Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sterrilisatie vraag
Moderator: moderatorteam
- carolaleijtens
- Vaste gebruiker
Sterrilisatie vraag
Beste mensen,
Graag wilde ik wat vragen over sterrilisatie:
Mijn Witte herder teef (word in april 2jaar) vertoont angst naar mensen en vooral kinderen. Ik ben hier mee bezig, daar gaat het ook niet om, maar ik las hier dat je een angstige hond beter niet kunt laten steriliseren omdat het dan nog erger kan worden. Nu wilde ik hier dus ietsje meer over weten voordat ik haar zou laten steriliseren. Ik wilde dit eigenlijk doen omdat ik toch niet met haar ga fokken en hierdoor de kans op tumoren en baarmoederontstekingen en schijnzwangerschap voorkom.
Ik hoop dat jullie meningen mij verder kunnen helpen.
Groetjes Carola en een poot van Shay-la.
Graag wilde ik wat vragen over sterrilisatie:
Mijn Witte herder teef (word in april 2jaar) vertoont angst naar mensen en vooral kinderen. Ik ben hier mee bezig, daar gaat het ook niet om, maar ik las hier dat je een angstige hond beter niet kunt laten steriliseren omdat het dan nog erger kan worden. Nu wilde ik hier dus ietsje meer over weten voordat ik haar zou laten steriliseren. Ik wilde dit eigenlijk doen omdat ik toch niet met haar ga fokken en hierdoor de kans op tumoren en baarmoederontstekingen en schijnzwangerschap voorkom.
Ik hoop dat jullie meningen mij verder kunnen helpen.
Groetjes Carola en een poot van Shay-la.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als je hond reageert met agressie of neigt naar angstagressie zou ik dus inderdaad wel tien keer achter mijn oren krabben voordat ik zou besluiten tot sterilisatie. Een onzekere angstige hond zal niet snel doorbijten, een zekere hond wel. De prikkel waar de hond bang voor is blijft gelijk..aan de motivatie van de hond verandert dus niks door sterilisatie, dat bereik je alleen met training.
Als je hond alleen bang is kan sterilisatie niet zoveel kwaad doen, het gaat echt om de agressiecomponent daarin.
Als je hond alleen bang is kan sterilisatie niet zoveel kwaad doen, het gaat echt om de agressiecomponent daarin.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Is nog in ontwikkeling is mijn persoonlijke mening.Marja schreef:Eline, wat vind jij??
Kan je met 9 mnd. al het definitieve karakter zien bij je teefje?
Of is dat nog in ontwikkeling, zal ik maar zeggen.

Even een voorbeeldje..een hond is als pup gegrepen door een andere hond. Soms zie je pas na een jaar dat dit trauma zich omzet in agressie jegens andere honden. De hond wordt dan echt volwassen en ziet wat dat voor mogelijkheden biedt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je het over een klein ras hebt is de hond wat mij betreft grotendeels gewoon volwassen met alles wat daarbij hoort op de leeftijd van een ruim jaar.Wil de hond schreef:Naar mijn idee doet een hond er minimaal dik twee jaar over om zich kwa karakter te ontwikkelen tot een punt waarop hij stabiliseert. Hoe groter het ras, hoe langer dat dit proces duurt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hoofdzakelijk kleinere honden gehad, maatje klein middenslagje. Je weet wel, van kuit- tot kniehoogte ongeveer.Eline* schreef:Als je het over een klein ras hebt is de hond wat mij betreft grotendeels gewoon volwassen met alles wat daarbij hoort op de leeftijd van een ruim jaar.Wil de hond schreef:Naar mijn idee doet een hond er minimaal dik twee jaar over om zich kwa karakter te ontwikkelen tot een punt waarop hij stabiliseert. Hoe groter het ras, hoe langer dat dit proces duurt.
Bij geen enkele van hen heb ik eerder dan goed in de twee jaar gemerkt dat hun ontwikkeling naar volwassenheid, kwa karakter, voltooid was.
Kan best dat kleinere honden als die wat ik heb gehad eerder klaar zijn.
-
- Zeer actief
Ik vroeg het ivb met Zara, pyranese mastin nu 9 mnd.
Ik weet nog steeds niet of ze nou wel of geen dominant typje is, soms lijkt het er op en dat is vooral tegenover mijn reu, maar naar vreemde honden is ze meer wat terughoudend.
Omdat ik haar waarschijnlijk wil laten helpen zit ik te twijfelen. Ik lees hier regelmatig dat dominante teven na sterelisatie nog dominanter worden.
Ik heb al een zeer dominante reu en vind dat wel genoeg
Ik weet nog steeds niet of ze nou wel of geen dominant typje is, soms lijkt het er op en dat is vooral tegenover mijn reu, maar naar vreemde honden is ze meer wat terughoudend.
Omdat ik haar waarschijnlijk wil laten helpen zit ik te twijfelen. Ik lees hier regelmatig dat dominante teven na sterelisatie nog dominanter worden.
Ik heb al een zeer dominante reu en vind dat wel genoeg

groetjes Marja Zara en Stapper

Bij Franse Bulldoggen zijn ze pas echt uitgegroeid met zo'n 2,5 jaar, voor mij zijn ze dan ook pas echt volwassen en uitgegroeid tot een 'persoonlijkheid'.Wil de hond schreef:Ik heb hoofdzakelijk kleinere honden gehad, maatje klein middenslagje. Je weet wel, van kuit- tot kniehoogte ongeveer.Eline* schreef:Als je het over een klein ras hebt is de hond wat mij betreft grotendeels gewoon volwassen met alles wat daarbij hoort op de leeftijd van een ruim jaar.Wil de hond schreef:Naar mijn idee doet een hond er minimaal dik twee jaar over om zich kwa karakter te ontwikkelen tot een punt waarop hij stabiliseert. Hoe groter het ras, hoe langer dat dit proces duurt.
Bij geen enkele van hen heb ik eerder dan goed in de twee jaar gemerkt dat hun ontwikkeling naar volwassenheid, kwa karakter, voltooid was.
Kan best dat kleinere honden als die wat ik heb gehad eerder klaar zijn.