Ja hoor, natuurlijk zijn die er ook, maar ik weet ondertussen ook waar ik toch redelijk veilig met Layla los kan, je hebt hier ook hogere gebieden die dusdanig wijds en overzichtelijk zijn, dat het dus mogelijk is. Daar kan ik een kilometer ver kijken of er wat is.LongFields schreef:Jeannettebo schreef:Jazeker, ik wordt heel blij van oktober/november, dan zijn de koeien van de Alp af en kun je dus heerlijk lopen.
Lopen er geen herten en gemzen in jouw omgeving dan? Die heb ik tijdens wandelingen in Oostenrijk behoorlijk veel gezien.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wildvrij losloopgebied in NE/BE/DU?
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Wildvrij losloopgebied in NE/BE/DU?

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Heerlijk! Wat fijn dat je daar zo kunt genieten met je tweetal!Jeannettebo schreef:Ja hoor, natuurlijk zijn die er ook, maar ik weet ondertussen ook waar ik toch redelijk veilig met Layla los kan, je hebt hier ook hogere gebieden die dusdanig wijds en overzichtelijk zijn, dat het dus mogelijk is. Daar kan ik een kilometer ver kijken of er wat is.LongFields schreef:Jeannettebo schreef:Jazeker, ik wordt heel blij van oktober/november, dan zijn de koeien van de Alp af en kun je dus heerlijk lopen.
Lopen er geen herten en gemzen in jouw omgeving dan? Die heb ik tijdens wandelingen in Oostenrijk behoorlijk veel gezien.
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
In de omgeving van Lage Vuursche/Baarn/Soest kan je heerlijk wandelen met je honden. Veel losloop met minder wild en ook aanlijngebieden waar je wel meer wild tegen komt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
Omdat ik er dagelijks loop en overdag kom je bijna geen reeën tegen. Tegen schemer wel, maar dat is in Ermelo niet anders. En in Zuid Limburg zal dat ook niet anders zijn. In de bossen zit gewoon wild, dus wildvrij lijkt mij sowieso niet mogelijkTara schreef:Ik weet niet waar je dat op baseert, maar het jankt hier werkelijk van de reeën, dus dat lijkt me voor Manuma niet echt de ideale plek.Sita schreef:In de omgeving van Lage Vuursche/Baarn/Soest kan je heerlijk wandelen met je honden. Veel losloop met minder wild en ook aanlijngebieden waar je wel meer wild tegen komt.
Waarom ga je niet lekker naar Zuid-Limburg? Wij zijn daar ook net een weekje geweest en je kunt daar heerlijk tussen de landerijen wandelen. Dat zijn geen officiële losloopgebieden, maar tussen de akkers kunnen ze weinig kwaad en je hebt op de meeste stukken goed overzicht, dus weilanden met wild zie je doorgaans goed aankomen. Ik heb de honden daar gewoon lekker los laten lopen en daar kunnen ze heerlijk hun gang gaan. Het enige nadeel is dat je onderweg weinig water tegenkomt.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ben benieuwd waar hij dan precies naartoe gaat, ik wil ook nog eens met de camera er op uit om wild op de foto te zetten.Frolic schreef:Dat is de favoriete plek van mijn zwager om herten en zwijnen te fotograferen.Manuma schreef:Potver. Misschien kan ik Manu nog ruilen voor Cody![]()
Ik heb toch wel de voorkeur voor een bosgebied dus dan zal het maar aangelijnd moeten. Dan kan in elk geval Uma lekker scharrelen.
Ermelo bos en heide is geen struikelen over herten toch?
Hij loopt daar enkele malen per week en komt ze altijd tegen
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Eigenlijk lopen wij in de bossen van Drenthe altijd heerlijk vrij. Het enige waar ik rekening mee houd met Shooter zijn andere honden. Er is natuurlijk wild, maar dat laat zich zelden zien. Zwijnen hebben we niet. De enige plekken waar aanlijnen verplicht is, zijn vaak de heides met wildroosters. Genoeg wandelplezier zonder dat we er van te voren erg hard over nadenken. Ik denk dat de Veluwe toch meer bekend staat om z'n wandelbossen en wild en dat er daarom ook meer gebieden zijn die ingekaderd zijn voor wild, mensen, honden etc. Maar dat is een aanname.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Be kind, Be loved, Be a doglover!
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En dat is heel prettig als je alleen een zichtjager hebtKaatjeswereld schreef:Eigenlijk lopen wij in de bossen van Drenthe altijd heerlijk vrij. Het enige waar ik rekening mee houd met Shooter zijn andere honden. Er is natuurlijk wild, maar dat laat zich zelden zien. Zwijnen hebben we niet. De enige plekken waar aanlijnen verplicht is, zijn vaak de heides met wildroosters. Genoeg wandelplezier zonder dat we er van te voren erg hard over nadenken. Ik denk dat de Veluwe toch meer bekend staat om z'n wandelbossen en wild en dat er daarom ook meer gebieden zijn die ingekaderd zijn voor wild, mensen, honden etc. Maar dat is een aanname.

