Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

airdale terrier

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

billy schreef:
Met andere woorden, als je wilt sporten met je hond moet je een herder aanschaffen :jank:
Nee hoor, maar je hebt een grotere kans op succes ;) Maar ook een herder is geen garantie, de combinatie hond/baas is minstens zo belangrijk denk ik. En ook de ervaring, zeker met de eerste hond. ;) Dat heb ik gemerkt en merk ik nog bij Marouck, IK heb teveel fouten gemaakt. ;)
Maar naast de africhting zijn er nog zoveel leuke dingen. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:[Heb gezegt dat ze de herder qua power en hardheid zeker overtreffen,het is en blijft een Terrier,eentje van 35 a 40 kilo.Dus hardheid id Airdale niet vreemd!
ken genoeg mechelaars van 40 kg hoor..
maar als gewicht wat moet zeggen... waarom zie je dan ook zo weinig rottweilers... misschien DOOR het gewicht???
Ik zie er iedere trainingsdag een stuk of 20 dus dat valt ook wel weer mee.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Inge schreef:Maar er is ook al verschillende keren uitgelegd dat je airdales gewoon nauwelijks zal tegenkomen, omdat ze al een hele tijd niet meer op de africhting worden geselecteerd. Het is dus een werkhondenras, maar in Nederland zul je nauwelijks nog een werkende airdale aantreffen (in de africhting).
Er is dus hier op andere dingen geselecteerd, net zoals dat ook bij de boxers is gebeurd. Want echt veel werkende boxers zie je ook niet meer, de boxer is niet meer de boxer van vroeger. Ben trouwens wel heel blij om te horen dat er weer steeds meer met de boxer gewerkt wordt, het komt ons ras ten goede denk ik. ;) Het gros van de boxers nu in Nederland is echter niet meer geschikt. ;)
Hetzelfde zie je terug bij de bouvier, waar er ook niet veel meer van in de africhting lopen, en ook bij de dober moet je echt op zoek naar een werklijn volgens mij. ;) Zelfs bij de hollander, toch maar een klein ras in aantal, is er al een afsplitsing in de africhtingslijn en in de kynologische lijn, met ook verschil in hardheid en karakter. ;)
Je kunt dan hoog en laag springen over de hardheid van de airdale, maar hier in Nederland bestaan die airdales nog nauwelijks. Wil niet zeggen dat ze in andere landen, waar anders in de fok geselecteerd wordt, niet bestaan. ;)
Dat de Airdale niet meer zo veel gebruikt ligt niet aan het ras zelf,het ras zelf is hard genoeg.Dat de mens tegenwoordig een hond wil zonder poespas op een club of wat dan ook heeft niks met het karakter van de hond te maken?Ik kijk graag wat er in het buitenland gebeurd,blijkbaar zijn ze daar meer met andere rassen bezig.
De Airdale komt gewoon op die lijst voor samen met mechel,duitse herder,Beauceron,Riesenschnauzer en Boxer.Ik vind het prachtig juist al die rassen,ik vind ook dat er op de Boxer juist weer moet gefokt worden met een werklijn,gelukkig kies ik voor fokkers die dat dus hebben.
Vroeger waren het de Dobers en ga zo maar door,dan ineens schakelt de mens om en stapt op een ander ras over opdat deze beter zou zijn,er zijn gewoon statistisch gezien veel en veel minder Airdales dus ook in de sport.
Het is dus gewoon uit welke lijn een hond komt en of de eigenaar het wilt,aangezien de meeste herderbezitters dit percentage gewijs wel interessant vinden,heb je er dus meer in de sport zitten,zoals ik al zei,vroeger de Bouvier Roti en noem maar op.Het ligt puur aan wat de mens met een ras doet,maak je er een showhond van of een werkhond.Ditzelfde kan ook bij de herder gebeuren,hoeveel idioten kochten niet een Rex?? ;)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het gebeurt ook bij de herder, er zijn zat mechelaars uit showlijnen die niet geschikt zullen zijn voor de africhting. Binnen de mechelfokkers legt echter een groot aantal fokkers zich wel toe op karakterbehoud, vandaar dat je bij een mechel eerder kans hebt op een goede werkhond dan bij een airdale-fokker. ;)

