Ook betaal je wel op tijd, die DNA-profielen arriveren meestal als de pups weg zijn. Bij ons laatste nest zat daar twee weken tussen. Pups waren al 10 weken toen de stambomen en DNA-profielen arriveerden.blacky schreef: Ik weet niet wanneer de dna testen afgenomen worden bij de pups gelijk bij het chippen? Pas daarna weet je als koper of de ouders wel de ouders zijn. Als de fokker al vermoed dat het ouderschap niet klopt dan zal hij zorgen dat de chipper laat komt door ook laat te betalen bijvoorbeeld en dan is de dna uitslag er pas als de kopers de pups al in huis hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teckelfokker in de Consumentengids
Moderator: moderatorteam
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Teckelfokker in de Consumentengids
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik had de stambomen op 8 weken 2 dagen, maar dan nog. Het eigendomsbewijs krijg je wel meteen en dat hoort zo en is verplicht.blacky schreef: Ik weet niet wanneer de dna testen afgenomen worden bij de pups gelijk bij het chippen? Pas daarna weet je als koper of de ouders wel de ouders zijn. Als de fokker al vermoed dat het ouderschap niet klopt dan zal hij zorgen dat de chipper laat komt door ook laat te betalen bijvoorbeeld en dan is de dna uitslag er pas als de kopers de pups al in huis hebben.
Kopers hebben de plicht zich voor te laten lichten, onderzoeksplicht heet dat.
Natuurlijk is die fokker hartstikke fout, en dom ook want het vertellen en die honden voor weinig wegdoen en er had geen haan naar gekraaid.
Maar de koper is net zo goed wettelijk verplicht zich in te lezen in de zaken.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zat rassen die wat ander bloed/ras in zich hebben en nog steeds een ras is.M@scha schreef:wat een vreemde reactie. als iets ergens op lijkt ís het nog niet zo.laeken schreef:Ik geloof niks van dit verhaal. De hond is gewoon een teckel en dus geen kruising. Want als je een teckel kruist met welke hond op straat ook krijg je nooit een teckel als deze hond. Misschien is een ouder half teckel ofzo want dat kan wel. Maar de teckel op de foto kan best raszuiver zijn.
check mijn onderschrift even. IS dat dan ook een volle labrador omdat hij er helemaal op lijkt? ondanks dat ik wéét dat er een kwartje van iets anders in zit?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Neeltje
De fokker heeft de zaak bedonderd, klaar.Marjoleine schreef:Ik had de stambomen op 8 weken 2 dagen, maar dan nog. Het eigendomsbewijs krijg je wel meteen en dat hoort zo en is verplicht.blacky schreef: Ik weet niet wanneer de dna testen afgenomen worden bij de pups gelijk bij het chippen? Pas daarna weet je als koper of de ouders wel de ouders zijn. Als de fokker al vermoed dat het ouderschap niet klopt dan zal hij zorgen dat de chipper laat komt door ook laat te betalen bijvoorbeeld en dan is de dna uitslag er pas als de kopers de pups al in huis hebben.
Natuurlijk is die fokker hartstikke fout, en dom ook want het vertellen en die honden voor weinig wegdoen en er had geen haan naar gekraaid.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
natuurlijk. maar het gaat hier om een stamboom-rashond die dat niet blijkt te zijn. als is de vader 80 generaties terug zuiver, hij heeft geen stamboom dus kun je de hond niet als stamboomhond verkopenbouvierpoedel schreef:Zat rassen die wat ander bloed/ras in zich hebben en nog steeds een ras is.M@scha schreef:wat een vreemde reactie. als iets ergens op lijkt ís het nog niet zo.laeken schreef:Ik geloof niks van dit verhaal. De hond is gewoon een teckel en dus geen kruising. Want als je een teckel kruist met welke hond op straat ook krijg je nooit een teckel als deze hond. Misschien is een ouder half teckel ofzo want dat kan wel. Maar de teckel op de foto kan best raszuiver zijn.
check mijn onderschrift even. IS dat dan ook een volle labrador omdat hij er helemaal op lijkt? ondanks dat ik wéét dat er een kwartje van iets anders in zit?

