Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kiezen voor de juiste fokker
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
kiezen voor de juiste fokker
Wij zijn opzoek naar een schotse collie pup, het liefst een bleu merle.
ik heb natuurlijk al heel wat rond gespeurd op het internet en er staat ook heel veel op, alleen valt mij wel op dat veel site's van fokkers niet meer up to date zijn of zelfs helemaal niet meer beschikbaar. we willen natuurlijk een goeie keus maken wat betreft de fokker, heeft iemand nog tips mbt het kiezen van een goede fokker? naar mijn idee zijn ze nogal schaars in nederland, ik wil ook best wel uitwijken naar belgie of duitsland.
ik heb natuurlijk al heel wat rond gespeurd op het internet en er staat ook heel veel op, alleen valt mij wel op dat veel site's van fokkers niet meer up to date zijn of zelfs helemaal niet meer beschikbaar. we willen natuurlijk een goeie keus maken wat betreft de fokker, heeft iemand nog tips mbt het kiezen van een goede fokker? naar mijn idee zijn ze nogal schaars in nederland, ik wil ook best wel uitwijken naar belgie of duitsland.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: kiezen voor de juiste fokker
Gewoon via de rasvereniging?
Zie dat blue merle vrij populair is.
http://collieclub.nl/pups/beschikbare-pups/
- iones
- Zeer actief
De rasvereniging is niet altijd alles zeggend. Maar een soort richtlijn. Overigens komt er op Belgie één vanavond een programma over broodfok waarin geloof ik wat tips gegeven wordt om broodfokkers te herkennen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou niet direct naar een fokker gaan die bij de Collieclub is aangesloten. Veel fokkers daar testen niet of nauwelijks en/of gebruiken dekreuen uit Engeland waar niet getest wordt. En als ze al testen op de ogen dan wordt er gesjoemeld. Dan worden pups pas na de 8e week gespiegeld en dan zijn een aantal aandoeningen niet meer te zien die wel op jongere leeftijd te zien zijn. Er zijn ook veel fokkers die de ECVO-test (officiële oogtest) eenmalig laten doen terwijl de uitslag maar één jaar geldig is. En last but zeker not least: er zijn fokkers die met HD-D honden fokken én het gros van de fokkers test niet op DM terwijl dat nu juist een probleem is binnen het ras en ook op steeds jongere leeftijd voorkomt.
En de testen die m.i. noodzakelijk zijn bij collies zijn dna-testen op PRA en DM, een geldig ECVO en er dient een goede HD-uitslag (liefst A maar zeker niet lager dan B).
Dus als je een collie wilt hebben, kijk dan eens naar fokkers die aangesloten zijn bij de Schotse Herder Vrienden Vereniging (www.schotseherdervrienden.nl). Of nog beter: kom eens naar de activiteiten die elke maand door het hele land worden georganiseerd. Activiteiten die variëren van lezingen tot workshops en wandelingen en zoals aankomende zondag: een hele activiteitendag in Arnhem.
En de testen die m.i. noodzakelijk zijn bij collies zijn dna-testen op PRA en DM, een geldig ECVO en er dient een goede HD-uitslag (liefst A maar zeker niet lager dan B).
Dus als je een collie wilt hebben, kijk dan eens naar fokkers die aangesloten zijn bij de Schotse Herder Vrienden Vereniging (www.schotseherdervrienden.nl). Of nog beter: kom eens naar de activiteiten die elke maand door het hele land worden georganiseerd. Activiteiten die variëren van lezingen tot workshops en wandelingen en zoals aankomende zondag: een hele activiteitendag in Arnhem.

-
- geregistreerd lid
Oooh... dat is die met die supermooie collie'sNanna schreef:Kijk eens bij de Glamourace Collies van Antje Alberda.

wat ben ik verliefd op die honden

ik ga even kijken, bedankt!
-
- geregistreerd lid
bij de collieclub heb ik vaak gekeken maar de meeste links naar de fokkers zijn verouderd of niet meer beschikbaar, een beetje vreemd gevoel heb ik hierbij.dagmar88 schreef:Gewoon via de rasvereniging?
maar natuurlijk wel bedankt voor het meedenken

