Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
DE paaltjes, advies/tips * filmpje pag. 2
Moderator: moderatorteam
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
DE paaltjes, advies/tips * filmpje pag. 2
Sinds vorig jaar train ik met Dana behendigheid. Ik heb 2x 12 lessen bij Kc Kennemerland getraint en ik train sinds kort bij Airsport Kc.
Dana doet het heel aardig, alle toestellen gaan goed (uiteraard wel eens een fout/weigering enz. Ze is nog niet wedstrijd vaardig maar dat geeft niet.
Nu komt het probleem, Dana snapt niets van de paaltjes. Bij Kennemerland trainde we met channel wires en dat ze een klein stukje uit elkaar stonden. Nu bij Airsport is het zonder channelwirers en helemaal recht.
Als ik Dana nu het commando paaltjes geef loopt ze er gewoon langs en staat ze me als een halve gare aan te kijken wat ik nu weer bedoel.
Ik oefen al een tijdje met hier/daar als commando (ook bij kennemerland deed ik dat). En ik gebruik mijn lichaam/been dus naar de paal toe stappen is ee om heen en er van af is naar mij toe.
Maar ze lijkt het maar niet te snappen. Bij alle toestellen heeft ze aandacht voor mij (echt enthousiast) maar bij de paaltjes kijkt ze niet naar me en loopt ze weg of gaat ze naar een instructeur lopen of loopt ze wat eromheen de drentelen.
Heeft iemand advies?
Het lijkt alsof ze het maar een stomme saaie oefening vind en er geen zin in heeft
Dana doet het heel aardig, alle toestellen gaan goed (uiteraard wel eens een fout/weigering enz. Ze is nog niet wedstrijd vaardig maar dat geeft niet.
Nu komt het probleem, Dana snapt niets van de paaltjes. Bij Kennemerland trainde we met channel wires en dat ze een klein stukje uit elkaar stonden. Nu bij Airsport is het zonder channelwirers en helemaal recht.
Als ik Dana nu het commando paaltjes geef loopt ze er gewoon langs en staat ze me als een halve gare aan te kijken wat ik nu weer bedoel.
Ik oefen al een tijdje met hier/daar als commando (ook bij kennemerland deed ik dat). En ik gebruik mijn lichaam/been dus naar de paal toe stappen is ee om heen en er van af is naar mij toe.
Maar ze lijkt het maar niet te snappen. Bij alle toestellen heeft ze aandacht voor mij (echt enthousiast) maar bij de paaltjes kijkt ze niet naar me en loopt ze weg of gaat ze naar een instructeur lopen of loopt ze wat eromheen de drentelen.
Heeft iemand advies?
Het lijkt alsof ze het maar een stomme saaie oefening vind en er geen zin in heeft
Laatst gewijzigd door Judith op 25 okt 2016 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: DE paaltjes, advies/tips
Ik zou zelf weer helemaal teruggaan naar het begin, straatje maken met channelwires en eerst de ruimte er tussen lekker breed houden. Eventueel iemand laten helpen met een balletje gooien als ze er doorheen is zodat ze leert dat paaltjes iets leuks is en snel kan. Dan langzaam de ruimte ertussen versmallen.
Zoals je het nu moet doen gaat het haar geen plezier geven als ik het zo lees, en dat is zonde.
Altijd jammer als clubs de traditionele schaatsmethode hanteren, daar vandaan is het heel lastig snelheid en plezier in je hond te krijgen.
Zoals je het nu moet doen gaat het haar geen plezier geven als ik het zo lees, en dat is zonde.
Altijd jammer als clubs de traditionele schaatsmethode hanteren, daar vandaan is het heel lastig snelheid en plezier in je hond te krijgen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, mee eens, zo te lezen snapt ze het toestel nog niet. Dus is het tussenstapje van de paaltjes in een straatje met channel wires en nu ineens in een rechte lijn zonder wires te snel gegaan. Je moet het afbouwen door eerst het straatje smaller te maken en dan stapje voor stapje de wires erafhalen. En elke keer als ze door de paaltjes rent, natuurlijk heel duidelijk 'paaltjes' / 'weave' (of welke commando je wilt gebruiken) erbij roepen. Ik maak bij Mila ook een zacht sisgeluid als ze door de paaltjes gaat, dus vooraf geef ik het commando, zodat zij het toestel op gaat zoeken, en tijdens het door de paaltjes gaan maak ik dat sisgeluid.LongFields schreef:Ik zou zelf weer helemaal teruggaan naar het begin, straatje maken met channelwires en eerst de ruimte er tussen lekker breed houden. Eventueel iemand laten helpen met een balletje gooien als ze er doorheen is zodat ze leert dat paaltjes iets leuks is en snel kan. Dan langzaam de ruimte ertussen versmallen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik vind 2 by 2 zelf dan weer geen fijne methode, op de club waar ik met Mojo begonnen ben met jonge hondenagility deden ze het ook zo. Zowel Mojo als ik zagen daar de lol niet van in, Mojo werd erg snel verveeld en leek er ook weinig van te begrijpen.
De straatjesmethode met direct de hele rij paaltjes en dan met channel wires en langzaam versmallen is mij bij zowel Tapas als Mojo het best bevallen.
Judith, als je met Dana paaltjes wil oefenen buiten je wekelijkse training om, kunnen we wel een keer afspreken bij mijn vriendin op haar veld, daar staan mijn sprongen/paaltjes/raakvlaktrainer gestald en train ik ook regelmatig samen met haar of alleen.
De straatjesmethode met direct de hele rij paaltjes en dan met channel wires en langzaam versmallen is mij bij zowel Tapas als Mojo het best bevallen.
Judith, als je met Dana paaltjes wil oefenen buiten je wekelijkse training om, kunnen we wel een keer afspreken bij mijn vriendin op haar veld, daar staan mijn sprongen/paaltjes/raakvlaktrainer gestald en train ik ook regelmatig samen met haar of alleen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou ook terug naar een straatje met wires gaan. Zelf wil ik dat ook weer gaan doen, want ik merk dat Finn zonder wires nog erg moet nadenken en het vaak mis gaat, wat weer ten koste van de lol gaat. Toen ik met Finn begon was mij uitgelegd dat de hond de paaltjes moet doen zonder nadenken. Als ze moeten nadenken gaat het ten koste van de snelheid.
Paaltjes zijn wel een oefening waar je heel veel baat hebt bij tussentijds trainen. 1x per week is weinig om ze goed aangeleerd te krijgen en volgens mij zijn er best veel hondenscholen die niet echt tijd nemen om de paaltjes aan te leren.
Paaltjes zijn wel een oefening waar je heel veel baat hebt bij tussentijds trainen. 1x per week is weinig om ze goed aangeleerd te krijgen en volgens mij zijn er best veel hondenscholen die niet echt tijd nemen om de paaltjes aan te leren.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij Jip werkte de 2x2 methode echt super. Ziva vond het wat lastiger maar ook bij haar werkte het uiteindelijk goed. Kostte alleen wat meer tijd. Motivatie problemen hadden zij in ieder geval niet bij die methode omdat ik bij beide met de bal heb getraind en ze dus ook lekker konden racen. Grote voordeel vind ik dat ze bij deze methode echt zelf moeten denken. Nu moet ik zeggen dat Ziva niet zo stabiel is geworden als Jip op de palen maar die is sowieso in alles veel gevoeliger voor wat er om haar heen gebeurd. Jip was echt super stabiel. Die kon ik in bijna alle hoeken insturen en ook heel ver weg toen ze ze eenmaal kende.
Wires heb ik bij Jip ook geprobeerd maar die vond dat niks. Bij Ziva hebben we getraind met paaltjes die je schuin kon zetten. Leuk voor het begin maar echt nadenken deed ze er niet bij dus het werd maar een beetje hoe het uit kwam
Wires heb ik bij Jip ook geprobeerd maar die vond dat niks. Bij Ziva hebben we getraind met paaltjes die je schuin kon zetten. Leuk voor het begin maar echt nadenken deed ze er niet bij dus het werd maar een beetje hoe het uit kwam

