Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil in energieniveau

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Verschil in energieniveau

Ongelezen bericht door Machie »

Bij mijn 3tal.

Ik nam ze eigenlijk altijd alle 3 tegelijk mee op wandeling. Maar sinds kort splits ik steeds meer. De hongaartjes samen mee en Luca apart. Luca wil nl niet zo lopen zoals Csiva en Dumás. Die 2 zijn van het doorlopen, snuffelen en doorlopen. Dat gaat allemaal snel snel snel. Luca niet, hij doet liever 10 minuten over 500 meter. Hij neemt lang de tijd om te snuffelen, en nog eens te snuffelen en dan een plasje en verder. Eigenlijk gaf dat veel frustratie bij zowel Csiva en Dumás als bij mij. Aan de ene kant 2 kleintjes die verder willen lopen en vervelend worden omdat we te lang stil staan, dus frustratie bij mij want Luca, schiet eens op! En een Luca die niet de tijd kan nemen om te doen wat hij wil.
Kortom, splitsen dan maar. Maar ergens voelt het niet fijn... :oeps:

Hoe doen jullie het als je honden zo verschillend zijn in hun wandeltempo?
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Verschil in energieniveau

Ongelezen bericht door joyce83 »

Hier ook tempo verschil. Daarbij kan de oudste geen lange stukken. Bij bepaalde rondjes gaan ze samen mee. Omdat ze los lopen maakt tempoverschil minder uit. Wordt er een groot rondje gedaan of is het te warm dan loopt de jongste eerst groot rondje en daarna wordt de ander opgehaald en lopen ze samen nog klein rondje van iets meer als een kwartier.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Luca is niet eens oud, pas 7 :LOL:
Maar wel heel anders dan de andere 2 en helaas kan hij hier lang niet overal los ivm jagen en veeeeel wild. Als hij wel los kan is hij ook zo een paar 100 meter achter en dat trekken die herdertjes weer niet :mrgreen:

edit:
het gaat niet om alle wandelingen trouwens. De korte rondjes gaan ze allemaal mee, maar vooral op de lange wandelingen is het een dingetje.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hier loopt alles wel in hetzelfde tempo gelukkig.
Het energieniveau verschilt wel behoorlijk. Manu moet, Cody wil en Uma verschilt per dag. Die wil niet teveel lange wandelingen in een week, dan wordt ze te moe en kan ze het in die overige 21 uur niet meer bijslapen. Stel je voor :hmmm:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Alleen 's morgens loopt het hier scheef. Hippo blijft het liefst in zijn mand meuren tot een uur of 10, de mechels zijn 's morgens al energiek. Hippo is pas 5jr, dus ik ga nog geen aparte rondes maken. Het wandelen is wel ok, maar voor 7u al rennen naast de fiets, dat kan hem echt gestolen worden.

Helaas voor hem heeft hij pech, voorlopig neem ik hem gewoon mee. Anders staat hij om 10-11u te stuiteren om wat te gaan doen. Als hij wat ouder is, dan loop ik denk ik met hem even en kort rondje en ga ik met de mechels wat energiekers doen.

Snap dus wel dat je de grotere rondes nu opsplitst.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn reu ruikt het liefst aan elk sprietje en dan ook heel vaak de poot op tillen.
De 2 teven zijn eigenlijk altijd in mijn buurt.
Ik wandel gewoon en weet dat Jace de afstand tussen mij en hem nooit heel groot laat worden, dus hij komt altijd weer aangerend.
Ik laat het lekker zo, het gaat heel goed.
Alleen als ik honden of auto's zie aankomen moet hij bij mij aan de lijn komen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik wandel 's morgens met allebei tegelijk, Alex keutelt lekker mee moet wat meer ruiken, Vusi vliegt rond ziet een vogeltje links zoef-zoef...... een sprinkhaan rechts zoef-zoef-zoef.
'smiddags ga ik alleen met Vusi op pad, een deel training, een deel gewoon spelen en rennen 1,5 - 2 uur.

Het verschil is dan ook groot, Alex 11+ met z'n neus half dicht en Vusi 1,5 jaar loopt over van energie :jump1:
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

We hebben drie oude honden van 14 maar ook die verschillen onderling. Balou is fysiek oud en ziet en hoort slecht. Als ze meeloopt dan blijft ze het liefst naast me lopen. Dino was een energiebommetje. Nu niet meer maar hij kan nog steeds prima meekomen. Hij ziet slecht dus daar hou ik rekening mee.

