Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden laten elkaar niet met rust

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Honden laten elkaar niet met rust

Ongelezen bericht door Rosaly »

Hopelijk heeft er hier iemand wat tips voor ons. We hebben sinds een paar weken een pup erbij, maar onze husky reu vindt haar zo ontzettend leuk dat hij haar geen minuut met rust laat als hij de kans krijgt. Ik ben erg gesteld op rust in huis, maar als de husky de pup ziet doet hij het liefst een renspelletje met haar waardoor er vanalles omvalt :scratch:
Ik doe ze maar een paar keer per dag in de tuin want het lijkt me voor haar jonge lichaampje niet goed als ze daar de hele dag samen aan het stoeien zijn. Bovendien hebben we een trappetje vanaf het terras waar regelmatig overheen gerausd wordt als we onvoldoende toezicht houden op de spelende kinderen.
Omdat die twee niet te corrigeren zijn als ze binnen eenmaal begonnen zijn met donderjagen en omdat ik het zat was om steeds boos te zijn als er weer stoelen omver lagen heb ik een hek in de kamer gezet. Pup aan de ene kant en husky aan de andere kant, wij moeten nu constant over het hek heen stappen :hmmm:
Lange wandelingen/fietsen/steppen met de husky maakt totaal geen verschil, als hij zijn vriendin ziet is hij opeens weer helemaal opgeladen.
Beiden een kong of iets anders leklers werkt ook niet, de husky wil altijd hebben wat de pup heeft en op die manier onstaat er weer een gezellig spelletje samen. Afleiden helpt maar liefst 1 minuut, trainen met beiden tegelijk helpt tot de training weer afgelopen is :ugh:

Ik vind het heel leuk dat ze het zo goed samen kunnen vinden hoor, maar ik heb even geen idee wat ik hier nu precies mee aan moet...? Steeds als ze willen spelen naar buiten sturen? Dat kan de hele dag doorgaan dan... De pup zoekt de husky ook wel op, maar zij wil soms ook lekker zelf ergens rommelen in huis. En zij heeft natuurlijk nog heel veel rust nodig.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Honden laten elkaar niet met rust

Ongelezen bericht door Gollum »

Heb je een bench? Af en toe verplicht even rust lijkt me niet verkeerd.
Rosaly
Actief

Ik vind het prima als het ook echt zo is dat ze na een tijdje moe worden, maar ze gaaaaaaaan maar door en er komt echt geen einde aan. En dat is voor zo'n kleine pup niet zo goed denk ik, zij wordt groot en er wordt vaak nogal ruw gespeeld. Misschien ben ik een zeikerd maar ik ben altijd erg zuinig op de gewrichten en ik let er goed op als ze zo klein zijn. Maar volgens jou kan dat geen kwaad Nanna?
De eerste week heb ik inderdaad de bench gebruikt voor verplichte rust, (dat doe ik nog steeds nu het hekje er staat) maar toen zat de pup soms meer in de bench dan er buiten, ook zo sneu. Want soms is zij zelf het spelen ook zat. Maar dan laat ze zich uiteindelijk TOCH weer overhalen. Zoals ik al schreef wil ze ook graag zelf rommelen in huis.
Nu is het rustig in huis en spelen doen ze in de tuin, maar ik wil ook een keer van het hek af natuurlijk.

Dat een pup de oudere hond niet met rust laat ken ik wel (vind ik iets makkelijker omdat de oudere hond dan vaak corrigeert/weggaat), maar andersom is het een stuk lastiger merk ik.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gaat maar zo niet kapot hoor. Hier laat ik ze meest gewoon hun gang gaan en op een gegeven moment valt het kwartje en nemen ze hun rust.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nou ik heb ze hier ook regelmatig apart hoor
Kono is nu 16 weken en als ze met haar moeder of halfzus Pinky zit gaat het er zo ontzettend hard aan toe. En die stoppen dan dus echt echt niet
Dat gaat maar door , kunnen ze uren volhouden

