro. Daarbij is Yindi toch uit Roemenië, dus al een laag risico op mzz, plus ze was nog heel jong toen ze kwam, zodat het risico op mzz nihil is. Je krijgt het wel terug, maar is dat een reden om jaarlijks die test te blijven doen? Dan is het geen wonder dat de premies op een gegeven moment wel omhoog moeten :wink:
*Wolf*
Zeer actief

Wat mij trouwens zou tegenstaan van verzekeringen is dat je bent overgeleverd aan hun oordeel. Zo denk ik bijvoorbeeld niet dat alternatieve geneeswijzen in het pakket zitten, in elk geval niet standaard. Dan moet je een aanvullende verzekering afsluiten, en krijg je misschien maar tot een bepaald bedrag vergoed. Ik loop nu met een van mijn honden bij een holistisch dierenarts/acupuncturist. Had ik dat niet gedaan, dan was ze voor de rest van haar leven kreupel gebleven want de gewone d.a. kon niets meer doen. Ben al rond de 1000 euro kwijt, maar het is maar zeer de vraag wat daarvan dan vergoed zou worden. En die onzekerheid heb ik er niet voor over, dan liever een potje en daaruit putten inderdaad. Dat weet je wel waar je aan toe bent (en nu spreek ik niet voor mensen die nauwelijks reserve hebben, in dat geval vind ik het een prima oplossing).
Laatst gewijzigd door *Wolf* op 06 okt 2016 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ri@ schreef:Met zo'n begin premie ben je er nog niet. Je sluit de verzekering af voor bijvoorbeeld 23 euro per maand maar het wordt, zeker als de honden ouder worden, elk jaar flink verhoogd.
Valt mee, Lou is al 4 en er is twee euro ofzo bijgekomen.

Ik heb zelf het 'geluk' gehad dat ik de verzekeringskosten er alvast voor een paar jaar uit had toen Lou PL bleek te hebben en hij kort daarna 's nachts doodziek naar de spoedkliniek moest. Ben dus heel blij dat ik het heb gedaan.

OHRA klinkt trouwens ook wel goed.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
lieke schreef:Ik had jaren geleden een verzekering genomen voor Kyra en Lyndie, bij Proteq. Kyra was toen 2,5 en Lyndie nog een pup. Betaalde toen bij elkaar als ik me goed herinner € 49 per maand. Preventieve behandelingen (castratie, entingen, vlooien- en ontwormingsmiddelen) waren uitgesloten. Maar goed, vond ik niet erg. Toen kreeg Kyra ongeveer een jaar later problemen met haar oog. Diverse ab-kuren hielpen niet en kreeg een verwijzing naar de Wagenrenk. Daar werden twee lakmoespapiertjes in het oog gestoken en conclusie was dat haar traanbuis niet goed functioneerde. Zalf meegekregen en nog een ab-kuur voor de beginnende bindvliesontsteking en de boodschap dat ik 6 weken moest zalven.

En dat Maar ik heb goede hoop dat ik de aankomende jaren weer weinig tot niks kwijt ben kun je dus gewoonweg niet weten. Ik dacht met puppy Yentle ook voorlopig geen onkosten te hebben, totdat ze op 'n onhandige manier ergens vanaf sprong en pootje gebroken.

En, nee oplichters zijn het niet. Je moet alleen de voorwaarden en kleine lettertjes goed lezen voordat je een verzekering, welke dan ook, afsluit.

