Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wildvrij losloopgebied in NE/BE/DU?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Wildvrij losloopgebied in NE/BE/DU?
Ik ben flink aan het zoeken naar een gebied in Nederland/Duitsland/België waar je uren kunt wandelen met loslopende honden.
Het liefst zou ik een bosgebied willen gezien we al naast het strand wonen en daar een weekend of midweek verblijven.
Nu vind ik het alleen heel lastig want mijn allerliefste Manu jaagt nogal graag. Ik heb gekeken naar Ermelo maar daar schijnt een schaapskudde te lopen en ik denk zomaar dat die niet heel blij worden van een loslopende schapenvreter. Hij jaagt op koeien, herten, geiten, schapen en konijnen.
Ik weet het, er blijft weinig over, maar ik ga het toch proberen. Weet iemand misschien een gebied waar je weinig wild tegen komt? Of juist gebieden waar heel veel wild zit of inderdaad kuddes vee zodat ik weet dat ik die moet mijden?
Ik zou het fijn vinden iets te vinden waar ik hem niet continu aan de lijn moet houden. Hij heeft een redelijk appèl maar ik ga het er niet op wagen. Een konijn is niet zo interessant meer maar het grotere vee loopt toch echt gevaar met hem in de buurt. Ik heb ogen op steeltjes dus incidenteel iets tegenkomen is absoluut geen probleem maar mezelf en hem in een gebied vol herten bevinden is gewoon voor ons beiden niet leuk, ook aangelijnd niet.
En hoe zit het wild en loslopend vee op Terschelling en Texel?
Alvast bedankt!
Het liefst zou ik een bosgebied willen gezien we al naast het strand wonen en daar een weekend of midweek verblijven.
Nu vind ik het alleen heel lastig want mijn allerliefste Manu jaagt nogal graag. Ik heb gekeken naar Ermelo maar daar schijnt een schaapskudde te lopen en ik denk zomaar dat die niet heel blij worden van een loslopende schapenvreter. Hij jaagt op koeien, herten, geiten, schapen en konijnen.
Ik weet het, er blijft weinig over, maar ik ga het toch proberen. Weet iemand misschien een gebied waar je weinig wild tegen komt? Of juist gebieden waar heel veel wild zit of inderdaad kuddes vee zodat ik weet dat ik die moet mijden?
Ik zou het fijn vinden iets te vinden waar ik hem niet continu aan de lijn moet houden. Hij heeft een redelijk appèl maar ik ga het er niet op wagen. Een konijn is niet zo interessant meer maar het grotere vee loopt toch echt gevaar met hem in de buurt. Ik heb ogen op steeltjes dus incidenteel iets tegenkomen is absoluut geen probleem maar mezelf en hem in een gebied vol herten bevinden is gewoon voor ons beiden niet leuk, ook aangelijnd niet.
En hoe zit het wild en loslopend vee op Terschelling en Texel?
Alvast bedankt!
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Wildvrij losloopgebied in NE/BE/DU?
Ik volg even mee want het lijkt me heerlijk om Lais eens echt onbekommerd los te kunnen laten op wandeling. Maar ik vraag me af of zo'n gebied bestaat: lijkt me dat overal waar een ruim natuurgebied is wild loopt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
uren wandelen en wildvrij gaan meestal niet zo goed samen denk ik, in uitgestrekte bossen zit vaak veel meer wild natuurlijk. Ik heb vh voorjaar een flink stuk (paar uur) gewandeld in Lage Mierde, geen groot wild tegengekomen daar maar ik denk dat er wel herten zitten. Konijnen zitten sowieso overal wel? Kan je nit zo goed tips geven, mijn honden zijn niet echt jagers dus dan valt wild niet direct zo op. Ze zouden wel even achter een hert of konijn aangaan denk ik, maar ze zoeken het niet op
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Ik denk ook dat in elk groot natuurgebied wild zit. In bossen heb je natuurlijk niet veel overzicht, dus als er een hert zit zie je dat pas op het laatste moment.
Je hebt ook veel open gebieden ( heide ofzo) dan kan je zelf elk geval goed opletten en mee kijken. Zoals met Soesterduinen toen.
Leuk dat jullie een weekend weg gaan
, er zal heus wel een geschikt gebied te vinden zijn. Zal er ook eens over nadenken. 
Je hebt ook veel open gebieden ( heide ofzo) dan kan je zelf elk geval goed opletten en mee kijken. Zoals met Soesterduinen toen.

