Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips voor een hond(je) erbij
Moderator: moderatorteam
- Eelke
- Actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
- Aantal honden: 1
Tips voor een hond(je) erbij
Hoi allemaal,
Onze hond is van de zomer 3 jaar geworden en we zijn voorzichtig aan het rondkijken naar een tweede voor erbij.
Ik vind zelf zoveel honden leuk dat ik niet kan kiezen, maar ik vind het belangrijk dat de tweede compatibel is qua karakter. Teun is een doldrieste clown maar ook pittig, je moet wel zorgen dat hij je niet gaat bepiepelen.
Praktisch en kort door de bocht zijn we op zoek naar een niet al te grote hond (teef), liefst kortharig. Ze kunnen lekker rossen en crossen op een groot erf, dus een actief ras is mogelijk, maar een huiselijk type is ook prima. Vooralsnog is er geen voorkeur voor stamboom/herplaatser/pup.
Dit wordt wel de eerste keer dat we twee honden hebben in het gezin, misschien heeft dat ook nog invloed op de keuze?
En kun je bij zo'n pittig type dan het beste nog een pittige erbij zetten of juist een verlegen hond? Ik heb ook wel horrorverhalen gehoord dat ze met z'n tweeën alleen de slechte eigenschappen in elkaar naar boven halen, is dat regel of uitzondering?
En (misschien een beetje een rare vraag) is het zo dat hoe een hond is naar mensen toe, dat hij ook zo is naar andere honden toe (bijv dat bepiepelen)?
Onze hond is van de zomer 3 jaar geworden en we zijn voorzichtig aan het rondkijken naar een tweede voor erbij.
Ik vind zelf zoveel honden leuk dat ik niet kan kiezen, maar ik vind het belangrijk dat de tweede compatibel is qua karakter. Teun is een doldrieste clown maar ook pittig, je moet wel zorgen dat hij je niet gaat bepiepelen.
Praktisch en kort door de bocht zijn we op zoek naar een niet al te grote hond (teef), liefst kortharig. Ze kunnen lekker rossen en crossen op een groot erf, dus een actief ras is mogelijk, maar een huiselijk type is ook prima. Vooralsnog is er geen voorkeur voor stamboom/herplaatser/pup.
Dit wordt wel de eerste keer dat we twee honden hebben in het gezin, misschien heeft dat ook nog invloed op de keuze?
En kun je bij zo'n pittig type dan het beste nog een pittige erbij zetten of juist een verlegen hond? Ik heb ook wel horrorverhalen gehoord dat ze met z'n tweeën alleen de slechte eigenschappen in elkaar naar boven halen, is dat regel of uitzondering?
En (misschien een beetje een rare vraag) is het zo dat hoe een hond is naar mensen toe, dat hij ook zo is naar andere honden toe (bijv dat bepiepelen)?
Groetjes van Eelke en Teun
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Tips voor een hond(je) erbij
Bepiepelen?
Ik zou vooral ook kijken naar wat je zelf zoekt in een hond. Ik zou alleen zelf naast een pittige energieke hond geen tweede zetten van hetzelfde type. Dan zou ik het zelf eerder zoeken in een wat kalmer en meer stoïcijns ras. Maar wel van het formaat dat de hond niet fysiek ondergelopen wordt.

Ik zou vooral ook kijken naar wat je zelf zoekt in een hond. Ik zou alleen zelf naast een pittige energieke hond geen tweede zetten van hetzelfde type. Dan zou ik het zelf eerder zoeken in een wat kalmer en meer stoïcijns ras. Maar wel van het formaat dat de hond niet fysiek ondergelopen wordt.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou beginnen met wat logeerhonden of opvangers. Dat is geen definitieve situatie. Je kunt dan ervaren hoe het is met meer honden in huis en wat bij jullie én jullie hond past. Dan zie je ook hoor jouw hond met andere honden in huis omgaat.
Wij hebben verschillende logé's gehad. Zo weten we dat Elco prima met zowel reu als teef kan en best de neiging heeft om de boel te willen regelen. Dus wij gaan erop letten om straks niet de regelneef uit het nest te nemen (Elco was als pup al aan het ingrijpen als nestgenootjes te wild speelden naar zijn idee). Twee regelaars bij elkaar gaat vast wrijving opleveren... Al is het ook wel wat je toestaat aan onderling gedrag.
Een hond die zich niet laat ondersneeuwen hoeft niet per se een pittige hond te zijn. Kijk vooral naar compatibiliteit: halen ze het beste in elkaar naar boven of juist het slechtste?
Voordeel van opvangen is dat er meestal de optie is om de hond zelf te adopteren mocht de klik van alle kanten er zijn
Is de klik er niet, blijft de hond adopteerbaar voor anderen
Wij hebben verschillende logé's gehad. Zo weten we dat Elco prima met zowel reu als teef kan en best de neiging heeft om de boel te willen regelen. Dus wij gaan erop letten om straks niet de regelneef uit het nest te nemen (Elco was als pup al aan het ingrijpen als nestgenootjes te wild speelden naar zijn idee). Twee regelaars bij elkaar gaat vast wrijving opleveren... Al is het ook wel wat je toestaat aan onderling gedrag.
Een hond die zich niet laat ondersneeuwen hoeft niet per se een pittige hond te zijn. Kijk vooral naar compatibiliteit: halen ze het beste in elkaar naar boven of juist het slechtste?
Voordeel van opvangen is dat er meestal de optie is om de hond zelf te adopteren mocht de klik van alle kanten er zijn

