Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overprikkeling voor zijn bij pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kirst91
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Overprikkeling voor zijn bij pup

Ongelezen bericht door Kirst91 »

Wij hebben sinds vrijdag een pup van 9 weken (duitse staande langhaar). Nu merken we dat hij soms erg druk is en dan zelf moeilijk de rust kan vinden, hij gaat dan veel bijten, soms ook blaffen en blijft maar speeltjes of ons opzoeken om te spelen. Als we hem op schoot hebben, wordt hij na een tijdje wel rustiger en gaat hij lekker slapen. Hetzelfde als we hem in de bench laten liggen, dit geeft hem ook echt rust. Wat we alleen heel lastig vinden is om die overprikkeling voor te zijn. Soms is hij net wakker en laat hij dit gedrag al zien. Hij lijkt ons dan echt nodig te hebben om weer rustig te worden, uit zichzelf gaat hij niet snel slapen. We wisselen spelen en uitlaten wel af met vaste rustmomenten. Is dit iets wat gewoon bij een pup hoort of heeft iemand nog ideeën wat we nog meer kunnen doen?
Misschien heeft hij ook wel meer slaap nodig? Hij slaapt vaak een half uur/ 45min. en is daarna minstens een half uur wakker. Vaak wel ruim een uur. (nu ik dit typ slaapt hij al ruim een uur in de bench, maar dit is uitzonderlijk lang voor hem).

Ook nog een vraagje over het leren alleen zijn. 's nachts alleen in de bench gaat heel goed. 1 van ons blijft even bij hem zitten, tot hij gaat liggen en dan vindt hij het prima dat hij beneden slaapt en wij boven. Overdag begint hij gelijk met piepen als hij doorheeft dat je weggaat. Dit zijn tot nu toe maar hele korte momenten geweest (wat pakken van boven bijv., snel weer terug dus). Hoe kunnen we dit goed opbouwen? De volgende keer gewoon weer heel iets langer wegblijven? Zodat hij gaat ervaren dat je wel weer terug komt?

Alle tips zijn welkom! Een nieuwe pup is toch wel weer echt zoeken naar wat bij hem (en ons) past.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Overprikkeling voor zijn bij pup

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is soms moeilijk om het onderscheid te zien tussen echt overprikkeld zijn of gewoon enthousiast.
Als hij om het uur slaapt dan zal hij waarschijnlijk geen slaaptekort hebben. Toen mijn hond pup was moest ik blij zijn als ze 's nachts doorsliep en overdag sliep ze misschien twee keer maximaal een half uurtje tot een uur. :schrik: Ze was dan ook echt wel eens aan het 'vechten' tegen de slaap.
Maar dat is ook wel weer een uiterste.
Pups zijn als ze wakker zijn vaak wel graag bezig met de wereld ontdekken en 'baasjes bezighouden' :mrgreen:

Ik zou zelf voor nu niet teveel aandacht spenderen aan het piepen overdag. Het is volgens mij iets wat de meeste pups wel even doen in het begin. Hij is ook pas 9 weken dus piepjong.
Kirst91
Vaste gebruiker

Ja, dat is ook zo, hij is nog heel jong en nog maar net bij ons, dus ik verwacht ook niet te veel van hem. Misschien is het ook wel gewoon een hele enthousiaste hond ja, haha. Zijn broertje is wel iets rustiger (die hebben m'n ouders).
Gelukkig zijn ze voorlopig nog bijna niet alleen.