-
- Zeer actief
Wild voorkom je nooit natuurlijk. Konijnen komen wij ook veel tegen maar daar doet hij gelukkig niet zoveel mee.sbientje schreef:uren wandelen en wildvrij gaan meestal niet zo goed samen denk ik, in uitgestrekte bossen zit vaak veel meer wild natuurlijk. Ik heb vh voorjaar een flink stuk (paar uur) gewandeld in Lage Mierde, geen groot wild tegengekomen daar maar ik denk dat er wel herten zitten. Konijnen zitten sowieso overal wel? Kan je nit zo goed tips geven, mijn honden zijn niet echt jagers dus dan valt wild niet direct zo op. Ze zouden wel even achter een hert of konijn aangaan denk ik, maar ze zoeken het niet op
Het gaat me er vooral om dat ik niet ineens een kudde herten tegenkom en dat heel normaal blijkt te zijn in dat gebied. Of ineens middenin een schaapskudde sta terwijl dat ook typerend is daar. Als ik van tevoren weet dat er normaal gesproken veel wild is zou ik hem normaal aangelijnd houden, incidenteel iets tegenkomen is normaal en dan kan ik ook een incident met mijn ogen op steeltjes en een redelijk appèl voorkomen.
Af en toe aanlijnen is helemaal niet erg maar een losloopwandeling is natuurlijk wel het leukste. En aangelijnd middenin een wildrijk gebied lopen met hem is ook voor hem helemaal niet leuk, hij raakt dan enorm overprikkeld en ik gefrustreerd. Dus vandaar "wildvrij" tussen aanhalingstekens dan maar

- Sulluna
- Zeer actief
Terschelling: http://www.terschelling.net/skylge/natuur
Texel: https://www.texel.net/nl/over-texel/natuur/
Daar zit wel veel dus, ook groot vee
Texel: https://www.texel.net/nl/over-texel/natuur/
Daar zit wel veel dus, ook groot vee
-
- Zeer actief
Is voor ons weekend ei!Sulluna schreef:
Ik had een prachtig gebied in Ermelo gevonden maar daar loopt dus blijkbaar een hele schaapskudde inclusief herder.
- Sulluna
- Zeer actief
Schiermonnikoog is niks
Is volgens mij wel een gat maar goed
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... nden.dhtml
Is volgens mij wel een gat maar goed

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... nden.dhtml
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik denk dat
en een groot gebied
en loslopen toegestaan
en geen of weinig wild vrij lastig wordt.
Ik hoop dat je dat vindt.
Reeen lopen meestal niet in grote kuddes.
Maar kleine familiegroepjes of soms individueel.
Lijkt me erg lastig om die veilig te omzeilen, omdat ze op heel veel plekken voorkomen.
Heb helaas ooit het resultaat van ree vs hond mogen aanschouwen. Was niet fraai. En ooit een doodgereden ree, vrijwel zeker opgejaagd.
Ik hoop dus oprecht dat iemand een geschikte plek weet.
Lastig, zulke jagers.
Mijn vader heeft een kruising hus herder gehad, die om die reden gewoon echt niet los kon.
Verder superdier, maar maar de minste geur of zicht van iets van een ander dier, en ze was pleitte.
(en na een gebeten schaap is ze dus ook nooit meer los geweest helaas, behalve aan een grasveldje bij water waar echt volledig overzicht was, en geen andere dieren. Op wandeling altijd vast)
Mocht iemand wat geschikts weten, ik lees vol interesse mee.
(gelukkig niet voor Habibi, daar kunnen reeen en konijnen samen een dansje doen op 5 meter voor haar neus en ze gaat nog niet. Nep roofdier)
en een groot gebied
en loslopen toegestaan
Lijkt me erg lastig om die veilig te omzeilen, omdat ze op heel veel plekken voorkomen.
Heb helaas ooit het resultaat van ree vs hond mogen aanschouwen. Was niet fraai. En ooit een doodgereden ree, vrijwel zeker opgejaagd.
Lastig, zulke jagers.
Mijn vader heeft een kruising hus herder gehad, die om die reden gewoon echt niet los kon.
Verder superdier, maar maar de minste geur of zicht van iets van een ander dier, en ze was pleitte.
(en na een gebeten schaap is ze dus ook nooit meer los geweest helaas, behalve aan een grasveldje bij water waar echt volledig overzicht was, en geen andere dieren. Op wandeling altijd vast)
(gelukkig niet voor Habibi, daar kunnen reeen en konijnen samen een dansje doen op 5 meter voor haar neus en ze gaat nog niet. Nep roofdier)