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva heb ik ze aangeleerd eerst met 2x2, dat werkte voor haar niet. Ja, ze kon heel snel 6 palen op een rij maar de link tot e snel doen legde ze niet. Toen naar straatje met wires gegaan en met 3 weken kon ze de palen wel met snelheid. Het is heel hondafhankelijk wat ze fijn vinden en wat goed werkt denk ik.
Ik zou terug gaan naar straatje met wires en dan vanuit daar opbouwen. 2 x 12 lessen is nog niks. Gemiddeld doen cursisten er bij ons een jaar over, met enkel 1x per week trainen. Voor ze de palen echt beheersen en goed kunnen afbouwen met wires.
Ik zou terug gaan naar straatje met wires en dan vanuit daar opbouwen. 2 x 12 lessen is nog niks. Gemiddeld doen cursisten er bij ons een jaar over, met enkel 1x per week trainen. Voor ze de palen echt beheersen en goed kunnen afbouwen met wires.
- Judith
- Zeer actief
Ja heeeeel graag!!LongFields schreef:Ik vind 2 by 2 zelf dan weer geen fijne methode, op de club waar ik met Mojo begonnen ben met jonge hondenagility deden ze het ook zo. Zowel Mojo als ik zagen daar de lol niet van in, Mojo werd erg snel verveeld en leek er ook weinig van te begrijpen.