Vandaag slaapt hij wel uit zichzelf, misschien dat hij nu ook pas echt begint te wennen.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Wat betreft het alleen zijn. Ik zal het niet te zwaar maken. Als ik weg ga bij mijn pup, ze is nu 18 weken en ben dr af en toe alleen laten zijn vanaf 11 weken, dan zeg ik geen 'doei' of 'nu even op het huis passen', enz. Nee ik geef dr een pensstaafje en ga. Niets beladen gewoon de normaalste zaak van de wereld laten zijn. Ze pakken toch ook vaak jouw emotie op en als jij er een dingetje van maakt zal de pup merken dat er iets anders is en daarop reageren.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Met dat ras haal je dat mede in huis.
Druk druk druk.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:Ik snap niet waarom alles wat een pup aan actie verzint tegenwoordig onder 'overprikkeling' zou moeten vallen - volgens wat je beschrijft doet je pup volgens mij gewoon gek en speels, daar is het een pup voor en het zal de eerste weken alleen maar erger worden, niks mis mee.
Laat maar lekker uitwaaien en dwazen. Die energie moet er toch uit anders krijg je misschien zo'n zenuwlijer. Je hebt tenslotte wel een werkhondje pursang gekocht.
Kirst91
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:
Inge O schreef:Ik snap niet waarom alles wat een pup aan actie verzint tegenwoordig onder 'overprikkeling' zou moeten vallen - volgens wat je beschrijft doet je pup volgens mij gewoon gek en speels, daar is het een pup voor en het zal de eerste weken alleen maar erger worden, niks mis mee.
Laat maar lekker uitwaaien en dwazen. Die energie moet er toch uit anders krijg je misschien zo'n zenuwlijer. Je hebt tenslotte wel een werkhondje pursang gekocht.
Ik lees ook overal overprikkeling, vandaar dat ik ook dacht dat onze pup daar ook last van heeft. Vooral omdat hij maar doorgaat en zich tegen zijn slaap lijkt te verzetten. Een druk, speels hondje is geen probleem hier hoor, dat vinden we alleen maar leuk! Maar het gaat er meer om dat we dachten dat hij er zelf last van heeft soms, hij lijkt zichzelf dan in de weg te zitten.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Kirst91
Vaste gebruiker

Maandoodle schreef:Wat betreft het alleen zijn. Ik zal het niet te zwaar maken. Als ik weg ga bij mijn pup, ze is nu 18 weken en ben dr af en toe alleen laten zijn vanaf 11 weken, dan zeg ik geen 'doei' of 'nu even op het huis passen', enz. Nee ik geef dr een pensstaafje en ga. Niets beladen gewoon de normaalste zaak van de wereld laten zijn. Ze pakken toch ook vaak jouw emotie op en als jij er een dingetje van maakt zal de pup merken dat er iets anders is en daarop reageren.
Piepte/blafte hij dan ook als je wegging?
Niks zeggen bij het weggaan is wel een goede tip! Bedankt voor je antwoord.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Kirst91
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
Kirst91 schreef: Maar het gaat er meer om dat we dachten dat hij er zelf last van heeft soms, hij lijkt zichzelf dan in de weg te zitten.
En waaruit leid je dat af?
Steeds drukker worden, gaan liggen, weer gaan staan, weer wat opzoeken om mee te spelen/ in te bijten, dit 2 seconden doen en dan weer op naar het volgende. Hij is op die momenten vaak ook wel echt moe, want til je hem op of leg je hem in de bench slaapt hij vaak binnen no time. Maar zoals ik al zei, daar lijkt hij ons vaak voor nodig te hebben.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

bouvierpoedel schreef:
:ok: ik liet mijn pup ook lekker gaan, als ze écht moe zijn gaat vanzelf het lichtje uit. Als ik even iets moest doen of een uurtje weg moest, liet ik hem in een puppenren met speelgoed, een mandje en een kluifje lekker aanklooien. 9 van de 10x vond ik hem in diepe slaap.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nou dit. Waarom moet er op gewoon heel normaal puppengedrag een sticker geplakt worden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kirst91
Vaste gebruiker

alm@ schreef:
bouvierpoedel schreef:
:ok: ik liet mijn pup ook lekker gaan, als ze écht moe zijn gaat vanzelf het lichtje uit. Als ik even iets moest doen of een uurtje weg moest, liet ik hem in een puppenren met speelgoed, een mandje en een kluifje lekker aanklooien. 9 van de 10x vond ik hem in diepe slaap.
Oké, bedankt voor de antwoorden!
Ik zit ook al te kijken naar een ren. Hij is ook heel graag buiten, dus met mooi weer kan hij dan ook lekker naar buiten als we even weg moeten. Helaas komt de herfst eraan!