-
- geregistreerd lid
bedankt voor de tip!iones schreef:De rasvereniging is niet altijd alles zeggend. Maar een soort richtlijn. Overigens komt er op Belgie één vanavond een programma over broodfok waarin geloof ik wat tips gegeven wordt om broodfokkers te herkennen.
-
- geregistreerd lid
Dan klopt mijn gevoel bij de collieclub waarschijnlijk toch, ik vind het erg vreemd dat er fokkers vermeld staan op de site, waarvan de site helemaal niet meer bestaat of erg verouderd is, of je word via de banner doorgelinkt naar een chinese site voor handtassenlieke schreef:Ik zou niet direct naar een fokker gaan die bij de Collieclub is aangesloten. Veel fokkers daar testen niet of nauwelijks en/of gebruiken dekreuen uit Engeland waar niet getest wordt. En als ze al testen op de ogen dan wordt er gesjoemeld. Dan worden pups pas na de 8e week gespiegeld en dan zijn een aantal aandoeningen niet meer te zien die wel op jongere leeftijd te zien zijn. Er zijn ook veel fokkers die de ECVO-test (officiële oogtest) eenmalig laten doen terwijl de uitslag maar één jaar geldig is. En last but zeker not least: er zijn fokkers die met HD-D honden fokken én het gros van de fokkers test niet op DM terwijl dat nu juist een probleem is binnen het ras en ook op steeds jongere leeftijd voorkomt.
Dus als je een collie wilt hebben, kijk dan eens naar fokkers die aangesloten zijn bij de Schotse Herder Vrienden Vereniging (http://www.schotseherdervrienden.nl). Of nog beter: kom eens naar de activiteiten die elke maand door het hele land worden georganiseerd. Activiteiten die variëren van lezingen tot workshops en wandelingen en zoals aankomende zondag: een hele activiteitendag in Arnhem.

de schotse herder vrienden heb ik gisteren ook gevonden op internet en idd ook info gevraagd over die evenementen, ik kreeg ook van hun de tip om die eens langs te gaan. zondag staat al in mijn agenda en ik hoop dat het gaat lukken om er zondag ook echt naar toe te gaan ( weekend zat eigenlijk al volgepland met kinderverjaardag en de verhuizing van de buurvrouw).
ik ga me ook nog even verdiepen in de fokkers die bij hun zijn aangesloten.
heel erg bedankt voor het meedenken

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bent altijd welkom om te komen kijken (mét familiefam.wilbrink schreef:Dan klopt mijn gevoel bij de collieclub waarschijnlijk toch, ik vind het erg vreemd dat er fokkers vermeld staan op de site, waarvan de site helemaal niet meer bestaat of erg verouderd is, of je word via de banner doorgelinkt naar een chinese site voor handtassenlieke schreef:Ik zou niet direct naar een fokker gaan die bij de Collieclub is aangesloten. Veel fokkers daar testen niet of nauwelijks en/of gebruiken dekreuen uit Engeland waar niet getest wordt. En als ze al testen op de ogen dan wordt er gesjoemeld. Dan worden pups pas na de 8e week gespiegeld en dan zijn een aantal aandoeningen niet meer te zien die wel op jongere leeftijd te zien zijn. Er zijn ook veel fokkers die de ECVO-test (officiële oogtest) eenmalig laten doen terwijl de uitslag maar één jaar geldig is. En last but zeker not least: er zijn fokkers die met HD-D honden fokken én het gros van de fokkers test niet op DM terwijl dat nu juist een probleem is binnen het ras en ook op steeds jongere leeftijd voorkomt.
Dus als je een collie wilt hebben, kijk dan eens naar fokkers die aangesloten zijn bij de Schotse Herder Vrienden Vereniging (http://www.schotseherdervrienden.nl). Of nog beter: kom eens naar de activiteiten die elke maand door het hele land worden georganiseerd. Activiteiten die variëren van lezingen tot workshops en wandelingen en zoals aankomende zondag: een hele activiteitendag in Arnhem.maar goed, dat terzijde...
de schotse herder vrienden heb ik gisteren ook gevonden op internet en idd ook info gevraagd over die evenementen, ik kreeg ook van hun de tip om die eens langs te gaan. zondag staat al in mijn agenda en ik hoop dat het gaat lukken om er zondag ook echt naar toe te gaan ( weekend zat eigenlijk al volgepland met kinderverjaardag en de verhuizing van de buurvrouw).
ik ga me ook nog even verdiepen in de fokkers die bij hun zijn aangesloten.
heel erg bedankt voor het meedenken

Fokkers die aangesloten zijn bij de Schotse Herder Vrienden dienen zich aan het (strenge) verenigingsfokreglement te houden anders zijn ze niet meer welkom als lid.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
O ja, en ik zie dat je het liefst een blue merle wilt. Houbensloch Castle heeft in het voorjaar een nest van hun blue merle teef Awe. Kan natuurlijk allemaal tri color pups worden
, maar in ieder geval is er een kans op blue merle pups.
Awe is trouwens half Amerikaans/half Engelse lijn.

-
- geregistreerd lid
ik ga eens even kijken en informeren!lieke schreef:O ja, en ik zie dat je het liefst een blue merle wilt. Houbensloch Castle heeft in het voorjaar een nest van hun blue merle teef Awe. Kan natuurlijk allemaal tri color pups worden, maar in ieder geval is er een kans op blue merle pups.
bedankt!!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Heel veel succes, wij waren aantal maanden geleden ook op zoek naar sabel of tri color teefje. En inderdaad ook via collieclub al die sites afgegaan gemailed e.d. niks te vinden. Uiteindelijk via Facebook in contact gekomen met een fokker die 1 van 2 tri teefjes beschikbaar had. En gelukkig na een x aantal weken ons voorkeur teefje kunnen ophalen. Die fokker is ook aangesloten bij schotse herder vrienden. Helemaal top!