Het is kiezen tussen alleen maar kwaden helaas.gonnie schreef:Als je hond niet in topconditie is lijkt een narcose me ook niet echt best.Katja-Jessie schreef:Dit heb ik inderdaad gevraagd, maar pas vanaf 3 weken kan er een echo gemaakt worden, en met ruim anderhalve week de boel weghalen is veel minder risicovol dan met 3 weken. Dat doen beide dierenartsen echt liever niet. En aangezien mijn hond niet in top conditie is op het moment (ze is echt te dun) vind ik dat risico ook best groot.Alfilillo schreef:Jee, heftig. Ik kan me voorstellen dat je er ontzettend van baalt. Op 3 oktober zou ze al bijna 2 weken drachtig zijn, als ze dat is. Zijn er dan geen andere methoden om te weten of ze drachtig is dan opensnijden en weer dichtnaaien? Dat lijkt me echt een rotscenario. Tenzij je besluit sowieso te castreren natuurlijk, maar dan is het geen kwrstie van opensnijden en weer dichtnaaien. Sterkte maar weer...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond vandaag (misschien) per ongeluk gedekt
Moderator: moderatorteam
- Katja-Jessie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie - Aantal honden: 2
Re: Hond vandaag (misschien) per ongeluk gedekt
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja t is ook een operatie met risico's. Helaas is Gonnie ervaringsdeskundige...Katja-Jessie schreef:Het is kiezen tussen alleen maar kwaden helaas.gonnie schreef:Als je hond niet in topconditie is lijkt een narcose me ook niet echt best.Katja-Jessie schreef:Dit heb ik inderdaad gevraagd, maar pas vanaf 3 weken kan er een echo gemaakt worden, en met ruim anderhalve week de boel weghalen is veel minder risicovol dan met 3 weken. Dat doen beide dierenartsen echt liever niet. En aangezien mijn hond niet in top conditie is op het moment (ze is echt te dun) vind ik dat risico ook best groot.Alfilillo schreef:Jee, heftig. Ik kan me voorstellen dat je er ontzettend van baalt. Op 3 oktober zou ze al bijna 2 weken drachtig zijn, als ze dat is. Zijn er dan geen andere methoden om te weten of ze drachtig is dan opensnijden en weer dichtnaaien? Dat lijkt me echt een rotscenario. Tenzij je besluit sowieso te castreren natuurlijk, maar dan is het geen kwrstie van opensnijden en weer dichtnaaien. Sterkte maar weer...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Zeg dat wel. Ik persoonlijk zou nu niks doen en afwachten. Misschien is ze helemaal niet drachtig.
Natuurlijk is pups werpen ook een risico, maar zoals ik het nu zie is elke keuze een risico.
Dan nam ik het risico maar van een dracht, die er misschien helemaal niet is.
Natuurlijk is pups werpen ook een risico, maar zoals ik het nu zie is elke keuze een risico.
Dan nam ik het risico maar van een dracht, die er misschien helemaal niet is.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Ik kan mij heugen een nest wat we ooit kregen op het dierenasiel, een graatmagere DH met enorme tepels, ze was gevonden. We hadden het idee dat ze net een nest had gehad en na het weekend zou de DA even komen kijken. De DA kon eerder komen want ze had de volgende dag een nest liggen van ik geloof 6 pups. Fysiek is ze helemaal opgeknapt terwijl ze aan het zogen was. Het kan wel maar het vergt van jou als baasje wel een hoop tijd
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Katja-Jessie
- Zeer actief
Ja, dit dus.Cleva schreef:Ik weet niet of ik het daarmee eens ben in casu herder. Verder wel.laeken schreef:Je hoeft geen 8 weken vrij te nemen want je teef kan dit prima zelf. Verder kan je ma met pups vanaf 5 weken best naar een pension brengen. Overal zitten risico's aan verbonden maar meestal gaat dat gewoon goed. In asielen zitten nl ook pups.
Je moet echt zelf beslissen maar een herder is geen buldog. En een witje is vaak een goede zorgzame moeder die de eerste 4 weken prima alles zelf kan.
