Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raad ivm aanschaf eerste hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

StrijkkeiZer?
geregistreerd lid
Aantal honden: 0

Raad ivm aanschaf eerste hond

Ongelezen bericht door StrijkkeiZer? »

Hej Hej,

Ik ga binnen 3/4maand samen wonen met mijn vriendin.
Eenmaal we gesetteld zijn en wat routine hebben opgebouwd in het alleen wonen zouden we graag een hondje nemen.
De vraag is natuurlijk welk ras...

Ik hoopte dat jullie ons wat raad konden geven op basis van volgende info(en wat we zoeken in een hond):
*we hebben beide ervaring met honden(haar ouders hebben altijd honden gehad 1x teckel en 2x oud duitse herder gehad)(mijn ouders hebben een bouvier en een dwergteckel gehad)
*we willen beiden tijd in het hond(je) steken, er mee gaan wandelen, spelen, hondenschool etc zijn allemaal geen probleem(beweging zal de hond dus genoeg krijgen).
*we hebben een bel etage gekocht(garage op gelijksvloers living op 1ste verdiep), hierdoor zitten we natuurlijk met een trap. dus ofwel moeten we de hond de trap opdragen, ofwel moet de hond ooit leren traplopen(natuurlijk niet het eerste jaar want dan is dit niet oke voor pups)
*onze tuin is 90m²
*we zouden wel graag hebben dat onze hond sociaal is met andere honden.
*we zijn van plan om binnen 3jaar aan kinderen te beginnen dus liefst ook een ras dat met kleine kinderen overweg kan.
*we moeten beide overdag werken dus we gaan onze hond wel moeten aanleren om een tijdje alleen te zijn.
*het moet geen ras zijn dat super waakhonden zijn, maar de hond mag wel blaffen als hij onraad hoort(maar we gaan hem wel trainen zodat het geen keffer wordt die non stop blaft)
*ik laat persoonlijk graag de hond van de leiband(indien veilige locatie) bij het wandelen, dus de hond zou wel gehoorzaam moeten zijn ivm terugroepen(hier gaat natuurlijk ook op getrained worden.)

Ik had liefst van al een oud duitse herder gehad(ik vind de hond van mijn schoonouders fantastisch), mijn vriendin zou liever een ras hebben dat niet super veel haar verliest.
hoe dan ook gaan we er alles aan doen om de hond goed te trainen(via hondenschool en er thuis veel tijd in te steken) en gaan we de hond een zo goed mogelijk thuis geven.
maar het juiste ras vinden we moeilijk... zeker in verband met de trap tussen verdiep 1 en gelijksvloer(ruw geschat zal de hond toch zeker een keer of 5 de trap op en af moeten gaan of gedragen worden)(anders hadden we waarschijnlijk een golden retriever genomen)
en een hond uit het asiel etc zou ik liever niet hebben... ik heb in mijn gehele leven nog nooit een puppy gehad, altijd honden uit het asiel. ik wil ook eens een puppy en een hond in huis hebben die een gezonde normale start heeft(de honden uit het asiel dat ik bij mijn ouders heb gehad hebben altijd wel iets gehad, telkens is alles wel oke gekomen)

momenteel staat op ons lijstje:
*ijslandse hond
*noorse buhund
*dwergteckel
*dwergkeeshond

een shiba inu heeft ook op ons lijstje gestaan maar blijkbaar zijn dit niet de makkelijkste honden.

hebben jullie nog tips, raad of ervaringen voor ons?

Mvg,
StrijkkeiZer?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Raad ivm aanschaf eerste hond

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je niet teveel haar wilt vallen er al drie af :mrgreen:
Hoe lang zal de hond overdag alleen moeten zitten? Kan je vrij nemen voor de pup?

Middenslag poedel misschien een idee? Geen haren in huis, sociaal, geen jagers. Trimmen is wel noodzakelijk.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Leuk! En welkom.

Vreselijk cliche, maar ik moet bij jullie beschrijving ook wel een beetje aan de labradoodle denken.