Buck gaat fysiek nu snel achteruit. Ziet en hoort prima en hij verdeeld zelf zn energie heel goed op een wandeling. Shira is rustig maar heel actief. Zowel in huis als buiten. Wordt niet moe van een wandeling ook niet van trainen. Ze staat gelijk weer voor mn neus als ik even zit. :80: :wink:

Laila is in huis rustig maar buiten spat de energie er vanaf. Dus ik loop vaak apart of met een deel van de honden. Heel soms met alle 5.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco en Paco zijn ook erg verschillend. Paco snuffelt graag en heeft maar een vrij korte ronde nodig om voldaan te zijn, Elco vraagt wat langere doorstap-wandelingen. Met dit warme weer heeft Elco pech. Dan moet hij gewoon mee met de rondjes van Paco. Maar met koeler weer nam ik Elco af en toe even apart mee voor zijn normale wandeling van ruim 5 km.
Als we straks er een pup bij hebben, zal die pup op de lange wandelingen regelmatig in de rugtas mee gaan en z'n eigen korte rondjes (zonder Elco) krijgen. Ik ga er eigenlijk van uit dat hij uiteindelijk gewoon dezelfde wandelingen zal maken als Elco nu doet. Gaan we gewoon rustig opbouwen. En hij gaat ook zeker leren om zich buiten te redden zonder Elco erbij
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Op de lange wandelingen loopt het hier vooral spaak tussen ikzelf t.o beiden honden. Ik wil rustig doorhobbelen maar Mies en Diem willen naast eindeloos bij muizenholletjes keutelen vooral flink tempo maken. Diem zit aan mij vast en ook op Mies moet ik letten dus het stel moet zich aan mij aanpassen: niet eíndeloos bij 1 holletje blijven snuffelen en graven én niet in rengallop naar het volgende punt van aandacht gaan :hmmm:

De aanlijnrondes door de wijk lopen wel spaak maar dan heeft vooral Mies pech vrees ik: ze vindt de wandelingen saai en wil na poepen en plassen direct naar huis om daar de boel op stelten te zetten. Ze kan prima meelopen dus dat doet ze maar gewoon. Alleen als we toch met een uur of 2 wat groots gaan doen mag ze in de ochtend thuisblijven, ze poept en plast dan met gróte tevredenheid in de tuin en wacht zoet in de vensterbank tot we terug zijn.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Nanna schreef:Pirke is een godse luie donder en die ligt het liefst de hele dag op de bank zijn ponteneurtje op te houden.
Dagaanweniedoennie.
Hij moet dus mee én hij moet voorop lopen omdat hij anders 200 meter achterblijft. Het spreekt uiteraard vanzelf dat hij op de terugweg uit zichzelf de stoet leidt :engel:
Naar huis vind Luca nog stommer, dan gaat ie nog langzamer :LOL:
Ik ontdek ineens wel een voordeel, puppy gaat niet zo hard natuurlijk straks, kan Luca samen met de pup en kunnn de hongaartjes samen :)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel vliegt van hot naar her en Pom sukkelt wat bij mij in de buurt over het algemeen. Die zou ook het liefst korter wandelen en dan langer op de bank hangen maar helaas, dat doen we niet :D Ik ga weleens met karel alleen. Gisteravond bijv. ben ik eerst met hem een half uur naar het water geweest en daarna issie nog meegeweest met de wandeling van Pom
Twiggle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Twiggle »

Herkenbaar dit.
Kite (BC van 4) wil altijd wel lopen, bepaalt wel zijn tempo, maar struint een paar uur mee, behalve nu met dit weer. Die ligt op apegapen.
De pup ligt nu ook even op apegapen, maar mag natuurlijk niet zoveel nog.

En last but not least, Lot, 13,5 jaar oude Russell, die nu ligt op te laden buiten. Met haar artrose gedijt ze goed in dit weer, alleen aangezien ze slecht hoort en ziet, loopt ze aan de flexiriem mee. Bij elke boom moet er gesnuffeld en geplast worden, best vertragend in een bos.