Het is mooi en prachtig om de hele dag boven een nest pasgeboren pups te hangen maar het moet niet.
Ik zou me vooral zorgen maken over blijvende pups. Ik moet zelf vanmijnlangzalzeleven geen berner/herder. Ik zie die hele elleboog/heup/huid en maagklachtenbui al hangen. Nee meneer, dankuwel meneer.
Het zullen appetijtelijk uitziende pups worden maar daarmee is de brand niet uit.
5 pups is te overzien maar voor hetzelfde geld zijn het er 13. Dat is tot daaraan toe als je bewust fokt maar als je helemaal niets van plan was en dan met 3 pups blijft zitten is dat echt crisis. Dat trek je niet als je er niet op ingesteld bent.
Ik zou de pups zelf wel laten komen maar dat is alleen omdat die veer kan laten. Als je op een flatje woont kun je echt niet met pups blijven zitten. Dan moet je ze weggeven aan mensen waarvan je weet dat het niet goed gaat en dat zou ik niet laten gebeuren.
Hormoonspuiten en alizin zou ik nooit doen. Ik geloof er echt niet in. Het is vliegende bloedkanker in een naaldje. Dan maar een prutvacht. Die scheer ik er wel weer af.
Ik woon in een tussenwoning. Ik heb nu mijn handen al vol aan mijn 2 honden, mijn border collie is een hele moeilijke hond, (heb ik ook weleens een topic over geopend) ik laat ze dagelijks apart van elkaar uit. En zelfs dat lukt, nu ik na mijn verlof weer een aantal weken werk, nog niet helemaal goed. Ik doe beide honden tekort op dit moment. Komt wel weer goed hoor, maar we moeten onze weg er nog even in vinden.
Nog een hond of zelfs meerdere omdat ik ze niet allemaal kwijtraak, dat is gewoon niet te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
ze is in pension gedekt? Zit dat vast aan een asiel of niet? Want dan zouden zij zich eigenlijk verplicht moeten voelen om je te helpen bij eventueel plaatsen van pups.als je ze wel laat komen.
Maar ja, je weet niet hoeveel het er worden en blijft er natuurlijk wel beetje verantwoordelijk voor als (onbedoeld) fokker.....kut keuzes moet je maken, heel lastig.
Maar ja, je weet niet hoeveel het er worden en blijft er natuurlijk wel beetje verantwoordelijk voor als (onbedoeld) fokker.....kut keuzes moet je maken, heel lastig.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
In elk geval is het verteld. Dat gebeurt niet altijd.
Is het ook aan de eigenaar van de reu verteld trouwens? Ik ken iemand met een vergelijkbare situatie en die reueneigenaar hoorde het pas toen de pups er al waren.
Dat is natuurlijk de keuze van de teveneigenaar maar de reu had een erfelijk probleem. Puntje dat ook nog mee kan spelen.
Hoe dan ook zou ik die pups dus niet laten komen en afwachten, maar als ze toch opengaat zou ik de eierstokken laten zitten. Als een da dat niet wil zou ik een andere zoeken, die het belang daarvan begrijpt.
Is het ook aan de eigenaar van de reu verteld trouwens? Ik ken iemand met een vergelijkbare situatie en die reueneigenaar hoorde het pas toen de pups er al waren.
Dat is natuurlijk de keuze van de teveneigenaar maar de reu had een erfelijk probleem. Puntje dat ook nog mee kan spelen.
Hoe dan ook zou ik die pups dus niet laten komen en afwachten, maar als ze toch opengaat zou ik de eierstokken laten zitten. Als een da dat niet wil zou ik een andere zoeken, die het belang daarvan begrijpt.
- Katja-Jessie
- Zeer actief
Ja de reu eigenaar is op de hoogte, wat ik begreep zijn ze heel boos op hem geworden, maar wat zijn reactie was weet ik niet.Marjoleine schreef:In elk geval is het verteld. Dat gebeurt niet altijd.
Kan iemand me de voor- en nadelen vertellen over het laten zitten van de eierstokken en alleen de baarmoeder verwijderen, want op internet kan ik er niks over vinden.