Over de trap zou ik me niet teveel zorgen maken. Ook bij grotere honden niet. Natuurlijk kun je ze dan gewoon zo lang mogelijk dragen, maar tegen de tijd dat een hond groot genoeg is om de treden redelijk comfortabel te kunnen nemen, kunnen ze dat best wel. Ook meerdere keren op een dag. Als je de hond gewoon rustig de trap leert te nemen, geen grote sprongen laat nemen, maar gewoon trede voor trede, kan het allemaal echt niet zoveel kwaad.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hele dagen alleen is wel een ding. De IJslandse hond gaat dat denk ik niet oké vinden.
Wat vinden jullie van een poedel? En denk dan ook aan een uitlaatservice.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

Irish Softcoated Wheaten Terriër ,maar die houden ook niet echt van heel lang alleen zitten...
StrijkkeiZer?
geregistreerd lid

Met verharen bedoelen we wel extreem verharen, elke dag van het jaar.
Bv de oud duitse herder van mijn schoonouders: als je niet 2x per dag stofzuigt ligt het vol met haar, maar echt vol...
Dus verharen is oke, maar niet extreem

Labradoodle vinden we qua looks niet echt ons ding.

Ik zou sowieso de eerste weken vrijaf nemen van het werk.

Qua alleen zitten zou het toch zo'n 6-7uur per dag zijn.(beide full time aan het werk)

Ivm de teckel nanna, ik hebde teckel van mijn ouders zelf getrainend(zonder hondenscho) en deze luisterde wel heel goed, een teckel staat net in onze lijst door de ervaring dat ik met teckels heb(heel men familie heeft teckels)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Zelf vind ik dat de hond dan te lang alleen moet blijven.
Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Je zou ook een wat oudere herplaatser kunnen nemen, eentje die je dan op kan tillen.
Elke hond wordt uiteindelijk oud ( hopelijk wel dan toch), en die kunnen dan problemen krijgen met een trap lopen. En een grote hond 4 maal de trap op tillen, is wel iets waar je over na moet denken. Alhoewel jullie tegen die tijd misschien ook weer verhuisd zijn, misschien?

En als je kinderen wilt op gegeven moment, gaat er dan ook iemand minder werken? Of zoek je dan oppas voor je kind? Want met dat laatste, ga je echt nog minder tijd voor je hond krijgen.
Kirst91
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kirst91 »

Ik zou wel goed kijken naar een hond die goed alleen kan zijn. Het duurt best wel een tijd voordat een pup 6 a 7 uur alleen kan zijn. Ik ken een bernersennen pup en die kon dit al wel vrij snel (met tussen de middag een lange wandeling, dus niet aan 1 stuk). Dat kan met een pup ook echt niet, want die moet 4 keer per dag eten en dus ook rond 12:00. Onze pup is nu 11 weken en kan 1,5 uur in de bench slapen zonder te blaffen. Wij plannen ons werk zoveel mogelijk om de pup heen (in ons geval kan dat met wisselende diensten). Zijn we beide meer dan een uur weg, dan gaat hij naar iemand anders toe die dag.
Het verschilt per hond natuurlijk hoe lang hij alleen kan zijn, maar ik hou er wel rekening mee dat onze hond het eerste jaar nog geen hele dag alleen kan zijn.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
StrijkkeiZer?
geregistreerd lid

@nanna ik ga niet zeggen dat de teckel perfect was afgericht heh :p maar het voordeel was mss dat ik de enige man was die onze teckel vertrouwde (ze was mishandeld geweest)

Ivm het alleen zijn van een hond overdag... ik heb daar op sommige fora dingen gelezen waar ik me dan bij bedenk " zijn honden dan alleen voor werkloze ofzo?" Er zijn duizende gezinnen die full time werken en honden hebben...

Ivm kinderen, die zullen tijdens dat ik en men vriendin werken bij mijn schoonmoeder zitten, deze is invalide en is dus hele dag thuis(ze zit niet in een rolstoel ofzo). Om de vraag voor te zijn: neen de schoonmoeder kan niet op de hond letten overdag, ze heeft geen rijbewijs en de hond daar afzetten gaat niet aangezien de oud duitse herder die ee hebben niet overeenkomt met andere honden(liefst van al zou die andere honden opeten)
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Nanna schreef:Teckel zou ik, hoe leuk ook, niet doen. Ze zijn niet erg gehoorzaam en best wel waaks. En bij kleine kinderen vind ik ze ook niet de gedroomde combinatie.
De andere rassen van je lijstje zijn behoorlijke verhaarders en ik dacht dat niet verharen een harde eis was van je vriendin.
Is een leuke waterhond niks voor jullie? Barbet, Poedel, Portugese waterhond, noem maar op. Die verharen niet, zijn goed luisterend te krijgen, geen notoire jagers en door de bank genomen zeer sociaal.
Sluit ik me compleet bij aan.
Ik heb een teckel en kleine kinderen maar dat is geen ideale combinatie. Ze heeft mijn kinderen al.regelmatig een snauw verkocht en schroomt ook niet om daar haar tanden bij te gebruiken. Nu de oudste bijna 5 jaar is kan ze pas wat met m en. Zie je het contact veranderen
Een leuke waterhond zou ik ook aanraden
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lisa & Mikai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Samojeed en border collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lisa & Mikai »