Ik vroeg me ook vooral af of dit gewoon bij het pup zijn hoort of dat wij daar zelf nog iets in konden doen. Omdat ik overal op internet lees dat pups meer gaan bijten uit overprikkeling. Toen dacht ik: hoe voorkom ik dat dan?
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Kirst91
Vaste gebruiker

_Tiny_ schreef:
Kirst91 schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ik lees ook overal overprikkeling, vandaar dat ik ook dacht dat onze pup daar ook last van heeft. Vooral omdat hij maar doorgaat en zich tegen zijn slaap lijkt te verzetten. Een druk, speels hondje is geen probleem hier hoor, dat vinden we alleen maar leuk! Maar het gaat er meer om dat we dachten dat hij er zelf last van heeft soms, hij lijkt zichzelf dan in de weg te zitten.
Geloof dat het eerder de baasjes zijn die er overprikkeld van raken :engel: :wink:
Tegenwoordig wordt alles wel heel snel op overprikkeling gegooid en de oplossing is dan altijd de bench. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. In het nest zou de pup veel van zijn energie op de broertjes en zusjes kwijt kunnen. Die zijn er niet dus kuurt hij dat nu op ons en het huisraad uit. Als de pup wakker wordt is ie klaar voor actie en wil ie wat beleven. Ik zorg er eerder voor dat mijn puppen lekker kunnen uitrauzen dan dat ik ze steeds tot rust maan. Voor dat je het weet ben je de hele dag bezig met proberen je pup te laten slapen, wie wil dat nou. .
Nee, dat willen we zeker niet en zo erg is het gelukkig ook niet. Wij hebben nog vakantie, dus energie genoeg haha.
Hij ziet z'n broertje bijna elke dag, dus dan kunnen ze mooi hun energie kwijt. We nemen ze dan mee naar een veld en kunnen ze ook lekker achter elkaar aan rennen en stoeien. Zo gauw hij wakker wordt, gaan we gelijk met hem lopen en mag hij ook weer los lopen. En hij heeft wat verschillende speeltjes van Kong, die zijn echt favoriet.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan doe je t prima ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Kirst91 schreef:
Maandoodle schreef:Wat betreft het alleen zijn. Ik zal het niet te zwaar maken. Als ik weg ga bij mijn pup, ze is nu 18 weken en ben dr af en toe alleen laten zijn vanaf 11 weken, dan zeg ik geen 'doei' of 'nu even op het huis passen', enz. Nee ik geef dr een pensstaafje en ga. Niets beladen gewoon de normaalste zaak van de wereld laten zijn. Ze pakken toch ook vaak jouw emotie op en als jij er een dingetje van maakt zal de pup merken dat er iets anders is en daarop reageren.
Piepte/blafte hij dan ook als je wegging?
Niks zeggen bij het weggaan is wel een goede tip! Bedankt voor je antwoord.
Nee ze piepte of blafte niet, dat geluk had ik dan weer wel. Maar hoe dan ook zou ik er gewoon geen aandacht aan geven, dus ook niet als je beneden komt en dan zeggen 'ben er weer' of zoiets dergelijks. Zo kun je onbedoeld het idee geven dat het piepen en blaffen gewerkt heeft, je bent tenslotte weer beneden gekomen en je geeft m aandacht. Gewoon doen als je altijd doet en dan hopelijk valt het kwartje vanzelf. Misschien wel handig om niet meteen een half uur boven te blijven, maar begin met een paar minuten en zo langzaam opbouwen.
Kirst91
Vaste gebruiker

Ja, dat is ook zo. Tot een paar dagen terug had ik ook nog nooit van overprikkeling bij honden gehoord. Maar toen ik wat tips zocht over wat te doen als ze bijten, las ik het op iedere site die ik tegenkwam.