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
ja maar hier kom je toch pas achter als dna binnen is? Vooral als je tot op dat moment niets negatiefs over deze fokker kunt vinden.Marjoleine schreef:Ik had de stambomen op 8 weken 2 dagen, maar dan nog. Het eigendomsbewijs krijg je wel meteen en dat hoort zo en is verplicht.blacky schreef: Ik weet niet wanneer de dna testen afgenomen worden bij de pups gelijk bij het chippen? Pas daarna weet je als koper of de ouders wel de ouders zijn. Als de fokker al vermoed dat het ouderschap niet klopt dan zal hij zorgen dat de chipper laat komt door ook laat te betalen bijvoorbeeld en dan is de dna uitslag er pas als de kopers de pups al in huis hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, als er geen stamboom bij zit merk je dat als je die pup haalt.blacky schreef:ja maar hier kom je toch pas achter als dna binnen is? Vooral als je tot op dat moment niets negatiefs over deze fokker kunt vinden.
Dat registratiebewijs is er dan al namelijk, want dan komt met de chip. En zonder chip mogen ze niet weg.
Neeltje, natuurlijk en dat zeg ik ook.
Maar de kopers hebben óók plichten.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar dat is toch krom? Voor elke andere grote aankoop controleren we alles, maar zodra het om een stamboompup gaat gaan we maar uit van al het goedeNanna schreef:Mensen gaan er van uit dat als ze bij een fokker kopen die stamboompups fokt, het wel goed zit.Neeltje schreef:Wat jij hier schrijft is voor de meeste hondenkopers abracadabra. Die zijn totaal niet op de hoogte van alle regels van de raad van beheer.Maeve schreef: Vrijwel niemand vraagt naar de papieren van de honden. En met deze nesten hadden ze ook kunnen vragen naar een DNA profiel, dat had een stamboomnest gewoon moeten hebben namelijk.
Ze horen immers altijd dat je weg moet blijven bij de broodfok en dat bij een 'aangesloten' fokker het zo snor zit.
Ik zou er dan geloof ik dan ook niet van uitgaan dat ik blind opgelicht wordt hoor
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Bij Murdock zijn fokker ging het heel anders. Ik hoefde niet te vragen naar de papieren, want die werden mij vol trots geshowd. De fokker had een chipreader waarmee ze in het bijzijn van ons de chip aflas en controleerde met de papierwinkel.Branka schreef:Ik ook niet. Precies wat je hier schrijft. Je gaat toch ook naar een bekendere winkel om die wasmachine te kopen omdat je daar een bepaalde service verwacht. Als je daar bedonderd wordt ga je ook verhaal halen.Nanna schreef:Mensen gaan er van uit dat als ze bij een fokker kopen die stamboompups fokt, het wel goed zit.Neeltje schreef:Wat jij hier schrijft is voor de meeste hondenkopers abracadabra. Die zijn totaal niet op de hoogte van alle regels van de raad van beheer.Maeve schreef: Vrijwel niemand vraagt naar de papieren van de honden. En met deze nesten hadden ze ook kunnen vragen naar een DNA profiel, dat had een stamboomnest gewoon moeten hebben namelijk.
Ze horen immers altijd dat je weg moet blijven bij de broodfok en dat bij een 'aangesloten' fokker het zo snor zit.
Ik zou er dan geloof ik dan ook niet van uitgaan dat ik blind opgelicht wordt hoor
En een fokker kan heel leuk van allerlei honden stambomen en uitslagen van onderzoeken laten zien. Wie bewijst dat dat de papieren van de werkelijke ouders zijn? Geen koper komt met b.v. een chipreader langs om dat te controleren of de honden die je ziet dezelfde zijn als waarvan je de papieren voor je neus krijgt.
Bij het eerste bezoekje dierenarts werd dat vervolgens nogmaals gecontroleerd.
