Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

continu rijden op andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: continu rijden op andere honden

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een gecastreerde reu en dat is nog steeds een haantje als hij de kans krijgt. patst met iedere andere reu, blokt iedere reu die hij tegen komt, rijd net zo makkelijk op reuen als hij de kans krijgt, loopt achter loopse teven aan. iets teveel testosteron ondanks dat hij geen ballen meer heeft.
ellen
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik gooi hem er gewoon nog maar een keer in:
castratie is géén vervanging van opvoeding!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Ik denk dat ik het af zou laten hangen van hoe vaak en waar hij het doet, en hoe het zich ontwikkelt als hij net iets ouder is. Als het alleen in die groep is en verder nergens anders, dan zouden er voor mij andere oplossingen zijn.

Ik ken wel een soortgelijk geval. Een hond van een kennis pikte ook reuen uit waar hij volledig geobsedeerd op wilde rijden. Er was dan geen land te bezeilen met de hond, en dat kon hij uren volhouden. Op die momenten kon je een biefstuk voor zijn neus houden of een van z'n poten amputeren, hij reageerde echt nergens meer op, en al zeker niet op een strenge nee of een draai om zn oren. Kreeg niks mee van zijn omgeving. Alleen maar bezig met volgen en rijden.

Vond het persoonlijk altijd nogal zielig, ook voor de hond zelf, en had zo'n reu zeker laten castreren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:ik gooi hem er gewoon nog maar een keer in:
castratie is géén vervanging van opvoeding!
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Serieus :80:

Dus jij denkt oprecht dat een onzekere, als enige hond opgegroeide hond van 10 maand, pas echt sociaal wordt als ie op vreemd terrein, in een vreemde, bestaande roedel, met vreemde "leiders" wordt gepleurd.
Ja tuurlijk al moet je er veel eerder mee bwginnen. Laten we er vanuit gaan dat de begeleiding geen bullebakken en pestkoppen in de roedel toestaan.
Ik vind t volstrekt absurd als een puber niet normaal met een groepje soortgenoten kan verpozen. T zal best ff spannend zijn in het begin, maar het terrein en de honden zijn al snel niet vreemd meer. Krijgen ze niets van.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Geen haar op mn hoofd. Dat zou ik nooit toelaten iig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Paisley schreef:

Dus jij denkt oprecht dat een onzekere, als enige hond opgegroeide hond van 10 maand, pas echt sociaal wordt als ie op vreemd terrein, in een vreemde, bestaande roedel, met vreemde "leiders" wordt gepleurd.
Ja tuurlijk al moet je er veel eerder mee bwginnen. Laten we er vanuit gaan dat de begeleiding geen bullebakken en pestkoppen in de roedel toestaan.
Ik vind t volstrekt absurd als een puber niet normaal met een groepje soortgenoten kan verpozen. T zal best ff spannend zijn in het begin, maar het terrein en de honden zijn al snel niet vreemd meer. Krijgen ze niets van.

Nou dat lijkt mij ook. Bij onze hondentraining (groot veld buiten) gingen na de training alle honden los. Dat waren wel 20+ honden tegelijk. Echt geen vuiltje aan de lucht hoor. Ook de eerste keer niet. Natuurlijk kan er een keertje een tussen zitten die het niet trekt (en daar kom je dan achter en dat los je dan op). Maar ik vind het overdreven om te stellen dat het absurd en oh zo slecht zou zijn van dat pension om die honden in die aantallen los te laten. Mits het veld groot genoeg was, overigens.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan was ik snel weg bij die hondenschool....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik vond dat juist het leukste onderdeel. En het was heus niet alsof het niet begeleid werd en ze fluitend om de hoek gingen staan paffen ofzo.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ongeacht of het pension professioneel is of niet is castratie aanraden naar mijn idee een beetje raar. Het helpt nl lang niet altijd tegen rijgedrag. Mijn staffordreu van 11 is gecastreerd toen hij een jaar was en probeert ook regelmatig andere honden te bespringen. Bij hem is het ook een teken van stress, hij heeft het niet zo op vreemde honden en bijt dan van zich af. De honden waar hij niet agressief op reageert in eerste instantie , daar probeert hij op te rijden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mijke schreef:
Paisley schreef:

Nou dat lijkt mij ook. Bij onze hondentraining (groot veld buiten) gingen na de training alle honden los. Dat waren wel 20+ honden tegelijk. Echt geen vuiltje aan de lucht hoor. Ook de eerste keer niet. Natuurlijk kan er een keertje een tussen zitten die het niet trekt (en daar kom je dan achter en dat los je dan op). Maar ik vind het overdreven om te stellen dat het absurd en oh zo slecht zou zijn van dat pension om die honden in die aantallen los te laten. Mits het veld groot genoeg was, overigens.
Ik zou net als malinois ook snel weg zijn.
Ik heb het niet zo op een grote groep spelende honden en al helemaal niet op een afgesloten terrein.
Een hond kan niet weg als hij het te bedreigend vindt.

Bovendien vergelijk je twee verschillende dingen met elkaar.
De honden op de school kenden elkaar.
Ze zien elkaar tijdens de training.
Deze hond werd in een nieuwe groep geplonsd waar hij geen van de andere honden kende.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

SuzieC1970 schreef:Ongeacht of het pension professioneel is of niet is castratie aanraden naar mijn idee een beetje raar. Het helpt nl lang niet altijd tegen rijgedrag. Mijn staffordreu van 11 is gecastreerd toen hij een jaar was en probeert ook regelmatig andere honden te bespringen. Bij hem is het ook een teken van stress, hij heeft het niet zo op vreemde honden en bijt dan van zich af. De honden waar hij niet agressief op reageert in eerste instantie , daar probeert hij op te rijden.
Ik had begrepen dat het pension niet had aangeraden om te castreren, maar dat als het gedraag aanhield, ze er misschien over zou kunnen nadenken.

Castratie is geen garantie voor niet meer rijden op andere honden, maar het kan wel invloed hebben. Sinds mijn hond gecastreerd is doet hij het niet meer. Hij reed trouwens vooral op teefjes en ik zie hier veel voorbeelden van reuen die op alleen andere reuen rijden. Misschien maakt dat nog een verschil.

Ik ben niet per se voor castratie hoor, sta er nogal dubieus tegenover, maar het kan bepaald gedrag wel beinvloeden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier krijgen de mannen een kledder om de oren als ze willen rijden. Dat is bij alle reuen schijnbaar erg duidelijk geweest...
Overigens wisten ze prima t verschil op de een of andere manier wanneer t wel echt mocht. Alle reuen tot op heden die t mochten dekten zonder enig probleem of zonder enige twijfel.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef: Ik zou net als malinois ook snel weg zijn.
Ik heb het niet zo op een grote groep spelende honden en al helemaal niet op een afgesloten terrein.
Een hond kan niet weg als hij het te bedreigend vindt.
ik ga fijn met jullie mee :schrik:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
mijke schreef:We zouden er voor het gemak ook eens van uit kunnen gaan dat de mensen bij het pension wél kaas gegeten hebben van honden en dat er gewoon een kern van waarheid zit in wat ze zeggen. Zoals het gedrag beschreven werd in de laatste uitleg klinkt het mij verdomd veel als het gedrag van mijn moeders hond in de oren. En dat ging niet over na 18 maanden, en ook niet na 3 jaar, zelfs niet na een chemische castratie (hoewel dat wel een beetje hielp). Maar toen ie echt gecastreerd werd was het zo weg. Bij hem was het een combinatie van teveel hormonen en dominant willen doen uit onzekerheid. Die onzekerheid is er na de castratie nog steeds wel, alleen doet ie er nu niet meer zo geflipt over, waardoor het voor iedereen inclusief de hond zelf een stuk rustiger is, en de situatie ook minder snel uit de hand loopt waardoor de onzekerheid langzaam afneemt. Dus er van uit gaande dat die mensen niet helemaal uit hun nek kletsen snap ik het advies wel. Desalniettemin zou ik nog steeds eerst maar eens kijken of het over gaat hoor. Het kan nog steeds een eenmalig of tijdelijk ding zijn geweest of puur door de situatie. Simpelweg iets om in de gaten te houden dus, met de optie tot castreren op latere leeftijd in het achterhoofd.
Je hoeft niet achterover gaan zitten en wachten tot het vanzelf overgaat.
Je kunt ook ingrijpen en zeggen dat het niet mag.
Dus zelf iedere keer je hond van die andere hond af halen, steeds weer, nooit laten begaan.
Dat kan zonder daar dramatisch of boos over te doen.
Het is gewoon een NEE.
En meenemen en rust brengen.
Mijn idee ook, maar niet iedereen denkt daar zo over. Zelf met mijn teef naar een groep gegaan, de hondenschool stond leuk bekend. Mijn teef kreeg bij bepaald gedrag een ketting naar haar kop gegooid en was behoorlijk onder de indruk. Zo erg dat ze de continue op haar rijdende lab geen correctie meer durfde te geven en ik volgens de begeleiding het moest laten gaan tot ze zelf de rijdende lab een correctie zou geven.
Zelf stond ik :80: , want als mijn eigen reu dit gedrag had vertoont in een grote groep had ik hem er zelf vanaf getrokken en laten weten dat ik het gedrag niet ok vond. Ik zat daar dus niet op mijn plek.