Lasse wordt wakker, dus wij gaan lekker spelen op het veld! Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

_Tiny_ schreef:. Iedereen raakt wel eens over zijn theewater. Honden ook. Bijvoorbeeld als je veel te veel van ze verwacht, er teveel druk op legt, als ze het niet meer snappen, of als ze oververmoeid zijn enz.

Ja, japie moet weinig. Lekker pup zijn, het is al zo snel voorbij.
Hij was echt abnormaal druk, helemaal tegenover de rest van het nest.
:mrgreen: Z'n naam begon als grap, Terrorjaap.
We richten ons echt op rust en dat begint zijn vruchten af te werpen. Hij begint door te krijgen dat hij met druk doen niets krijgt, gaat al zelf op z'n kontje zitten voor eten en staat keurig met vier pootjes op de grond wanneer hij geaaid wil worden.
Gisteren heeft hij zelfs voor het eerst even op schoot liggen kuffelen :I:
Wel een hele minuut, maar toch :wink:
dagmar88
Zeer actief

Bij jaap werkte het het beste een gilletje te geven, niet verder te spelen en heb een paar keer z'n wang tussen z'n tandjes gestopt.
Speelgoed om hem mee af te leiden vindt hij helaas hooguit twee seconden interessant, of papa pakt het af.
Doorbijten doet hij toch al zeker een maand niet meer, hij is nu tien weken.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik snap dat je je al snel zorgen maakt. Er staat ook zoveel op internet. De eerste weken zijn gewoon echt zwaar (ja ja, ervaring hier). Maar uiteindelijk valt alles (of veel) op zijn plaats en komt het goed.

Dat piepen wanneer je boven bent, is op zich wel normaal. Ik zou hem met wat lekkers, gevulde kong bijvoorbeeld, lekker in de bench zetten en dan naar boven gaan. Als hij blijft piepen kun je wel naar beneden gaan, maar dan niet meteen de pup eruit halen. Zo hebben wij het tenminste gedaan en na een paar dagen heeft hij niet meer gepiept.
dagmar88 schreef:
_Tiny_ schreef:. Iedereen raakt wel eens over zijn theewater. Honden ook. Bijvoorbeeld als je veel te veel van ze verwacht, er teveel druk op legt, als ze het niet meer snappen, of als ze oververmoeid zijn enz.

Ja, japie moet weinig. Lekker pup zijn, het is al zo snel voorbij.
Hij was echt abnormaal druk, helemaal tegenover de rest van het nest.
:mrgreen: Z'n naam begon als grap, Terrorjaap.
We richten ons echt op rust en dat begint zijn vruchten af te werpen. Hij begint door te krijgen dat hij met druk doen niets krijgt, gaat al zelf op z'n kontje zitten voor eten en staat keurig met vier pootjes op de grond wanneer hij geaaid wil worden.
Gisteren heeft hij zelfs voor het eerst even op schoot liggen kuffelen :I:
Wel een hele minuut, maar toch :wink:
Moet Jaap geen eigen topic? :mann:
_Esmee
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Even een beetje off topic dus zeker niet bedoelt voor TS.

Wat mij opvalt als mensen een pup hebben, met name mensen die een tijdje hebben moeten wachten op hun rashond pup, dat ze verwachten een kant en klaar pakketje genen te hebben ontvangen waar precies uitkomt wat er op het verlanglijstje staat. Dat alle boekjes die ze bij voorbaat hebben gelezen een voorspellende functie hebben zoals het zal gaan. Dat alles maakbaar is aan een hond. D.m.v socialisatie en opvoeding en training. Voor een deel zal dat inderdaad zo zijn. Maar het gaat dus niet precies volgens het boekje. Ik durf zelfs te zeggen dat het nooit volgens een boekje gaat na 6 pups.

