Fila'n zijn echt de leukste honden die er zijn

. Ze zijn extreem aanhankelijk en je kunt er echt hele knuffelsessies mee houden , daar zijn ze dol op.
Ze zijn zo enorm lief in hun eigen roedel en verdraagzaam en ze zijn erg op fysiek contact gesteld.
Ze liggen het liefst op je of tegen je aan. Ik zie ook regelmatig foto's op Fila site's staan van hele stapels honden soms tot wel zeven of acht stuks toe.
Maar ze zijn geen zeuren daarin als je geen zin hebt dan is het ook goed.
Ze zijn voor zelfstandige honden goed trainbaar en gehoorzaam.
Wel zijn ze zwart wit , er is geen grijs gebied. Als je het bij ze verprutst, als vreemde dan ,komt het nooit meer goed. Ook worden ze naarmate zou ouder worden minder flexibel naar nieuwe contacten , of zoals een fokster het noemt de cirkel sluit zich en op een gegeven moment is die dicht.
Het zijn geen ruziemakers , ook niet buiten het roedel. Als je ze met rust laat doen ze hetzelfde bij jou. Maar zoek je ruzie met ze of met een van hun roedelgenoten heb je dat wel zo voor elkaar

, ze zullen alles in het werk stellen om het eigen roedel veilig te stellen.
Bij Luus en Abra gaat dat dan om hunzelf , ons, maar ook Sien en Micron en de kleinkinderen.
Dat heeft ook nadelen uiteraard en iets waar je rekening mee moet houden. Een nichtje wat weleens meegaat als ik op stap ben met de kleinkinderen wil ook graag hier logeren samen met hun en dat doe ik dan weer niet.
Alhoewel ze het meest mensvriendelijk zijn naar kinderen neem ik daar toch geen risico in en ik heb eerlijk gezegd heb ook geen zin in te moeten politieagenten tijdens een logeerpartij al letten we uiteraard wel altijd goed op.
Een ruzie om de barbietrouwjurk om maar eens wat te noemen, niet ondenkelijk bij kinderen op die leeftijd, nemen zij veel te serieus en dan acht ik het niet onmogelijk dat ze in de verdediging van ''eigen '' gaan. Dat doen we dus maar niet.