Een paar weken later kregen we stamboom en DNA papieren binnen.
De fokker heeft mij een fijn gevoel gegeven met haar grondige werk. Zodra je een boom hond aanschaft en het allemaal blah blah, makkelijk, makkelijk is zou er toch al een lichtje moeten gaan branden?
Maar goed, ik was redelijk thuis in de hondenwereld. Ergens kan ik me voorstellen dat sommige anderen zich snel laten overbluffen door de 'professional' lees fokker.
-
Neeltje
En dat is het hem, het gros van de hondeneigenaren is helemaal niet thuis in de hondenwereld. En het gros van de fokkers is gewoon eerlijk.wolvster schreef:Bij Murdock zijn fokker ging het heel anders. Ik hoefde niet te vragen naar de papieren, want die werden mij vol trots geshowd. De fokker had een chipreader waarmee ze in het bijzijn van ons de chip aflas en controleerde met de papierwinkel.Branka schreef:Ik ook niet. Precies wat je hier schrijft. Je gaat toch ook naar een bekendere winkel om die wasmachine te kopen omdat je daar een bepaalde service verwacht. Als je daar bedonderd wordt ga je ook verhaal halen.Nanna schreef:Mensen gaan er van uit dat als ze bij een fokker kopen die stamboompups fokt, het wel goed zit.Neeltje schreef:
Wat jij hier schrijft is voor de meeste hondenkopers abracadabra. Die zijn totaal niet op de hoogte van alle regels van de raad van beheer.
En een fokker kan heel leuk van allerlei honden stambomen en uitslagen van onderzoeken laten zien. Wie bewijst dat dat de papieren van de werkelijke ouders zijn? Geen koper komt met b.v. een chipreader langs om dat te controleren of de honden die je ziet dezelfde zijn als waarvan je de papieren voor je neus krijgt.
Bij het eerste bezoekje dierenarts werd dat vervolgens nogmaals gecontroleerd.
Een paar weken later kregen we stamboom en DNA papieren binnen.
De fokker heeft mij een fijn gevoel gegeven met haar grondige werk. Zodra je een boom hond aanschaft en het allemaal blah blah, makkelijk, makkelijk is zou er toch al een lichtje moeten gaan branden?
Maar goed, ik was redelijk thuis in de hondenwereld. Ergens kan ik me voorstellen dat sommige anderen zich snel laten overbluffen door de 'professional' lees fokker.
- dagmar88
- Zeer actief
M@scha schreef:wat een vreemde reactie. als iets ergens op lijkt ís het nog niet zo.laeken schreef:Ik geloof niks van dit verhaal. De hond is gewoon een teckel en dus geen kruising. Want als je een teckel kruist met welke hond op straat ook krijg je nooit een teckel als deze hond. Misschien is een ouder half teckel ofzo want dat kan wel. Maar de teckel op de foto kan best raszuiver zijn.
- M@scha
- Zeer actief
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
dat snap ik wel ze zijn geregistreerd maar na de uitslag van het dna kregen ze toch geen stamboom. Tot die tijd ging de raad van beheer er nog van uit dat de opgegeven ouders ook echt de ouders waren.Marjoleine schreef:Nee, als er geen stamboom bij zit merk je dat als je die pup haalt.blacky schreef:ja maar hier kom je toch pas achter als dna binnen is? Vooral als je tot op dat moment niets negatiefs over deze fokker kunt vinden.
Dat registratiebewijs is er dan al namelijk, want dan komt met de chip. En zonder chip mogen ze niet weg.
Neeltje, natuurlijk en dat zeg ik ook.
Maar de kopers hebben óók plichten.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik moest meteen spugen vanwege de bloedvermenging. bah!dagmar88 schreef:M@scha schreef:wat een vreemde reactie. als iets ergens op lijkt ís het nog niet zo.laeken schreef:Ik geloof niks van dit verhaal. De hond is gewoon een teckel en dus geen kruising. Want als je een teckel kruist met welke hond op straat ook krijg je nooit een teckel als deze hond. Misschien is een ouder half teckel ofzo want dat kan wel. Maar de teckel op de foto kan best raszuiver zijn.