- Judith
- Zeer actief
Ik dacht inderdaad ook dat de stap te groot was. Maar wilde persee bij Airsport trainen omdat die het hele jaar trainen en kennemerland niet. Bij Airsport hebbem ze geen channelwires of straat. Ze hebbdn alleen vaste paaltjes.

- Judith
- Zeer actief
Bij de wires deed Dana het wle goed, zij laat zich namelijk leiden door zo'n suf stukje plastic (ze stapte er nagenoeg nooit overheen/onderdoor)

- Judith
- Zeer actief
Eigenlijk geven jullie dus aan dat het per hond verschillend kan zijn wat fijn is qua paaltjes trainen. Wat nu als de vereniging heleaam niet er nee traint? Dan kan ik wel eventueel met Suzanne oefenen maar dan vervolgens niet op de training zelf...

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dan zou ik persoonlijk de paaltjes overslaan tot ze ze wel kan.
Bij de paaltjes staat of valt het succes met de lol die de hond er van in moet gaan zien. Als je nu omdat er geen trainingsset voor de palen is tijdens de training de paaltjes moet doen zoals je in je openingspost beschreef, ben ik bang dat ze het gewoon stom blijft vinden.
Het enige wat je zou kunnen doen is de paaltjes op de training nemen door iets lekkers in je hand te houden en boven haar neus mee te bewegen links en rechts langs de paaltjes. Ik heb deze manier uit nood gebruikt toen ik me al op had gegeven voor de wintercompetitie en we door omstandigheden een hele poos geen training hadden. Mojo reageerde daar wel goed op gelukkig maar de snelheid is door deze manier echt heel laag en dat is niet wat je idealiter wil natuurlijk.
Bij de paaltjes staat of valt het succes met de lol die de hond er van in moet gaan zien. Als je nu omdat er geen trainingsset voor de palen is tijdens de training de paaltjes moet doen zoals je in je openingspost beschreef, ben ik bang dat ze het gewoon stom blijft vinden.
Het enige wat je zou kunnen doen is de paaltjes op de training nemen door iets lekkers in je hand te houden en boven haar neus mee te bewegen links en rechts langs de paaltjes. Ik heb deze manier uit nood gebruikt toen ik me al op had gegeven voor de wintercompetitie en we door omstandigheden een hele poos geen training hadden. Mojo reageerde daar wel goed op gelukkig maar de snelheid is door deze manier echt heel laag en dat is niet wat je idealiter wil natuurlijk.
- Judith
- Zeer actief
Ok, ik heb net gevraagd aan de vereniging of ze helemaal geen channel wires hebben (en dus bewust gekozen hebben voor deze manier van trainen).LongFields schreef:Dan zou ik persoonlijk de paaltjes overslaan tot ze ze wel kan.
EDIT: ik heb antwoord terug, zij hebben inderdaad bewust gekozen voor de schaatsmethode, dit omdat de instructeurs nooit geleerd hebben met de wires te werken. Wel willen ze nu een aantal wires aanschaffen om daar toch mee te starten.
Ik train met Dana met een bal als beloning, en ik was nu in nood ook bezig met het op die manier te doen. En inderdaad is het niet echt snel en raak ik gefrustreerd omdat ze het in mijn ogen voorheen "goed" deed met de channel wires. En ik soort van het idee had dat ze het wel wist maar gewoon aan het lanterfanten was.
Ze staat met echt aan te kijken van wat lul je nou met je paaltjes

