Je snapt nooit waarom een hond soms de dingen doet die hij doet maar gelukkig is dit weer goed afgelopen

Moderator: moderatorteam
Het blijft een podenco-achtig ding, en het kan een konijn geweest zijn of een ander interessant luchtje, baas vergeten, tijd vergeten, beetje verdwaald...Manuma schreef:Ik was 's ochtends met het trio op pad. Normaal volgt Cody mij op de voet, dat kunnen diverse leden beamen. Dit keer nam hij als altijd een bochtje op de kruising van de paden, we lopen door en hij volgt zodra hij weet welk pad we kiezen maar dit keer niet. Hij was ineens spoorloos. Ik snap er nog steeds niks van, hij kon van niets geschrokken zijn en Uma en ik zijn zijn hele wereld, waarom is hij toch weggegaan?
Gisteravond laat heb ik hem vlakbij gehoord maar ik kon niet dichtbij komen door al het lawaai van feestgangers op het duinpad.
Ik wilde vannacht rond half 5 weer terug naar diezelfde plek waar ook mijn spullen liggen maar ik had me verslapen. Ik baalde vreselijk dus pak een uur later dan gepland mijn spullen en loop naar mijn auto en ineens staat Cody daarnaast. Dolblij.
Ik weet dat ik niks anders heb gedaan dan normaal. Alles wat je me kunt verwijten heb ik mezelf ook verweten dus ga je gang. Hij blijft in elk geval voor de zekerheid aangelijnd tot hij naar zijn geweldige baasjes kan.
Voor die paar weken/dagen... dat heeft nut.Hanneke2 schreef:Het blijft een podenco-achtig ding, en het kan een konijn geweest zijn of een ander interessant luchtje, baas vergeten, tijd vergeten, beetje verdwaald...Manuma schreef:Ik was 's ochtends met het trio op pad. Normaal volgt Cody mij op de voet, dat kunnen diverse leden beamen. Dit keer nam hij als altijd een bochtje op de kruising van de paden, we lopen door en hij volgt zodra hij weet welk pad we kiezen maar dit keer niet. Hij was ineens spoorloos. Ik snap er nog steeds niks van, hij kon van niets geschrokken zijn en Uma en ik zijn zijn hele wereld, waarom is hij toch weggegaan?
Gisteravond laat heb ik hem vlakbij gehoord maar ik kon niet dichtbij komen door al het lawaai van feestgangers op het duinpad.
Ik wilde vannacht rond half 5 weer terug naar diezelfde plek waar ook mijn spullen liggen maar ik had me verslapen. Ik baalde vreselijk dus pak een uur later dan gepland mijn spullen en loop naar mijn auto en ineens staat Cody daarnaast. Dolblij.
Ik weet dat ik niks anders heb gedaan dan normaal. Alles wat je me kunt verwijten heb ik mezelf ook verweten dus ga je gang. Hij blijft in elk geval voor de zekerheid aangelijnd tot hij naar zijn geweldige baasjes kan.
Je hoeft je niet schuldig te voelen en ik zou hem ook gewoon weer los laten. Hij is er vast ook van geschrokken dat hij je niet meer kon vinden en dat is een goed moment om terugkomen (met heel veel hoera en lekkers) te oefenen. Van weglopen en terug komen leert een hond. Van aan de lijn lopen leert een hond helemaal niks. Gooi er anders voor je eigen gemoedsrust een sleeplijn van 20 meter ofzo aan, maar ga hem niet beperken in zijn vrijheid, want dat werkt alleen maar averechts volgens mij.
Ja, want bij zijn volgende bazen moet hij enerzijds weer opnieuw beginnen, maar put hij ook uit ervaring.malinois schreef:Voor die paar weken/dagen... dat heeft nut.Hanneke2 schreef:Het blijft een podenco-achtig ding, en het kan een konijn geweest zijn of een ander interessant luchtje, baas vergeten, tijd vergeten, beetje verdwaald...Manuma schreef:Ik was 's ochtends met het trio op pad. Normaal volgt Cody mij op de voet, dat kunnen diverse leden beamen. Dit keer nam hij als altijd een bochtje op de kruising van de paden, we lopen door en hij volgt zodra hij weet welk pad we kiezen maar dit keer niet. Hij was ineens spoorloos. Ik snap er nog steeds niks van, hij kon van niets geschrokken zijn en Uma en ik zijn zijn hele wereld, waarom is hij toch weggegaan?