een flatcoated retriever ?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

StrijkkeiZer? schreef:Met verharen bedoelen we wel extreem verharen, elke dag van het jaar.
Bv de oud duitse herder van mijn schoonouders: als je niet 2x per dag stofzuigt ligt het vol met haar, maar echt vol...

Labradoodle vinden we qua looks niet echt ons ding.

Ik zou sowieso de eerste weken vrijaf nemen van het werk.

Qua alleen zitten zou het toch zo'n 6-7uur per dag zijn.(beide full time aan het werk)

Ivm de teckel nanna, ik hebde teckel van mijn ouders zelf getrainend(zonder hondenscho) en deze luisterde wel heel goed, een teckel staat net in onze lijst door de ervaring dat ik met teckels heb(heel men familie heeft teckels)
Dat verharen zal wel bij alle rassen die je schrijft muv teckel zo zijn. Ik heb hier zelf een stokhaar corgi, daar komt toch veel haar vanaf :schrik:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind 6 a 7u alleen overdag wel echt heel lang voor een (jonge) hond. Natuurlijk zijn er honden die daar geen probleem mee hebben maar ook heel veel honden die dat wel hebben. En dan? Ik zou iig kijken of er een goede, betaalbare dagopvang is in jullie buurt of een uitlaatservice ofzo.
En blijft het bij die 6 a 7u? Je hebt ook nog reistijd, boodschappen doen enz.
Ik heb gelezen dat je graag een pup wilt maar ivm alleen zijn en kinderen zou ik toch een herplaatser overwegen. Die hoeft niet uit het asiel te komen hè. Als je rustig de tijd hebt om rond te kijken komt er echt wel iets passends op je pad.
Hier op het forum staan ook wel eens probleemloze herplaatsers in de herplaatshoek.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja ik zou ook goed nadenken over dat alleen zijn. Het is veel, en ik zou echt een type hond uitzoeken die dat aan kan. Ik had voor mijn hond (6 maanden oud) ook weken vrij genomen maar kwam van een kouwe kermis thuis. Het duurde meer dan een jaar voordat ze alleen kon zijn. En ik werkte maar 24 uur.

Het kan vast wel hoor, er zijn meer mensen die het doen. Maar denk er aan dat je, als je 5 hele dagen weg bent, in de avonden en het weekend de hond écht niet meer alleen kan blijven. Verjaardag? De hond moet mee of je moet afzeggen. Boodschappen? Een iemand blijft thuis bij de hond. Heb je straks kinderen die naar vriendjes en hobbies moeten? De hond moet mee in de auto. Behalve als het warm weer is want dan kan dat weer niet. Ik zou voor je je een hond aanschaft nog even goed kijken naar de opties die je achter de hand hebt wat betreft opvang, uitlaatservices, pension etc.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

StrijkkeiZer? schreef:Met verharen bedoelen we wel extreem verharen, elke dag van het jaar.
Spitsvachten verharen. En dan bedoel ik verharen.
Geloof me, daar ga je je niet populair mee maken bij je vriendin.

Dus dan blijft van je rijtje alleen die teckel over.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