Nou, ik heb even zitten kijken maar voor een basale verzekering ben ik per maand tussen de 27 en 35 euro kwijt, zit er geen gebitsbehandelingen in én ik heb een eigen risico van € 250. Plus het feit dat ze per behandeling slechts 50% vergoeden. Per hond.
Ja dááág...
Dan is het goedkoper om elke maand 75-100 euro opzij te leggen en het zelf te betalen. Want het verzekeren van een hond van 8 à 9 jaar (en dat is de leeftijd van Abby en Maggie) is gewoonweg te duur.
Misschien als je een pupje neemt is het lekker goedkoop, maar niet voor oudere herplaatsers.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Feather__ schreef: En Yin wordt ieder jaar getest op de mzz ziekte, dit kost zo'n 180 euro bij elkaar. Heb ik ook alweer bijna de premie eruit.
Dit vind ik dus nogal overdreven. Sowieso is 180 euro een absurd bedrag, heb het zelf een paar keer (uitgebreide mzz-bloedtest) laten doen voor iets meer dan 100 euro. Daarbij is Yindi toch uit Roemenië, dus al een laag risico op mzz, plus ze was nog heel jong toen ze kwam, zodat het risico op mzz nihil is. Je krijgt het wel terug, maar is dat een reden om jaarlijks die test te blijven doen? Dan is het geen wonder dat de premies op een gegeven moment wel omhoog moeten :wink:
Dat mag jij vinden. Ik vind het niet overdreven en ik test haar dus. Ieder jaar.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

*Wolf* schreef:

jij kan het onzin vinden.
maar je verkondigd zelf ook onzin.
piraat komt wel uit groter risico gebied (spanje)
maar was net als Yindi heel jong ( lees 4 maanden) dus volgens jou risico op mzz nihil oke groter risico gebied dus minimaal
nou 4 dagen nadat hij hier was mooi dood ziek hea door mzz dus ook ik test mijn honden jaarlijks en bij verdachte situaties extra, ook mijn honden uit kroatie
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
M@scha schreef: ik vind het oplichterij
Nou ja, het is natuurlijk geen liefdadige instelling; er moet wel verdiend worden. En je kunt pas verdienen als er meer betaald wordt dan uitgekeerd. Dat zegt mij eigenlijk al genoeg.
Ik doe mijn best door gezonde honden te kiezen en niet bij voorbaat wrakkige figuren zoals bulldogs. En dan is het geluk hebben en God zegene de greep. Tot nu toe gaat het uitstekend; ik frequenteer maar uiterst zelden een dierenarts. Als ik uitreken wat ik allemaal bespaard heb door geen verzekering te hebben dan kan ik me onderhand wel een kennel met exclusieve rashonden aanschaffen ;-)
Die hier lopen 3 van 1 jaar, 1 van 8 en 1 van 5 en 1 van 6 zijn ook nog nooit bij de DA geweest.
De 2 die de laatste tijd zijn gaan hemelen 1 voor de eerste x bij inslapen en de andere 1 x om een buik vol kanker te constateren en de week daarop voor de roze spuit.
En 2 jaar geleden ook 1 die 2x de DA heeft gezien waarvan de 2x voor de roze spuit.
Zou een kapitaal kwijt zijn geweest aan verzekeringen ondertussen zonder dat er wat terug komt..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
M@scha schreef: ik vind het oplichterij
Nou ja, het is natuurlijk geen liefdadige instelling; er moet wel verdiend worden. En je kunt pas verdienen als er meer betaald wordt dan uitgekeerd. Dat zegt mij eigenlijk al genoeg.
Ik doe mijn best door gezonde honden te kiezen en niet bij voorbaat wrakkige figuren zoals bulldogs. En dan is het geluk hebben en God zegene de greep. Tot nu toe gaat het uitstekend; ik frequenteer maar uiterst zelden een dierenarts. Als ik uitreken wat ik allemaal bespaard heb door geen verzekering te hebben dan kan ik me onderhand wel een kennel met exclusieve rashonden aanschaffen ;-)
Die hier lopen 3 van 1 jaar, 1 van 8 en 1 van 5 en 1 van 6 zijn ook nog nooit bij de DA geweest.
De 2 die de laatste tijd zijn gaan hemelen 1 voor de eerste x bij inslapen en de andere 1 x om een buik vol kanker te constateren en de week daarop voor de roze spuit.
En 2 jaar geleden ook 1 die 2x de DA heeft gezien waarvan de 2x voor de roze spuit.
Zou een kapitaal kwijt zijn geweest aan verzekeringen ondertussen zonder dat er wat terug komt..
Als ik het zo lees heb je aan een consultje bij de paraveterinair eigenlijk al voldoende, dat scheelt ook nog ruim de helft.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Shibby schreef:
Ri@ schreef:Met zo'n begin premie ben je er nog niet. Je sluit de verzekering af voor bijvoorbeeld 23 euro per maand maar het wordt, zeker als de honden ouder worden, elk jaar flink verhoogd. Dus berekenen dat je tien jaar lang 23 euro per maand betaald gaat niet op. Ik denk dat je na vijf jaar je premie al verdubbeld kunt betalen.
Da's niet overal zo :wink:

Ik heb even terug gekeken en Shib is sinds december 2012 in de verzekering, toen betaalde ik een premie van 20,44. Die premie ben ik blijven betalen totdat de hema enkele maanden terug een algemene verhoging heeft doorgevoerd. Nu betaal ik 23,25. In 4 jaar tijd dus nog geen 3 euro verhoogd :ok:
Nou ja, 3 euro is niet veel, maar 14% verhoging vind ik wel veel.
Neeltje

lieke schreef:
Neeltje schreef:

Nou, ik heb even zitten kijken maar voor een basale verzekering ben ik per maand tussen de 27 en 35 euro kwijt, zit er geen gebitsbehandelingen in én ik heb een eigen risico van € 250. Plus het feit dat ze per behandeling slechts 50% vergoeden. Per hond.
Ja dááág...
Dan is het goedkoper om elke maand 75-100 euro opzij te leggen en het zelf te betalen. Want het verzekeren van een hond van 8 à 9 jaar (en dat is de leeftijd van Abby en Maggie) is gewoonweg te duur.
Misschien als je een pupje neemt is het lekker goedkoop, maar niet voor oudere herplaatsers.
Misschien even bij wat meer verzekeringen kijken, want ik heb geen eigen risico. En ja, voor oudere honden is de premie hoger aangezien bij oudere honden de kans veel groter is dat ze wat krijgen.

Ik heb Lotje nu verzekerd voor € 14,00 per maand bij de Hema, en zoals hier al eerder gezegd bij de Hema kun je je rekeningen één jaar opsparen en hoef je zelf maar € 45 te betalen. Het gebroken pootje van Yentle heeft mij € 90 gekost. Dat kwam omdat ik alles al had gedeclareerd, maar ze ging na een aantal weken de pin in haar poot afstoten en moest ze nog een keer geopereerd worden. Maar ja, liever €90 dan zo'n € 1600 euro. Dat had ik in 1 jaar niet bij elkaar kunnen sparen.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Misschien even bij wat meer verzekeringen kijken, want ik heb geen eigen risico. En ja, voor oudere honden is de premie hoger aangezien bij oudere honden de kans veel groter is dat ze wat krijgen.

Ik heb Lotje nu verzekerd voor € 14,00 per maand bij de Hema, en zoals hier al eerder gezegd bij de Hema kun je je rekeningen één jaar opsparen en hoef je zelf maar € 45 te betalen. Het gebroken pootje van Yentle heeft mij € 90 gekost. Dat kwam omdat ik alles al had gedeclareerd, maar ze ging na een aantal weken de pin in haar poot afstoten en moest ze nog een keer geopereerd worden. Maar ja, liever €90 dan zo'n € 1600 euro. Dat had ik in 1 jaar niet bij elkaar kunnen sparen.
Nou, bij de HEMA kan ik beide honden niet verzekeren want ze zijn te oud. :wink:
En als ik bij een andere verzekering per hond 35 euro moet betalen (en voor een iets uitgebreidere verzekering kost het me 49 euro en heb ik nog steeds maar 50% dekking en 250 euro eigen risico), dan ben ik zo'n 70 euro per maand kwijt. Nu leg ik 75-100 euro zelf apart en betaal ik het gewoon zelf. Ben ik nog goedkoper uit dan een dure verzekering waar ik sowieso de helft van de rekening maar vergoed krijg én een eigen risico heb van 250 euro.
Maar ik kan ze op hun leeftijd wél verzekeren. :LOL:

Bottom line: verzekeringsmaatschappijen verdienen er dik aan. Logisch, anders gaan ze failliet. Ik gun ze hun inkomsten van harte. Maar ik ben niet van plan om er aan mee te betalen.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Mijn honden zijn inmiddels te oud om te kunnen verzekeren. Maar ik wil het ook niet, niet bij deze honden en ook niet bij volgende honden. Als verzekeringen moeten, goed dan verzeker ik wel, maar zo niet dan niet.