En ik vraag me ook af, als je je hond leert met channelwirers dan leert een hond zelf om de paaltjes heen gaan. Leer ik Dana door naar mij te kijken (dus mijn lichaamsbeweging) om dan heen en weer te gaan, dan lijkt mij dat ook moelijker af te leren. En in mijn ogen ook niet snelheidsbevorderend

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Klopt helemaal, het nadeel van de methode die ze bij jouw vereniging gebruiken is dat je zelf altijd bij de paaltjes moet kunnen zijn, omdat je de hond niet leert om zelf de ingang te zoeken en de paaltjes zelfstandig te nemen. Bij de channelwire methode en ook bij de 2 by 2 methode leert de hond dit wel en dat kan later op wedstrijden heel erg van pas komen.Judith schreef:
En ik vraag me ook af, als je je hond leert met channelwirers dan leert een hond zelf om de paaltjes heen gaan. Leer ik Dana door naar mij te kijken (dus mijn lichaamsbeweging) om dan heen en weer te gaan, dan lijkt mij dat ook moelijker af te leren. En in mijn ogen ook niet snelheidsbevorderend
Train je de paaltjes trouwens aan 2 kanten, of ben jij zelf steeds aan dezelfde kant van de paaltjes en van Dana?
Dat is ook een veel gemaakte fout bij het aanleren van de paaltjes, dat de handler altijd aan dezelfde kant loopt en de hond later veel moeite heeft om de paaltjes te nemen terwijl de handler aan de andere kant loopt (omdat dit voor het vervolg van het parcours beter en sneller is).
- Judith
- Zeer actief
Bij kennemerland hebben we beide geleerd, maar omdat Dana nu zo in de war raakt heb ik de laatste paar keer steeds de linkerkant gekozen. Toen ik het namelijk via de andere kant deed werd het helemaal chaosLongFields schreef:Klopt helemaal, het nadeel van de methode die ze bij jouw vereniging gebruiken is dat je zelf altijd bij de paaltjes moet kunnen zijn, omdat je de hond niet leert om zelf de ingang te zoeken en de paaltjes zelfstandig te nemen. Bij de channelwire methode en ook bij de 2 by 2 methode leert de hond dit wel en dat kan later op wedstrijden heel erg van pas komen.Judith schreef:
Train je de paaltjes trouwens aan 2 kanten, of ben jij zelf steeds aan dezelfde kant van de paaltjes en van Dana?
Dat is ook een veel gemaakte fout bij het aanleren van de paaltjes, dat de handler altijd aan dezelfde kant loopt en de hond later veel moeite heeft om de paaltjes te nemen terwijl de handler aan de andere kant loopt (omdat dit voor het vervolg van het parcours beter en sneller is).

Het is nu zonde, de rest van de toestellen doet ze prima, alleen de paaltjes is echt een ramp.