Dus loopt ze nu met Kyto of halfzus Wolfje ( die laatste is loops dus toch al apart van de rest )
Dikke vriendjes hoor Wolfje en Kono . Die 2 zijn echt 8 poten op 1 buik
En waar Wolfje normaal hartstikke druk is , als in echt druk , is ze hartstikke rustig met Kono

Kono mag best met mama Ziva en zus Pinky spelen , maar die gaan na een 10-15 min toch mooi weer uit mekaar
T moet nl nog wel allemaal heel blijven ( Kono dan , m'n spullen interesseren me nou niet zo )

Ik heb het 2 jaar terug gehad dat er wat hardhandig gespeeld werd
Pinky en Wolfje waren nog geen 12 weken en Pinky rende met haar schouder vol tegen een deurstijl
Ik heb een pup nog nooit zo horen gillen , dat ging echt door merg en been
Dat pootje bungelde zo , ik dacht echt dit was einde Pinky
Gelukkig was er niks gebroken en op de foto's vorig jaar met afrontgenen is er ook niks te zien
Ze heeft er godzijdank ook verder niks van overgehouden , maar sindsdien ben ik nog voorzichtiger hoor

Word er nog naar van als ik er weer aan denk
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Kan de pup zelf in de bench als ze rust wil? Onze pup en iets oudere hond speelden/spelen ook ontzettend veel, en vaak ging het er heftig aan toe. Vaak kwam het initiatief van de pup, dus dan maakt het minder uit. Maar als de pup er genoeg van had, ging ze meestal op een plekje liggen waar de oudere hond niet bij haar kon komen: onder een laag tafeltje, onder het bed... Heeft jouw pup die mogelijkheid?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Koop een puppy ren, zo'n ding met 6-8 panelen, kun je uit elkaar halen en overal neerzetten. SUPER :ok:
Rosaly
Actief

** Angela ** schreef:Nou ik heb ze hier ook regelmatig apart hoor
Kono is nu 16 weken en als ze met haar moeder of halfzus Pinky zit gaat het er zo ontzettend hard aan toe. En die stoppen dan dus echt echt niet
Dat gaat maar door , kunnen ze uren volhouden.
Ja ik denk dat het er hier ongeveer hetzelfde aan toe gaat, ze stoppen gewoon niet. Spullen zijn vervangbaar, de pup niet natuurlijk. Gelukkig dat ze er niks aan over heeft gehouden. Hier wordt er ook wel eens gegild, gelukkig niets ernstigs nog. Ik vind het ook absoluut niet erg als er gewoon rustig liggend gespeeld wordt, helemaal goed, maar dat ruwe gedoe en geren vind ik maar niks.
Alfilillo schreef:Kan de pup zelf in de bench als ze rust wil? Onze pup en iets oudere hond speelden/spelen ook ontzettend veel, en vaak ging het er heftig aan toe. Vaak kwam het initiatief van de pup, dus dan maakt het minder uit. Maar als de pup er genoeg van had, ging ze meestal op een plekje liggen waar de oudere hond niet bij haar kon komen: onder een laag tafeltje, onder het bed... Heeft jouw pup die mogelijkheid?
De pup kan zelf in de bench, maar dat is helaas niet haar favoriete plek. Ze slaapt graag op een kleedje of een kussentje (of het vloerkleed), maar zij krijgt niks meer in de bench omdat ze op haar kussens plast en haar kleedjes opeet. De eerst week dat we haar hadden zaten we al bij de dierenarts voor een foto, echo en uiteindelijk een braakinjectie omdat het godzijdank nog in de maag zat.
Een laag tafeltje hebben we hier! Gaat ze ook onder liggen als ze het zat is, maar de husky blijft net zo lang aan de gang tot ze er weer onderuit komt (ik heb hem haar er zelfs wel eens onder vandaan zien slepen :hmmm: )

Die hekjes van een puppy of konijnenren heb ik hier staan ja!