Ik dacht bij je onderschrift direct goh wat een leuke lab kruising.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
blacky schreef:natuurlijk wel. je krijgt gewoon de papieren te zien van de "echte" ouders. Volgens de fokker dan toch.Maeve schreef:Dan heeft dus geen van die kopers gevraagd om de papieren in te zien.
Niet dat het de fokker dan onschuldig maakt hoor, maar het valt me in het algemeen op. Mensen willen een rashond want dan weten ze wat ze krijgen, en vervolgens vertrouwen ze de fokker op zijn/haar blauwe ogen. Vrijwel niemand vraagt naar de papieren van de honden. En met deze nesten hadden ze ook kunnen vragen naar een DNA profiel, dat had een stamboomnest gewoon moeten hebben namelijk.
Ik weet niet wanneer de dna testen afgenomen worden bij de pups gelijk bij het chippen? Pas daarna weet je als koper of de ouders wel de ouders zijn. Als de fokker al vermoed dat het ouderschap niet klopt dan zal hij zorgen dat de chipper laat komt door ook laat te betalen bijvoorbeeld en dan is de dna uitslag er pas als de kopers de pups al in huis hebben.
Dat gaat ook niet op
Wij hebben altijd meteen betaald , sterker nog als je t nest online opgeeft moet je al gelijk betalen tegenwoordig
Al die tijd kwamen de stambomen plus dna certificaten pas toen de pups al bij de nieuwe eigenaren waren
Ik ken ook een gevalletje oeps waarbij de beginnend fokker dacht dat als de teef gedekt was ze daarna niet meer gedekt kon worden. En zette meteen toen hij na de dekking thuis kwam z'n teef terug bij zijn eigen stamboomloze reu
Daar is ze zonder dat hij t gezien heeft ook nog eens door gedekt, en daar kwam hij pas achter toen De pups 12 wkn waren want toen kreeg hij pas telefoon vd raad dat t dna niet overeen kwam met de opgegeven reu
Pups zijn nu bijna 8 mnd en met 6 mnd kwam er dus uit dat alle pups van z'n eigen reu waren en dus geen stamboom gingen krijgen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Ben ik niet met je eens. In dit geval heeft de fokker de boel gewoon willens en wetens bedonderd. Zoals ik het lees zijn die mensen op zoek gegaan naar een goede hondenfokker en liefst ook nog een beetje in de buurt. Dat ze dan bij hen zijn uitgekomen is niet zo vreemd.Maeve schreef:Die fokker in de eerste plaats natuurlijk, maar als pupkoper hoef je je niet te laten bedonderen.
Contact zal ongetwijfeld "soepel" zijn verlopen, informatie zal ongetwijfeld zijn gegeven en de website geeft je zo op het eerste gezicht toch echt niet het idee met een broodfokker te maken te hebben of wat dan ook maar alles met serieuze, eerlijke(kuch) fokkers....
Door mijn pedagogische achtergrond als lerares van de basisschool, begeleid ik tevens kinderen met een beperking of stoornis in de ontwikkeling, om op de juiste manier om te gaan met een pup, waardoor deze kinderen groeien in hun bewustzijn, door liefde te kunnen geven en te ontvangen van hun allerliefste maatje.
Het biedt hun troost maar ook blijheid in de momenten van het alleen voelen en onbegrip. Mijn stabiele, vrolijke en onbevangen teckels zijn hiervoor zeer geschikt.
http://www.desiredhouse.nl/over-ons.html
En als je dan zulke dingen leest kan ik me zo voorstellen dat je toch echt wel uitgaat van het goede van de mens.