Je hoeft je niet schuldig te voelen en ik zou hem ook gewoon weer los laten. Hij is er vast ook van geschrokken dat hij je niet meer kon vinden en dat is een goed moment om terugkomen (met heel veel hoera en lekkers) te oefenen. Van weglopen en terug komen leert een hond. Van aan de lijn lopen leert een hond helemaal niks. Gooi er anders voor je eigen gemoedsrust een sleeplijn van 20 meter ofzo aan, maar ga hem niet beperken in zijn vrijheid, want dat werkt alleen maar averechts volgens mij.
Inderdaad laat Manuma dan nu maar gewoon zelf beslissen en als zij Cody wil vasthouden ,wat ik me heel goed kan voorstellen , moet ze dat gewoon doen.Zamunda schreef:Hanneke je praat vanuit (jouw visie op hoe) een podenco (gehouden moet worden), maar Cody is helemaal geen podenco, ook geen podenco-achtige.
Daarnaast vind ik het niet kies om Manuma aan te praten dat ze Cody los móet laten omdat anders zijn adoptanten hem (mogelijk) niet meer willen hebben. Ook nog op gevoel inpraten dat die hond dan wel stikongelukkig zou worden als zijn adoptanten hem nooit meer los durven laten, bah. Laat Manuma en Cody's nieuwe bazen dat lekker zelf bepalen aan de hand van hoe die hond is.
Lekker ook, op deze manier inpraten op iemand die zegt niet goed in haar vel te zitten en aangeeft dat Cody mogelijk daardoor niet bij haar terugkwam. Als het voor Manuma op een bepaald moment en in een bepaalde situatie weer goed voelt zal ze hem vast loslaten, maar zolang dat niet het geval is moet ze hem lekker veilig aan de lijn houden. Laat die inschatting over hoe Cody niet stikongelukkig en godbetert mishandeld wordt maar gewoon aan haar over.
Inderdaad laat Manuma dan nu maar gewoon zelf beslissen en als zij Cody wil vasthouden ,wat ik me heel goed kan voorstellen , moet ze dat gewoon doen.Zamunda schreef:Hanneke je praat vanuit (jouw visie op hoe) een podenco (gehouden moet worden), maar Cody is helemaal geen podenco, ook geen podenco-achtige.
Daarnaast vind ik het niet kies om Manuma aan te praten dat ze Cody los móet laten omdat anders zijn adoptanten hem (mogelijk) niet meer willen hebben. Ook nog op gevoel inpraten dat die hond dan wel stikongelukkig zou worden als zijn adoptanten hem nooit meer los durven laten, bah. Laat Manuma en Cody's nieuwe bazen dat lekker zelf bepalen aan de hand van hoe die hond is.
Lekker ook, op deze manier inpraten op iemand die zegt niet goed in haar vel te zitten en aangeeft dat Cody mogelijk daardoor niet bij haar terugkwam. Als het voor Manuma op een bepaald moment en in een bepaalde situatie weer goed voelt zal ze hem vast loslaten, maar zolang dat niet het geval is moet ze hem lekker veilig aan de lijn houden. Laat die inschatting over hoe Cody niet stikongelukkig en godbetert mishandeld wordt maar gewoon aan haar over.
Dat zei mijn vriend ook al maar dan had ik hem 's nachts al moeten zien. Hij heeft zijn innerlijke kompas gebruikt ofzoLeonie. schreef:Kan hij niet op afstand achter de auto aan zijn gerend?
NeuhNanna schreef:Ik weet niet of het een licht is, maar het gebeurt domkop Glenn ook weleens. Dan staat ergens op een pad heel verdwaasd te kijken en loopt dan totaal de verkeerde kant op. Dan kan ik nog flink roepen en gillen om hem op andere gedachten te brengen...
Ik geloof dus ook niet dat Cody hem met opzet gepeerd is, als ie zo aan jou hangt.