Afbeelding

(de husky is verwend en heeft zijn eigen stretcher en ik heb tenttapijt over het laminaat tegen het uitglijden :tongue: )
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Rosaly schreef: Dat een pup de oudere hond niet met rust laat ken ik wel (vind ik iets makkelijker omdat de oudere hond dan vaak corrigeert/weggaat), maar andersom is het een stuk lastiger merk ik.
Vind je? Dat verbaast me. Want een pup afremmen is niet zo makkelijk - die kent nog heel weinig appel en commando's en je wilt niet teveel druk zetten. Maar je oudere hond kun je toch gewoon op zn plaats sturen en vertellen dat t klaar is?
Dat vind ik een onmisbaar 'knopje'. En als dat knopje er nooit is geweest, zou ik hem nu maar aanleren. Naar je plaats en houd je koest tot ik vind dat je wat anders mag :engel:
Hier mag in huis best worden gespeeld, maar soms is het gewoon klaar. Omdat je moet bellen, moe bent, bezoek hebt of wat voor reden dan ook die de hond niets aangaan.

Mijn kelpie is zo'n hond die nooit (nooit!) 'vanzelf' moe is, die gaat door. Ik ga mijn stabij ook niet opofferen om mijn kelpie moe te maken. Ik zit zelf ook niet te wachten op een tasmaans duiveltje in huis die mn inboedel afbreekt. Als ze irritant is, stuur ik dr naar dr plaats en mag ze even helemaal niets meer. Zonder die mogelijkheid zou ik knettergek van dr worden (en mn stabij al helemaal)
Ik vind een fysieke beperking als een bench een goede tweede optie, maar liever heb ik ze mentaal onder controle ipv alleen fysiek. Daar heb je in veel situaties wat aan.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Paisley schreef:
Rosaly schreef: Dat een pup de oudere hond niet met rust laat ken ik wel (vind ik iets makkelijker omdat de oudere hond dan vaak corrigeert/weggaat), maar andersom is het een stuk lastiger merk ik.
Vind je? Dat verbaast me. Want een pup afremmen is niet zo makkelijk - die kent nog heel weinig appel en commando's en je wilt niet teveel druk zetten. Maar je oudere hond kun je toch gewoon op zn plaats sturen en vertellen dat t klaar is?
Dat vind ik een onmisbaar 'knopje'. En als dat knopje er nooit is geweest, zou ik hem nu maar aanleren. Naar je plaats en houd je koest tot ik vind dat je wat anders mag :engel:
Hier mag in huis best worden gespeeld, maar soms is het gewoon klaar. Omdat je moet bellen, moe bent, bezoek hebt of wat voor reden dan ook die de hond niets aangaan.
Ja, dat knopje heeft hij :mrgreen: Plaats is op z'n stretcher, tot in den treure geoefend met allerlei soorten afleiding. Maar als hij vrij krijgt wordt er meteen weer heel druk gepeeld met de pup. Zou jij de hond dan het grootste gedeelte van de dag op de plaats laten liggen (gewoon nieuwsgierig)? Rustig spelen kennen ze hier helaas niet, klaar lukt hier ook niet omdat ze samen zo opgaan in het spel, plaats wel. Bij de husky dan :wink: Maar dan moet hij daar steeds blijven liggen?
Ja mijn ervaring met vorige pups en oudere honden is dat de oudere hond het op een gegeven moment wel zat is en dat laat weten aan de pup, op een manier die de pup ook echt wel begrijpt. Andersom ken ik nog niet zo goed, dat de oudere hond zo enthousiast is. Nog niet eerder meegemaakt.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Oh ik zie dat je nog een stukje had toegevoegd. Kan me voorstellen dat je daar zelf ook moe van wordt! Probleem is hier dus; vrij = spelen. Ze kunnen hier gewoon niet samen rustig door het huis scharrelen of naast elkaar slapen, daarvoor vinden ze elkaar echt te leuk. Normaalgesproken is Finn een hele luie hond in huis, nu met dat hek ook, ik merk soms niet eens dat ie er is want als we niet wandelen slaapt hij alleen maar.