Maar ze gaat zolang de puppywandelingen nog niet langer zijn dan 45 minuten (en dat duurt nog wel 2 tot 3 maanden) sowieso 1 keer per dag mee. De mannen los, die vermaken zich wel en struinen wat af en Lot hobbelt lekker mee! Tevens een goede les voor mij om geduldig te blijven, ik noem het maar mindfulness :D Genieten van het hier en nu
Laatst gewijzigd door Twiggle op 15 sep 2016 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Machie schreef:Luca is niet eens oud, pas 7 :LOL:
Maar wel heel anders dan de andere 2 en helaas kan hij hier lang niet overal los ivm jagen en veeeeel wild. Als hij wel los kan is hij ook zo een paar 100 meter achter en dat trekken die herdertjes weer niet :mrgreen:

edit:
het gaat niet om alle wandelingen trouwens. De korte rondjes gaan ze allemaal mee, maar vooral op de lange wandelingen is het een dingetje.
We noemen haar wel oud maar de oudste is hier ook pas 7 :wink: echter wel met lichamelijke klachten maar wel altijd rustiger geweest. Zijn nu midweek naar zee en moeten opletten dat we niet teveel lopen met haar.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura en Mahru lopen de afgelopen maanden bijna altijd apart, door Jura haar knieblessure. Het is niet anders.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kun je noet een snuffelhalfuurtje instellen waarin je luca laat scharrelen en in tussen met de rest een balletje gooit, en dat je de rest van de wandeling van luca verlangt dat hij gewoon meeloopt?
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Paisley schreef:Kun je noet een snuffelhalfuurtje instellen waarin je luca laat scharrelen en in tussen met de rest een balletje gooit, en dat je de rest van de wandeling van luca verlangt dat hij gewoon meeloopt?
Dit doe ik ook, die van mij hebben geen energieverschil maar ik vind het belangrijk dat ze ook de tijd krijgen om écht naar hartelust te kunnen snuffelen en te doen wat ze maar willen. Frank heeft een hekel aan stilzitten dus voor hem is het een mooie oefening op ontspannen je eigen ding doen en Aiko en Nanuq speuren op hun gemakje het terrein af.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hier 1 honden. Voorheen met Maylo en Izzy was Izzy de geen die altijd haast had een Maylo sjokte lekker achter ons aan. Af en toe riep ik Maylo dat hij wel iets mocht doorlopen en dat zelfde deed ik bij Izzy dat het wat rustiger mag.

Nu met Droef welke een heerlijk wandel tempo heeft voor mij dan, en zelfs nu is Izzy van mening dat het sneller moet. Nou ze kan me wat, als ik alleen met haar loop heb ze daar overigens een stuk minder last van. Voor de rest gaan ze wat betreft energielevel wel gelijk op, Izzy rent alleen wat sneller omdat ze een stuk behendiger is maar op lange rechte stukken gaan ze gelijk op en ze houden het ook lang uit allebei.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena wel t laatste jaar maar dat kwam door dr leeftijd. De 2 heren hier lopen altijd samen te struinen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Met zeven honden van verschillende rassen van zeven jaar tot negen weken, wil dat wel lukken ja.
Ze hebben ook nogal uiteenlopende hobbies :mrgreen:
Pup jaap mag de wandelingen nu niet met zijn papa en mama meedoen, dat zijn nog even niet echt geweldige voorbeelden.
Pjotr en niko wel. Die kunnen gelukkig ook tegelijk met django en nikita loslopen, dus met vijf tegelijk is straks geen moeite.
Met jaap apart of met jaap, niko en pjotr wandelen is echt een feestje :love:
Charlie doet niet (nauwelijks) aan wandelen, vindt ze geen drol aan. Die heeft haar stomme stafford spelletjes.
Tibbe doet zijn rondjes door de wijk, spelen met de agility set naast het huis, voordummy apporteren en gaat in m'n fietsmandje of op de scootmobiel mee.
Echt wandelen buiten de wijk is voor hem te eng, voelt hij zich niet lekker bij.
De huskies en charlie moeten wel echt naast de fiets/voor de mtb. Charlie kort knallen en de andere twee langere stukken.
Machie
Zeer actief

Paisley schreef:Kun je noet een snuffelhalfuurtje instellen waarin je luca laat scharrelen en in tussen met de rest een balletje gooit, en dat je de rest van de wandeling van luca verlangt dat hij gewoon meeloopt?
Helaas niet. Ik moet Luca wel inde gaten blijven houden. Anders gaat ie op jacht :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat kan toch aan de lange lijn, of vind ie dat niet leuk?
Mayke kan zich uren ook vermaken met scharrelen langs de waterkant (op kikkers 'jagen' die door haar t water in springen) en gaten graven, dat zou ze aan een lange lijn ook prima vinden.