Wat mij betreft moeten ze zich wat dat betreft de ogen uit de kop schamen dat ze die mensen 950 euro afhandig hebben gemaakt. Wist trouwens niet eens dat teckels ook al zo tering duur waren
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
smoekie schreef:Ben ik niet met je eens. In dit geval heeft de fokker de boel gewoon willens en wetens bedonderd. Zoals ik het lees zijn die mensen op zoek gegaan naar een goede hondenfokker en liefst ook nog een beetje in de buurt. Dat ze dan bij hen zijn uitgekomen is niet zo vreemd.Maeve schreef:Die fokker in de eerste plaats natuurlijk, maar als pupkoper hoef je je niet te laten bedonderen.
Contact zal ongetwijfeld "soepel" zijn verlopen, informatie zal ongetwijfeld zijn gegeven en de website geeft je zo op het eerste gezicht toch echt niet het idee met een broodfokker te maken te hebben of wat dan ook maar alles met serieuze, eerlijke(kuch) fokkers....
Door mijn pedagogische achtergrond als lerares van de basisschool, begeleid ik tevens kinderen met een beperking of stoornis in de ontwikkeling, om op de juiste manier om te gaan met een pup, waardoor deze kinderen groeien in hun bewustzijn, door liefde te kunnen geven en te ontvangen van hun allerliefste maatje.
Het biedt hun troost maar ook blijheid in de momenten van het alleen voelen en onbegrip. Mijn stabiele, vrolijke en onbevangen teckels zijn hiervoor zeer geschikt.
En als je dan zulke dingen leest kan ik me zo voorstellen dat je toch echt wel uitgaat van het goede van de mens.
Wat mij betreft moeten ze zich wat dat betreft de ogen uit de kop schamen dat ze die mensen 950 euro afhandig hebben gemaakt. Wist trouwens niet eens dat teckels ook al zo tering duur warenDe kopers valt mijn inziens dan ook niets, maar dan ook totaal niets te verwijten! Wat méér hadden ze kunnen doen dan?
Als de fokker het vooraf wist, waarom dan stambomen aanvragen terwijl bekend is dat de afstamming gecontroleerd gaat worden daarvoor?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zijn heel popie , vandaar ook fokkers met 40 tot 80 teckels. Wel hobbyfokkers natuurlijk.smoekie schreef:Ben ik niet met je eens. In dit geval heeft de fokker de boel gewoon willens en wetens bedonderd. Zoals ik het lees zijn die mensen op zoek gegaan naar een goede hondenfokker en liefst ook nog een beetje in de buurt. Dat ze dan bij hen zijn uitgekomen is niet zo vreemd.Maeve schreef:Die fokker in de eerste plaats natuurlijk, maar als pupkoper hoef je je niet te laten bedonderen.
Wat mij betreft moeten ze zich wat dat betreft de ogen uit de kop schamen dat ze die mensen 950 euro afhandig hebben gemaakt. Wist trouwens niet eens dat teckels ook al zo tering duur warenDe kopers valt mijn inziens dan ook niets, maar dan ook totaal niets te verwijten! Wat méér hadden ze kunnen doen dan?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar gaat het niet om.smoekie schreef:Ben ik niet met je eens. In dit geval heeft de fokker de boel gewoon willens en wetens bedonderd.Maeve schreef:Die fokker in de eerste plaats natuurlijk, maar als pupkoper hoef je je niet te laten bedonderen.
Een koper heeft onderzoeksplicht. Dat is gewoon de wet.
Als jij een Miele koopt volgens de winkel en er staat nergens Miele op dat ding, dan vráág je toch waarom dat er niet op staat?
Als jij een stamboompup koopt en je krijgt niet direct het officiële eigendomsbewijs terwijl overal te vinden is dat dat zo hoort, dan vráág je toch waarom?
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 04 okt 2016 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- M@scha
- Zeer actief
nie fukke me willem.sbientje schreef:ik moest meteen spugen vanwege de bloedvermenging. bah!dagmar88 schreef:
Ik dacht bij je onderschrift direct goh wat een leuke lab kruising.