Misschien maar gewoon proberen morgen om hem voor langere tijd naar z'n stretcher te sturen. Tot nu toe moet hij daar alleen blijven als er iemand binnenkomt en als ik het eten klaarmaak of kook. Dan heb ik geen zin in een hond om me heen.
Laatst gewijzigd door Rosaly op 04 sep 2016 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Rosaly schreef:Zou jij de hond dan het grootste gedeelte van de dag op de plaats laten liggen (gewoon nieuwsgierig)? Rustig spelen kennen ze hier helaas niet, klaar lukt hier ook niet omdat ze samen zo opgaan in het spel, plaats wel. Bij de husky dan :wink: Maar dan moet hij daar steeds blijven liggen?
Ah op die manier. Het is 0% of vol gas spelen :D Dat lijkt me wel lastig! Mijn hond wordt rustig van beperkingen, het hysterische spelen is dan direct klaar. Vaak voor de rest van de dag.

Het 'inbouwen' van versnellingen vind ik ook lastig. Mijn kelpie heeft in andere zaken ook zo'n "alles of niets" manier van doen.
Erg lastig, al helemaal als de pup net zo vrolijk terug speelt. Misschien kun je voor afleiding zorgen? Bijvoorbeeld samen brokjes zoeken, zodat ze wel samen bezig zijn maar niet zo sterk met elkaar bezig zijn? Kun je ze niet samen de tuin in doen? Mijn ervaring is dat veel honden stoppen met spelen als ze samen ergens anders worden gezet.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Paisley schreef:
Rosaly schreef:Zou jij de hond dan het grootste gedeelte van de dag op de plaats laten liggen (gewoon nieuwsgierig)? Rustig spelen kennen ze hier helaas niet, klaar lukt hier ook niet omdat ze samen zo opgaan in het spel, plaats wel. Bij de husky dan :wink: Maar dan moet hij daar steeds blijven liggen?
Ah op die manier. Het is 0% of vol gas spelen :D Dat lijkt me wel lastig! Mijn hond wordt rustig van beperkingen, het hysterische spelen is dan direct klaar. Vaak voor de rest van de dag.

Het 'inbouwen' van versnellingen vind ik ook lastig. Mijn kelpie heeft in andere zaken ook zo'n "alles of niets" manier van doen.
Erg lastig, al helemaal als de pup net zo vrolijk terug speelt. Misschien kun je voor afleiding zorgen? Bijvoorbeeld samen brokjes zoeken, zodat ze wel samen bezig zijn maar niet zo sterk met elkaar bezig zijn? Kun je ze niet samen de tuin in doen? Mijn ervaring is dat veel honden stoppen met spelen als ze samen ergens anders worden gezet.
Inderdaad haha! Wat fijn dat jouw kelpie (zulke leuke honden!) daar rustig van wordt zeg. De afleiding ga ik morgen proberen, bedankt voor de tip! Misschien werkt samen brokjes zoeken wel heel goed. In de tuin kunnen ze nog veel harder rennen dan binnen (grote tuin) dus daar wordt nog harder gespeeld. Aan de lijn buiten gaat het dan wel weer heel goed :denken:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat werkt niet altijd , en van wat ik van ts zo lees gaat dat daar ook niet werken
Kan je wel zeggen , t word vanzelf minder heftig naarmate die kleintjes ouder worden

Maar t heeft ook wel tot ze 1 jaar waren geduurd eer ik ze echt langere tijd samen liet hoor
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Dan ga je ze dat aanleren. Als pup rustig ligt omdat ze moe is, en de oudere hond gaat uitdagen, stuur je je oudere hond weg, klaar, whatever je gebruikt. Dat hoeft niet op de plaats te zijn, dat die zelf niet mag rondscharrelen, als die de pup maar met rust laat.

