Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe hond leren komen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Hoe hond leren komen?

Ongelezen bericht door ranetje »

Blafke schreef:
Cleva schreef:Waarom doe je niet gewoon wat er aangeraden wordt?

Je moet het zelf weten, hoor maar je krijgt advies van doorgewinterde eigenaren die stuk voor stuk prima luisterende honden hebben. Waarom eindig je het topic dan met "wie zien wel."?
Schrijf je dit in het goede topic?
Ik begrijp je bericht namelijk helemaal niet. :U: Of heb jij mij misschien verkeerd begrepen?
Misschien heeft Cleva je vorige berichtje niet opgemerkt en daarom niet gelezen.
Dit berichtje bedoel ik
Blafke schreef:Ik begin ook niet aan een band hoor Cleva.
Daarbij weet ik niet zo zeker of mijn hond als hij een schokje krijgt wel naar mij toe zal komen.
Het is een hondje wat niet altijd steun bij mij zoekt. Wel steeds vaker maar niet altijd.

Verder ben ik druk aan het oefenen en beloon hem met een aai, knuffel of snoepje wanneer hij uit zichzelf bij mij komt.
We zijn er nog lang niet en hebben nog een lange weg te gaan maar het gaat vast goedkomen, ooit, uiteindelijk. :lol1:
Fijn dat je goed aan het oefenen bent :ok:
Heb geduld en blijf consequent, dan kon je vast een heel eind.
Misschien kan je in jouw woonomgeving wat hulp krijgen als dat nodig is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Blafke
Actief

Ongelezen bericht door Blafke »

Ik heb 3 weken geleden een gedragskundige hier gehad en daar heb ik veel aan gehad.
Ik denk nu dat door het mooie weer en mijn vakantie(wel thuis gebleven) ik wat minder intensief met mijn hond heb gewandeld en getraint en dat is niet goed geweest voor mijn hond. Natuurlijk heeft hij wel genoeg beweging gehad maar het lopen waren korte stukjes en verder heeft hij los gespeeld met zijn vriendje.
Dus tijd om hier weer meer aandacht aan te geven.
Maar nu heeft hij sinds een week ineens dat hij veel blaft als hij wat ziet. En dat is me toch irritant.
Ik heb hem daar nu toch wel een paar keer voor bij zijn nekvel gepakt. Ik weet niet of dat de juiste manier is maar dat blaffen is echt ongewenst.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:De kunst is om het nooit verkeerd te laten gaan en te weten in welke fase van training je hond zit. Meer vrijheid aanbieden dan je je hond geleerd hebt te kunnen behappen is zo goed als altijd het grootste probleem. Je hond zal die vrijheid altijd nemen en dan zit je zonder taal om te kunnen sturen. Levensgevaarlijk en buitendien ergerlijk.
Dit is wat mij betreft echt de essentie van het betrouwbaar leren hierkomen. Je moet het zorgvuldig opbouwen, weten wat je van hond op dat moment kan vragen en zorgen dat hij niet de fout in kan gaan. Alleen dan wordt het commando een automatisme dat een hond zonder nadenken gaat opvolgen.
Bij jagende honden is dat echt lastiger (zo heb ik gemerkt) omdat die prikkel heel sterk is en misschien in sommige gevallen wel te sterk blijft bij honden met een heel sterke jachtdrift. Om die reden houd ik Amy aangelijnd in gebieden met veel wild: ik zou het superbetrouwbare hier-commando dat ik er nu ingetraind heb, alleen maar sterk verzwakken en uiteindelijk om zeep helpen als ik haar niet terug kan roepen als ze een konijn spot. Op die momenten heb ik zelf dus gefaald (in die fase van de training zijn we gewoon nog niet) en roep ik haar dus niet. Dan mag ze me fijn zelf weer gaan zoeken.
Als zij in een gemakkelijke situatie niet per direct bij me komt, laat ik haar wel weten dat ik daar niet blij mee ben. Ik herhaal dan niet het commando, maar zeg haar naam met een strenge stem en geef haar de kans haar fout te herstellen. Dat werkt tot nu toe altijd.

Wat het betreft het blaffen: waar blaft hij naar en heb je een idee waarom hij dat doet? Misschien vindt hij het spannend of is hij onzeker? Dan zou ik niet kiezen voor corrigeren/in het nekvel grijpen.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb best wat fouten gemaakt in het loslopen en het leren hier komen. Bij een volgende hond zal ik dat zeker anders aanpakken en voorkomen dat hij te vaak succes heeft met zijn goddelijke gang gaan. Duke werd op een gegeven moment namelijk ook niet zo betrouwbaar in het hierkomen en stak regelmatig zijn middelvinger naar me op.