Persoonlijk vind ik het jammer dat er binnen een ras lijnen zijn waar het karakter gewoon zo verschilt. Een goede fokker (in mijn ogen) houdt met alles rekening, probeert mooie honden te fokken met het juiste karakter/werkvermogen.
Ik zie liever een wat minder mooie hond met een karakter wat typerend is voor het ras, dan een mooie hond waar het karakter en de werklust verminderd is.

Als je binnen het ras Hollandse Herder kijkt, zie je al een afsplitsing. De Hollandse Herder is een klein ras, er zijn maar zo'n 2000 kortharen in Nederland. De werklijnen zijn over het algemeen de wat compacter gebouwde honden met een alert en werklustig karakter, en met een behoorlijke hardheid. De showlijnen staan wat hoger op de poten, zijn een stuk rustiger en gevoeliger, een stemcorrectie is vaak al voldoende, bij een werklijn kom je daar vaak niet mee ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

billy schreef:
Met andere woorden, als je wilt sporten met je hond moet je een herder aanschaffen :jank:
je kunt gerust met elk ras de africhting in, maar overleg voor je eraan begint eerst eens met de pakwerker, of hij het ziet zitten.
Het is voor een pakwerker veel leuker van een hond op het podium te zien, dan ergens een boxer op de 10 de plaats op 20 deelnemers, alhoewel zo'n resultaat is best een bewijs is van een zeer goede africhting.
Ook moet de pakwerker een beetje met de psychologie van het ras vertrouwd zijn, een boxer pak je anders aan dan een mechelaar.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ragverp schreef:
malinois schreef:
Angel-eyes schreef:[Heb gezegt dat ze de herder qua power en hardheid zeker overtreffen,het is en blijft een Terrier,eentje van 35 a 40 kilo.Dus hardheid id Airdale niet vreemd!
ken genoeg mechelaars van 40 kg hoor..
maar als gewicht wat moet zeggen... waarom zie je dan ook zo weinig rottweilers... misschien DOOR het gewicht???
Ik zie er iedere trainingsdag een stuk of 20 dus dat valt ook wel weer mee.
ik had het over alle rassen wedstrijden... dan zie je ze helaas niet, net als de dober, de boxer, de boef etc... heel af en toe doet er eens eentje mee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef: Dat de Airdale niet meer zo veel gebruikt ligt niet aan het ras zelf,het ras zelf is hard genoeg.
als er niet gefokt is op werk maar op show niet dus!
Dat de mens tegenwoordig een hond wil zonder poespas op een club of wat dan ook heeft niks met het karakter van de hond te maken?Ik kijk graag wat er in het buitenland gebeurd,blijkbaar zijn ze daar meer met andere rassen bezig.
bij de WK FCI zag ik geen Airdales hoor en weinig andere rassen... voornamelijk mechelaars en duitsers.
Ditzelfde kan ook bij de herder gebeuren,hoeveel idioten kochten niet een Rex?? ;)
de werkhondenfokkers gaan echt geen showhonden fokken hoor... dat heeft niets met kopen te maken, want iemand die een 'rex' koopt, koopt deze bij een broodfokker niet bij een echte fokker en zeker geen werkhondenfokker, want als je er niet mee gaat werken krijg je vaak daar geen hond mee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Jakkes, wat een ontzettend voorspelbare discussie is er weer onstaan. Bleggghhh.... wordt het niet ontzettend saai om dezelfde discussie 20 keer te voeren per jaar. Heb je niet op een gegeven moment gezegd wat je bedoelde? :kotz:

We weten het nou wel. Overigens heb ik vanaf pagina 5 deze hele discussie overgeslagen dus als ik nu iets ga vertellen wat een ander al gezegd heeft, mijn excuses.

Terug on topic. de Airdale.

De airdale was tot diep in de 20ste eeuw POLITIEHOND in Engeland.

