Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zintuigen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Zintuigen

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Vanochtend liep ik met de honden een rondje schaapskooi. Op enig moment kwam mijn man mij tegemoet lopen. Hij belde me op en ja hoor, aan de overkant van de schaapskooi (staat een hek omheen), zag ik hem staan. De afstand was ik denk tussen de 200 en 300 meter, meer dan een stipje zag ik niet. En Foxy zag hem ook, of rook ze hem of hoorde ze hem praten? Helemaal gefixeerd keek ze zijn kant op. Mijn man floot één keer en daar ging ze, met de andere honden achter haar aan om de schaapskooi heen.

Nu vraag ik mij af, honden zien stilstaande figuren toch niet goed? Heeft Foxy mijn man gehoord of geroken? Het was echt een behoorlijke afstand.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zintuigen

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Honden kunnen voer grote afstanden ruiken, bij gunstige weersomstandigheden. Al mee gemaakt met onze reddingshonden morgens lopen op 5 m langs een slachtoffer geen lucht. Middags inzelfde bos na regen bui op 300 m pakken ze de lucht
Jan
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lastig te zeggen denk ik welk van de factoren hebben meegespeeld. Gehoor van de hond is natuurlijk enorm goed ontwikkeld, dus stem kan zeer goed het moment geweest zijn dat ze hoorde dat jouw man in de buurt was.
Geur ook.
Maar je hebt ook zicht honden. Ik zie dat hier aan Aki wel eens, dat hij reageert op mannen op de fiets met een petje op. Mijn vriend draagt op de fiets bijna altijd een petje. Die combi maakt dat Aki altijd even lijkt te checken of het niet toevallig de baas is.
Maar geur en geluid zijn bij hem wel dingen die maken dat hij het zeker weet.
Laatst was de baas net een bepaald punt gepasseerd met de fiets (ik zag hem het pad kruisen, de honden zagen hem niet) maar ineens pikte Aki dus zijn geur op.
En bij roepen of het bepaalde fluitje om hem te roepen reageert hij direct, ook op mij of als hij loopt met de baas en ik kom voorbij met de auto dan is het geluid van de auto al voldoende.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Misschien een combinatie van factoren. Het feit dat ie de stem van de baas hoorde door de telefoon, en jou zag kijken naar een puntje aan de overkant, kan maken dat het kwartje bij hem viel. En als de wind goed stond denk ik ook zeker wel geur, dat is immers het primaire zintuig. Denk dat ie de puzzelstukjes gewoon goed samen heeft gevoegd!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Die heeft hem al lang geroken, voordat jij hem hebt gezien.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ze zou hem wel geroken hebben inderdaad.
En volgens mij zien ze ook beter dan je zou denken.
Mijn honden zien in ieder geval op 200 meter prima of ik mijn linker of rechterhand omhoog heb en dan sta ik ook stil.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

mijke schreef:Misschien een combinatie van factoren. Het feit dat ie de stem van de baas hoorde door de telefoon, en jou zag kijken naar een puntje aan de overkant, kan maken dat het kwartje bij hem viel. En als de wind goed stond denk ik ook zeker wel geur, dat is immers het primaire zintuig. Denk dat ie de puzzelstukjes gewoon goed samen heeft gevoegd!
Dat denk ik ook. De manier hoe je tegen je man praat is voor hen bekend. Dan zien ze iemand staan, hij fluit dus dan weten ze het weten, dat moet 'm zijn ;-)
*edit* voor het geval dat ze hem al niet had geroken
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

samantha! schreef:En volgens mij zien ze ook beter dan je zou denken.
Nee ik geloof dat wij overdag wel beter zien dan honden hoor. Ogen zijn ons primaire zintuig, bij honden niet. Al verschilt het bij honden wel erg per ras, een aantal jachthonden jagen op zicht. Maar ze zijn dan beter in beweging zien, dan dat ze echt scherp zien in de verte. Overigens kunnen honden 's nachts geloof ik wel iets beter zien dan wij.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:Ze zou hem wel geroken hebben inderdaad.
En volgens mij zien ze ook beter dan je zou denken.
Mijn honden zien in ieder geval op 200 meter prima of ik mijn linker of rechterhand omhoog heb en dan sta ik ook stil.
Enig idee waar de wind vandaan kwam Johnny Jones?

Want een hond kan op een meter langs een rustend ree of varken of apport lopen als de wind de andere kant op staat.
janinca2002 schreef:Honden kunnen over grote afstanden ruiken, bij gunstige weersomstandigheden. Al mee gemaakt met onze reddingshonden morgens lopen op 5 m langs een slachtoffer geen lucht. Middags in zelfde bos na regen bui op 300 m pakken ze de lucht
Over het algemeen maakt vocht het niet zo veel gunstiger voor de honden (vocht en dichte dekking "sluit de geur op").
Maar als de wind sterker is en bijv. gedraaid is en nu gunstig staat wordt het voor een hond met een redelijk "lange neus" een stuk eenvoudiger.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Geen idee hoe de windrichting was. Toch denk ik dat geur wel de grootste rol heeft gespeeld, in combinatie met dat ze mij heeft zien kijken en door de telefoon praten. Ze is wel een slim hondje en altijd erg gefocussed, ze zal wel de verbinding hebben kunnen leggen.
Tommy en Digger hebben allebei jachthondenbloed maar hadden niks door, die werden pas na het fluitje wakker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”