- smoekie
- Zeer actief
Niet zo selectief quoten als het "antwoord" al gegeven is. Ik zeg toch ook dat ze (mijn inziens) meer dan genoeg hun best hebben gedaan! Zoals ik het lees hebben zij meer dan hun best gedaan om bij een goede (stamboom) fokker uit te komen. Wat meer hadden ze nog kunnen doen dan?Marjoleine schreef:Daar gaat het niet om.smoekie schreef:Ben ik niet met je eens. In dit geval heeft de fokker de boel gewoon willens en wetens bedonderd. Zoals ik het lees zijn die mensen op zoek gegaan naar een goede hondenfokker en liefst ook nog een beetje in de buurt. Dat ze dan bij hen zijn uitgekomen is niet zo vreemd.Maeve schreef:Die fokker in de eerste plaats natuurlijk, maar als pupkoper hoef je je niet te laten bedonderen.
Een koper heeft onderzoeksplicht. Dat is gewoon de wet.
Als jij een Miele koopt volgens de winkel en er staat nergens Miele op dat ding, dan vráág je toch waarom dat er niet op staat?
Als jij een stamboompup koopt en je krijgt niet direct het officiële eigendomsbewijs terwijl overal te vinden is dat dat zo hoort, dan vráág je toch waarom?
En dat gelul over die stambomen veeg ik ook mijn reet mee af(excuus voor mijn taalgebruik
Dus nee, ik blijf erbij dat de kopers meer dan genoeg hun "plicht" hebben voldaan en dat de fokker hun gewoon willens en weten heeft bedonderd en gewoonweg heeft "bestolen". Potver he. 950 euro voor een kruising teckel
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Smoek.smoekie schreef:En dat gelul over die stambomen veeg ik ook mijn reet mee af(excuus voor mijn taalgebruik) want het is toch echt geen uitzondering dat de stambomen nog niet binnen zijn om welke bureaucratische reden dan ook en de kopers het stamboom vervolgens toegestuurd krijgen.
Dus nee, ik blijf erbij dat de kopers meer dan genoeg hun "plicht" hebben voldaan en dat de fokker hun gewoon willens en weten heeft bedonderd en gewoonweg heeft "bestolen". Potver he. 950 euro voor een kruising teckel
Het is duidelijk dat jij geen stamboomhond hebt en dus niet weet hoe het werkt.
Dat is niet erg, je bent het niet van plan dus je hoeft het niet te weten. Maar ik zeg het nog een keer.
Als je je pup haalt moet je als koper een eigendomscertificaat invullen en tekenen. Dát is het bewijs dat het over een stamboompup gaat.
Inderdaad komt de stamboom vaak later maar het eigendomsvertificaat is aan die stamboom gekoppeld en dat is er echt al als de pup wordt opgehaald. Dat is namelijk gekoppeld aan de chip en zonder de chip mag de pup niet weg (ja, ook weer de wet).
Als de fokker heeft gezegd "dat die stamboom nog wel komt" en niets heeft gezegd over een eigendomscertificaat heeft hij gelogen en dat is strafbaar uiteraard. Dat ontken ik nergens.
Maar de koper hoort te weten/vragen/hebben geinformeerd hoe het werkt. Bij mij weten kopers echt altijd hoe het werkt hoor, domweg omdat die voorlichting overal voorhanden is.
En jij mag dan vinden dat de koper zat heeft gedaan, er is jurisprudentie over dat die koper onderzoeksplicht heeft. Dat verzin ik echt niet zelf.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Ik zou me door de verkoper laten vertellen hoe het werkt, als zij dat dus niet vertellen dan weet ik het niet en trap ik er met open ogen in. Als ik me verdiept heb in fokkers en pups en de hele riedel en ik denk bij een betrouwbare fokker te zijn dan geloof ik die toch?Marjoleine schreef:Smoek.smoekie schreef:En dat gelul over die stambomen veeg ik ook mijn reet mee af(excuus voor mijn taalgebruik) want het is toch echt geen uitzondering dat de stambomen nog niet binnen zijn om welke bureaucratische reden dan ook en de kopers het stamboom vervolgens toegestuurd krijgen.