-
- Zeer actief
Ik ben dagelijks bezig met appèl en inmiddels loopt hij redelijk betrouwbaar los. Hij gaat niet zomaar op zoek maar er pas achteraan als hij het ziet en zelfs dan kan ik hem tegenwoordig nog wel eens terugroepen. Gelukkig ben ik vaak eerder dan hij. Als ik geen overzicht heb gaat hij vast. Hij hoeft niet persé los natuurlijk, als het niet kan kan het niet maar ik doe van tevoren graag al mijn huiswerk. Ik laat hem heus niet los en schapen vermoorden. Ik ken hem al wat langer dan vandaagHabibi schreef:Ik denk dat
en een groot gebied
en loslopen toegestaan
Lastig, zulke jagers.

Meestal neem ik hem niet mee naar nieuwe gebieden en keer ik later terug als ik het veilig genoeg acht en leuk genoeg vind om weer dat stuk te rijden maar op een weekend weg gaat dat al lastiger.
Alle andere honden gaan los. Het is niet dat ik iets helemaal wildvrij wil, als ik maar niet in een gebied terecht kom waar het algemeen bekend is dat er veel wild zit of vee gehouden wordt. In Vogelenzang kom ik bijvoorbeeld nooit omdat het algemeen bekend is dat daar ontzettend veel herten lopen. Dat zoek ik dan ook echt niet op.
Wij komen ook wel loslopende runderen tegen, herten, een ree en dat valt wel te overzien. Maar als ik elke halve kilometer weer middenin de beesten sta zal ik gewoon een rotweekend hebben en Manu ook. Dan laat ik hem liever thuis.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik zou bijna zeggen, kom een weekje hierheen.. Ik gok dat daar waar ik Layla loslaat, hij dan waarschijnlijk ook los kan

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ooh, dan is hij een stuk schappelijker en beter onder controle dan dat Angel was. (nee, niet mijn naamkeus, herplaatser uit asiel met die naam...)
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft!

-
- Zeer actief
Lastig ja, ik ken het probleem. Wilde laatst naar Noord-Brabant, vlak bij losloopgebied, maar toen hoorde ik van de boswachter dat daar wilde zwijnen waren en dat je hond dus beter niet konijnen kon jagen voor als ie dan een zwijn met jongen tegen zou komen. Dus dat kan ook nog
Mijn ervaring is dat officiele losloopgebieden heel vaak wildarm of zelfs -vrij zijn. Maar die zijn dat bijna altijd niet erg groot, dus een lange wandeling maken zit er daar niet in.
Korom, ik weet het ook niet

Mijn ervaring is dat officiele losloopgebieden heel vaak wildarm of zelfs -vrij zijn. Maar die zijn dat bijna altijd niet erg groot, dus een lange wandeling maken zit er daar niet in.

-
- Zeer actief
Jeetje já! Dat kan natuurlijk ook nog!Jeannettebo schreef:Ik zou bijna zeggen, kom een weekje hierheen.. Ik gok dat daar waar ik Layla loslaat, hij dan waarschijnlijk ook los kan
Alleen moet ik dan eens kijken of ik wat langer vrij kan krijgen. Is het goed te doen tussen de bergen in het najaar bij jullie?
Wilde zwijnen houd ik inderdaad ook rekening mee. Gelukkig willen wij in het najaar en is Manu ergens nog best slim*Wolf* schreef:Lastig ja, ik ken het probleem. Wilde laatst naar Noord-Brabant, vlak bij losloopgebied, maar toen hoorde ik van de boswachter dat daar wilde zwijnen waren en dat je hond dus beter niet konijnen kon jagen voor als ie dan een zwijn met jongen tegen zou komen. Dus dat kan ook nog![]()

Af en toe vast is niet zo erg maar we willen inderdaad wel kilometers maken dus het moet een groot natuurgebied zijn

Habibi schreef:Ooh, dan is hij een stuk schappelijker en beter onder controle dan dat Angel was. (nee, niet mijn naamkeus, herplaatser uit asiel met die naam...)

- Jeannettebo
- Zeer actief
Jazeker, ik wordt heel blij van oktober/november, dan zijn de koeien van de Alp af en kun je dus heerlijk lopen.