Ik heb er dus een lange lijn aan gehangen. Die sleept hij los op de grond mee en hij kan dus relatief vrij bewegen. Het enige wat ik met die lijn doe is begrenzen, ik stuur hem er nooit mee en trek hem ook niet mee. Enkel zorgen dat als hij de verkeerde beslissing maakt, dat die beslissing geen succes heeft. Als ik hem dan riep omdat er een hond aan kwam, en hij besloot toch te gaan, ging ik op de lijn staan. Hij was erg beduusd toen die op het einde van de lijn ineens gestopt werd. Inmiddels gaat het super goed, maar die lijn blijft er voorlopig nog aan. Toen ik de eerste paar keer had, dat hij al vertrokken was en ik "nee, hier" riep en hij nog voor het einde van de lijn stopte en terug kwam, merkte ik echte dat die aanpak succes had. Hier komen is nu altijd een feestje, en niet luisteren wordt begrenst. Eigenlijk hoef ik momenteel nog maar zelden in te grijpen door te begrenzen en hangt die lijn er meer voor de show. Toch haal ik hem er nog niet af. Ik wil eerst dat het gedrag er écht ingesleten is. Omdat we nog hard werken aan zijn zelfbeheersing als zijn drift aangewakkerd wordt, wil ik ook eerst dát opgelost zien, voor hij weer gewoon los mag. Dat kan nog makkelijk een half jaar tot jaar duren. Zo niet langer. Maar ik vind het wel best. Het gaat prima zo.

Of het voor alle honden zo werkt weet ik niet. Voor Duke werkt dit in ieder geval heel goed.

Ik denk dat hoe dan ook geduld het allerbelangrijkste is. En dan bedoel ik vooral, er niet vanuitgaande dat hij het wel kan of dat het wel lukt, omdat het al eventjes goed gaat. Je moet zeker zijn van je succes. 1 keer roepen terwijl hij toch de benen neemt, en je kunt al je werk van de afgelopen maanden weggooien en overnieuw beginnen.
Afbeelding
Blafke
Actief

DeDiana schreef: Wat het betreft het blaffen: waar blaft hij naar en heb je een idee waarom hij dat doet? Misschien vindt hij het spannend of is hij onzeker? Dan zou ik niet kiezen voor corrigeren/in het nekvel grijpen.
Hij kan naar alles blaffen.
Hij blaft als hij wil spelen. Hij blaft als hij met honden speelt. En hij blaft als hij onzeker is. Ik merk wel dat de toon van eht blaffen vaak verschillend is.
Ik pak hem natuurlijk niet in zijn nekvel als hij onzeker is.

Nu ik weer wat meer aandachtsoefeningen doe en vooral ook aan de riem gaat het gelijk weer wat beter. Hij blaft aan de riem eigenlijk bijna niet meer en trekt minder aan de riem. Dit oefen ik met snoepjs wanneer hij naar mij kijkt. En wanneer hij trekt ga ik stil staan. Pas als hij naast mij komt staan krijgt hij een snoepje en lopen we verder. :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Blafke schreef:Nu ik weer wat meer aandachtsoefeningen doe en vooral ook aan de riem gaat het gelijk weer wat beter. Hij blaft aan de riem eigenlijk bijna niet meer en trekt minder aan de riem. Dit oefen ik met snoepjs wanneer hij naar mij kijkt. En wanneer hij trekt ga ik stil staan. Pas als hij naast mij komt staan krijgt hij een snoepje en lopen we verder. :mrgreen:
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Interessant topic om te lezen. Wij hebben de 'hier' ook een tijdje laten versloffen met Skye toen hij jonger was. Ik had er toen voor gekozen alleen het commando 'hier' alleen te gaan gebruiken als ik zeker wist dat Skye zou komen. Verder gebruikte ik het commando 'kom eens kijken'. Als er andere honden of mensen waren ging hij niet los. 'Kom eens kijken' gebruikte wij te pas en on te pas. Bleven we 100x herhalen als hij niet kwam. We gebruikte het zoals het afgeraden wordt een commando goed aan te leren. Nu luistert Skye dus veel beter naar 'Kom eens kijken' dan naar 'hier'. Dus we hebben het eigenlijk heel fout aangeleerd, maar het is eigenlijk toch een heel.betrouwbaar commando geworden. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening hierover van de mensen die hier in dit topic meepraten.
Blafke
Actief

haha, ik zeg ook altijd 'Kijk eens".
Gisteren zei ik het per ongeluk tegen mijn man. :goeie:
DeDiana
Zeer actief

