Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedagsverandering na sterrelisatie...Hoe lang duurt dat?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SandraMecx
Actief
Mijn ras(sen): West highland white terrier
Aantal honden: 3

Gedagsverandering na sterrelisatie...Hoe lang duurt dat?

Ongelezen bericht door SandraMecx »

Hallo.

Ik vroeg me af hoe lang het gemiddeld duurt voordat je duidelijke gedagsveranderingen kunt gaan zien bij een gesteriliseerde teef.

Vorige week dinsdag is mijn hondje gesteriliseerd en om mij heen kreeg ik te horen dat ik toch wel een maand of 3 geduld moest hebben.

Nu kan ik gek zijn haha, maar sinds 3 dagen gaat het zoveel beter met haar.

Ze slaapt al 2 nachten rustig door.
(Hiervoor al maanden lang niet geslapen omdat ze elke nacht aan het spoken was)

Ze was absoluut niet te trainen omdat ik simpelweg niet voor haar bestond tijdens de training en ze nergens mee te trainen was.
Net de 1e training na de operatie gehad en ik heb nog nooit zo met haar kunnen werken.

Super fijn natuurlijk, maar kan het al de invloed zijn of zou ze "gewoon" een paar goede dagen hebben.?
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Gedagsverandering na sterrelisatie...Hoe lang duurt dat?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

:hmmm: Wat verwacht je te veranderen?
Vusi is ook gesteriliseerd, ze is nog steeds haar gekke super actieve zelf :I:
SandraMecx
Actief

Das een ander en heel lang verhaal haha.
Is gewoon algemeen bedoeld.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zal je uit de droom helpen, een teef wordt niet makkelijker of beter trainbaar na sterilisatie.
SandraMecx
Actief

Dat ben ik niet met je eens.
Heb het in mijn omgeving al vaker zien gebeuren en ook bij het zusje van mijn hond heeft het veel verbetering gebracht.
SandraMecx
Actief

Of in ieder geval een dermate verandering in gedrag waardoor je beter tot je hond komt waardoor je samen meer kunt bereiken.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Brindlecardi schreef:Ik zal je uit de droom helpen, een teef wordt niet makkelijker of beter trainbaar na sterilisatie.
Waarom niet, kun je dat verklaren? Hormonen hebben nogal wat invloed op hoe je bent, hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Bij een castratie verandert dat. Ik vind het logischer dat het wél iets doet dan dat het niks doet.

Ik heb zelf geen ervaring met castreren van een teef. Maar bij het castreren van mijn moeders reu maakte het echt een wéreld van verschil. Dus waarom zou dat niet voor een teef gelden?
SandraMecx
Actief

Ze is van januari 2015.
Ruim 1.5 dus.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond werd vraatzuchtiger :LOL: Dus beter trainbaar
Niet vraatzuchtig op een vervelende manier hoor, maar daarvoor wilde ze nooit voer aanpakken tijdens trainen en na het castreren wel. Dat is eigenlijk t enige verschil.

Ik denk dat je niet op al te veel gedragsveranderingen moet hopen, tenzij je hond voornamelijk in dr loopsheid negatief gedrag liet zien. Teven worden na castratie vaak wat feller naar andere honden hoor ik, maar ik heb er weinig van gemerkt.
In de loop der tijd is ze wel veel veranderd, gewoon volwassen geworden. Dus wat door de castratie kwam en wat het gevolg is van ouder worden weet ik natuurlijk niet.

Ik denk dat je hondje nog wat moet herstellen en moe is van de operatie, en al snel weer de oude is.
Afbeelding
SandraMecx
Actief

Nou vandaag was wel de 1e keer dat ze met de training echt zoiets had van....hier met die worst :LOL:

Loopsheid was inderdaad een van de redenen om hiervoor te kiezen.

Dat was echt drama.

Haar zusje zat ook met haar hormonen in de knoop, maar zij is inmiddels echt een hele andere hond.

Die van mij is de laatste drie dagen wel echt anders.
Zo lag ze in de avond altijd onder de bank.
Nu speelt ze al 3 avonden met de pup.

Alleen maar positief natuurlijk haha.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij teven wordt als gedragsverandering na castratie vaak genoemd dat ze feller kunnen worden en wat gelijkmatiger (geen hormoonschommelingen meer).
Amy is in mei gecastreerd en bij haar heb ik nog niet echt verschil gemerkt qua gedrag. Ze lijkt soms wel iets steviger in haar schoenen te staan binnen de roedel, met name tegenover Amoz, maar dat is heel subtiel en dat hoeft helemaal niets met de castratie te maken te hebben. Het kan net zo goed de leeftijd zijn, omdat ze volwassener wordt.
Brindlecardi
Zeer actief

mijke schreef:
Brindlecardi schreef:Ik zal je uit de droom helpen, een teef wordt niet makkelijker of beter trainbaar na sterilisatie.
Waarom niet, kun je dat verklaren? Hormonen hebben nogal wat invloed op hoe je bent, hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Bij een castratie verandert dat. Ik vind het logischer dat het wél iets doet dan dat het niks doet.

