Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan het... Of niet?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Kan het... Of niet?

Ongelezen bericht door Manuma »

*Wolf* schreef:Ooit, lang geleden, werkte ik fulltime en wilde een hond. Er waren nog geen internetforums om raad te vragen, dus belde ik de Dierenbescherming met de vraag of je een hond kon hebben als je de hele week werkte. 'Waarom wilt u een hond? Voor uzelf of voor de hond,' was het legendarische antwoord. Dat zei voor mij alles. Exit idee 'hond'.

Nu werk ik als zelfstandige vanuit huis en kan ik de hele dag toezien dat mijn honden niets tekortkomen, vooral: zoveel beweging krijgen dat ze binnen tevreden zijn.
Ik neem een hond omdat ik het zelf wil. Ik denk dat toch 99% van de honden ergens zit omdat hun baas dat wilde dus ik snap die vraag niet.
Als ze nou ook nog gaan bepalen of ze hier wel wíllen wonen wordt het helemaal mooi zeg :pffff:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Manuma schreef:
*Wolf* schreef:Ooit, lang geleden, werkte ik fulltime en wilde een hond. Er waren nog geen internetforums om raad te vragen, dus belde ik de Dierenbescherming met de vraag of je een hond kon hebben als je de hele week werkte. 'Waarom wilt u een hond? Voor uzelf of voor de hond,' was het legendarische antwoord. Dat zei voor mij alles. Exit idee 'hond'.

Nu werk ik als zelfstandige vanuit huis en kan ik de hele dag toezien dat mijn honden niets tekortkomen, vooral: zoveel beweging krijgen dat ze binnen tevreden zijn.
Ik neem een hond omdat ik het zelf wil. Ik denk dat toch 99% van de honden ergens zit omdat hun baas dat wilde dus ik snap die vraag niet.
Als ze nou ook nog gaan bepalen of ze hier wel wíllen wonen wordt het helemaal mooi zeg :pffff:
Nou ja, bedoeld werd natuurlijk dat de hond ook een leuk leven moet hebben. Een hond nemen puur omdat jij dat zelf wilt terwijl je de hond niet kunt bieden wat ie nodig heeft, versus een hond nemen omdat jij dat wilt maar ook denkt aan de levenskwaliteit van je toekomstige hond.

Ik moet ineens denken aan wat iemand in het topic over tot welke leeftijd je een pup kunt nemen schreef. De herderpup die door slecht ter been zijnde mensen werd genomen en die elke dag 10 minuten aan een lange lijn wordt vastgebonden aan het hek. Omdat ze hem niet meer dan dat kunnen en willen bieden. Die namen de hond puur omdat ze het zelf willen, en denken verder niet na over hoe de hond het bij hun heeft.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ook ik zou het in jouw situatie niet doen.
Zelf werk ik ca 25 uur per week , in de avonddiensten wat meer, maar daarnaast doe ik dus helemaal niets, verjaardagen of gewoon op visite zonder hond doe ik niet, hobby's verder heb ik niet en als ik iets doe dan is het de hond erbij.
Als ik avonddienst heb dan heb ik lekker de hele dag de tijd voor de hond en wandel ik ook veel , gelukkig weet ik dat ze als het donker is alleen maar gaat liggen slapen dus als ik dan een keer 6 of 7 uur weg ben vind ik dat veel minder erg dan als dat in een dagdienst zou gebeuren, dan regel ik namelijk oppas.
Het voor en na je werk lekker eropuit is leuk als het weer meespeelt en je daglicht hebt, als je 11 uur per dag weg bent dan is de ochtend misschien wel grappig maar zodra je thuis ben wil je eten en niet meteen met je hond 1,5 uur eropuit moeten, om 20.30 een keer aan je eten beginnen en om 22.00 naar bed om je de volgende ochtend ook al eerder voor de hond eruit moet.
Als je de mogelijkheid zou hebben om bv halve dagen thuis te werken zodat je dus ook op de werkvloer bent dagelijks is het wel een goed plan, hondje uurtje of 5 alleen en dan kom je thuis lekker 1,5 uur eropuit en dan weer verder werken.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lastig. Ik werk 36 uur maar heb maar 5 minuten reistijd, waardoor ik in mijn pauze thuis ben.
Daarnaast heb ik het geluk dat ik (ook al ga ik straks uit huis) Ayleen bij mijn vader kan brengen die in ploegendienst werk. Ook heb ik nog twee mensen als oppas/wandelen achter de hand.