Alhoewel de reëen zich bij ons overdag ook gewoon laten zien, dus wat dat betreft loop je met puur een zichtjager hier ook niet zo lekker.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Mayke is typisch zo'n neusjeshond en aan haar merk ik dat naaldbos en duinen de grootste uitdaging zijn hier. T gaat prima maar ik merk aan haar dat het er stikt van de geursporen.
Eigenlijk de plekken waar ik aan Mayke merk dat ze er t minst aan vindt, is op de kleigronden in noord nederland, maar daar is het kwa wandelen niet erg interessant en zijn er weinig paden waar geen verkeer komt en geen vee staat. Als het tarwe en mais van het land is, kun je wel enorm lange wandelingen door de weilanden maken en t meest wat er leefde is vertrokken bij het oogsten, maar dat is niet wat je zoekt denk ik.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt. Gelukkig is er nog genoeg wild in nederland ook al laten ze zich niet veel zien. Ik zou een beetje 'bang' worden van een groot natuurgebied zonder konijnen en reeën
Eigenlijk de plekken waar ik aan Mayke merk dat ze er t minst aan vindt, is op de kleigronden in noord nederland, maar daar is het kwa wandelen niet erg interessant en zijn er weinig paden waar geen verkeer komt en geen vee staat. Als het tarwe en mais van het land is, kun je wel enorm lange wandelingen door de weilanden maken en t meest wat er leefde is vertrokken bij het oogsten, maar dat is niet wat je zoekt denk ik.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt. Gelukkig is er nog genoeg wild in nederland ook al laten ze zich niet veel zien. Ik zou een beetje 'bang' worden van een groot natuurgebied zonder konijnen en reeën
Laatst gewijzigd door Paisley op 15 sep 2016 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zamunda
- Zeer actief
Ik dacht (voordat ik hier woonde) dat je reeën overdag eigenlijk niet zag, dat ze dan inderdaad aan het rusten waren. Maar ik zie hier echt vaak reeën, op ieder uur van de dag heb ik ze wel gezien (en mijn honden lopen niet ver van mij af en mogen al helemaal niet van de paden af). Ze zouden natuurlijk onderweg kunnen zijn bij een verstoring vandaan, maar het is hier echt stiller dan stil dus de kans dat dat iedere keer zo is acht ik echt heel klein. Zouden ze zich (hier in deze stille omgeving) al verstoord kunnen voelen door onze stemmen denk jij? Ik zou juist denken dat ze zich juist nog stiller houden op zo'n moment? Of is het zo dat ze hier wél af en toe actief zijn overdag juist omdat het zo rustig is dat ze geen dekking zoeken?Tara schreef:Nou ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of de honden uit het zicht kunnen gaan of niet.Sita schreef:
Omdat ik er dagelijks loop en overdag kom je bijna geen reeën tegen. Tegen schemer wel, maar dat is in Ermelo niet anders. En in Zuid Limburg zal dat ook niet anders zijn. In de bossen zit gewoon wild, dus wildvrij lijkt mij sowieso niet mogelijk![]()
Overdag liggen de reeën in de dekking te rusten, dus als je je hond daar uit kunt houden heeft niemand last van elkaar, maar ik weet niet hoe dat met Manu gaat.
In Zuid Limburg liepen we niet veel in de bossen, vooral veel tussen de landerijen. Oneindig zicht en daardoor heel ontspannen lopen. Geen wild dat ineens voor je neus staat, geen honden die ineens uit het zicht verdwijnen... Lijkt me voor Manuma nog helemaal niet zo gek. Maar goed, ik weet natuurlijk ook niet hoe ver Manu van Nikki afloopt.
- Zamunda
- Zeer actief
Dankje, zoiets moet het dan toch wel zijn ja. Ze zijn dan namelijk ook totaal niet onrustig of op de vlucht: staan gewoon midden op het pad stil, kijken beetje naar links, naar rechts en huppen dan rustig weg.Tara schreef:Ik denk het laatste.Zamunda schreef:Zouden ze zich (hier in deze stille omgeving) al verstoord kunnen voelen door onze stemmen denk jij? Ik zou juist denken dat ze zich juist nog stiller houden op zo'n moment? Of is het zo dat ze hier wél af en toe actief zijn overdag juist omdat het zo rustig is dat ze geen dekking zoeken?
Dat is geen wetenschap hoor, maar ik denk dat zoiets logisch zou zijn. Het is wat ik hier bij ons ook wel zie.
-
- Zeer actief
Collega van mijManuma schreef:Is voor ons weekend ei!Sulluna schreef:
Leuk dat jullie een weekend weg gaan
Ik had een prachtig gebied in Ermelo gevonden maar daar loopt dus blijkbaar een hele schaapskudde inclusief herder.