Dat houdt in dat de kwaliteiten er in ieder geval toen wel ingezeten hebben. Dat inmiddels de fokkerij er voor gekozen heeft om een wat zachtaardigere hond te fokken, gericht op de huishond betekend dat dit soort eigenschappen veelal verloren zijn gegaan.

Maar er zijn wel meer rassen die hun oorspronkelijke roots allang verlaten hebben. Dat wil niet zeggen dat je met selectief fokken (zoals ook bij de herders en de mechelaars gebeurt) hier niet weer een uitstekende politiehond van zou kunnen maken.

Logischerwijs is er nu nog maar een enkele Airdale over die dit nog wel in zich heeft en zul je ze weinig zien in de africhting.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sietske schreef:Jakkes, wat een ontzettend voorspelbare discussie is er weer onstaan. Bleggghhh.... wordt het niet ontzettend saai om dezelfde discussie 20 keer te voeren per jaar. Heb je niet op een gegeven moment gezegd wat je bedoelde? :kotz:

We weten het nou wel. Overigens heb ik vanaf pagina 5 deze hele discussie overgeslagen dus als ik nu iets ga vertellen wat een ander al gezegd heeft, mijn excuses.

Terug on topic. de Airdale.

Dat houdt in dat de kwaliteiten er in ieder geval toen wel ingezeten hebben. Dat inmiddels de fokkerij er voor gekozen heeft om een wat zachtaardigere hond te fokken, gericht op de huishond betekend dat dit soort eigenschappen veelal verloren zijn gegaan.

Maar er zijn wel meer rassen die hun oorspronkelijke roots allang verlaten hebben. Dat wil niet zeggen dat je met selectief fokken (zoals ook bij de herders en de mechelaars gebeurt) hier niet weer een uitstekende politiehond van zou kunnen maken.

Logischerwijs is er nu nog maar een enkele Airdale over die dit nog wel in zich heeft en zul je ze weinig zien in de africhting.
dus zijn we bij het punt wat ik steeds al gezegd heeft, de Airdale heeft het niet MEER... alle rassen kunnen weer bijgeschaafd worden maar als er maar 1 of 2 fokkers zijn die dit doen, schiet het niet op he?! Bij de mechelaars heb je duidelijke verschillen in werkhonden en showhonden.. zowel in karakter als in uiterlijk... Er zijn een X aantal werkhondenfokkers en een X aantal showhondenfokkers... ieder fokt hoe hij het ras het liefst ziet. De afname van de werkhondenmechelaar is al jaren heel groot en zelfs amerika loopt in NL de deur plat bij fokkers om honden weg te halen, dus dat zit voor de komende tijd nog wel goed... gelukkig...
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
Angel-eyes schreef: Dat de Airdale niet meer zo veel gebruikt ligt niet aan het ras zelf,het ras zelf is hard genoeg.
als er niet gefokt is op werk maar op show niet dus!
Dat de mens tegenwoordig een hond wil zonder poespas op een club of wat dan ook heeft niks met het karakter van de hond te maken?Ik kijk graag wat er in het buitenland gebeurd,blijkbaar zijn ze daar meer met andere rassen bezig.
bij de WK FCI zag ik geen Airdales hoor en weinig andere rassen... voornamelijk mechelaars en duitsers.
Ditzelfde kan ook bij de herder gebeuren,hoeveel idioten kochten niet een Rex?? ;)
de werkhondenfokkers gaan echt geen showhonden fokken hoor... dat heeft niets met kopen te maken, want iemand die een 'rex' koopt, koopt deze bij een broodfokker niet bij een echte fokker en zeker geen werkhondenfokker, want als je er niet mee gaat werken krijg je vaak daar geen hond mee...
Je snapt ook niks he?Ik bedoel wat anders met die Rex,maar goed je bent blijkbaar...of te stom...of te dom om het te begrijpen? :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef: Je snapt ook niks he?Ik bedoel wat anders met die Rex,maar goed je bent blijkbaar...of te stom...of te dom om het te begrijpen? :ok:
of te slim voor jou... ;)
Afbeelding
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Angel-eyes schreef:Je snapt ook niks he?Ik bedoel wat anders met die Rex,maar goed je bent blijkbaar...of te stom...of te dom om het te begrijpen? :ok:
Jeetje, snap ik dat er zo'n :kotz: discussie onstaat.

