Heb je die vraag gesteld in de groep?Heavy schreef:Je kan gewoon lid worden van die besloten groep hoor heb ik ook gedaan .
En dan lees ik weer een verhaal van een hond van 12,5 die de gewone enting en de L4 samen kreeg en overlijd .
Ik ben niet tegen enten maar je mag er wel voorzichtig mee zijn.
Je hoeft niet in 2 weken tijd je hond te ontwormen, een Bravecto erin een gewone enting en nog eens de L4 als toetje .
Daar ben ik dan weer benieuwd naar . Waren die honden pas ontvlooid of ontwormt. Zijn het rashonden of kruisingen . Hoe oud zijn de honden. Waren ze al ziek enz enz
Voordat iedereen in paniek raakt en niemand zijn hond meer durft te enten en ontvlooien , dat zal lollig worden
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
L4, om te janken...
Moderator: moderatorteam
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: L4, om te janken...
-
80564M
Nee, dat ging over borrelia. Dus Saar's lijf had zelf antistoffen aangemaakt na besmet te zijn door een teekdagmar88 schreef:malinois schreef:Inge, wordt een hond altijd ziek van Weil of kan hij ook een dusdanige weerstand hebben dat hij geen klachten krijgt?
Ik weet dat t geen vergelijking is omdat de een een virus is maar bijv van kennelhoest hoeft niet elke hond t te krijgen. Xygan en Xavi hadden t vorig jaar en Xena niet terwijl zij dus oud was (en dus risicofactor) en er 24/7 bij liep en ook dronk uit hun waterbak
Was dat niet marion. die zei dat haar hond(en) antistoffen had(den) zonder ingeënt te zijn?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
in dat geval is het niet gek als ze antistoffen tegen DHP heeftMachie schreef:Csiva laat ik binnenkort titeren. Ze zou eigenlijk weer een grote cocktail moeten hebben.Badu schreef:Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
Ze is als pup 2x tegen parvo geent en als 1 jarige heeft ze de cocktail gehad. Ik ben zeer benieuwd hoe ze er voor staat.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Dat zou tevens de verklaring kunnen zijn waarom mijn pup met zes weken 1 had voor distemper en met 9 weken 2. Het kan ook net het teststaaltje zijn geweest overigens, en dat lijkt me in het geval van mijn pup eerder aan de orde te zijn geweest.
Ik zou dan de staaltjes van de hond die duidelijke afweer heeft opgebouwd dan wel eens willen zien.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Is twee keer gedaan, ook uit een pup kwam naar voren dat deze maternale antistoffen had tegen alle drie, terwijl mams toch alleen parvo vaccin als pup heeft gehad.Kruimel53 schreef:Dat kan natuurlijk, maar het is wel bijzonder, omdat a. distemper en hepatitis door de bank genomen geen gezellige ziektes zijn en b. ze nog maar sporadisch voorkomen. Dat een hond dan met allebei in aanraking gekomen zou zijn én ook nog zonder symptomen door twee besmettingen, het ligt niet echt voor de hand.jvanringen schreef:Misschien toch in aanraking gekomen met de ziekteverwekkers maar daar niet merkbaar ziek van geworden. Dus toch afweer opgebouwd.Badu schreef:Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
Ik zou dan eerder denken aan een fout van het lab en alsnog de snaptest laten doen.
Lab is gecertificeerd, of zegt dat niks?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, vaccineren dan maarKruimel53 schreef:. ze nog maar sporadisch voorkomen.
-
63673J
Als ik het goed begrijp: als een pup net gevaccineerd is, draagt hij een heel klein beetje van de ziekteverwekker(s) bij zich. Daarvan zou hij iets kunnen overdragen aan een ander pupje, waar diens imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antistoffen. De hoeveelheid ziekteverwekkers is zo klein dat het pupje er niet waarneembaar ziek van wordt.Maeve schreef:Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Dat zou tevens de verklaring kunnen zijn waarom mijn pup met zes weken 1 had voor distemper en met 9 weken 2. Het kan ook net het teststaaltje zijn geweest overigens, en dat lijkt me in het geval van mijn pup eerder aan de orde te zijn geweest.
Ik zou dan de staaltjes van de hond die duidelijke afweer heeft opgebouwd dan wel eens willen zien.
Laatst gewijzigd door 63673J op 25 aug 2016 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatste is niet zo, het blijft nog ruime tijd aanwezig (heb ik gemeten)Kruimel53 schreef:Niet na 2,5 jaar nee. Maternale bescherming is passief en verdwijnt nadat de pups gespeend zijn.Heavy schreef:Als de moederhond wel geënt was kan ze toch daar nog bescherming van hebben?Kruimel53 schreef:Dat kan natuurlijk, maar het is wel bijzonder, omdat a. distemper en hepatitis door de bank genomen geen gezellige ziektes zijn en b. ze nog maar sporadisch voorkomen. Dat een hond dan met allebei in aanraking gekomen zou zijn én ook nog zonder symptomen door twee besmettingen, het ligt niet echt voor de hand.jvanringen schreef:Misschien toch in aanraking gekomen met de ziekteverwekkers maar daar niet merkbaar ziek van geworden. Dus toch afweer opgebouwd.