Ik heb hier ook wel verschil in niveau maar de dingen die ik zelf erg leuk vind, kunnen beide honden wel doen. Mayke is meer easy-going. Ze is een heel sportief hondje maar gewoon voor je uit druipen en scharrelen vind ze ook heerlijk. En ik ook.
Op zulke rustige wandelingen kan Kiwi wat drammen, dan stuift ze vooruit tot ik dr terug roep. Kiwi wil alles snel doen, geen getreuzel graag. Maar jammer voor haar - ik loop ook graag gewoon op wandeltempo zonder dat Kiwi aan de horizon verdwijnt en vind dat ze zich maar moet aanpassen. Ze mag ook vaak genoeg lekker in actie komen, dus t is niet onreëel om ook wat met dr om te lummelen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel vervelend is om je activiteiten te moeten scheiden met de honden. Als je terug komt van een verkwikkend potje buiten spelen, is het niet leuk om bij thuiskomst een 'tweede dienst' te moeten draaien, kan me voorstellen. Ik heb mn honden er ook wel op uitgezocht. Ik wilde naast energieke Mayke niet een sloompie, is met Kiwi meer dan gelukt :LOL:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Truus is zoef zoef :mrgreen: en Madam doet wel mee maar op 1 plek en dan ballen en zwemmen, met wandelen blijft ze achter maar dat vind ze ook niets aan en op de fiets gaat helemaal niet samen door het tempo verschil, dus hebben we nu een fietskar :cheer: Madam erin en Truus ernaast
en bepaalde stukken gaat Madam er ook uit, ideaal vind ik het :ok:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Apple past zich wel aan aan andere honden. Maar als ze alleen is heeft ze 's morgens echt de treuzelziekte :Q:
Toen ons duo vroeger veel in leeftijd verschilden (4 jaar en 12 jaar) gingen we apart met de oudste. Dat waren eigenlijk de leukste wandelingen, gewoon samen een beetje keutelen.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik laat ze zelden alle drie tegelijk uit. Otto heeft een stevig wandeltempo en dat beent Fleur niet bij met haar krakkemikkige achterpootjes. Otto heeft wel door dat áls we met z'n allen lopen, hij in slow motion moet wandelen, al gooi ik Fleur dan ook wel eens halverwege in de tas of ik til haar op.

Patty heeft het wel slim bekeken, sinds een tijdje wil zij mee met elke wandeling. Dan heeft ze met Fleur lekker de tijd om te snuffelen en met Otto zal ze ook wel even stevig door moeten wandelen, maar dat is niet verkeerd voor haar. Ik loop dus meestal met twee honden: met de poedeltjes een kort rondje voor Fleur of met Otto en Patty. Een enkele keer neem ik Otto of Patty even alleen mee voor de broodnodige me-time.

Al met al maak ik 5 wandelingen per dag: 's morgens vroeg de poedeltjes even in de tuin voor P&P, rond 9.30-10 met Patty en Otto, rond lunchtijd met de poedeltjes, rond 15 uur met Otto en Patty, rond 17 uur met de poedeltjes en 's avonds voor de nacht met Otto en Patty. Als ik op de boot werk, dan vervalt er een van de twee poedelwandelingetjes.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi is sloom en Jigzy is snel. Ik loop liever ook door dus Jigzy en ik moeten geregeld op Kiyoshi wachten. Op de terugweg loopt hij extra sloom :mrgreen:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:Pirke is een godse luie donder en die ligt het liefst de hele dag op de bank zijn ponteneurtje op te houden.
Wat een verschil dan. Ik heb een raceteckel :mrgreen: maar hier een van 9 maanden en een van bijna 9 jaar die weinig voor elkaar onder doen.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

dagmar88 schreef:Tibbe doet zijn rondjes door de wijk, spelen met de agility set naast het huis, voordummy apporteren en gaat in m'n fietsmandje of op de scootmobiel mee.
Nooit gedacht dat Tibbe in een fietsmand pastte haha
Ik schatte hem veel groter in.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

-Saskia- schreef:
dagmar88 schreef:Tibbe doet zijn rondjes door de wijk, spelen met de agility set naast het huis, voordummy apporteren en gaat in m'n fietsmandje of op de scootmobiel mee.
Nooit gedacht dat Tibbe in een fietsmand pastte haha
Ik schatte hem veel groter in.

:mrgreen: The amazing opvouwbare hond. Meer poot dan lijf en 14 kilo.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Met Rio liepen we daar de laatste tijd ook tegenaan dat verschil. Wij splitste het op , stapte een bij de boulevard uit en reed de ander terug naar de flats om daar de wandeling te beginnen.
Dan liep degen die bij de flats uitstapte het duinpieperpad af om elkaar daar dan weer tegen het lijf te lopen en gezamenlijk terug te lopen. Rio was dan wel een langere tijd buiten maar maakte qua kilometers toch minder dan de rest.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”