Wel zaak om hem tijdens een wandeling goed in de peiling te houden. Reutjes met Down syndroom moet je niet hun gang laten gaan
Amy was ook al zo knap ja. Bizar hoe ze dat kunnen.DeDiana schreef: Ik vind het ook zo bijzonder dat honden dan de weg terug naar huis kunnen vinden, net als Amy toen ze bij de oppas was ontsnapt. Gelukkig maar dat hij heelhuids weer thuis is gekomen. Ik snap heel goed dat je eerst zelf wilde zoeken, omdat je door de vorige keer weet dat hij direct naar je toekomt in zo'n situatie en de kans natuurlijk het grootst zou zijn dat hij op een rustig moment 's nachts wel weer tevoorschijn zou komen en zou gaan zoeken.
mosquito1980 schreef:Je schamen? Jij van alle mensen hier op HF![]()
Absoluut niet, menig (buitenlands) opvanghondje zou zich een baasje als jou wensen![]()
Domme Cody, zeg maar dat hij nooit meer weg mag lopen
Cody is geen podenco-achtig ding.Hanneke2 schreef:
Het blijft een podenco-achtig ding, en het kan een konijn geweest zijn of een ander interessant luchtje, baas vergeten, tijd vergeten, beetje verdwaald...
Cody is echt geen podencokruising. Hij komt van Kreta. Hij (en Willem, zijn broer) lijkt meer op een Kretahond en als ik het goed onthouden heb is dat meer een oertype. In elk geval géén podenco.laeken schreef:Cody is wel een kruising met podenco hoor. Maar dat zegt niks over jagen en weglopen. Wel staat voor mij vast dat er podenco in zit. Die kleur en Spanje is nl een garantie voor podenco bloed. Bouw en uiterlijk laten dat ook zien. Ik zeg echter niet dat hij dus jaagt. Blijkbaar jaagt hij niet en dat kan prima. Misschien is hij soms even dwars en wil hij zelf op pad. Dat kan. Wuilus en Cleo waren nl hele trouwe honden. Toch liepen die soms gewoon even weg. Doei....en weg.
Cody komt uit Griekenland. Ik snap dat het van een foto lijkt of er Podenco in zit maar ik ken hem nu 9 maanden en hij lijkt qua gangen, staartdracht en karakter helemaal niet op een Podenco. Geen idee waarop dan wel trouwens.laeken schreef:Cody is wel een kruising met podenco hoor. Maar dat zegt niks over jagen en weglopen. Wel staat voor mij vast dat er podenco in zit. Die kleur en Spanje is nl een garantie voor podenco bloed. Bouw en uiterlijk laten dat ook zien. Ik zeg echter niet dat hij dus jaagt. Blijkbaar jaagt hij niet en dat kan prima. Misschien is hij soms even dwars en wil hij zelf op pad. Dat kan. Wuilus en Cleo waren nl hele trouwe honden. Toch liepen die soms gewoon even weg. Doei....en weg.
Ik neem ook risico. Als je nooit risico's neemt heb je ook minder plezier, toch?laeken schreef:Maak je niet druk over verwijten ed. Mijn honden zij'n zo vaak weggelopen. Dapper, Cleo en Eva zijn zelfs wel eens weggerend midden in de nacht en gaan jagen. Cleo een nacht weg in Amsterdam. Wuilus is twee keer weggelopen. Een keer een hele nacht en de snelweg op gerend....
Cleo was de ergste. 3 maanden lief loslopen en dan ineens gaan jagen op hazen en aan de horizon verdwijnen. Ik heb wel eens met de auto door een recreatiegebied in Gelderland gereden omdat alle drie de honden weg waren. Dat was nogal erg want Eva was gevaarlijk voor mensen. Dapper vocht met reuen en Cleo ving dieren. Shit happens. Je schamen is echt nergens voor nodig. Je schat in en doet. Cody aanlijnen de rest van zijn leven zou ik in elk geval nooit doen. Heb ik bij Cleo ook nooit gedaan. Ik wist dat er een risico was dat ze weg zou rennen en wegen over zou steken. Maar ik wist ook dat ze 99 procent van de tijd bij me bleef en los moest lopen om gelukkig te zijn.