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb Alfy de paaltjes aangeleerd met wires erop, riem eraan en sleuren maar... helaas wist ik toen niet beter. Heb er veel werk aan gehad om hem zelfstandig de palen te laten doen, inmiddels is dat wel gelukt.
Kenji ben ik begonnen met het straatje, met name voor de snelheid en omdat hij voor echt de slalom beweging nog wat jong was. Hij had veel moeite met de laatste 3-5cm dat de paaltjes naar elkaar moesten dus toen hebben we hem 1-2x geholpen met lokken met een brokje, daarna gewoon laten denken (volledig wires erop). Nu vindt hij alleen tot 12 tellen nog wat lastig, z'n insteken zijn wel super stabiel!
Kenji ben ik begonnen met het straatje, met name voor de snelheid en omdat hij voor echt de slalom beweging nog wat jong was. Hij had veel moeite met de laatste 3-5cm dat de paaltjes naar elkaar moesten dus toen hebben we hem 1-2x geholpen met lokken met een brokje, daarna gewoon laten denken (volledig wires erop). Nu vindt hij alleen tot 12 tellen nog wat lastig, z'n insteken zijn wel super stabiel!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik moest gisterenavond op de training ineens aan dit topic denken
Ik ben in april begonnen op de kc hier , en daarvoor een paar weken ergens anders
Daar stonden van die blauwe prikpaaltjes die je ook bij de Boerenbond kan kopen en zo moesten ze t maar leren
Op de kc hebben ze 2 soorten paaltjes
De aanleer en wedstrijd om t maar zo te zeggen
De een is ook zwaarder dan de ander
Afijn wires erop en groene hekjes erlangs , eerst in een straatje en langzaam aan steeds dichter naar elkaar toe tot ze zo stonden zoals t hoort
Pinky deed die echt perfect
Tot gisteren , ik ben samen met nog iemand als enige 2 van de beginnersgroep naar de gevorderden ingestroomd ( andere groep en andere instructeurs
Die groep is natuurlijk al een stuk verder en lopen dan ook een paar met en de rest zonder wires
We hebben even gekeken hoe Pinky en de andere hond de paaltjes zonder hekjes zouden oppakken
Nou ze snapten er helemaal niets meer van , en deze instructeurs hebben eigenlijk een andere manier van aanleren
Dus volgende week starten we opnieuw met een straatje , wires en geen hekjes en zo gaan we t dus weer aanleren
To be continued dus
Overigens ging de rest vd les echt super goed , alleen sprongen , 2x tunnel en kattenloop op hoogte al
Ging perfect , dus t zijn alleen die paaltjes
Maar volgens mij zijn die na de wip ook wel de moeilijkste om aan te leren
Ik ben in april begonnen op de kc hier , en daarvoor een paar weken ergens anders
Daar stonden van die blauwe prikpaaltjes die je ook bij de Boerenbond kan kopen en zo moesten ze t maar leren
Op de kc hebben ze 2 soorten paaltjes
De aanleer en wedstrijd om t maar zo te zeggen
De een is ook zwaarder dan de ander
Afijn wires erop en groene hekjes erlangs , eerst in een straatje en langzaam aan steeds dichter naar elkaar toe tot ze zo stonden zoals t hoort
Pinky deed die echt perfect
Tot gisteren , ik ben samen met nog iemand als enige 2 van de beginnersgroep naar de gevorderden ingestroomd ( andere groep en andere instructeurs
Die groep is natuurlijk al een stuk verder en lopen dan ook een paar met en de rest zonder wires
We hebben even gekeken hoe Pinky en de andere hond de paaltjes zonder hekjes zouden oppakken
Nou ze snapten er helemaal niets meer van , en deze instructeurs hebben eigenlijk een andere manier van aanleren
Dus volgende week starten we opnieuw met een straatje , wires en geen hekjes en zo gaan we t dus weer aanleren
To be continued dus
Overigens ging de rest vd les echt super goed , alleen sprongen , 2x tunnel en kattenloop op hoogte al
Ging perfect , dus t zijn alleen die paaltjes
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, vind ik wel. Paaltjes, wip en ook de band goed aanleren zijn qua toestellen lastig (band met name omdat ze die echt goed moeten springen en goed moeten zoeken). Raakvlak op de schutting is voor grote / snelle honden trouwens ook nog wel een dingetje.** Angela ** schreef:<knip>
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Ik vind de raakvlakken het lastigste om aan te leren. Ik ken maar weinig honden met echt goede en zelfstandige vlakken.
Die palen gaan wel, kosten veel tijd maar zijn te doen.
Wip is juist niet zo lastig vind ik...
- veertje
- Zeer actief
Oh ja die wil ik ook. Finn springt altijd tussen de band en het kaderBoutje schreef:Raakvlakken... heerlijk!Machie schreef:Ik vind de raakvlakken het lastigste om aan te leren. Ik ken maar weinig honden met echt goede en zelfstandige vlakken.
Met de smallekes running contacts en met de groten 2on 2off en alles gewoon geshapet.
Enige probleem dat ik soms heb met Poppy (de jongste) is dat ze als een brug zit ze soms vergeet op mij te letten. Ik sta dan als een gek te roepen en te lachen aan de andre kant van het veld terwijl de jongedame trots op haar raakvlaak staat te wachten.
Wip kan lastig zijn bij honden die schrik van het geluid of de beweging hebben, maar met doordacht aanleren valt dit goed op te lossen.
Band... tja... nooit problemen mee gehad tot nu, we hebben op de club ene nieuw model band zo zonder kader (moeten het in de toekomst allemaal gaan worden zeggen de nieuwe reglementen), is super makkelijk om aan te leren. Alleen gebruiken veel clubs nog de gewone met kader dus op wedstrijd komen we die voorlopig nog tegen, dat vergde een weekje spoedtraining om toch dat brevet te halen....
Paaltjes blijven het lastigste en meeste werk... duurt ook best lang voor een hond er uit is, Pippa en Jinn komen er soms te vroeg uit uit ongeduld om naar het volgende toestel te mogen rennen heb ik de indruk.