*Skye* schreef:Interessant topic om te lezen. Wij hebben de 'hier' ook een tijdje laten versloffen met Skye toen hij jonger was. Ik had er toen voor gekozen alleen het commando 'hier' alleen te gaan gebruiken als ik zeker wist dat Skye zou komen. Verder gebruikte ik het commando 'kom eens kijken'. Als er andere honden of mensen waren ging hij niet los. 'Kom eens kijken' gebruikte wij te pas en on te pas. Bleven we 100x herhalen als hij niet kwam. We gebruikte het zoals het afgeraden wordt een commando goed aan te leren. Nu luistert Skye dus veel beter naar 'Kom eens kijken' dan naar 'hier'. Dus we hebben het eigenlijk heel fout aangeleerd, maar het is eigenlijk toch een heel.betrouwbaar commando geworden. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening hierover van de mensen die hier in dit topic meepraten.
Ik vind dit ook wel interessant, want Mila heeft zichzelf op deze manier ook commando's aangeleerd. Gewoon omdat ik iets steeds zei als we iets deden (bijvoorbeeld 'op de stoep', 'naar binnen', 'naar de kamer', 'doorlopen', 'aan de kant', etc.). Die commando's voert ze superbetrouwbaar op, terwijl ik ze nooit echt correct heb aangeleerd en eigenlijk ook niet specifiek uitbundig heb beloond, hooguit met een 'goed zo'.
Blafke
Actief

Ik vind dat er ook erg veel verschil zit in de honden. Ik heb nooit eerder zoveel opvoedproblemen gehad als met deze hond.
Mijn andere honden waren andere rassen en had ik op eentje na als pup gekregen.
Dit is een hondje waar veel jachthond in zit. Hij is op straat gevonden in het buitenland en kwam naar nederland met 5 maanden.
Het was eerst een angstige hond maar dat is nu eigenlijk helemaal verdwenen. Hij gilt niet meer als hij bang is van andere honden maar blaft dus als het effe kan.
Hij is zowieso een stuk stoerder geworden. Nu is het nog zoeken naar de balans tussen angst en stoer zijn.
Voorheen was ik blij als hij zich wat vrijer opstelde en nu moet ik het afremmen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat jij "stoer zijn" noemt, zie ik ook als een uiting van onzekerheid. Een zekere hond blaft noet zomaar andere honden aan.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eens met Paisley. Je hond is van angstig naar onzeker gegaan. Blijf dus werken aan het zelfvertrouwen, want je bent nog maar halverwege. Dit is geen doorschieten in zekerheid, maar een fase tussen angstig en zelfzeker in
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als je wat meer hulp wilt met het aanleren van het hierkomen, dan kan je eens kijken of er in de buurt een cursus 'perfect recall' gegeven wordt. Op youtube zijn daar ook veel filmpjes over te vinden.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:
*Skye* schreef:Interessant topic om te lezen. Wij hebben de 'hier' ook een tijdje laten versloffen met Skye toen hij jonger was. Ik had er toen voor gekozen alleen het commando 'hier' alleen te gaan gebruiken als ik zeker wist dat Skye zou komen. Verder gebruikte ik het commando 'kom eens kijken'. Als er andere honden of mensen waren ging hij niet los. 'Kom eens kijken' gebruikte wij te pas en on te pas. Bleven we 100x herhalen als hij niet kwam. We gebruikte het zoals het afgeraden wordt een commando goed aan te leren. Nu luistert Skye dus veel beter naar 'Kom eens kijken' dan naar 'hier'. Dus we hebben het eigenlijk heel fout aangeleerd, maar het is eigenlijk toch een heel.betrouwbaar commando geworden. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening hierover van de mensen die hier in dit topic meepraten.
Ik vind dit ook wel interessant, want Mila heeft zichzelf op deze manier ook commando's aangeleerd. Gewoon omdat ik iets steeds zei als we iets deden (bijvoorbeeld 'op de stoep', 'naar binnen', 'naar de kamer', 'doorlopen', 'aan de kant', etc.). Die commando's voert ze superbetrouwbaar op, terwijl ik ze nooit echt correct heb aangeleerd en eigenlijk ook niet specifiek uitbundig heb beloond, hooguit met een 'goed zo'.
Dat is associatieleren :D
Kan je ook doelbewust gebruiken voor het aanleren van commando's.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

ranetje schreef:
DeDiana schreef:
Leuk om te weten. Dit werkt moet ik zeggen inderdaad verbazingwekkend goed. Ik gebruik dit heel veel met bv even wachten als ze uit de auto willen, of kijk uit en dan kijken ze echt beter uit, of ga eens op zij. Ik kan nog wel veel meer voorbeelden noemen van dingen die ik ze niet echt heb geleerd maar die ze wel snappen omdat ik het in die situatie gewoon altijd benoem.
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:
DeDiana schreef:
Leuk! Ik heb het nooit echt bewust gebruikt, maar wel gemerkt dat het bij Mila uitstekend werkt. Bij Amy en Amoz trouwens ook, maar dan niet zo zeer met verbale commando's maar met lichaamstaal.
*Skye*
Zeer actief