Dat is niet erg, je bent het niet van plan dus je hoeft het niet te weten. Maar ik zeg het nog een keer.
Als je je pup haalt moet je als koper een eigendomscertificaat invullen en tekenen. Dát is het bewijs dat het over een stamboompup gaat.
Inderdaad komt de stamboom vaak later maar het eigendomsvertificaat is aan die stamboom gekoppeld en dat is er echt al als de pup wordt opgehaald. Dat is namelijk gekoppeld aan de chip en zonder de chip mag de pup niet weg (ja, ook weer de wet).
Als de fokker heeft gezegd "dat die stamboom nog wel komt" en niets heeft gezegd over een eigendomscertificaat heeft hij gelogen en dat is strafbaar uiteraard. Dat ontken ik nergens.
Maar de koper hoort te weten/vragen/hebben geinformeerd hoe het werkt. Bij mij weten kopers echt altijd hoe het werkt hoor, domweg omdat die voorlichting overal voorhanden is.
En jij mag dan vinden dat de koper zat heeft gedaan, er is jurisprudentie over dat die koper onderzoeksplicht heeft. Dat verzin ik echt niet zelf.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
Neeltje
Dat dus.Omega schreef:Ik zou me door de verkoper laten vertellen hoe het werkt, als zij dat dus niet vertellen dan weet ik het niet en trap ik er met open ogen in. Als ik me verdiept heb in fokkers en pups en de hele riedel en ik denk bij een betrouwbare fokker te zijn dan geloof ik die toch?Marjoleine schreef:Smoek.smoekie schreef:En dat gelul over die stambomen veeg ik ook mijn reet mee af(excuus voor mijn taalgebruik) want het is toch echt geen uitzondering dat de stambomen nog niet binnen zijn om welke bureaucratische reden dan ook en de kopers het stamboom vervolgens toegestuurd krijgen.
- smoekie
- Zeer actief
JaMarjoleine schreef:Smoek.smoekie schreef:En dat gelul over die stambomen veeg ik ook mijn reet mee af(excuus voor mijn taalgebruik) want het is toch echt geen uitzondering dat de stambomen nog niet binnen zijn om welke bureaucratische reden dan ook en de kopers het stamboom vervolgens toegestuurd krijgen.
Aangezien de fokker heeft gelogen over de stambomen, gok ik maar zo voor alles een "aannemelijk" leugentje heeft verzonnen. Als de fokker jou(algemeen gesproken) als koper verteld dat het registratiebewijs om welke reden dan ook later ingevuld wordt/kan worden en jij als koper vervolgens zowel het definitieve registratiebewijs met "jou" als eigenaar, als ook het stamboom "tegelijkertijd" ontvangt zullen er maar weinig zijn die twijfelen aan de bedoelingen van deze "goede" fokker
Is en blijft voor mij een feit dat de boel hier vasthangt van leugens en bedrog door de fokker en de kopers hier naar mijn mening niks te verwijten valt. Dus wat dat betreft agree to disagree dan maar
-
Manuma
- Zeer actief
Daar geef je toch zelf ook al gedeeltelijk antwoord. Het is een puzzel hoor, die stambomen e.d. Als pupkoper snap ik best dat je hoofd duizelt en je de woorden van de fokker aanneemt. Ik zou dat ook zomaar kunnen doen en dan lees ik nog wel dagelijks op een hondenforum waar van die meesterbreinen zoals jij schrijvenMarjoleine schreef: Het is duidelijk dat jij geen stamboomhond hebt en dus niet weet hoe het werkt.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Toen ik de eerste keer een hond kocht wist ik ook niet hoe het werkte.
Ik heb de rasvereniging gebeld, nadat ik een advertentie had gezien waarin een Duitse Pinscher te koop stond, ik wilde informatie over die fokker en toen werd gezegd dat ik daar rustig een hondje kon kopen, later bleek het ook gewoon een broodfokker.