Waar ik wel rekening mee zou houden: grootte van de hond. Een kleine hond neem je veel makkelijker mee op visite dan een maatje retriever. Dat is voor mij zeker een overweging voor een volgende hond, niet iedereen vindt een grote verharende hond prettig. :wink:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Persoonlijk vind ik het niet kunnen, je neemt een hond niet alleen om je zelf te plezieren.
Maar toch er ligt het misschien ook aan het ras een dagopvang die je kan regelen leeftijd hond meerdere honden, de woonsituatie en nog veel meer.
Heb je bv een leuk stuk omheind buiten waar je hond zelf lekker in kan kuieren en neem je dan een paar oudere honden die graag samen zijn, met natuurlijk een mogelijkheid dat ze ook lekker warm binnen kunnen.
Dan is het toch weer anders dan een hond alleen eenzaam in huis die boordevol energie zit
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heavy schreef:
Mensen die minder werken en dus meer thuis zijn slapen 's nachts ook hoor en dan ligt de hond meestal ook een uur of 8 alleen :wink:.
Zal best dat de meeste honden nachts 8 uur alleen zijn, maar daar bovenop komt er nog eens 11 uur erbij, plus andere bezigheden. Vind dat persoonlijk echt niet kunnen om dit een hond aan te doen om zo'n eenzaam bestaan te hebben.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

.wij hebben al vanaf dag 1 dat we samen gingen wonen onze diensten op de hond afgestemd.
Wij werkten in wisseldiensten dus dat kon gelukkig ook redelijk makkelijk.
Ik zou nu nooit meer 8uur per dag weg willen zijn,ze alleen moeten laten, dan kan ik ze nl ook niet loslaten omdat ze gaan slopen als het te lang duurt.
En 8uur in een bench vind ik zielig.
Dus nu werk ik in de avond en zijn ze hooguit 3uurtjes alleen.Ik werk natuurlijk wel gewoon 8uur maar na die 3uur komt mijn man thuis.
Ik zorg dat ze een lange wandeling krijgen zodat ze lekker moe zijn als ik weg moet en dan gaan ze liggen pitten maar langer dan 4uur alleen zijn ze eigenlijk nooit.
Zelfs als we een dagje weggaan houden we het beperkt of zoeken we oppas.
Ik persoonlijk vind 11uur op een dag weg alleen echt te lang, zou ook helemaal geen hond willen als ik zulke lange dagen moest maken, heb dan echt geen puf meer om ook nog lange wandelingen of trainingen te volgen.
Laatst gewijzigd door Eefje83 op 02 okt 2016 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Ik zal de laatste zijn die zegt dat t niet kan. Ik werk 36 uur (over 4 dagen) en man 40+uur. Maar mijne gaat 2dagen naar mn ouders en 2 dagen mee naar werk. En idd de rest van onze vrije tijd gaat bijna alleen naar de hond. En als we weg moeten gaat ze naar (schoon)ouders. Of 1 van ons blijft thuis.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Heavy schreef:Wat heeft een hond nodig ? Beweging en iemand om tegenaan te liggen :wink:
Als jij de hond voor je gaat werken uitlaat en je zorgt voor iemand die hem in de middag uit laat ( een lekkere lange wandeling ) en je laat hem 's avonds weer uit dan moet dat wel lukken toch ?

Ik vind wél dat het geen hele jonge hond moet zijn . En dat hij ' s avonds naast je op de bank mag liggen en tegen je aan in bed :mrgreen:

Mensen die minder werken en dus meer thuis zijn slapen 's nachts ook hoor en dan ligt de hond meestal ook een uur of 8 alleen :wink:

In de weekenden heb je tijd om er lekker samen op uit te gaan en als hij dan slaapt daarna kun je boodschappen doen of schoonmaken .
Zoiets dacht ik ook idd. S middags lekker lange wandeling met oppas van 1,5 a 2 uur. En dan zou ik absoluut twee niet té actieve honden nemen die samen een hecht roedeltje vormen.