-
- Zeer actief
Mijn honden moeten op het pad blijven inderdaad. Heb er namelijk ook eentje die jaagt en ik kan met haar redelijk ontspannen daar lopen. Blijft uiteraard altijd opletten, want er zit inderdaad wel wild en zodra het gaat bewegen is het interessant voor haar.Tara schreef:Nou ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of de honden uit het zicht kunnen gaan of niet.Sita schreef:
Omdat ik er dagelijks loop en overdag kom je bijna geen reeën tegen. Tegen schemer wel, maar dat is in Ermelo niet anders. En in Zuid Limburg zal dat ook niet anders zijn. In de bossen zit gewoon wild, dus wildvrij lijkt mij sowieso niet mogelijk![]()
Overdag liggen de reeën in de dekking te rusten, dus als je je hond daar uit kunt houden heeft niemand last van elkaar, maar ik weet niet hoe dat met Manu gaat.
In Zuid Limburg liepen we niet veel in de bossen, vooral veel tussen de landerijen. Oneindig zicht en daardoor heel ontspannen lopen. Geen wild dat ineens voor je neus staat, geen honden die ineens uit het zicht verdwijnen... Lijkt me voor Manuma nog helemaal niet zo gek. Maar goed, ik weet natuurlijk ook niet hoe ver Manu van Nikki afloopt.

-
- Zeer actief
Zo zie ik ze hier vaak ook, en het plaatselijke bos/heidegebiedje is echt heel klein. En als ik hen niet zie, merk ik vaak aan de honden dat ze er wel degelijk zijn. Ik zie er nu ook meer dan een jaar of 10 terug.Zamunda schreef:Dankje, zoiets moet het dan toch wel zijn ja. Ze zijn dan namelijk ook totaal niet onrustig of op de vlucht: staan gewoon midden op het pad stil, kijken beetje naar links, naar rechts en huppen dan rustig weg.Tara schreef:Ik denk het laatste.Zamunda schreef:Zouden ze zich (hier in deze stille omgeving) al verstoord kunnen voelen door onze stemmen denk jij? Ik zou juist denken dat ze zich juist nog stiller houden op zo'n moment? Of is het zo dat ze hier wél af en toe actief zijn overdag juist omdat het zo rustig is dat ze geen dekking zoeken?
Dat is geen wetenschap hoor, maar ik denk dat zoiets logisch zou zijn. Het is wat ik hier bij ons ook wel zie.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik kom haar met de kudde heel regelmatig tegen als ik daar met de honden loop.Brigitte schreef:Collega van mijManuma schreef:Is voor ons weekend ei!Sulluna schreef:
Leuk dat jullie een weekend weg gaan
Ik had een prachtig gebied in Ermelo gevonden maar daar loopt dus blijkbaar een hele schaapskudde inclusief herder.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Inderdaad valt het buiten de bossen mee met het (zichtbare) wild. En reeën zie je vaak op tijd. Enige waar je moet oppassen zijn de holle wegen met een bosrandje erboven. Heb nogal eens meegemaakt dat reeën daar liggen te rusten en aangezien ik niet altijd boven me kijk, werd ik nogal eens verrastTara schreef:Nou ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of de honden uit het zicht kunnen gaan of niet.Sita schreef:

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
De eilanden kan je wel laten wezen, daar huppelen de konijnen om je huis heen.
Lastig hoor, hier in de buurt zit ook veel wild.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
En de fazanten_Leonie schreef:De eilanden kan je wel laten wezen, daar huppelen de konijnen om je huis heen.Lastig hoor, hier in de buurt zit ook veel wild.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Op schier kloppen de fazanten op je achterdeur als je s morgens niet vroeg genoeg opstaat 

Fenneke en Baloe