En waarom willen dierenartsen zo graag de eierstokken verwijderen i.p.v. de baarmoeder?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk vooral omdat dat de standaard is tegenwoordig en dus wat ze gewend zijn. De voornaamste reden voor castratie is geboortebeperking, daarnaast vinden veel mensen het ook prettig dat ze geen 'last' meer hebben van de loopsheid van hun hond maar dat an sich is geen legitieme reden meer. Vroeger werden én de eierstokken én de baarmoeder verwijderd omdat je met het verwijderen van die laatste gelijk voorkomt dat de hond nog een baarmoederontsteking krijgt. Later is gebleken dat als de baarmoeder er ten tijde van castratie rustig uitziet het volstaat om enkel de eierstokken te verwijderen aangezien die baarmoeder dan eigenlijk nooit meer ontsteekt. Dit is dan ook de standaard tegenwoordig (en enkel eierstokken verwijderen is minder invasief dan eierstokken plus baarmoeder of enkel de baarmoeder - en bij die laatste optie blijft de teef onder hormonale invloed wat de meeste mensen niet als een voordeel zien).Katja-Jessie schreef:Kan iemand me de voor- en nadelen vertellen over het laten zitten van de eierstokken en alleen de baarmoeder verwijderen, want op internet kan ik er niks over vinden.
En waarom willen dierenartsen zo graag de eierstokken verwijderen i.p.v. de baarmoeder?
Jij hebt niet zozeer problemen met het loopsheidgebeuren als ik het goed begrijp (dus van jou hoeven die eierstokken er niet uit), bij jou speelt enkel de mogelijkheid dat er nu pups kunnen zitten in de baarmoeder en daar wil je iets aan doen. Dus de baarmoeder moet eruit (als je dus voor castreren gaat), net als wanneer er sprake zou zijn van een BMO/pyometra waaraan geopereerd moet worden. Op het moment dat je de eierstokken dan laat zitten blijft je hond dus hormonaal intact, ze blijft haar cyclus houden (iets wat veel mensen die voor castreren gaan dus liever niet hebben), geen veranderingen in vacht/karakter/stofwisseling door wegvallen van hormonen...
Wat ik er nu van denk te weten is dat er geen negatieve gevolgen zijn van het laten zitten van de eierstokken terwijl de baarmoeder weg is. Ik zie niet waarom dat wel zou zijn, maar dat stuk heb ik me nog niet genoeg in verdiept om te weten of dit klopt. Misschien weten anderen hier wat meer over te vertellen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het grote voordeel is dat de hormoonhuishouding intact blijft.Zamunda schreef:Wat ik er nu van denk te weten is dat er geen negatieve gevolgen zijn van het laten zitten van de eierstokken terwijl de baarmoeder weg is. Ik zie niet waarom dat wel zou zijn, maar dat stuk heb ik me nog niet genoeg in verdiept om te weten of dit klopt. Misschien weten anderen hier wat meer over te vertellen.
Dat is voor sommige mensen een nadeel, want die castreren (vooral bij reuen) om hormoongerelateerd gedrag te laten uitdoven. Maar tegelijk hebben die hormonen ook erg veel effecten die je wél wilt.
Je wilt (neem ik aan) geslachtskenmerken.
Je wilt geen verstoorde spijsvertering waardoor de hond opeens een zuiniger energiehuishouding krijgt en daardoor van weinig dik wordt.
Je wilt geen karakterveranderingen.
Je wilt dat de hond naar soortgenoten hetzelfde blijft en daar zijn die hormonen een essentieel onderdeel van aangezien ze de geur van het dier bepalen.
Je wilt geen vachtveranderingen en die krijgt een ruiende vacht gegarandeerd als de hormonen worden weggehaald. Zit je straks driemaal per jaar bij de trimmer omdat je opeens een soort malamute in huis hebt, vacht-technisch gezien.
Al die dingen blijven ongewijzigd als je de eierstokken laat zitten.
Het is iets meer werk voor de dierenarts maar hee, jij bent de klant. Ze zijn het niet gewend en meestal denken ze niet echt na over de consequenties.
Het is dus aan de klant om dat te doen.