Ik heb geen enkel probleem met pups omdat ik weet dat na verloop van tijd alle problemen weer overgaan. Het is tijdelijk. Of je er nu wel wat mee doet of niet. Echte problemen ontstaan alleen als je ze overvraagt. Dus meer vraagt dan ze aankunnen. En dat doe je door teveel te verwachten.

Als de pups hier zijn dan hoeft er helemaal niks. Je gaat ze een beetje laten wennen aan de dagelijkse dingetjes zonder druk. Zonder verwachtingen. Je maakt het leuk voor de pup zodat die snel op z'n gemak is en jou gaat vertrouwen. Ik kan er dan ook werkelijk niet bij dat de rage is ontstaan van de bench. De strijd die mensen gaan voeren op een eerste dag al. I.p.v. dat alles leuk is moet er benchtraining komen :roll: Geen van mijn pups heeft ooit de
bench van binnen gezien. Wij hebben altijd de omgeving zo veilig mogelijk gemaakt en ze lopen gewoon tussen de andere honden. Doen gewoon mee met de rest. Als je even weg moet gaan ze bij een andere hond liggen en kijken van hun af dat het allemaal heel gewoon is. Plus dat ze voor een bank of op bed liggen geen training nodig hebben. Vinden ze alleen maar leuk. Pupje blij, baasje blij. De eerste tijd kom je al door zonder stress.

Wees erop bedacht dat ze veel tijd nodig hebben om zindelijk te worden, veel meer tijd dan jij denkt en hoopt. Maar dat uiteindelijk het kwartje valt als je geduld hebt en volhoudt. Ook als je daar tien maanden op moet wachten :mrgreen: .

Vergeet niet dat gewoon rustig omgaan met je pup, er lief voor zijn, een band opbouwen, betrouwbaar zijn, zorgen dat hij/zij het leuk heeft veel belangrijker zijn dan of de pup overprikkeld raakt, of de pup alleen kan zijn, en dat de pup zo bijt. Echt, stop er veel liefde en geduld in gebruik gewoon je gezonde verstand, wees niet te pietluttig en het komt wel goed. Niet te snel willen en geniet er gewoon van.
dagmar88
Zeer actief

tobi__ schreef: Moet Jaap geen eigen topic? :mann:

Ja. Maar ja, zeven honden, twee gehandicapten en een verhuizing :mrgreen:
Moet inderdaad wel echt even flink foto's gaan maken hoor, je ziet hem op het moment groeien.
Nog even en hij is pup af :schrik:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja hier leren ze bij de fokker al in een (open) bench te gaan. Die staat gewoon dag en nacht bij ze in de puppykennel.
Vervoer is ook in de bench bij de fokkers.
Vanaf dag 1 krijgen ze al hun eten, kauwkluifjes etc alleen maar in de bench. Ik heb werkelijk nog nooit in ruim 20 jaar honden een hond gehad die problemen had met een bench. Ze vinden hem geweldig en zelfs Xena lag er tot haar dood dit jaar op bijna 15 jarige leeftijd nog erg graag en natuurlijk vrijwillig in (deur open).
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