-
- Zeer actief
Dan zou je toch eens naar ons strand moeten komenZamunda schreef:Ik volg even mee want het lijkt me heerlijk om Lais eens echt onbekommerd los te kunnen laten op wandeling. Maar ik vraag me af of zo'n gebied bestaat: lijkt me dat overal waar een ruim natuurgebied is wild loopt.

Ik zal het eens overleggen. Lijkt me heerlijk weer in de bergen te lopen!Jeannettebo schreef:Jazeker, ik wordt heel blij van oktober/november, dan zijn de koeien van de Alp af en kun je dus heerlijk lopen.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zelfs dan moet ik oplettenManuma schreef:Dan zou je toch eens naar ons strand moeten komenZamunda schreef:Ik volg even mee want het lijkt me heerlijk om Lais eens echt onbekommerd los te kunnen laten op wandeling. Maar ik vraag me af of zo'n gebied bestaat: lijkt me dat overal waar een ruim natuurgebied is wild loopt.![]()

Maar strand is hartstikke leuk!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De schaapskudde loopt er van 8 tot 16 uur, daarom geldt er op die tijd een aanlijnplicht op de Ermelosche Heide. De meeste bossen in de omgeving van Ermelo zijn altijd aanlijngebied.Manuma schreef:Is voor ons weekend ei!Sulluna schreef:
Ik had een prachtig gebied in Ermelo gevonden maar daar loopt dus blijkbaar een hele schaapskudde inclusief herder.
Zowel in het bos als op de heide bij Ermelo zit behoorlijk wat wild, edelherten en wilde zwijnen.
Ik loop ongeveer elk weekend in deze omgeving.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Jeannettebo schreef:Jazeker, ik wordt heel blij van oktober/november, dan zijn de koeien van de Alp af en kun je dus heerlijk lopen.
Lopen er geen herten en gemzen in jouw omgeving dan? Die heb ik tijdens wandelingen in Oostenrijk behoorlijk veel gezien.
-
- Zeer actief
And the mission impossible continues
Afzettingen vertrouw ik niet, dan zou ik uit moeten zoeken waar die geiten staan en zou ik hem daar vasthouden.
Zamunda, Manu liep ook regelmatig de duinen in maar daar zit gelukkig zo weinig dat hij het nu nooit meer doet. Hij heeft ook meerdere successen op zijn naam staan helaas maar gelukkig gaat het dankzij de clicker en de dummy heel veel beter en loopt hij vrijwel dagelijks los. Hoe meer ik dat loslopen doe hoe beter het gaat en ik probeer hem ook echt goed moe te maken. Maar het blijft toch altijd een risico natuurlijk
Die stomme neuzen en ogen ook 

Afzettingen vertrouw ik niet, dan zou ik uit moeten zoeken waar die geiten staan en zou ik hem daar vasthouden.
Zamunda, Manu liep ook regelmatig de duinen in maar daar zit gelukkig zo weinig dat hij het nu nooit meer doet. Hij heeft ook meerdere successen op zijn naam staan helaas maar gelukkig gaat het dankzij de clicker en de dummy heel veel beter en loopt hij vrijwel dagelijks los. Hoe meer ik dat loslopen doe hoe beter het gaat en ik probeer hem ook echt goed moe te maken. Maar het blijft toch altijd een risico natuurlijk

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Bij de Langevelderslag zie ik juist vaker herten op de laatste duintop voor het strand dan verderop in het duingebied. En zie ook wel eens hertensporen op het strand zelf, hoewel ik vermoed dat ze daar alleen als het donker is zullen komen.Manuma schreef:And the mission impossible continues![]()
Zamunda, Manu liep ook regelmatig de duinen in maar daar zit gelukkig zo weinig dat hij het nu nooit meer doet. Hij heeft ook meerdere successen op zijn naam staan helaas maar gelukkig gaat het dankzij de clicker en de dummy heel veel beter en loopt hij vrijwel dagelijks los. Hoe meer ik dat loslopen doe hoe beter het gaat en ik probeer hem ook echt goed moe te maken. Maar het blijft toch altijd een risico natuurlijkDie stomme neuzen en ogen ook
-
- Zeer actief
Daar zitten vrij veel herten ja maar daar kom ik dan ook nietLongFields schreef:Bij de Langevelderslag zie ik juist vaker herten op de laatste duintop voor het strand dan verderop in het duingebied. En zie ook wel eens hertensporen op het strand zelf, hoewel ik vermoed dat ze daar alleen als het donker is zullen komen.Manuma schreef:And the mission impossible continues![]()
Zamunda, Manu liep ook regelmatig de duinen in maar daar zit gelukkig zo weinig dat hij het nu nooit meer doet. Hij heeft ook meerdere successen op zijn naam staan helaas maar gelukkig gaat het dankzij de clicker en de dummy heel veel beter en loopt hij vrijwel dagelijks los. Hoe meer ik dat loslopen doe hoe beter het gaat en ik probeer hem ook echt goed moe te maken. Maar het blijft toch altijd een risico natuurlijkDie stomme neuzen en ogen ook