edit: het nadeel dat wordt aangevoerd is dat er kanker aan die eierstokken kan ontstaan. Maar er kan aan elk lichaamsdeel of orgaan of klier kanker ontstaan. Dus dat is nauwelijks een legitieme reden.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Argument van een dierenarts zal zijn dat je hond wel gevoelig blijft voor mamatumoren. Hoewel je hond al wel de leeftijd heeft dat dit niets meer uit maakt volgens mij.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Indien de eierstokken blijven zitten wordt ze wel nog gewoon loops, oculeert en kan bij een vergelijkbare situatie wel buiten baarmoederlijk drachtig worden lijkt me (als de eitjes overleven etc) en dan is het niet zo gemakkelijk te verhelpen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Of schrijf ik nu iets heel stoms?
-
- Zeer actief
Maar komen zaadcellen wel bij de eicellen als ze niet via de baarmoeder kunnen? Want dan loopt dat dood toch? Dat denk ik tenminste.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Volgens mij wel. Zaad gaat via de baarmoeder naar de eierstokken. Als de baarmoeder verwijderd is (neem aan dat het een dicht stompje wordt) kan het zaad de eitjes niet meer bereikencrutz schreef:Of schrijf ik nu iets heel stoms?

Sterkte ts, hier zou ik ook helemaal niet vrolijk van worden

- Zamunda
- Zeer actief
Je bedoelt bij een dekking? Nee, de cervix zal sowieso blijven zitten en zo diep komt de reu niet. Dus niet meer kans op interne schade dan bij een volledig intacte teef.alm@ schreef:Volgens mij wel. Zaad gaat via de baarmoeder naar de eierstokken. Als de baarmoeder verwijderd is (neem aan dat het een dicht stompje wordt) kan het zaad de eitjes niet meer bereikencrutz schreef:Of schrijf ik nu iets heel stoms?wel zou ik willen weten of er bij een (hopelijk nooit meer) ongelukje de boel van binnen dan niet beschadigd kan worden.
- alm@
- moderator
Oké, dat vroeg ik mij dus afZamunda schreef:Je bedoelt bij een dekking? Nee, de cervix zal sowieso blijven zitten en zo diep komt de reu niet. Dus niet meer kans op interne schade dan bij een volledig intacte teef.alm@ schreef:Volgens mij wel. Zaad gaat via de baarmoeder naar de eierstokken. Als de baarmoeder verwijderd is (neem aan dat het een dicht stompje wordt) kan het zaad de eitjes niet meer bereikencrutz schreef:Of schrijf ik nu iets heel stoms?wel zou ik willen weten of er bij een (hopelijk nooit meer) ongelukje de boel van binnen dan niet beschadigd kan worden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Wellicht een beetje off-topic, maar: over een tijd moet Lily ook gecastreerd worden. Nu lees ik hier dat het beter kan zijn om alleen de baarmoeder te verwijderen, indien je wil dat het teefje een normale hormoonhuishouding houdt en loops blijft. Maar dan is mijn vraag: waarom dan niet steriliseren, dus eileiders onderbreken? Is dat niet minder ingrijpend dan baarmoeder eruit?
- Zamunda
- Zeer actief
Ja, dat is minder ingrijpend maar wettelijk mag dit niet en gebeurt het dus ook zelden.Alfilillo schreef:Wellicht een beetje off-topic, maar: over een tijd moet Lily ook gecastreerd worden. Nu lees ik hier dat het beter kan zijn om alleen de baarmoeder te verwijderen, indien je wil dat het teefje een normale hormoonhuishouding houdt en loops blijft. Maar dan is mijn vraag: waarom dan niet steriliseren, dus eileiders onderbreken? Is dat niet minder ingrijpend dan baarmoeder eruit?
Wedervraag: waarom móet Lily gecastreerd?
-
- Zeer actief
Dank voor de uitleg cleva!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
*kuch*crutz schreef:Indien de eierstokken blijven zitten wordt ze wel nog gewoon loops, oculeert en kan bij een vergelijkbare situatie wel buiten baarmoederlijk drachtig worden lijkt me (als de eitjes overleven etc) en dan is het niet zo gemakkelijk te verhelpen.