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik neem aan dat je wel een idee hebt van wat voor type honden Teun leuk vindt, waar hij meestal goed mee op kan schieten?
Als je het leuk vindt als ze flink kunnen spelen samen en wat betreft energieniveau matchen, kun je daar natuurlijk voor kiezen. Ik vind het zelf wel prettig dat ik naast twee wat meer veeleisende honden ook twee makkelijke honden heb die niet per se zo hard meer hoeven.
Het voordeel van een (jong)volwassen hond is dat je meteen kunt zien of de nieuweling en Teun leuk op elkaar reageren. Dat is met een pup iets meer afwachten, hoewel dat meestal ook wel goed komt.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'bepiepelen'
Maar als je hond pittig is, zou ik er eerder een wat stoïcijnser of onderdaniger type bij nemen, zodat de kans klein is dat ze op dat vlak gaan botsen. Ik heb bijvoorbeeld ook één bazige teef, die buiten met de meeste honden wel goed kan opschieten, maar een andere even bazige teef in huis nemen is met haar geen goed idee. Zolang andere honden respect voor haar hebben, gaat het allemaal prima. Daar houd ik dus wel rekening mee als er een nieuwe hond in huis komt.
Als je het leuk vindt als ze flink kunnen spelen samen en wat betreft energieniveau matchen, kun je daar natuurlijk voor kiezen. Ik vind het zelf wel prettig dat ik naast twee wat meer veeleisende honden ook twee makkelijke honden heb die niet per se zo hard meer hoeven.
Het voordeel van een (jong)volwassen hond is dat je meteen kunt zien of de nieuweling en Teun leuk op elkaar reageren. Dat is met een pup iets meer afwachten, hoewel dat meestal ook wel goed komt.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'bepiepelen'

- Eelke
- Actief
Ja, je weet wel:Brindlecardi schreef:Bepiepelen?![]()
'Ik vind dat jij mij nu moet uitlaten.'
'Hier, een bal. Gooi 'm. NU.'

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
AhaEelke schreef:Ja, je weet wel:Brindlecardi schreef:Bepiepelen?![]()
'Hier, een bal. Gooi 'm. NU.'![]()

Het kan dat hij dat alleen bij mensen heeft (wellicht omdat het hem bij jullie ook wat oplevert

- Eelke
- Actief
Ik heb ook aan logeerhonden zitten denken, het lijkt me inderdaad de ideale test of een tweede überhaupt geschikt is. Ik vraag me alleen wel af of wij als gezin in aanmerking zouden komenFotogravinnetje schreef:Ik zou beginnen met wat logeerhonden of opvangers. Dat is geen definitieve situatie. Je kunt dan ervaren hoe het is met meer honden in huis en wat bij jullie én jullie hond past. Dan zie je ook hoor jouw hond met andere honden in huis omgaat.
Voordeel van opvangen is dat er meestal de optie is om de hond zelf te adopteren mocht de klik van alle kanten er zijnIs de klik er niet, blijft de hond adopteerbaar voor anderen

- Eelke
- Actief
DeDiana schreef:AhaEelke schreef:Ja, je weet wel:Brindlecardi schreef:Bepiepelen?![]()
Je bedoelt dat hij een beetje een dwingeland kan zijn?
Het kan dat hij dat alleen bij mensen heeft (wellicht omdat het hem bij jullie ook wat oplevert), maar het kan zeker ook terug te zien zijn in zijn gedrag naar andere honden. Hoe reageren andere honden op hem over het algemeen? Wordt hij vaak afgesnauwd of kan hij zich met andere honden juist heel bescheiden gedragen?
Ja dat bedoel ik inderdaad

Teun kan op zich goed met teven, niet goed met reuen. Op de plek waar we nu wonen, komen we niet zoveel honden tegen helaas.
Maar bescheidenheid komt in zijn boekje niet voor

Zijn houding bij ontmoetingen is (daardoor?) vrij onsympathiek, maar als hij de tijd krijgt om de andere hond rustig te bekijken is er meestal weinig aan de hand. Eigenlijk hoop ik stiekem dat in dit gedrag ook verandering komt als er een logee of een tweede bij komt, maar dat is misschien ijdele hoop...
-
- Zeer actief
Tsja het is een Weim reu, die weten wel hoe ze hun zin moeten krijgen als het baasje te makkelijk voor ze is;pEelke schreef:Ja, je weet wel:Brindlecardi schreef:Bepiepelen?![]()
Als ik naar mn eigen weim kijk.. die vind grote honden het leukste om mee te spelen, die ook wel van wat lomper spelen houden. Met mijn andere 2 kleinere honden kan ze niet spelen, die kunnen het niet echt waarderen als ze omver worden gelopen