Ik heb zelf geen ervaring met castreren van een teef. Maar bij het castreren van mijn moeders reu maakte het echt een wéreld van verschil. Dus waarom zou dat niet voor een teef gelden?
Uiteraard geeft het wel veranderingen, maar bij een teef zitten hormonen vaak op een andere manier in de weg dan bij reuen. Reuen kunnen door testosteron erg gefocust zijn op andere dingen. Dus dat castratie er voor zorgt dat er een betere focus is kan ik nog begrijpen. Maar je moet niet verwachten dat een teef ineens heel makkelijk wordt en geen last meer heeft van afleidingen. Ja ze worden vaak meer vreetzakken en hebben minder last van de schommelingen om de loopsheden, maar het is geen wondermiddel om je hond beter te trainen. Daarnaast zijn er ook teven die juist feller worden.

Apple is ook op latere leeftijd gesteriliseerd. Ze is buiten meer gaan focussen op het eten van vieze dingen. Verder is ze niet heel erg veel veranderd. Ze reageert misschien een heel klein beetje meer evenwichtig naar onbekende honden. Maar dat is heel erg minimaal. Want ze reageert sowieso altijd wel vriendelijk.
SandraMecx
Actief

Uiteraard is ze ook niet gesteriliseerd om beter te kunnen trainen, maar was meer een voorbeeld van een duidelijke verandering t.o.v normaal gesproken.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Gelukkig is mijn huppelkutje helemaal niet veranderd toen ze daags voor haar negende gecastreerd werd (beginnende BMO). Wel is haar vacht dramatisch geworden, en werd ze lichtelijk incontinent. Joepie!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is relaxter geworden na haar castratie 2 maanden terug. Ze is niet echt veranderd maar reageert nu in voor haar lastige situaties zoals tussen de loopsheden in. Een felle donder is en blijft het wel :+
Brindlecardi
Zeer actief

SandraMecx schreef:Uiteraard is ze ook niet gesteriliseerd om beter te kunnen trainen, maar was meer een voorbeeld van een duidelijke verandering t.o.v normaal gesproken.
Weet je het zeker? :mrgreen: als je even je bericht terug leest zegt dat toch heel iets anders.
SandraMecx
Actief

Zie ook nergens staan hoor
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Brindlecardi schreef:
mijke schreef:

Uiteraard geeft het wel veranderingen, maar bij een teef zitten hormonen vaak op een andere manier in de weg dan bij reuen. Reuen kunnen door testosteron erg gefocust zijn op andere dingen. Dus dat castratie er voor zorgt dat er een betere focus is kan ik nog begrijpen. Maar je moet niet verwachten dat een teef ineens heel makkelijk wordt en geen last meer heeft van afleidingen. Ja ze worden vaak meer vreetzakken en hebben minder last van de schommelingen om de loopsheden, maar het is geen wondermiddel om je hond beter te trainen. Daarnaast zijn er ook teven die juist feller worden.

Apple is ook op latere leeftijd gesteriliseerd. Ze is buiten meer gaan focussen op het eten van vieze dingen. Verder is ze niet heel erg veel veranderd. Ze reageert misschien een heel klein beetje meer evenwichtig naar onbekende honden. Maar dat is heel erg minimaal. Want ze reageert sowieso altijd wel vriendelijk.
Ahhh zo ja, natuurlijk! Ik dacht dat je bedoelde dat het helemaal nooit ook maar enig effect had bij teven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn vorige teef werd wat gemakkelijker te trainen.
Vooral omdat ze vlak voor en tijdens de loopsheid ontzettend tegendraads was en in de schijnzwangerschap sloom.
Dan ook nog 3 à 4 keer per jaar loops en je hebt geen tijd om nog iets te kunnen trainen.
Na castratie werd ze gelijkmatiger en minder tegendraads.

Dat verandert meestal niet van de ene op de andere dag, maar het wordt geleidelijk anders.

Er zijn teven die feller worden.
Mijn teef was al redelijk fel.
Grote verschillen heb ik niet gemerkt.
Ze ging alleen wel op 3 poten plassen en hoog tegen een boom op. :mrgreen:
Maar misschien had ze dat ook wel gedaan als ze niet gecastreerd was.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Het hondje van mijn zusje is het ook nog niet zo lang geleden gecastreerd en die gedraagt zich ook al wat anders, wat stabieler lijkt wel. Bij haar zag de baarmoeder er verder prima uit dus ik denk toch dat het de invloed van hormonen waren.
SandraMecx
Actief

Ja dat was bij het zusje van mijn hondje ook het grootste probleem.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gollum schreef:Het hondje van mijn zusje is het ook nog niet zo lang geleden gecastreerd en die gedraagt zich ook al wat anders, wat stabieler lijkt wel. Bij haar zag de baarmoeder er verder prima uit dus ik denk toch dat het de invloed van hormonen waren.
Het kan zeker de invloed van de schommeling in de hormonen zijn.(loops, schijnzwanger en de rustperiode wisselen elkaar af) en er zijn heel wat teven waar je dat door gedragsveranderingen merkt.
Denk ik.
Bij de een heftiger dan bij de ander.
Na castratie zijn die schommelingen er niet meer.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”