Inderdaad, dat denk ik ook. Een podenco is ook een oertype trouwens en in het Engels noem je ze allebei 'hound' (Cretan Hound, Ibizan Hound), maar dat doet er verder niet toe. En al was hij wel een podenco(kruising): ik denk dat Manuma prima kan inschatten wat hij nodig heeft. En ik begrijp de verantwoordelijkheid die zij voelt om Cody heelhuids te kunnen overhandigen aan zijn toekomstige baasjes en dat je daar voor die paar weken dan maar geen risico meer mee neemt, hoe klein dat ook is. Cody heeft natuurlijk in de afgelopen 9 maanden laten zien dat hij prima en betrouwbaar los kan lopen en dat het geen jager is of een hond die zich geen moer van zijn baasje aantrekt. Dus het lijkt me voor de adoptanten geen enkel verschil dat Manuma hem nu voor de zekerheid maar aangelijnd houdt; dat wil niet ineens zeggen dat hij niet los zou kunnen lopen. Ik zou hetzelfde doen bij een opvanghond; bij een eigen hond is het een ander verhaal.Zamunda schreef:Cody is echt geen podencokruising. Hij komt van Kreta. Hij (en Willem, zijn broer) lijkt meer op een Kretahond en als ik het goed onthouden heb is dat meer een oertype. In elk geval géén podenco.laeken schreef:Cody is wel een kruising met podenco hoor. Maar dat zegt niks over jagen en weglopen. Wel staat voor mij vast dat er podenco in zit. Die kleur en Spanje is nl een garantie voor podenco bloed. Bouw en uiterlijk laten dat ook zien. Ik zeg echter niet dat hij dus jaagt. Blijkbaar jaagt hij niet en dat kan prima. Misschien is hij soms even dwars en wil hij zelf op pad. Dat kan. Wuilus en Cleo waren nl hele trouwe honden. Toch liepen die soms gewoon even weg. Doei....en weg.
Volgens mij heeft haast niemand hier gezegd dat Manuma geen goede baas isSulluna schreef:Manuma houd op joh.. Niet op reageren. Jij weet het zelf veel beter, je leeft al maanden met deze hond. Je kon er niks aan doen en cody is geen podenco.
Gewoon niet naar luisteren en vooral geen energie aan besteden. Je hebt Cody zo'n geweldig leven geboden en gezocht naar de gouden baasjes. Je bent een topper en Cody boft ontzettend met je. Iedereen die anders zegt of denkt, heeft jou nog nooit gezien en Cody ook niet.
Idd. Dacht al dat ik iets gemist hadgonnie schreef:Volgens mij heeft haast niemand hier gezegd dat Manuma geen goede baas isSulluna schreef:Manuma houd op joh.. Niet op reageren. Jij weet het zelf veel beter, je leeft al maanden met deze hond. Je kon er niks aan doen en cody is geen podenco.
Gewoon niet naar luisteren en vooral geen energie aan besteden. Je hebt Cody zo'n geweldig leven geboden en gezocht naar de gouden baasjes. Je bent een topper en Cody boft ontzettend met je. Iedereen die anders zegt of denkt, heeft jou nog nooit gezien en Cody ook niet.
Daar kwam het hierboven wel op neer als zij cody niet meer los zou laten lopen. Haast mishandeling. Daar doelde ik op.gonnie schreef:Volgens mij heeft haast niemand hier gezegd dat Manuma geen goede baas isSulluna schreef:Manuma houd op joh.. Niet op reageren. Jij weet het zelf veel beter, je leeft al maanden met deze hond. Je kon er niks aan doen en cody is geen podenco.
Blafke schreef:Oef, dat is zeker schrikken geweest.
Superfijn dat hij terug is.![]()
Dat mijn hond weg loopt is ook mijn allergrootste schrik. Voor mij de reden om hem nooit los te laten. Alleen op afgeheind terrein loopt hij los.
Ze komen vaak wel weer terug maar als ze los lopen en dan ook nog kwijt zijn kunnen ze zo onder een auto lopen of een vervelende hond tegen komen.
Ik moet er niet aan denken, ik droom er zelfs wel eens van dat mijn hond weggelopen is. Mijn hond loopt daarom dus altijd aangelijnd.