Maar met de huidige reu ook eigenlijk dit gedrag nooit te ver door laten gaan, ook als jonge hond wilde hij rijden op benen, of op de kat etc. wij lieten hem merken dat we dit gedrag niet ok vonden. Buiten nog voor een jaar zat hij ineens bovenop een golden op het strand. Gewoon niet, niet ok en dan kunnen anderen het hondengedrag vinden, onzekerheid, dominant of wat dan ook. Ik wil het niet hebben! En dat is dan toch ook wel vaak duidelijk hoor, en zo niet, lijntje eraan en andere dingen doen. Werkt ook wel effectief.
En als het om spanning was dan een alternatief geven, speeltje of rust in de kop brengen. Geen gedachte aan castratie in ieder geval.
Boots1978
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Boots1978 »

Alfilillo schreef:Ik had begrepen dat het pension niet had aangeraden om te castreren, maar dat als het gedraag aanhield, ze er misschien over zou kunnen nadenken.
Klopt. Met de gedachte dat hij dit dus altijd doet of blijft doen en dat hij zichzelf in de weg zit vanwege de hormonen. Dat vinden ze sneu. Hij reageerde ook niet op correcties en afleiding. Compleet geobsedeerd.

Over de grootte van de groep: daar heb ik niks op tegen. Ik weet niet beter dan dat dit hier in de buurt vaak wordt gedaan en gaat bijna altijd goed. Honden worden gescreent en echt dominantjes en probleemgevallen worden geweigerd. Of mogen in de groep maar met muilkorf. Als het gedrag tenminste niet te erg is. Ze introduceren ze in de ochtend als er nog niet teveel honden zijn. Gaan met hond aan lange lijn over het terrein lopen. Tussendoor komen er extra hondn bij. Een groot terrein. Daarna in de buurt van de groep en vervolgens los aan lange lijn. In het midden terrein en vaak verspreid over het terrein zitten ze met 4 man om de boel in de gaten te houden. Meestal zit niet alles te gelijk buiten maar ook een deel binnen ivm rusten of eten. Gaat volgens hun altijd goed zo, uitzonderingen daar gelaten.
Zoals die van mij blijkbaar ☺
Volgense week is eigenaar erbij en gaan we het op een rustige ochtend opnieuw proberen en gaat zij hem observeren en maken ze iemand vrij die hem "begeleid". Kijken hoe het nu gaat. En anders is het klaar.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”