StrijkkeiZer? schreef:
Ivm het alleen zijn van een hond overdag... ik heb daar op sommige fora dingen gelezen waar ik me dan bij bedenk " zijn honden dan alleen voor werkloze ofzo?" Er zijn duizende gezinnen die full time werken en honden hebben...
Dat is nu wel weer het andere uiterste.Er zijn ook mensen die wisselende diensten draaien of niet full time werken.
Maar je neemt toch de hond niet alleen voor je eigen plezier? Dat hij dan zo blij is als je thuis komt?
Stel je een jonge hond voor, vol energie en levenslust, die een hele dag alleen is? En dan komen jullie thuis na een lange werkdag, goed moe, buiten is het donker en het regent, en eventueel later, dreinende kinderen die eerst zorg en aandacht nodig hebben, en waar komt dan de hond nog in dat plaatje?
Ik vraag me toch serieus af wat een hond hier toe gaat voegen.
Trappen zijn onhandig als je een grote hond neemt en hij zou iets mankeren. Hij hoeft niet eens oud te zijn, ik heb al onze honden al eens moeten dragen.De tuin is nauwelijks tuin te noemen dus je zult er elke dag geruime tijd op uit moeten. Of je dat nu leuk vindt of niet.En stel dat de hond toch niet zo goed alleen kan blijven?
Ik schilder nu wel een erg somber plaatje maar ik heb het gevoel dat hier echt een advocaat van de duivel aan te pas moet komen :wink:
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

sorry, maar als je allebei hele dagen werkt dan zou ik geen hond aanschaffen...wacht dan tot er kinderen komen en jullie waarschijnlijk (?) minder gaan werken en dan meer tijd hebben om een hond een fijn leventje te bieden.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Marie-Josée schreef:Dat is nu wel weer het andere uiterste.Er zijn ook mensen die wisselende diensten draaien of niet full time werken. Maar je neemt toch de hond niet alleen voor je eigen plezier? Dat hij dan zo blij is als je thuis komt?
Stel je een jonge hond voor, vol energie en levenslust, die een hele dag alleen is? En dan komen jullie thuis na een lange werkdag, goed moe, buiten is het donker en het regent, en eventueel later, dreinende kinderen die eerst zorg en aandacht nodig hebben, en waar komt dan de hond nog in dat plaatje?
Ik vraag me toch serieus af wat een hond hier toe gaat voegen.
Trappen zijn onhandig als je een grote hond neemt en hij zou iets mankeren. Hij hoeft niet eens oud te zijn, ik heb al onze honden al eens moeten dragen.De tuin is nauwelijks tuin te noemen dus je zult er elke dag geruime tijd op uit moeten. Of je dat nu leuk vindt of niet.En stel dat de hond toch niet zo goed alleen kan blijven?
Ik schilder nu wel een erg somber plaatje maar ik heb het gevoel dat hier echt een advocaat van de duivel aan te pas moet komen :wink:
Precies dit was wat mij ook door het hoofd ging bij het lezen van de berichten van TS.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik werk ook veel en 2 kleine kinderen en mijn man een eigen zaak.
Maar ik werk onregelmatig, hebben vaak oppas aan huis en de hele lange dagen gaan ze mee naar de zaak.
Het is te organiseren maar niet altijd optimaal en veel regelwerk zeker met kleintjes erbij.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Johnny Jones
Zeer actief

Hier werken we ook, maar mijn zoon werkt nu aan huis en ik heb vier honden. Ik heb het gelukkig altijd in kunnen plannen met de honden. Of de partner werkte alleen de avonden en was overdag thuis, of de kinderen waren groter en lieten tussen de middag en na school de honden uit.
Als je graag een hond wilt, zal je daar wat voor moeten organiseren, bijvoorbeeld een uitlaatservice. Realiseer je wel dat daar voor vier of vijf dagen in de week aardig voor moet betalen. Een pup hele dagen alleen gaat hem al helemaal niet worden..
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Is twee honden een optie, BV. Herplaatser en pup? Dit ivm alleen zijn.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Ga eerst eens na wat je de hond echt te bieden hebt en ga je dan nogmaals verdiepen.
Een pup kun je niet na korte tijd al (zo vaak)zo'n lange tijd alleen laten, daar gaan echt maanden overheen en zelfs dan is het soms nog twijfelachtig.

Als jullie doordeweeks werken, zijn jullie dan savonds de hele avond en in t weekend thuis voor de hond? Of willen jullie dan ook zelf ng leuke dingen doen, sporten, etc.

Zo nee, zou ik een leuke herplaatser zoeken of pup waarbij je dan wel zorgt voor oppas overdag zodat alles rustig opgebouwd kan worden.