malinois schreef:Nou ja hier leren ze bij de fokker al in een (open) bench te gaan. Die staat gewoon dag en nacht bij ze in de puppykennel.
Vanaf dag 1 krijgen ze al hun eten, kauwkluifjes etc alleen maar in de bench. Ik heb werkelijk nog nooit in ruim 20 jaar honden een hond gehad die problemen had met een bench. Ze vinden hem geweldig en zelfs Xena lag er tot haar dood dit jaar op bijna 15 jarige leeftijd nog erg graag en natuurlijk vrijwillig in (deur open).
Een open bench zou ik ook geen probleem vinden. En als dat de plek van de hond is zoals de mand is dat prima. Maar de verwachting van nieuwe pupeigenaren dat zo'n pup de eerste dag al in zo'n bench moet zonder protesteren, alleen kan zijn 's nachts in zo'n (in mijn ogen) onding. Ik snap niet dat mensen dan niet zien wat een bench is. een soort laatje waarin je je hond kunt stoppen als je er even geen zin of tijd voor hebt. Een ijzeren omhulsel waar je hond vaak meer de de helft van de tijd in moet verblijven. Soms nog langer. een hamster heeft meer ruimte. En als ze dan nog een teen kunnen bewegen en ze plassen in de bench dan moet de bench kleiner. Want die is dan te groot :oohja: De waanzin. Tot zover weer even mijn frustratie :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jackira op 21 sep 2016 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kirst91 schreef:
Inge O schreef:
Kirst91 schreef: Maar het gaat er meer om dat we dachten dat hij er zelf last van heeft soms, hij lijkt zichzelf dan in de weg te zitten.
Steeds drukker worden, gaan liggen, weer gaan staan, weer wat opzoeken om mee te spelen/ in te bijten, dit 2 seconden doen en dan weer op naar het volgende. Hij is op die momenten vaak ook wel echt moe, want til je hem op of leg je hem in de bench slaapt hij vaak binnen no time. Maar zoals ik al zei, daar lijkt hij ons vaak voor nodig te hebben.
Het zijn enthousiaste werkhonden.
Af en toe kunnen ze wel even doordraaien, maar daar kan je dus even helpen om in slaap te vallen.
Vergelijk maar met een kind dat thuis komt van een feestje, die kunnen ook druk zijn.

Laat je hem wel geregeld even snuffelen aan de heerlijke geuren in het bos? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:Nou ja hier leren ze bij de fokker al in een (open) bench te gaan. Die staat gewoon dag en nacht bij ze in de puppykennel.

:U: T is een hulpmiddel, helemaal niet zo interessant. (er standaard op afgeven ook niet)
Hoe dat hulpmiddel gebruikt wordt des te meer.

Pjotr vond de bench zelf fijn en niko heeft jaren achter een hekje gelegen omdat hij deuren open maakt en oneetbare dingen at.
Nu loopt alles los. Straks krijgen ze een stapelbed met hekjes onderin en een kennel, zodat we ze (al dan niet tijdelijk) kunnen scheiden wanneer we weg zijn.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige waar ik het mee kan vergelijken is iets wat ik bij alle 3 mijn puppies heb gezien, is hetzelfde als kinderen die eigenlijk moe zijn en moeten gaan slapen, maar dan door en door gaan en gigantisch vervelend worden. Maar dat noem ik niet overprikkeld, maar oververmoeid, dus even slapen. Als je ze dan in de bench legt, waren ze hier meestal met een paar seconden helemaal vertrokken.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Vind dit zelf een mooi geschreven artikel over prikkels en stress. (let niet op de taalfouten, de schrijfster is van origine zweeds)
"
De Grote Boze Stressmonster
Minna Yrjana·donderdag 25 augustus 2016

Leven en leren leven? Stress. Drukte. Onverwachtse gebeurtenissen. Alledaagse leven.
Stress. De Grote Boze Stress. Wij vinden ge-stressed zijn heel erg. Voor onszelf, maar vooral voor onze honden. Voor alle honden. Ze mogen (of moeten) een sereen, stressvrij leven leiden, zonder negatieve ervaringen. Want anders is het zielig.
Zorgvuldig socialiseren (maar ook weer niet te veel, pup moet vooral rustig blijven, niet te wild spelen, en de baasje moet de hond natuurlijk beschermen. Tegen de verkeer, tegen drukte, tegen geluiden, tegen andere honden, tegen te veel beweging, tegen de hele Grote Boze Wereld.