Dat van die gebaren herken ik ook wel bij Skye. Zonder een woord te zeggen kan ik hem alle kanten op krijgen. Of als hij weg moet hoef ik alleen maar even te wapperen op een bepaalde manier. Ik vind dat heel gewoon, maar als ik dan een logé heb merk ik pas weer hoe gevoelig Skye daar voor is en dat het blijkbaar niet vanzelfsprekend is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Zo heb ik inderdaad bewust het commando 'buiging' aangeleerd bij Elco. Steeds als hij een speelbuiging maakte dat word zeggen, met bijbehorende intonatie. Nu doet hij het inderdaad op commando
*Skye*
Zeer actief

Zo heb ik trouwens ook geleerd dat Skye niet zomaar op honden af mag gaan. Als we bekende honden tegenkwamen bij het loslopen en ik lijnde hem niet aan op een bepaald punt dan kwam er altijd een omslag waarin hij er ineens op af ging. Op dat moment zei ik dan 'ga maar'. Wat nergens op sloeg want ik had hem toch niet terug kunnen roepen meer. Toen zei ik een keer niets en merkte ik dat hij zich heel erg inhield en echt stond te trappelen om te gaan, maar hij ging pas toen ik zei dat hij mocht.
Shiloh86
Zeer actief

Op die manier wil ik Duke ooit zo ver krijgen dat hij zich droog leert uitschudden op commando. Door elke keer als hij het doet een commando te geven en te belonen. Maar ik moet er nog iets alerter op worden :oohja:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

DeDiana schreef:
Wij hebben ook een stapel van die per ongelukke commando's. Inderdaad 'doorlopen', 'aan de kant', 'tijd voor de riem', 'weltrusten', 'ga weg', 'uit de keuken', 'niet te ver', 'deze kant op' en ga zo maar door. Ik kan zo 123 ook niet van alle bedenken wat daar precies de beloning van zou zijn. Van 'aan de kant' is het wel makkelijk te verzinnen waarom ze dat zo betrouwbaar doet, aangezien ik haar anders gewoon omver loop :P Maar bijvoorbeeld weltrusten betekent dat ze van ons bed af gaat en op de bank in de woonkamer gaat liggen waar ze slaapt. Heeft ze gewoon helemaal zelf bedacht en ze luistert 100% van de tijd. En 'tijd voor de riem' heeft ze ook zelf ontdekt, en doet ze gewoon uit zichzelf zonder dat ik dat ooit heb geoefend. De beloning daarvoor is misschien dat ze niet alleen in het park achterblijft? :denken:
mijke
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Op die manier wil ik Duke ooit zo ver krijgen dat hij zich droog leert uitschudden op commando. Door elke keer als hij het doet een commando te geven en te belonen. Maar ik moet er nog iets alerter op worden :oohja:
je kunt het ook triggeren door met een borstel ofzo de haren op de rug tegen de richting in te halen. Of wat druppels water op het koppie te druppelen.

Dat het asociatieleer is wist ik wel. Zo leer ik veel dingen aan (zoals bijvoorbeeld plassen op commando en hopelijk ooit op een dag kwispelen :P ), maar hoe werkt dat in hun brein dan? Dat ze de link leggen tussen een gesproken woord/zin en een gebeurtenis snap ik wel, maar wat beweegt ze er toe om vervolgens dat commando zo betrouwbaar uit te voeren?
DeDiana
Zeer actief

mijke schreef:
Shiloh86 schreef:Op die manier wil ik Duke ooit zo ver krijgen dat hij zich droog leert uitschudden op commando. Door elke keer als hij het doet een commando te geven en te belonen. Maar ik moet er nog iets alerter op worden :oohja:
je kunt het ook triggeren door met een borstel ofzo de haren op de rug tegen de richting in te halen. Of wat druppels water op het koppie te druppelen.