Dat ik Muis in mijn eentje hield en fulltime werkte, ging ze dagelijks naar de oppas. Later dat ze ouder werd, werd ze om de dag goed uitgelaten tussen de middag en was ik elke avond en weekend thuis/met haar op pad en ging ze mee overa naar toe.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bij mijn vorige honden werkte ik fulltime en dat heeft nooit problemen gegeven ls je er in het begin maar genoeg energie in steekt.

nu krijg ik een pup en die is straks 3 dagen alleen (en 2 halve) omdat ik een halve dag minder werk tegenwoordig en een andere halve dag onze poets extra blijft als hij er is.

bij mij is nog nooit een hond iets tekort gekomen en precies zoals je zegt: soms denk ik ook dat een hond alleen voor werklozen is.

wél is het heel belangrijk om je bij mijn bovenstaande verhaal te realiseren dat wij doordeweeks 's avonds dus niet zonder hond weg gaan. die tijd is dan voor de hond. dat beperkt, want je kunt niet samen gaan sporten of iets anders hondloos doen.

als je dát ok vindt dan zie ik geen probleem. als je na het werk de hond nogmaals een uur of meer alleen laat dan vind ik dat slecht
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Eens met M@cha (wat leuk dat jullie je volgende hond gekozen hebben!!!). Als je zeker de eerste maanden wat extra hulp achter de hand regelt, zie ik geen reden om geen hond te kunnen nemen. Maar je zal zeker de eerste niet zijn en ook zeker de laatste niet die het doet en waarbij het allemaal prima gaat. Ik ken er genoeg die het ook doen of gedaan hebben (ook hier op het forum) en het zijn stuk voor stuk fantastische eigenaren waarbij de hond niks te kort komt.
Afbeelding
StrijkkeiZer?
geregistreerd lid

@mascha en shiloh 86:
Het is zeker de bedoeling om na het werk geen uitstappen zonder hond te doen...
Ik moet bv wel 4x in de week voetballen, maar dan blijft mijn vriendin bij de hond. Als men vriendin weg moet blijf ik bij de hond.
De bedoeling is wel om dus in ons "priveleven"(dus buite ons werk) constant iemand bij de hond te hebben(en eigenlijk gewoon constant met de hond bezig te zijn)

Ik was aan het denken ivm het alleen zijn, als we nu in de tuindeur een hondenluik steken dan kan hij ook in de tuin rondlopen de hond overdag
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

StrijkkeiZer? schreef:@mascha en shiloh 86:
Het is zeker de bedoeling om na het werk geen uitstappen zonder hond te doen...
Ik moet bv wel 4x in de week voetballen, maar dan blijft mijn vriendin bij de hond. Als men vriendin weg moet blijf ik bij de hond.
De bedoeling is wel om dus in ons "priveleven"(dus buite ons werk) constant iemand bij de hond te hebben(en eigenlijk gewoon constant met de hond bezig te zijn)

Ik was aan het denken ivm het alleen zijn, als we nu in de tuindeur een hondenluik steken dan kan hij ook in de tuin rondlopen de hond overdag
dat hebben wij met sam ook gedaan. luik in de achterdeur. in het begin de bench aan de binnenkant zodat hij bench + buiten had en later had hij de hele benedenverdieping + buiten.

tot hij bedacht dat het hondenluik beter in de bloemenborder pastte en het hele ding van de deur heeft gesloopt :engel: toen bleef hij binnen :mrgreen:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Waarom wil je een hond?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik vind absoluut van niet . zolang en vaak alleen , daar heeft geen hond plezier aan .

en ja ik weet als ik thuis ben ligt buster ook veel te slapen dus zou hij ook alleen kunnen zijn maar dat is toch niet leuk voor hem
Fenneke en Baloe
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

StrijkkeiZer? schreef:Ik was aan het denken ivm het alleen zijn, als we nu in de tuindeur een hondenluik steken dan kan hij ook in de tuin rondlopen de hond overdag
Dat is handig als hij eventueel moet plassen maar lost natuurlijk eventuele verlatingsangst niet op, en doet ook niks voor zn beweging ;) Ik denk dat het het handigst is als je een oppasadres zoekt, iemand waar je hem overdag naar toe kunt brengen - eventueel tegen betaling. Dan moet het wel te doen zijn. Maar neem dan geen herderachtige hond want die zijn meestal heel erg op 1 baas gericht (mijn hond is zelfs al ben ik even weg en blijft vriend, op wie ze dol is, thuis zielig aan het wachten tot ik terug ben).
Shiloh86
Zeer actief

Ligt helemaal aan de herder. Duke vergeet me compleet als ik hem bij de oppas achter laat. Tuurlijk is hij heel erg op me gericht. Maar hij is ook dol op andere mensen en loopt zo met ze weg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”