Maandag paaltjes met wires gedaan, maar volgens Finn waren er geen paaltjes. Die zag alleen maar z'n nieuwe speeltje in mijn hand

- Judith
- Zeer actief
Dana doet de raaklvlakken juist heel goed en ze vind de raakvlak toestellen helemaal geweldig. Paaltjes en de band inderdaad. Ze wil bij de band soms nog wel eens tussen de band en het frame springen.
Morgen avond heb ik examen, is gewoon een parpcours afleggen met alle toestellen en geen tijdslimiet.
Hoop wel dat ze de channelwires gaan aanschaffen, zodat ik toch wel verder kan met Dana. Ik weet namelijk niet of ik heel blij ga worden van de paaltjes volgens de schaatsmethode
Morgen avond heb ik examen, is gewoon een parpcours afleggen met alle toestellen en geen tijdslimiet.
Hoop wel dat ze de channelwires gaan aanschaffen, zodat ik toch wel verder kan met Dana. Ik weet namelijk niet of ik heel blij ga worden van de paaltjes volgens de schaatsmethode

- Machie
- Zeer actief
Csiva heeft geweldige raakvlakken. Maar oo wedstrijden vergeet ze nog wel eens hoe die kattenloop nu moet 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Mojo heeft van zichzelf zo'n lange en krachtige pas, dat hij de schutting als het aan hem ligt opspringt op driekwart van de totale hoogte. De aflopen gaan heel aardig, maar de oploop van de schutting is en blijft iets heel lastigs.
Judith, succes met je examen!
Ik vind het eigenlijk absurd dat er nog hondenscholen en clubs zijn die niet werken met channel wires/ straatje of 2 by 2 bij de palen... Die zijn dan een decennium of wat geleden gestopt met bijscholen lijkt mij. Die methode is toch echt behoorlijk achterhaald.
Judith, succes met je examen!
Ik vind het eigenlijk absurd dat er nog hondenscholen en clubs zijn die niet werken met channel wires/ straatje of 2 by 2 bij de palen... Die zijn dan een decennium of wat geleden gestopt met bijscholen lijkt mij. Die methode is toch echt behoorlijk achterhaald.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit, de schaatsmethode is ook in de huidige parcoursen niet meer handig. Je moet zo vaak al weg kunnen zijn bij de palen dat je jezelf enorm in de problemen brengt.LongFields schreef:Judith, succes met je examen!
- veertje
- Zeer actief
Maar zelfs als ze wel channelwires gebruiken, is een goede opbouw wel essentieel. Zoals ik heb meegemaakt gaat het vaak erg snel en opeens was er geen straatje meer. De helft van de honden kon het helemaal nog niet zo ver, maar dan was het gewoon makkelijker dan die andere paaltjes ook op het veld zetten. En dan ben je nog aan het schaatsen met channelwires. Nu met Finn vindt ik dat niet zo'n probleem, maar bij een volgende hond waarbij ik graag wat meer wil bereiken, zou ik zelf graag thuis aan de slag gaan met de paaltjes. Om op je eigen tempo te oefenen.
@Boutje: De trainster die het speeltje erachter houdt kan nog wel werken ja. Zo zijn we ooit wel begonnen (op andere club). Hij kan ze op zich wel aardig nu, maar ik moet hem zonder wires wel overal sturen. Nog even goed op oefenen, want als het allemaal goed blijft gaan, ga ik toch de sprong wagen en A starten komend seizoen
@Boutje: De trainster die het speeltje erachter houdt kan nog wel werken ja. Zo zijn we ooit wel begonnen (op andere club). Hij kan ze op zich wel aardig nu, maar ik moet hem zonder wires wel overal sturen. Nog even goed op oefenen, want als het allemaal goed blijft gaan, ga ik toch de sprong wagen en A starten komend seizoen