Ik kom in Den Haag, van Scheveningen zwarte pad tot aan Monster en daar gaat hij echt de duinen niet in. Ik heb er ook nog nooit wat gezien en ik loop er op allerlei tijden. Het zal er heus wel zitten maar daar toont hij gelukkig geen interesse in. Hij geeft het jagen ook eerder op dan vroeger gelukkig. Misschien toch omdat ik veel meer beweging en hersenwerk/training ben gaan geven.
Hmm, het valt niet mee dus.
Nouja, ik zoek nog wel even door. Misschien wordt het dan toch een bos als in Ermelo voor het weekend en dan houd ik Manu wel aangelijnd. Jammer dan, neem ik mijn step wel mee voor de mooie paden daar

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Volgens mij is dat heel moeilijk. Ik kan je Zuid-Limburg dan wel afraden
Misschien is een gebied als de Loonse en Drunense duinen wat en dan gaan lopen op wat drukkere momenten, zodat het wild op afstand blijft?

-
- Zeer actief
Potver. Misschien kan ik Manu nog ruilen voor Cody
Ik heb toch wel de voorkeur voor een bosgebied dus dan zal het maar aangelijnd moeten. Dan kan in elk geval Uma lekker scharrelen.
Ermelo bos en heide is geen struikelen over herten toch?

Ik heb toch wel de voorkeur voor een bosgebied dus dan zal het maar aangelijnd moeten. Dan kan in elk geval Uma lekker scharrelen.
- veertje
- Zeer actief
Hoe erg is het voor Manu als hij een weekend aan de lange lijn moet? Hij zou dan misschien een deel van zijn energie kwijt kunnen door te gaan fietsen? En lopen in een nieuwe omgeving met veel geurtjes is ook erg vermoeiend natuurlijk.Manuma schreef:Potver. Misschien kan ik Manu nog ruilen voor Cody![]()
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Bij Doetinchem ligt de Slangenburg, er zit wel wild maar niet heel veel, mijn honden kunnen daar wel los zonder dat ze willen gaan jagen. Met anderhalf uur ben je ook wel uitgewandeld. In het Montferland bij het Peeske is ook een losloopgebied met wat wild, maar ook niet zoveel dat je er over struikelt en met een uur heb je alle hoeken en gaten wel gezien. Niet omheind overigens.
Ik weet niet of ze in Duitsland wel aparte losloopgebieden kennen, al lopen veel honden wel los. In Duitsland zijn gebieden al snel groter met meer wild.
Ik weet niet of ze in Duitsland wel aparte losloopgebieden kennen, al lopen veel honden wel los. In Duitsland zijn gebieden al snel groter met meer wild.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
- Zeer actief
Het is niet zo erg hoor, maar de rest (4 honden) loopt wel los en het is voor mij natuurlijk ook wat lekkerder lopenveertje schreef: Hoe erg is het voor Manu als hij een weekend aan de lange lijn moet? Hij zou dan misschien een deel van zijn energie kwijt kunnen door te gaan fietsen? En lopen in een nieuwe omgeving met veel geurtjes is ook erg vermoeiend natuurlijk.