Als ze dat met baarmoeder kan vind ik dat ook al best knap

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Marjoleine schreef:*kuch*crutz schreef:Indien de eierstokken blijven zitten wordt ze wel nog gewoon loops, oculeert en kan bij een vergelijkbare situatie wel buiten baarmoederlijk drachtig worden lijkt me (als de eitjes overleven etc) en dan is het niet zo gemakkelijk te verhelpen.
Als ze dat met baarmoeder kan vind ik dat ook al best knap
Ja ach he

En was gewoon niet scherp. Natuurlijk wordt alles afgebonden

- alm@
- moderator
Dank voor de uitleg. Ik kreeg er toch wel vreemde visioenen van.Cleva schreef:Het zal een dicht stompje worden maar dat is eigenlijk niet relevant. Spermacellen kunnen niet overleven in zonder het milieu van de baarmoeder/eileiders.alm@ schreef:Volgens mij wel. Zaad gaat via de baarmoeder naar de eierstokken. Als de baarmoeder verwijderd is (neem aan dat het een dicht stompje wordt) kan het zaad de eitjes niet meer bereikencrutz schreef:Of schrijf ik nu iets heel stoms?wel zou ik willen weten of er bij een (hopelijk nooit meer) ongelukje de boel van binnen dan niet beschadigd kan worden.
Zelfs als het "stompje" niet dicht is kunnen ze niet door de buikholte tot de eicellen doordringen en zelfs als dat wel gebeurt kan de bevruchte eicel niet ontwikkelen. Die moet nog steeds in het weefsel van de baarmoeder indalen om te gaan ontwikkelen. Een bevruchte eicel in de buikholte verdwijnt domweg. Een cel die sterft zoals er in elk lichaam dagelijks duizenden cellen sterven.
En nee, de penis kan een "castratiestompje" niet beschadigen. Tegen de tijd dat een teef met eierstokken en zonder baarmoeder weer loops wordt is de boel allang geheeld en zo gevaarlijk is een penis nu ook weer niet. Hij zou hooguit domweg niet passen maar dat is het dan wel weer. Overigens is dat ook geen risico.

-
- Zeer actief
Sorry zamunda, ik had je bericht niet eerder gezien. Lily is geadopteerd vía een stichting en castratie is een eis in het adoptiecontract. Dat is hier bij (bijna) alle stichtingen en asiels zo.Zamunda schreef:Ja, dat is minder ingrijpend maar wettelijk mag dit niet en gebeurt het dus ook zelden.Alfilillo schreef:Wellicht een beetje off-topic, maar: over een tijd moet Lily ook gecastreerd worden. Nu lees ik hier dat het beter kan zijn om alleen de baarmoeder te verwijderen, indien je wil dat het teefje een normale hormoonhuishouding houdt en loops blijft. Maar dan is mijn vraag: waarom dan niet steriliseren, dus eileiders onderbreken? Is dat niet minder ingrijpend dan baarmoeder eruit?
Wedervraag: waarom móet Lily gecastreerd?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
ik dacht al dat ik raar was te denken dat dit hetzelfde werkt als bij vrouwen maar dus toch niet zo raar.Inge O schreef:Was dat maar waar, dan zouden er jaarlijks ook geen 1000den vrouwen zijn die een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgen.Cleva schreef:bevruchte eicel in de buikholte verdwijnt domweg. Een cel die sterft zoals er in elk lichaam dagelijks duizenden cellen sterven.
Een embryo is als een parasiet en bij gebrek aan baarmoeder (die op die parasiet is ingesteld) neemt hij alle weefsel waarin hij terechtkomt voor lief om zich op vast te zetten en te groeien - dat kan hij wel 3 maand (bij een mens dan) volhouden.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik weet niet wat ze doen bij een hysterectomie bij honden maar bij mensen wordt baarmoeder + cervix weggehaald en wordt de vaginatop gehecht. Dan kunnen de zaadcellen de buikholte niet meer in. Als de cervix blijft zitten kan dit in theorie nog wel en met intacte eierstokken + ovulatie zou een teef nog buitenbaarmoederlijk drachtig kunnen raken - in theorie. Loops worden ze niet meer want daar is (lijkt mij?) baarmoederslijmvlies voor nodig? Tenminste, kan me niet indenken hoe een teef anders bloedverlies heeft in het eerste deel van de loopsheid.