Later vertelden anderen dat hij ook knoeide met de pups. En dat hij twee nesten bij elkaar had gelegd.
Ik dacht dus ook dat ik het goed had gedaan door bij de rasvereniging inlichtingen in te winnen.
Nou mankeerde er niks aan die pup, al moest ik haar wel in laten slapen toen ze 7 jaar was omdat ze kanker had. Maar goed dat kan elke hond krijgen.
Ik heb de rasvereniging gebeld, nadat ik een advertentie had gezien waarin een Duitse Pinscher te koop stond, ik wilde informatie over die fokker en toen werd gezegd dat ik daar rustig een hondje kon kopen, later bleek het ook gewoon een broodfokker.
Later vertelden anderen dat hij ook knoeide met de pups. En dat hij twee nesten bij elkaar had gelegd.
Ik dacht dus ook dat ik het goed had gedaan door bij de rasvereniging inlichtingen in te winnen.
Nou mankeerde er niks aan die pup, al moest ik haar wel in laten slapen toen ze 7 jaar was omdat ze kanker had. Maar goed dat kan elke hond krijgen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Mee eens. Hier wel een hond met stamboom, maar sinds we die hebben is de hele procedure al veranderd. Tussen hem en de honden die we ervoor als pup kregen was de hele aanvraag procedure ook al flink veranderd. Ondanks ik niet volledig onbekend ben in het hondenwereldje zal ik toch moeten vertrouwen op de fokker waar ik een pup van zou willen. Vertrouwen dat die mij goed informeert en weet hoe de aanvraag van stambomen gaat en dat correct doet.Manuma schreef:Daar geef je toch zelf ook al gedeeltelijk antwoord. Het is een puzzel hoor, die stambomen e.d. Als pupkoper snap ik best dat je hoofd duizelt en je de woorden van de fokker aanneemt. Ik zou dat ook zomaar kunnen doen en dan lees ik nog wel dagelijks op een hondenforum waar van die meesterbreinen zoals jij schrijvenMarjoleine schreef: Het is duidelijk dat jij geen stamboomhond hebt en dus niet weet hoe het werkt.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik vind dat ook nite meer dan normaal, dat je vertrouwen hebt in de fokker. Bij allebei de fokkers van mijn honden kreeg ik ongevraagd de hele papierhandel te zien en bij eentje werd moeders chip ook nog uitgelezen kan ik me herinneren. En van de pups sowieso ook voor ze mee mochten
Ik wist wel dat dat registratiebewijs erbij hoorde toen ik Karel ging halen maar ik ben ook echt wel beter ingevoerd dan de gemiddelde pupkoper. Een fokker ter kwader trouw verzint daar wel wat op waar 80% van de mensen intrapt denk ik. "Ja de Raad van Beheer he.. zijn alleen snel als ze geld kunnen vangen. Komt eraan hoor!"
- smoekie
- Zeer actief
Branka schreef:Mee eens. Hier wel een hond met stamboom, maar sinds we die hebben is de hele procedure al veranderd. Tussen hem en de honden die we ervoor als pup kregen was de hele aanvraag procedure ook al flink veranderd. Ondanks ik niet volledig onbekend ben in het hondenwereldje zal ik toch moeten vertrouwen op de fokker waar ik een pup van zou willen. Vertrouwen dat die mij goed informeert en weet hoe de aanvraag van stambomen gaat en dat correct doet.
Inderdaad, en dan vooral vetgedrukte. En dat staat mijn inziens dan ook gehele los van eigen "onderzoekplicht" als koper. Je mag en moet vertrouwen hebben dat de fokker je juist informeert over de gehele gang van zaken. En dan kun jij als "koper" wel e.e.a. gelezen hebben, of zelfs iets "opmerken" mbt het "eigendomscertificaat" als de fokker op het moment van zegt dat het net even iets "anders" gaat/werkt , dat wel goed zit/komt heb je daar doorgaans toch vertrouwen in.