Thuis moet er ook veel management aan de pas komen om opspringen bij visite te voorkomen, stel voor dat de visite de pup op een verkeerde manier aanraakt, wat als pup gaat blaffen. Dan is zowel de pup als de baas gestressed. En de visite wordt er ook niet gezelliger van. Dan moet de pup natuurlijk ook nog naar school. Alle oefeningen moeten natuurlijk perfect en beheerst uitgevoerd worden. Als een pup blaft, voelt een baasje zich al wat beschaamd. Trekt hij aan de lijn, of nog erger, hapt aan de lijn? Nou…dan is het al een probleemhondje in wording.
En tijdens het spel is hij ook erg wild en gromt en schudt aan de speeltje alsof zijn leven er af hangt. Dus moeten we toch zeker een tandje rustiger aan gaan doen. Minder beweging, minder prikkels, minder oefenen, nou, minder oefenen in aktie, maar wel meer op controle. Want daar gaat het dus om. Controle, controle, controle. Over de hond, over de omgeving, over het gedrag.
Beheersing en controle. Geen opwinding, geen stress. Heel voorzichtig zijn, ja echt heel erg voorzichtig. Want anders maakt de hond kennis met de Grote Boze Stress. En dan komt het. Hondje loopt aan de slappe lijn gecontroleerd in een prikkelvrije omgeving (de andere routekeuze was niet te doen omdat daar wordt gebouwd en hond is toch op een of andere manier wat voorzichtig met harde geluiden, dus we gaan blokje omlopen om de Gruwelijke Grondboor te kunnen ontwijken. Opeens knalt er een uitlaat kapot in de auto vlakbij de hond. En dan is het er opeens. De Grote Boze Stress heeft de hond beslopen en aangevallen uit een onverwachtse hoek. Hondje kent deze monsterlijke stressfiguur niet, maar weet uiteraard dat je nu beter kan rennen voor je leven. En dat doet hondje dan ook. Rennen. Roepen helpt opeens ook niet. Misschien is het eens niet dat er een uitlaat kapot moet knallen. Want daar zouden er wel meer honden van schrikken. Misschien had dit kunnen gebeuren omdat de hond een groep jongelui op terugweg van een feest aankwam. Omdraaien en weglopen was op dat moment geen optie omdat iemand met een uitvallende hond achter de hondje aan liep.

Waar het mij om gaat, hoe ver gaan wij met onze vitrinekast-complex?
In plaats van een hond met een probleempje, hebben we tegenwoordig een Probleem met een hoofdletter P, met een hondje er nog ergens in. En daar helpt de hele Grote Boze Stress-monster ons. Als je het toelaat.
Grenzen zijn goed, management is mooi, controle is cool, maar de Grote Boze Monster genaamd Stress kan je misschien beter als vage kennis hebben, dan als complete vreemdeling. Dan kan je de Grote Boze Stress handje geven en doorgaan met leven. Daar mee samenleven is dan weer geen goed idee, net als wij het we leuk vinden om eens per jaar in een achtbaan te zitten maar moet je toch niet aan denken om er in te wonen en te leven.
Ontspan. Ga dingen DOEN. Twijfel niet te veel.
Ga een keer spelen zonder controle. Ga uit je dak. Laat de hond ook kennis maken met minder leuke dingen. Durf Nee te zeggen. Durf ook Ja te zeggen. Durf fouten te maken, durf door te gaan.
Doe binnen de mogelijkheden die je heb, niet binnen de mogelijkheden die je denkt te hebben. Goede exemplaar hadden we aantal maanden geleden in de les. 2 puberale heren die ondanks aangelijnd zijn en opletten toch even de kans konden grijpen om op afstand hondse variant van scheldwoorden en middelvingers op elkaar af te vuren.
De honden waren het incidentje met 5 minuten alweer vergeten en waren fanatiek hun beloninkjes aan het verdienen, maar de baasjes?
Gesprekje na de les. Want hoe kan dat nou. Waarom doen ze zo lelijk tegen elkaar. Grote verdriet. Zorg van een niet betrokken baas; hoe moet haar hond deze akkefietje verwerken.
Blijven wentelen in onnodige bezorgdheid is helaas geen goede hulpmiddel.
Shit happends. Op school, in het leven, thuis en buitenshuis.
De een eigenaar was het wat sneller vergeten, bij een andere duurde het wat langer. En de honden? De 2 heren zijn nooit hartsvrienden geweest, maar na de een blaf- en brompartij is het ook niet erger geworden. Is het dan beter dat deze 2 honden niet meer naar school gaan?
Of tenminste in aparte groepen? Zo dat ze elkaar absoluut niet tegen komen?
Nee. Want dan maak je van een mug een olifant.
En dat is een beetje het tendens van tegenwoordig; de kleinste mug wordt gebombardeerd tot de grootste mammoet die er maar te bedenken valt.
En aangezien een muggetje makkelijker kapot te slaan is als de mammoet; laat de mug een mug blijven! "