Heel veel sterkte met de keuze, ik hoop dat er nog wat gaat komen uit het gesprek met de pensioneigenaar.
Heel veel sterkte met de keuze, ik hoop dat er nog wat gaat komen uit het gesprek met de pensioneigenaar.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- janeway
- Zeer actief
maar als er geen baarmoeder is waar het sperma doorheen komt is er toch ook geen bevruchting. De eicellen zonder baarmoeder worden toch gewoon opgenomen door het lichaam bij een eisprong als ze niet in een eileider zitten. Bij mensen is een Buitenbaarmoederlijke zwangerschap een eicel/embryo wat zich nestelt in een eileider.. Niet zomaar in de buikholte. Ik neem aan dat het bij honden ook zo is.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Eierstokken worden toch ook afgebonden? Ik was gisteren met mijn getypte stuk niet meer heel scherp dat ik daar niet aan dacht.Eilfy schreef:Ik weet niet wat ze doen bij een hysterectomie bij honden maar bij mensen wordt baarmoeder + cervix weggehaald en wordt de vaginatop gehecht. Dan kunnen de zaadcellen de buikholte niet meer in. Als de cervix blijft zitten kan dit in theorie nog wel en met intacte eierstokken + ovulatie zou een teef nog buitenbaarmoederlijk drachtig kunnen raken - in theorie. Loops worden ze niet meer want daar is (lijkt mij?) baarmoederslijmvlies voor nodig? Tenminste, kan me niet indenken hoe een teef anders bloedverlies heeft in het eerste deel van de loopsheid.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
De eileiders worden meegenomen bij een volledige verwijdering van de baarmoeder (hysterectomie + tubectomie vaak) en afgebonden door middel van clipjes bij een sterilisatie. De eierstok is niet meer dan een balletje waar eicellen in rijpen. Die kan je niet afbinden, hoogstens verwijderen. Zolang je de eierstokken laat zitten, is er nog steeds een eisprong en als er dan een opening is van vaginatop naar buikholte kan er in theorie nog bevruchting plaats vinden. Dat gezegd hebbende: de omstandigheden in de vagina / cervix / baarmoeder zijn voor zaadcellen optimaal, de omstandigheden in de buikholte zijn dat niet. Als de zaadcellen direct in de buikholte terecht zouden komen dan is de overlevingskans en daarmee de kans op bevruchting kleiner.crutz schreef:Eierstokken worden toch ook afgebonden? Ik was gisteren met mijn getypte stuk niet meer heel scherp dat ik daar niet aan dacht.Eilfy schreef:Ik weet niet wat ze doen bij een hysterectomie bij honden maar bij mensen wordt baarmoeder + cervix weggehaald en wordt de vaginatop gehecht. Dan kunnen de zaadcellen de buikholte niet meer in. Als de cervix blijft zitten kan dit in theorie nog wel en met intacte eierstokken + ovulatie zou een teef nog buitenbaarmoederlijk drachtig kunnen raken - in theorie. Loops worden ze niet meer want daar is (lijkt mij?) baarmoederslijmvlies voor nodig? Tenminste, kan me niet indenken hoe een teef anders bloedverlies heeft in het eerste deel van de loopsheid.
Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zit de zwangerschap meestal in de eileider. Het vruchtje nestelt zich dan te vroeg in (meestal door vernauwing van de eileiders). Zwangerschappen in de buikholte zelf zijn zeldzaam, vaak is de bevruchting dan net buiten de eileider of net aan het einde van de eileider.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Bloedverlies is maar een onbelangrijk deeltje van de loopsheid - de hele cyclus inclusief het gedrag dat erbij hoort blijft natuurlijk wel.[/quote]Eilfy schreef:Loops worden ze niet meer want daar is (lijkt mij?) baarmoederslijmvlies voor nodig? Tenminste, kan me niet indenken hoe een teef anders bloedverlies heeft in het eerste deel van de loopsheid.
Ja je hebt gelijk. Formuleerde het verkeerd