Het klinkt mij in de oren alsof met name de oudere hond nog niet echt begrenst is als hij te lang door gaat. Ik vind daarin klaar of hou op of gewoon een simpele nee wegwezen, eigenlijk net zo onmisbaar als op de plaats sturen. De pup is nog jong, die kent die grenzen nog niet. Dat komt met de tijd. Daarvoor is een hekje of bench erg nuttig, omdat het concept ook gewoon nog teveel gevraagd is voor dat jonge lijfje en koppie.

Dat hekje zou ik er gewoon nog even in houden voor als je de pup moet begrenzen en accepteren dat die er staat. Ik heb ook bijna ene half jaar lang over een hekje heen gestapt voordat die helemaal weg kon.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Dat de oudere hond nog niet veel begrensd is mbt de pup klopt helemaal, ik ben namelijk wat voorzichtig met hem nu de pup er is omdat iedereen het advies geeft om ze gewoon hun gang te laten gaan en vooral de oudere hond niet te corrigeren omdat hij de oudste is. Maar goed begrenzen is wat anders dan corrigeren natuurlijk en als ik nu alles terug lees is het ook wel nodig :) ik ben ook wat onzeker over de aanpak van dit 'probleem' omdat ik het voor het eerst op deze manier meemaak en omdat hij soms wat gepikeerd is over sommige dingen nu de pup er is. Hij vindt haar fantastisch, maar ik zie aan hem dat hij wel wil zorgen dat hij overal eerder bij is dan zij (eten, aandacht, het beste bot etc). Mijn onzekerheid heeft hij waarschijnlijk ook wel in de gaten.
Bedankt voor de tips, ik ga er morgen maar eens een dagje voor uittrekken en wat strenger zijn, kijken hoe dat gaat. En een (half) jaar een hekje is dus niet zo gek zo te lezen, fijn!
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Er is een verschil tussen ze zelf laten regelen hóe ze met elkaar om gaan en zelf laten uitmaken wanneer en hoevaak ze met elkaar om gaan. Klaar is gewoon klaar, en dat beslis jij en daar is helemaal niks mis mee. Maar ook in het hoe kun je prima ingrijpen, als de een het zat is en de ander ziet dat niet en gaat door, of je vind dat het er uberhaubt veel te ruw aan toe gaat, is er helemaal niks mis met ingrijpen om de hond die het zat is in bescherming te nemen.

Probeer niet te bang te zijn dat je het verkeerd doet. Want die onzekerheid die voelen ze inderdaad wel. Gewoon duidelijk en helder zijn. Niet je manier van omgaan gaan aanpassen omdat je een pup hebt, de pup moet in jou huishouden leren meedraaien, niet andersom. Duidelijke grenzen stellen. Op het moment dat als de pup iets diet en je eerst gaat zitten bedenken hoe je moet reageren, ben je al te laat, dan heb je al helemaal niet gereageerd. Gewoon handelen op je gevoel, en daadkrachtig zijn en dan komt het vanzelf helemaal goed.

Ik snap je gevoel wel hoor, ik had het zelf ook heel erg, bang dat ik vanalles fout deed, maar dat moet je echt proberen los te laten.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Nou volgens mij gaat het al best aardig met alle tips die ik gekregen heb. Ik voel me soms wel een politieagent maar ja dat is dan maar even zo... :zweep:
Na een wandeling, heel even spelen in de tuin en een half uurtje binnen samen liggen (waarbij ik beiden soms echt even streng toe moet spreken in het begin) gaat ze weer achter haar hekje.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geef nooit vrij. Polly wil eindeloos met pup spelen en op een gegeven moment moet ze gewoon stoppen. Klaar.
Ze mag doen wat ze wil maar niet met die pup voetballen.
Dat knopje is er heus wel hoor ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”