Dat zou je toch ook anders kunnen schrijven?

Geldt overigens niet alleen voor jou, ook voor de rest die meteen persoonlijk op mensen gaat zitten inhakken.

Jammer, een leuke interessanten en leerzame discussie eindigt in stront.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Sietske schreef:
Angel-eyes schreef:Je snapt ook niks he?Ik bedoel wat anders met die Rex,maar goed je bent blijkbaar...of te stom...of te dom om het te begrijpen? :ok:

Geldt overigens niet alleen voor jou, ook voor de rest die meteen persoonlijk op mensen gaat zitten inhakken.

zo gaat t dus al na die pagina 5!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef:
Sietske schreef:

sorry maar als iemand begint om zijn kanjer van een boxer op te jutten om vooral mechelaars dood te bijten dan ben je een heel zielig figuurtje... :kotz:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:
Sietske schreef:

sorry maar als iemand begint om zijn kanjer van een boxer op te jutten om vooral mechelaars dood te bijten dan ben je een heel zielig figuurtje... :kotz:
:ok:
mechelaar_fan
Zeer actief

Sietske schreef:
De Britten wilden geen Duitse hond, en verkozen een ras van eigen bodem. hun mastiffs waren te log en misten de drift, en de collies te licht...
Dan kozen ze maar de airedale, goed van formaat, met een zeer goede neus, maar helaas missen ze de apporteerdrift om een goede speurhond te kunnen zijn. En dan diep in de 20ste eeuw, na een traditie van 30 jaar diensthonden (want zo lang hebben ze dat daar nog niet) ontdekten ze de mechelaar, en die heeft op korte tijd de airedale verdrongen, meer zelfs, de britse politiediensten zijn veel meer honden gaan inzetten. Wat de airedale niet kon, kon de mechelaar wel: explosieven zoeken en aanwijzen, de mechelaars van de Vlaamse rijkswacht deden dit voor het eerst... nu doen ook labradors dat fijne speurwerk, maar airedales heb ik nog niet gezien als speurhond.

Ook hier, 100 jaar geleden werd er met de ontwikkeling van het africhtingsprogramma's geëxperimenteerd met Duitse staande en griffons enz... toch hebben ze het niet gehaald, omdat de driften van deze honden net niet voldeden.

Al die andere rassen hebben zeker hun plaats in de sport, de africhting als hobby, omdat jij en je hond het leuk vinden, maar voor diensthond, waar er mensen hun kost mee moeten verdienen, of wanneer er een te kleine politiebegroting mee gemoeid is, dan kunnen alleen maar de beste honden erdoor geraken, dan kom je met de stelling 'een dobermann is toch ook leuk' niet ver.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:Al die andere rassen hebben zeker hun plaats in de sport, de africhting als hobby,
mwa ... nee, in de sport zie je geen airdales, net zo min als de anatolische herder en de australian cattle dog... deze mogen ook IPO doen, maar je ziet ze niet...
In de sport zie je naast de verschillende herders alleen maar dobers, rottweilers, af en toe boxers en bouviers...
Afbeelding
Theo
Actief

Ongelezen bericht door Theo »

je ziet ze niet in NL (is er trouwens wel 1 met IPOIII) maar in het buitenland zijn ze er wel.