Mijn ervaring is dat verzekeraars altijd prijsafspraken maken, met behandelaars/bedrijven, die echt de pan uitrijzen. Voor mij is het een principeregel geworden, als het niet hoeft dan geen verzekering of afspraak met bedrijven die met een verzekeraar een deal hebben. Ik ga op zoek naar onafhankelijke behandelaars/bedrijven die normale prijzen vragen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn vorige hond had ik 5 jaar (oudere herplaatser) Mijn huidige honden heb ik bij elkaar opgeteld ook 5 jaar.
10 jaar premie moet rond de 2400 euro hebben gekost? Uitgaande van 20 per hond per maand. De werkelijke kosten zullen rond de 200 euro zitten, maar waarschijnlijk was dat niet eens uitgekeerd ook (ivm eigen risico)
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

lieke schreef:Bottom line: verzekeringsmaatschappijen verdienen er dik aan. Logisch, anders gaan ze failliet. Ik gun ze hun inkomsten van harte. Maar ik ben niet van plan om er aan mee te betalen.
Verzekeringsmaatschappijen maken dik winst. Links of rechtsom. Dat deden ze al in '64 en het is er nu met de zorgverzekering alleen maar erger op geworden.

Ik blijf er heel ver van weg. Ik heb verzekerd wat verplicht is, maar zodra daar ook een huisdierenverzekering bij komt ga ik in een hutje op de hei wonen.
Neeltje

Liesbeth schreef:Mijn honden zijn inmiddels te oud om te kunnen verzekeren. Maar ik wil het ook niet, niet bij deze honden en ook niet bij volgende honden. Als verzekeringen moeten, goed dan verzeker ik wel, maar zo niet dan niet.

Mijn ervaring is dat verzekeraars altijd prijsafspraken maken, met behandelaars/bedrijven, die echt de pan uitrijzen. Voor mij is het een principeregel geworden, als het niet hoeft dan geen verzekering of afspraak met bedrijven die met een verzekeraar een deal hebben. Ik ga op zoek naar onafhankelijke behandelaars/bedrijven die normale prijzen vragen.

Mijn dierenarts weet niet eens dat Lotje is verzekerd. Hij stuurt geen rekeningen naar de Hema toe, zoals bij Proteq wel gebeurt. Dan moeten ze wel met heel wat verzekeraars prijzen af gaan spreken.

Maar goed, ik geloof ook niet zo zeer in al die complotten die op dit forum worden bedacht.
*Wolf*
Zeer actief

bellabeest schreef:
jij kan het onzin vinden.
maar je verkondigd zelf ook onzin.
piraat komt wel uit groter risico gebied (spanje)
maar was net als Yindi heel jong ( lees 4 maanden) dus volgens jou risico op mzz nihil oke groter risico gebied dus minimaal
nou 4 dagen nadat hij hier was mooi dood ziek hea door mzz dus ook ik test mijn honden jaarlijks en bij verdachte situaties extra, ook mijn honden uit kroatie
Een pup heeft korter blootgestaan aan gevaren van overbrengers van mzz. Dat is een feit, hoe triest het natuurlijk ook is áls het wel gebeurt, zoals in jouw geval, maar dat maakt het risico niet ineens groter. Ander feit is dat Oost-Europese honden veel minder risico lopen; stichtingen testen die honden niet eens standaard, dat wil wat zeggen. Daarbij is het maar de vraag of een test zinvol is, wat maakt dat ik jaarlijks testen voor een als pup uit een Oost-Europees land gehaalde hond driedubbele onzin en pure geldverspilling vind, en helemaal zo'n ontzettend uitgebreide en dure test. Heb even gegoogeld, hier een quote van een ervaringsdeskundige (Demi) uit een ander topic:
Demi schreef:Mocht ik ooit weer een hond uit het buitenland in huis nemen (en die kans is zeer groot bij mij), dan test ik dus niet meer.
Mocht mij iets opvallen wat ik niet vertrouw, dan laat ik gewoon een algemeen bloedprofiel prikken, want daar haal je, in mijn ogen, veel meer uit. En mocht de hond dan bv kale/bloederige puntjes aan zijn/haar oren hebben of oid, dan doe ik op dat moment nog niets. Ik kijk eerst of het lichaam het zelf aankan.
Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik in het geval van Ehrlichia een AB kuur geven, bij LM Allo bij hartworm niets, bij Babesiose 2 injecties etc. Met andere woorden, ik ga ze niet meer behandelen met de meest giftige zooi (Milteforan, Glucantime etc). Ivy haar nieren en lever waren de 1e keer perfect, maar ging er bijna aan onderdoor door de Glucantime. Ik heb haar 1,5 week zelf injecties moeten geven en ik zag haar steeds verder wegglippen. Ik ben toen, tegen het advies van Utrecht in, gestopt en jawel heel langzaam ging het steeds beter.