Dat het asociatieleer is wist ik wel. Zo leer ik veel dingen aan (zoals bijvoorbeeld plassen op commando en hopelijk ooit op een dag kwispelen :P ), maar hoe werkt dat in hun brein dan? Dat ze de link leggen tussen een gesproken woord/zin en een gebeurtenis snap ik wel, maar wat beweegt ze er toe om vervolgens dat commando zo betrouwbaar uit te voeren?
Ja, dat laatste is wel frappant en ook interessant. Omdat doorgaans wordt gesteld dat gedrag dat wordt beloond, zich vaker zal gaan herhalen. Maar hier gaat het om gedrag dat niet echt wordt beloond en het zijn ook niet per se superleuke commando's om uit te voeren, en toch voert Mila ze heel betrouwbaar op. Misschien dat het door die manier van leren redelijk snel een automatisme wordt?
Shiloh86
Zeer actief

Ja dat zou kunnen. Ik begrijp het ook niet helemaal. Duke heeft ook een heel lijstje van dingen die hij door associatie heeft aangeleerd. Zoals als er aangebeld wordt, gaat altijd de deur van de gang naar de kamer dicht. Hij is altijd best wel opgewonden als er iemand binnen komt en sjeest dan naar de voordeur als de gangdeur open staat. Maar als ik dan "naar binnen" zeg gaat ie super betrouwbaar de kamer in, echt direct, dat wordt nooit een discussie, terwijl dat toch betekend dat hij heel vaak dus niets van de aanbeller ziet. Het levert hem dus niks op. En toch gaat hij direct. Apart.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 21 sep 2016 09:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik denk dat het (mede) komt doordat we (onbewust?) er veel consequenter mee zijn dan als we iets bewust proberen aan te leren
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen als de opdracht "hier" genegeerd wordt.
Senghe komt altijd als een speer aangerend als ik fluit.
Gisteren bleef hij ver achter omdat hij lag te rollen.
Hij stond eindelijk weer, ik floot en hij kijkt naar me.
En neemt vervolgens weer een duik in het pas gemaaide gras.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

In zo'n geval kom ik recht op hem afgelopen met ferme pas (niet rennend: het is geen spelletje! ) en gaat hij aan de lijn. Al geef ik op 2 meter afstand wel nog een keer streng het commando en kan hij een kalme verbale beloning krijgen voor het goed opvolgen. Maar aan de lijn en even strak naast lopen ontkomt hij dan niet aan
mijke
Zeer actief

Goeie uitleg Inge! Nu je het zo zegt denk ik duh, dat had ik ook wel zelf kunnen bedenken :P
DeDiana
Zeer actief

Inge O schreef:
DeDiana schreef:
mijke schreef: Dat het asociatieleer is wist ik wel. Zo leer ik veel dingen aan (zoals bijvoorbeeld plassen op commando en hopelijk ooit op een dag kwispelen :P ), maar hoe werkt dat in hun brein dan? Dat ze de link leggen tussen een gesproken woord/zin en een gebeurtenis snap ik wel, maar wat beweegt ze er toe om vervolgens dat commando zo betrouwbaar uit te voeren?
Ja, dat laatste is wel frappant en ook interessant. Omdat doorgaans wordt gesteld dat gedrag dat wordt beloond, zich vaker zal gaan herhalen. Maar hier gaat het om gedrag dat niet echt wordt beloond en het zijn ook niet per se superleuke commando's om uit te voeren, en toch voert Mila ze heel betrouwbaar op. Misschien dat het door die manier van leren redelijk snel een automatisme wordt?
Ik denk dat je hier de essentie raakt van het feit dat een hond méér is dan een 'conditioneermachine' - dat is misschien wel wat ik het meeste 'verwijt' aan de extreme aanhangers van het zogezegde positieve leren : alles wordt daarbij heel erg gereduceerd tot droge conditioneringsprocessen die gestuurd worden door beloningen (of het uitblijven ervan) terwijl een hond naar mijn idee zoveel méér is.

Dus ja, ze doen ook met graagte dingen waarvoor ze niet beloond worden gezien de beloning heel vaak ligt in het doen zelf. Niet de actie op zich is daarbij belonend maar het feit dat ze daarmee gevolg geven aan regels en dat is voor een extreem sociaal dier als een hond heel belangrijk - daarmee word en blijf je geaccepteerd in de groep en niks is voor hun belangrijker.

Hoe anders zouden al die duizenden en duizenden honden al zolang perfect hebben kunnen samenleven met en werken voor hun bazen zonder ooit één beloning, amper een goed woord zelfs, ervoor in de plaats te krijgen? Gewoon omdat sociale acceptatie voor een hond met stip op één staat en daar heeft conditioneren dus niks mee te maken ;-) .
:ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”