Airdale Royal Workers Olson 96-91-97
Airdale Royal Workers Morris 100-91-99
(hier kan menig mecheltje niet aan tippen)

Beide honden zitten net aan de andere kant van de grens met Duitsland en zo zijn er nog wel meer in Duitsland.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Theo schreef:je ziet ze niet in NL (is er trouwens wel 1 met IPOIII) maar in het buitenland zijn ze er wel.
maar waarom daar wel en hier niet...?
Net als al die andere rassen? Buitenlanders komen toch in NL hun hondje kopen... (mechelaars dan wel te verstaan) om mee te werken... etc. Dan zullen die hier wel een stuk beter zijn dan daar? 8O
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Er zijn ook veel Nederlanders die hun hond in het buitenland kopen.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Dan heb ik nog een vraagje :mrgreen: Wie weet dat.
Blijft zo'n lijst met werkhondenrassen altijd hetzelfde, of komen er wel eens nieuwe rassen bij.?
Of moet je zoiets aanvragen of zo, ik heb geen flauw idee.
Groetjes Els
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

mechelaar_fan schreef:Er zijn ook veel Nederlanders die hun hond in het buitenland kopen.
Precies dat heb ik dus nu gedaan . :mrgreen:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ragverp schreef:
mechelaar_fan schreef:Er zijn ook veel Nederlanders die hun hond in het buitenland kopen.
hier nog zo een :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
een blegje, een frans meisje en (ach ja, toch nog 1) een nederlander ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Ragverp schreef:
een blegje, een frans meisje en (ach ja, toch nog 1) een nederlander ;)
jij doet het ondermeer om nieuw bloed te krijgen in de werklijnen toch of niet?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zeker! Maar ik zie en hoor toch heel regelmatig om me heen dat er weer een amerikaan is geweest van de politie of van het leger om een pup te bestellen uit een combinatie... of volwassen honden die naar Amerika gaan om te werken. Schijnbaar zijn ze hier dan toch "beter" dan in Amerika...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:
Ragverp schreef:
een belgje, een frans meisje en (ach ja, toch nog 1) een nederlander ;)
ja, maar haal ze dus wel uit t buitenland ;)

vind nl zelf dat ik als ik werkhonden wil gaan fokken (en dat wil ik) dat ik niet het zelfde moet gaan fokken als dat de grote NL fokkers al doen, dan heeft het nl geen meerwaarde dat ik ook nog een nest op de wereld zet :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
Ragverp schreef: Precies dat heb ik dus nu gedaan . :mrgreen:
een belgje, een frans meisje en (ach ja, toch nog 1) een nederlander ;)
ja, maar haal ze dus wel uit t buitenland ;)

vind nl zelf dat ik als ik werkhonden wil gaan fokken (en dat wil ik) dat ik niet het zelfde moet gaan fokken als dat de grote NL fokkers al doen, dan heeft het nl geen meerwaarde dat ik ook nog een nest op de wereld zet :pffff:
nee maar dat is ook nodig af en toe... anders heb je over 10 jaar allemaal dezelfde bloedlijnen lopen... ik zeg ook niet dat er geen goede honden in het buitenland lopen.. maar vraag je af, waarom er schijnbaar in duitsland etc. veel gewerkt wordt met rassen die je hier niet ziet. Is dat omdat de kwaliteit van de mechelaar daar minder is dan hier, of is het wat anders?
En schijnbaar is de nederlandse kwaliteit van de werkhonden mechelaars vrij goed omdat er veel vraag is uit amerika naar honden...
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

billy schreef:Dan heb ik nog een vraagje :mrgreen: Wie weet dat.
Blijft zo'n lijst met werkhondenrassen altijd hetzelfde, of komen er wel eens nieuwe rassen bij.?
Groetjes Els
Door de rasvereniging kan een verzoek worden gedaan tot plaatsing op de lijst HH club is hiermee bezig omdat de HH in het buitenland niet erkent wordt als werkhond :?

Jan
Jan
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
Groetjes Els
Door de rasvereniging kan een verzoek worden gedaan tot plaatsing op de lijst HH club is hiermee bezig omdat de HH in het buitenland niet erkent wordt als werkhond :?

Jan
ik vind het goede werkhonden... in NL zijn ze toch wel erkend?
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

malinois schreef:
janinca2002 schreef:
Groetjes Els

Jan
ik vind het goede werkhonden... in NL zijn ze toch wel erkend?
gedoogd :cry2:

Jan
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”