Oh dat klinkt heerlijk! Ik ben er 2 jaar geleden met Manu geweest maar toen durfde ik hem nog nergens los te laten. Ik heb toen inderdaad geen wild gezien en zijn we lekker gaan hardlopen voor de overige energie. Ik vond het een prachtig bosKruimel53 schreef: Toen wij er van het voorjaar waren hebben we niks gezien aan wild. En ik kijk toch best goed. We zagen trouwens sowieso niks aan leven in die bossen, saaie bedoening. Geen vogel gezien op de hei, ja, 1x een rode wouw. Verder niksnadanop. Grote stille heide dus. Wij zaten in een schattig huisje buiten Garderen en in de tuin zat wel wild, de reeën kwamen bij de vijver drinken, we hoorden 's nachts de zwijnen en we hebben zelfs nog een vos voorbij zien schieten. Veel vogels en eekhoorns. Maar dat was een hele grote bostuin waar van alles gedaan was voor de natuur. In het aanpalende bos (losloopgebied ook nog) zat niks.

Dankje! Die gebieden was ik nog niet tegen gekomenOmega schreef:Bij Doetinchem ligt de Slangenburg, er zit wel wild maar niet heel veel, mijn honden kunnen daar wel los zonder dat ze willen gaan jagen. Met anderhalf uur ben je ook wel uitgewandeld. In het Montferland bij het Peeske is ook een losloopgebied met wat wild, maar ook niet zoveel dat je er over struikelt en met een uur heb je alle hoeken en gaten wel gezien. Niet omheind overigens.

- veertje
- Zeer actief
Heb je een heupgordel? Dat vind ik ideaal bij lange wandelingen en een hond aan die riem. Heb ik toch lekker mijn handen vrij. Alleen op kleine bospaadjes is het niet zo handig als je hond graag om bomen vlechtManuma schreef:Het is niet zo erg hoor, maar de rest (4 honden) loopt wel los en het is voor mij natuurlijk ook wat lekkerder lopenveertje schreef: Hoe erg is het voor Manu als hij een weekend aan de lange lijn moet? Hij zou dan misschien een deel van zijn energie kwijt kunnen door te gaan fietsen? En lopen in een nieuwe omgeving met veel geurtjes is ook erg vermoeiend natuurlijk.Het is een echte vent natuurlijk dus hij mot overal snuffelen en piesen
Als we naar het bos gaan neem ik sowieso de step mee en mag hij kilometers maken terwijl hij me voortsleurt op dat ding dus met die energie komt het wel goed
![]()

Dan zou ik Zuid-Limburg best kunnen aanraden. Heel afwisselend lopen en je kan heel veel kanten op. Wel even opletten want niet overal mogen honden los. Nu hebben wij in al die jaren nog nooit een boete gehad, maar goed, officieel mag het in veel bossen niet.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, zo erg is het niet, zeker niet overdag. 's Ochtends vroeg en tegen de schemer zie je ze wel meer. Hoewel ik denk dat de gemiddelde boswandelaar zo'n 80% van het wild wat er wel degelijk zit gewoon voorbij loopt omdat ze niet weten waar ze moeten kijken.Manuma schreef: Ermelo bos en heide is geen struikelen over herten toch?
Ik heb op de hei een paar keer een grotere groep herten gezien overdag, verder zie je ze er meestal alleen vroeg in de ochtend of als het begint te schemeren. Zwijnen heb ik op de hei pas 1x gezien overdag.
Laat even weten als jullie naar Ermelo gaan, als ik er dat weekend ook ben kunnen we misschien wel wat afspreken om te wandelen, als jullie dat leuk zouden vinden..
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dan heb je of pech gehad, of niet op de goede plekken gekeken.Kruimel53 schreef:Toen wij er van het voorjaar waren hebben we niks gezien aan wild. En ik kijk toch best goed. We zagen trouwens sowieso niks aan leven in die bossen, saaie bedoening. Geen vogel gezien op de hei, ja, 1x een rode wouw. Verder niksnadanop. Grote stille heide dus. Wij zaten in een schattig huisje buiten Garderen en in de tuin zat wel wild, de reeën kwamen bij de vijver drinken, we hoorden 's nachts de zwijnen en we hebben zelfs nog een vos voorbij zien schieten. Veel vogels en eekhoorns. Maar dat was een hele grote bostuin waar van alles gedaan was voor de natuur. In het aanpalende bos (losloopgebied ook nog) zat niks.Manuma schreef:Potver. Misschien kan ik Manu nog ruilen voor Cody![]()
Als ik op de Ermelosche Heide loop zie ik altijd vogels, van mussen en mezen tot buizerds, valken en roodborsttapuiten. Er gaat ook geen wandeling voorbij daar dat ik geen verse herten- en/of zwijnensporen zie, of door zwijnen omgewoelde grond. Ik heb een paar keer een vos gespot, en een keer een jonge adder.