Ik zie het aan mijn honden. Als de mensen van de roedel weg zijn geweest zijn ze allebei heel blij als we er zijn, maar als mensen + hond alfil weg gaan ( hoogstens half uurtje) dan gaat Lily op het balkon staan blaffen, en als we terug komen wordt eerst alfil bedolven onder de kusjes (en dan te bedenken dat hij vaak zo chagrijnig tegen haar doet :piew:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Heavy schreef:Wat heeft een hond nodig ? Beweging en iemand om tegenaan te liggen :wink:
Als jij de hond voor je gaat werken uitlaat en je zorgt voor iemand die hem in de middag uit laat ( een lekkere lange wandeling ) en je laat hem 's avonds weer uit dan moet dat wel lukken toch ?

Ik vind wél dat het geen hele jonge hond moet zijn . En dat hij ' s avonds naast je op de bank mag liggen en tegen je aan in bed :mrgreen:

Mensen die minder werken en dus meer thuis zijn slapen 's nachts ook hoor en dan ligt de hond meestal ook een uur of 8 alleen :wink:

In de weekenden heb je tijd om er lekker samen op uit te gaan en als hij dan slaapt daarna kun je boodschappen doen of schoonmaken .
Zoiets dacht ik ook idd. S middags lekker lange wandeling met oppas van 1,5 a 2 uur. En dan zou ik absoluut twee niet té actieve honden nemen die samen een hecht roedeltje vormen.

Ik zie het aan mijn honden. Als de mensen van de roedel weg zijn geweest zijn ze allebei heel blij als we er zijn, maar als mensen + hond alfil weg gaan ( hoogstens half uurtje) dan gaat Lily op het balkon staan blaffen, en als we terug komen wordt eerst alfil bedolven onder de kusjes (en dan te bedenken dat hij vaak zo chagrijnig tegen haar doet :piew:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik werk ook fulltime (36 uur, 4 om 5 dagen) en heb twee energieke honden.
Ik woon een half uur rijden van het werk en ben 's ochtends een kwartier van te voren aanwezig, dus ik ben zo'n 9,5 uur van huis.
Nu zouden ze het prima kunnen volhouden, maar dan zou ik zelf niet fijn op mijn werk zitten.

Om die reden passen mijn ouders elke dag op de honden wanneer ik aan het werk ben, een tweede hond is dan ook aangeschaft in samenspraak met hun.
Maar het houdt wel in dat ik elke avond een lange wandeling met de honden maak, ik 3 - 4 keer in de week met ze train en we ook heerlijk samen bank hangen.

Ja uiteraard had ik ook graag maar 24 uur gewerkt en er veel meer voor ze willen zijn, maar er zijn ook nog andere belangrijke zaken in het leven.
En ja, ik heb heel egoïstisch gekozen voor honden, omdat ik dat nu echt heel leuk vind en ik ook echt geen leven zonder honden zou willen, maar daarentegen ben ik er ook voor mijn honden en zorg ik echt dat ze niets te kort komen.
En mochten ze ziek worden is er ook nog eens een potje (of verzekering) die voorziet in de kosten.

Ik denk dat er altijd een manier is om een hond een goed leven te bieden met voldoende uitdaging, ook als werkende, alleen moet je wel echt bereid zijn om je leven er op aan te willen passen.
Zo ga ik door de week ook in de avond niet weg zonder de honden en plan ik in het weekend dingen met de honden, juist omdat ik dat heel erg leuk vind.

En ook ik doe gerust dingen zonder de honden, dan gaan ze naar de oppas, of zijn dan een paar uurtjes alleen.
Misschien hadden ze bij een ander een leuker leven gehad, maar ze zijn nog elke dag nog steeds erg blij om me te zien :F:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

fenneke schreef:ik vind het absoluut niet kunnen.

ik vraag mij dan ook af waarom je een hond wilt hebben?

voor een uurtje per dag gezelschap? alleen voor jezelf om het hebben van een hond?

daar doe je de hond in ieder geval geen plezier mee
Dit dus..
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik zou het ook (nog) niet doen om alle al genoemde redenen; soms moet je gewoon even wachten totdat het goede moment komt. Het is nl ècht nogal een ingrijpende beslissing :wink:
ik zou lekker actief met de hondjes van het asiel zijn en blijven; die maak je er vast heel blij mee :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”