Af en toe stress, frustratie e.d. is niet erg, ze moeten soms ook leren dat ze zelf tot een oplossing moeten komen.

Mijn pups waren langer wakker dan de jouwe, met 9wkn toch al snel 1-2u en dan sliepen ze ook langer. Ik ging pas weg als ze moe waren, hup wat te kauwen in de bench en lekker slapen. En natuurlijk hebben ze best wel eens een keer gemopperd omdat ze niet erg moe waren en ik dan toch echt een afspraak buiten de deur had. Maar over het algemeen geen problemen met de bench(ze lopen nu alle 3 los).

Wat ik erg leuk vind om te doen met pups, spoortjes uitlopen. Je staat ervan versteld hoe snel ze dat kunnen en hoe lang je het spoor kunt maken. Mentaal vermoeiend en een leuke manier om met je pup aan de slag te zijn.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik weet precies wanneer Millie druk is door overprikkeling. Namelijk wanneer we lang naar het park zijn geweest en daarna komt er visite. Of wanneer we een flinke wandeling hebben gemaakt en ze daarna met Lou speelt, en hem maar blijft lastigvallen. Of wanneer we naar de hondenschool zijn geweest en ze gaat daarna thuis rondjes door het huis rennen. Ik weet het dan zeker, omdat we dan 'teveel' gedaan hebben. Op die momenten kan ik haar dus ook gerust in de bench leggen, waarna ze in een diepe slaap valt.

Er zijn ook momenten waarop ze Lou terroriseert of de tuin verbouwt en dit gewoon doet omdat ze het leuk vindt, of omdat ze energie over heeft. Dan helpt slapen niet, dan moet ze gewoon haar energie kwijt.

Volgens mij zijn dit dus twee duidelijk van elkaar verschillende dingen. Je moet alleen goed kunnen inschatten wat genoeg/teveel activiteit is voor jouw hondje.
bouvierpoedel
Zeer actief

alm@ schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ik heb mijn puppen nog nooit bij druk gedag weggestopt. Wat jij zegt vinden ze rust zelf wel een keer , het moet er toch uit die energie. En zo niet dan leef jezelf maar uit hoor , je knalt vanzelf wel een keer in slaap . Ze hebben allemaal hun ritme gevonden .
Misschien moet je wat meer met hem doen .
Kirst91
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Kirst91 schreef:
Inge O schreef:
Het zijn enthousiaste werkhonden.
Af en toe kunnen ze wel even doordraaien, maar daar kan je dus even helpen om in slaap te vallen.
Vergelijk maar met een kind dat thuis komt van een feestje, die kunnen ook druk zijn.

Laat je hem wel geregeld even snuffelen aan de heerlijke geuren in het bos? :wink:
Ja, dat doen we zeker! We wonen heel dicht bij het bos, dus daar gaat hij straks ook veel wandelen. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor hij met een schattig konijntje of ander lief beestje terug komt...
Onze vorige hond ging er wel achteraan, maar was nooit snel genoeg. Deze is nu al heel snel, haha..
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”