De hond die je erbij doet moet wel tegen dat lompe gedoe kunnen

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ah joh, de enige zekerheid die er in mijn huishouden is, is dat geen 1 dag hetzelfde is. En Roemeense Malou had dat binnen een dag of 2 door.Eelke schreef:Ik heb ook aan logeerhonden zitten denken, het lijkt me inderdaad de ideale test of een tweede überhaupt geschikt is. Ik vraag me alleen wel af of wij als gezin in aanmerking zouden komenFotogravinnetje schreef:Ik zou beginnen met wat logeerhonden of opvangers. Dat is geen definitieve situatie. Je kunt dan ervaren hoe het is met meer honden in huis en wat bij jullie én jullie hond past. Dan zie je ook hoor jouw hond met andere honden in huis omgaat.
Voordeel van opvangen is dat er meestal de optie is om de hond zelf te adopteren mocht de klik van alle kanten er zijnIs de klik er niet, blijft de hond adopteerbaar voor anderen
omdat ik denk dat we weinig regelmaat kunnen bieden en geen dag hetzelfde is. Ik betwijfel of een of andere beduusde Griek daarop zit te wachten
Maar ik heb me nog niet goed ingelezen dus ik weet niet echt wat de voorwaarden zijn.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Eelke
- Actief
Inderdaad, dit zagen we ook al mijlenver aankomen. Het leuke is dat je het goed kunt ombuigen zodat hij denkt dat hij mij bestuurt terwijl hij eigenlijk precies doet wat ik wil_Jules_ schreef: Tsja het is een Weim reu, die weten wel hoe ze hun zin moeten krijgen als het baasje te makkelijk voor ze is;p

Klinkt als een goed idee om er een oudere hond (als in: geen pup) erbij te zetten, dan kun je nog beter de karakters matchen. Ik heb al bij een aantal stichtingen gekeken. Is het ook mogelijk om contact met ze op te nemen en te vragen of ze een bepaald type hond hebben? Of werkt het niet zo?_Jules_ schreef: Als ik naar mn eigen weim kijk.. die vind grote honden het leukste om mee te spelen, die ook wel van wat lomper spelen houden. Met mijn andere 2 kleinere honden kan ze niet spelen, die kunnen het niet echt waarderen als ze omver worden gelopen. Als ze bij haar vader en halfzus is of haar flatcoat vriendje dan gaat ze helemaal uit dr dak en kan ze lekker spelen! Je zal ze alleen binnen misschien wat moeten afremmen.
De hond die je erbij doet moet wel tegen dat lompe gedoe kunnenIk krijg er binnenkort ook nog een hond bij en heb ook gekozen voor een hond die dezelfde maat is en waarmee ze lekker kan spelen. Ik zou er in ieder geval een teef bijzetten... Volwassen herplaatser of buitenlandertje waarvan je al weet hoe ze zijn en wat ze leuk vinden, zijn ze speels enz..

- Eelke
- Actief
Haha, dat geeft de burger moedShibby schreef: Ah joh, de enige zekerheid die er in mijn huishouden is, is dat geen 1 dag hetzelfde is. En Roemeense Malou had dat binnen een dag of 2 door.

- Eelke
- Actief
Goede tip! Nu maar eens informeren bij stichtingen/asiels. Ik zie bij de asiels in mijn omgeving echt alleen maar staffords, pitbulls of kruisingen met zoiets dergelijks zitten, opmerkelijk... Hoe bent u aan zulke verschillende honden gekomen?Boutje schreef:Ik vind gelijkaardige hnden net leuk.
Ik heb er natuurlijk wel veel, maar ik zie dat de honden binnen de groep die elkaar best liggen ook meest op elkaar lijken qua energieniveau.
Jinn, Poppy en Nanook spelen heel veel samen en Nanook en Poppy het wildste. Ook is het heel leuk om elkaar te drijven vinden ze...
De chi's trekken dan ook weer naar elkaar, de shelties idem.
De meeste van mijn honden zijn sociaal (de borders wat minder) maar spelen toch liefst met hondne met gelijkaardig spelgedrag. Poppy vindt een wilde cocker geweldig net als een spaans podenco'tje. Maar een labrador of retriever vindt ze niks om mee te spelen.
En ik zie het op de hondenschool ook, honden binnen de zelfde rasgroep liggen elkaar vaak beter.
Ik zou dus in uw geval voor een of ander retriever achtig of kruising er mee teefje gaan.
Denk dat je met vb een border collie minder kans op een leuke hondenvriendschap gaat hebben.
edit: Jinn (border) en Maya (chi) gaan prima samen en maken ook nooit of nooit ruzie, alleen het leuke samen spelen en interactie is er heel veel minder en dat vind ik net het leuke van 2 (of meer) honden hebben...
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
Er zijn genoeg leuke buitenlandse hondjes die nu in Nederland in een gastgezin zitten en vrolijk en blij met andere honden zijn!
Misschien kan je kijken op www.mirtos.nu. Mocht je vragen hebben dan hoor ik graag van je
Misschien kan je kijken op www.mirtos.nu. Mocht je vragen hebben dan hoor ik graag van je

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org