- Judith
- Zeer actief
Super blij dat ik vandaag met Longfields (en een vriendin) op hun veldje mocht trainen. Daar de paaltjes MET wires en in een straat (die steeds smaller werd) en Dana deed het gewoon allemaal!! Zelfs rechts insturen, na een sprong en bocht! Straat was nu 5 hooguit 10cm.
Vanavond gewoon training en ach als ze wat vermoeid is, ze heeft het super braaf gedaan.
Paaltjes zonder wires sla ik voorlopig gewoon over
Thnx Suus!!
Vanavond gewoon training en ach als ze wat vermoeid is, ze heeft het super braaf gedaan.
Paaltjes zonder wires sla ik voorlopig gewoon over
Thnx Suus!!

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Graag gedaan, jullie doen het super samen! De komende tijd gewoon regelmatig even afspreken om te oefenen.
Laatst gewijzigd door LongFields op 25 okt 2016 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Judith
- Zeer actief
Re: DE paaltjes, advies/tips * filmpje pag. 2
Ik heb nu een aantal keer met Suzanne getraind en ik ben inmiddels begonnen bij Total Touch (5 lessen winter training).
Ik train dus 2 tot 3x in de week behendigheid met Dana. Bij Suzanne en Total Touch doe ik de paaltjes, bij Airsport (mijn reguliere training) doe ik het niet.
Vandaag weer geoefend met Suzanne, ze heeft het ook gefilmd.
Ik ben echt heel trots op Dana, zowel het rechts als links insturen gaat goed, ook na een sprong.
https://www.facebook.com/judith.vanschi ... 026122454/
Ik train dus 2 tot 3x in de week behendigheid met Dana. Bij Suzanne en Total Touch doe ik de paaltjes, bij Airsport (mijn reguliere training) doe ik het niet.
Ik ben echt heel trots op Dana, zowel het rechts als links insturen gaat goed, ook na een sprong.

- Judith
- Zeer actief
Dit was inderdaad ook al na een paar keer, in het begin ging ze nog niet zo snel.Boutje schreef:Mooi! Snelheid begint er in te komen (zeker nog niet dichter bij elkaar zetten tot ze nog sneller is).Judith schreef:Ik heb nu een aantal keer met Suzanne getraind en ik ben inmiddels begonnen bij Total Touch (5 lessen winter training).
Waar ik nog zou aan werken is zelf de ingang leren zoeken, je helpt/duwt/wijst haar er echt in. Is niet erg, maar maakt wel dat je er bij moet zijn en als ze sneller wordt lukt dat niet meer altijd.
En inderdaad ik moet haar meer vertrouwen dat ze het zelf gaat doen, je zag bij een andere keer met springen dat ze inderdaad zelf al soort van die richting op ging.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ze zocht een aantal keer bij een oefening waar ze eerst een sprong moest nemen en dan de palen juist heel goed de ingang op, alleen heb ik daar geen filmpje van gemaakt dus dat moet je maar voor waar aannemen. Vandaag was juist de eerste keer dat ze dat zo duidelijk deed.
Het filmpje is van het einde van de training, toen het koppie eigenlijk al wat vol begon te raken.
We hebben de palen inderdaad bewust niet dichter naar elkaar toe gezet om de stap niet te groot te maken in dit stadium, waardoor de motivatie en snelheid af zouden kunnen nemen.
Zelf heb ik vandaag met Mojo ook op het straatje getraind om lekker wat snelheid te genereren, en om zelf te kunnen achterblijven, wisselen en hem voor me uit onder een hoek de palen in te sturen. Dat deed hij erg goed en hij vond het ook erg gaaf om te doen.
Het filmpje is van het einde van de training, toen het koppie eigenlijk al wat vol begon te raken.
We hebben de palen inderdaad bewust niet dichter naar elkaar toe gezet om de stap niet te groot te maken in dit stadium, waardoor de motivatie en snelheid af zouden kunnen nemen.
Zelf heb ik vandaag met Mojo ook op het straatje getraind om lekker wat snelheid te genereren, en om zelf te kunnen achterblijven, wisselen en hem voor me uit onder een hoek de palen in te sturen. Dat deed hij erg goed en hij vond het ook erg gaaf om te doen.