En tuurlijk werkt het bij heel veel honden wel goed, maar ik geloof echt in de kracht van het lichaam van een buitenlandse hond.
En een quote van Dediana:
En mijn ervaring in Spanje is ook dat men daar anders omgaat met de mzz. Ook logisch: wij beschouwen het als 'vreemde, exotische ziektes', en daar is het dagelijkse kost. In twee asielen werd mij verteld dat Spanjaarden zelf nauwelijks testen op mzz, ook niet als ze een hond adopteren uit een asiel. Pas als de hond ziek wordt, komen ze ermee bij de dierenarts. Volgens één van de Spaanse dierenartsen met wie ik daar samenwerkte, zijn er waarschijnlijk heel veel honden Leishmania-positief, waarvan de eigenaren het niet weten en de honden nooit klachten krijgen. Het wordt daar beschouwd als een heel gewone chronische aandoening die goed te behandelen is.

De Spaanse dierenartsen hebben er zeer veel ervaring mee, zijn goed op de hoogte van de behandelmogelijkheden en gaan er heel anders mee om dan de Nederlandse dierenartsen.
En dat gaat nog over Spaanse honden. Dus ja, ik vind het nog steeds onzin in dit specifieke geval (pup uit Oost-Europa), en voor mij een bewijs dat mensen stoppen met nadenken als ze het toch vergoed krijgen van de verzekering. En dat vind ik dan weer een groot nadeel van verzekeren.
Feather__
Zeer actief

Nou dat maak jij er nu weer van. Dit specifieke geval, Yindi dus, zou ook getest worden als ze niet verzekerd is.
Nogmaals. Dat jij het onzin vind boeit me niet zoveel, of helemaal niet eigenlijk.

De katten uit Griekenland zijn ook verzekerd maar die worden niet ieder jaar getest omdat het bij katten anders verloopt en de kans op overlijden niet zo groot is als bij honden. Allemaal in overleg met de dierenarts.

Dus als ik t zou doen omdat ze toch verzekerd zijn is bullshit.
Dit specifieke geval wil ik gewoon ieder jaar testen en aangezien het mijn hond is kan ik dat ook.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Tuurlijk, kan ook eigen keus zijn. Toch vraag ik me af: waarom? Heb je voorbeelden van honden uit Oost-Europese landen die een mzz hebben? Ik sta in contact met meerdere organisaties/personen in Roemenië, maar mzz komen werkelijk nooit ter sprake, weet niet eens of dierenartsen in dat land daarvan algemeen op de hoogte zijn. Ook worden die honden standaard niet door stichtingen getest daar waar honden uit het Middelandse Zeegebied dat wel worden. Nu hoor je inderdaad wel eens dat mzz ook in Oost-Europa voorkomen, maar je hoort dat ook wel eens over Nederland. En het is toch niet zo dat mensen hier dan ineens massaal hun hond aan een bloedtest onderwerpen.

Daarbij is Yindi toch in het vroege voorjaar hier gekomen? Dus was ze pup in de winter, die in Roemenië een stuk kouder is dan bij ons. Wat de kans dat ze dan is besmet door dragers van mzz nog verder verkleint, misschien wel onmogelijk maakt.

Ik merk dat je je aangevallen voelt, sorry, dat is niet mijn bedoeling, ik heb het ook niet tactisch gebracht (honden hadden vanochtend geen geduld meer). Maar ik ben oprecht geïnteresseerd. Waarom laat jij je Roemeense hond die al jong hier is gekomen na pup te zijn geweest in een koude winter jaarlijks heel uitgebreid op mzz testen?
Feather__
Zeer actief

Ze is in Augustus geboren. Dus dat zijn gewoon 2 warme maanden. En in Oktober zijn er ook gewoon nog muggen hoor.
Ik test haar omdat ik geen zin heb in een zieke hond. Ik wil behandelen wanneer nodig. Ik ben genoeg dieren aan nierfalen verloren en aangezien dit de laatste fase is. Ben ik er liever op tijd bij.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik gok dat verzekeringen over een x aantal jaar ook honden uit het buitenland uit gaan sluiten voor ziektes die daar voorkomen. Net als dat honden boven x aantal kilo's uitgesloten zijn voor aandoeningen aan heupen/ellebogen.
Feather__
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik gok dat verzekeringen over een x aantal jaar ook honden uit het buitenland uit gaan sluiten voor ziektes die daar voorkomen. Net als dat honden boven x aantal kilo's uitgesloten zijn voor aandoeningen aan heupen/ellebogen.
Dat is dus bij de ohra niet. Geen idee of ze wel dingen uitsluiten als je een ras hebt waarbij het veel voorkomt.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Feather__ schreef:
TessaThomas schreef:Ik gok dat verzekeringen over een x aantal jaar ook honden uit het buitenland uit gaan sluiten voor ziektes die daar voorkomen. Net als dat honden boven x aantal kilo's uitgesloten zijn voor aandoeningen aan heupen/ellebogen.
Dat is dus bij de ohra niet. Geen idee of ze wel dingen uitsluiten als je een ras hebt waarbij het veel voorkomt.
Ook daar, alleen hebben zij geen beperking van gewicht. Het wordt alleen niet uitgesloten als je de uitgebreide verzekering neemt. ;) En daar worden weer geen kosten gedekt die ontstaan zijn tijdens of door het sporten.

Maar juist om jouw laatste zin gaat het, er worden honden uitgesloten van aandoeningen die vaak voorkomen. Vandaar mijn voorspelling dat dat ook gaat gebeuren voor buitenlandse honden, als er genoeg honden met die ziektes in NL in de verzekering zitten.

EDIT: Even nog een aanvulling, misschien niet nodig maar ik geef hem toch, ik snap dat je elk jaar laat testen. Als je dat alleen zou doen omdat het vergoed wordt, vind ik het misschien wel iets anders, maar ik laat mijn honden ook rontgenen om de gezondheid in de gaten te houden. Jij wil er op tijd bij zijn qua behandeling mocht het nodig zijn en ik wil weten of wat ik wil vragen aan een hond wel kan qua gezondheid en ook zodat er op tijd ingegrepen kan worden.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Célie schreef:
Feather__ schreef: Dat is dus bij de ohra niet. Geen idee of ze wel dingen uitsluiten als je een ras hebt waarbij het veel voorkomt.
ja hoor probeer maar eens een franse bulldog te verzekeren!
Dat komt, omdat een verzekering is bedoeld voor onvoorziene omstandigheden.
Neeltje

Célie schreef:
Feather__ schreef: Dat is dus bij de ohra niet. Geen idee of ze wel dingen uitsluiten als je een ras hebt waarbij het veel voorkomt.
ja hoor probeer maar eens een franse bulldog te verzekeren!
Dat komt omdat er gewoon te veel problemen zijn bij een Franse Bulldog. Alles wat aangeboren is, wordt uitgesloten, dan blijft er voor de Franse Bulldog niet veel meer over. En ja, er zijn bulldoggen die redelijke gezond zijn, maar het gros is om te huilen. Wat ik het laatste jaar heb gezien, is gewoonweg niet normaal meer. Als ze de Franse bulldog moeten toelaten, wordt de premie nog hoger.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”