Ik zou dan eerder denken aan een fout van het lab en alsnog de snaptest laten doen.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Je wilt uitslagen labtest zien?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
-
63673J
Oh ik zit hetzelfde te verkondigen, had jouw reactie nog niet gezien. Sowwy!Kruimel53 schreef:Het lijkt mij eerder dat de niet-gevaccineerde pup besmet zou kunnen worden door de gevaccineerde pup, mits met levend vaccin gewerkt is. Dan wordt de gevaccineerde pup een beetje ziek en dan zou die, in theorie dan, ziekteverwekkers kunnen verspreiden. In theorie allemaal. Ik ben wel benieuwd of dat ooit daadwerkelijk getest is of dat iemand het bedacht heeft als 'wel plausibel'.Maeve schreef:Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Mooi zeg! 1 pup in nest vaccineren is dus voldoende om alle pups antistoffen te laten aanmakenjvanringen schreef:Als ik het goed begrijp: als een pup net gevaccineerd is, draagt hij een heel klein beetje van de ziekteverwekker(s) bij zich. Daarvan zou hij iets kunnen overdragen aan een ander pupje, waar diens imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antistoffen. De hoeveelheid ziekteverwekkers is zo klein dat het pupje er niet waarneembaar ziek van wordt.Maeve schreef:Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Denk zomaar dat da het af gaat raden
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tot hoe lang heb jij maternale afweer gemeten?Badu schreef: Dat laatste is niet zo, het blijft nog ruime tijd aanwezig (heb ik gemeten)
Dat het langer duurt dan de tijd dat ze gespeend worden weet ik, maar na 2.5 jaar lijkt het me inderdaad wel verdwenen.
-
63673J
Nou nee hoor, lees de reactie van Kruimel. In theorie zou het misschien incidenteel kunnen gebeuren, maar in de praktijk is het in elk geval bij mensen nog nooit waargenomen. Voldoende om "alle pups" antistoffen te laten aanmaken is het zeker niet.Badu schreef:Mooi zeg! 1 pup in nest vaccineren is dus voldoende om alle pups antistoffen te laten aanmakenjvanringen schreef:Als ik het goed begrijp: als een pup net gevaccineerd is, draagt hij een heel klein beetje van de ziekteverwekker(s) bij zich. Daarvan zou hij iets kunnen overdragen aan een ander pupje, waar diens imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antistoffen. De hoeveelheid ziekteverwekkers is zo klein dat het pupje er niet waarneembaar ziek van wordt.Maeve schreef:Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Ik zou dan de staaltjes van de hond die duidelijke afweer heeft opgebouwd dan wel eens willen zien.![]()
Denk zomaar dat da het af gaat raden
Laatst gewijzigd door 63673J op 25 aug 2016 18:53, 3 keer totaal gewijzigd.
-
63673J
De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".
-
63673J
Dat laatste vroeg ik mij dus ook af; waar zie je dat aan?Inge O schreef:Kruimel53 schreef:jvanringen schreef:De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".
GMTA
![]()
Het gaat dus idd om levend virus; dat moet ook haast wel want het virus moet zich een beetje vermeerderen om overgedragen te kunnen worden. Maar er is iig geen bewijs van gevonden.![]()
Ja, dat kan en dat gebeurt ook zeker regelmatig.malinois schreef:Inge, wordt een hond altijd ziek van Weil of kan hij ook een dusdanige weerstand hebben dat hij geen klachten krijgt?
En dan ga je ons neem ik aan ook nu zeggen hoe jij meet dat antistoffen maternale antistoffen zijn?Badu schreef:Dat laatste is niet zo, het blijft nog ruime tijd aanwezig (heb ik gemeten)
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb het hier over de pup, 3 maanden.Maeve schreef:Tot hoe lang heb jij maternale afweer gemeten?Badu schreef: Dat laatste is niet zo, het blijft nog ruime tijd aanwezig (heb ik gemeten)
Dat het langer duurt dan de tijd dat ze gespeend worden weet ik, maar na 2.5 jaar lijkt het me inderdaad wel verdwenen.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is jouw rol binnen het farmaceutische spelletje J? Sec voor de context, meer niet...jvanringen schreef:De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".
-
63673J
???Badu schreef:Wat is jouw rol binnen het farmaceutische spelletje J? Sec voor de context, meer niet...jvanringen schreef:De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
TsjongeBadu schreef:Wat is jouw rol binnen het farmaceutische spelletje J? Sec voor de context, meer niet...jvanringen schreef:De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".
Er werd een suggestie gedaan ................
Wat dacht je van google en dan zoeken op bijsluiter van BMR-vaccin?
Dat kan ik zelfs en ik ben ook een leek.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe even vertalen in Jip & Janneke taal irt tot vaccins voor dieren graag. Anders raak ik het echt kwijt...ranetje schreef:TsjongeBadu schreef:Wat is jouw rol binnen het farmaceutische spelletje J? Sec voor de context, meer niet...jvanringen schreef:De theoretische overdracht na vaccinatie van virusdeeltjes staat ook vermeld op de bijsluiter van het BMR-vaccin. http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1 Zie blz 6, "Overdracht".![]()
Er werd een suggestie gedaan ................
Wat dacht je van google en dan zoeken op bijsluiter van BMR-vaccin?
Dat kan ik zelfs en ik ben ook een leek.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
YepHeavy schreef:Nee en ik weet ook niet of ik dat wel ga doen . Heb geen zin om me erin te verdiepen . Besteed die tijd liever aan zwemmen met de hondenBadu schreef:Heb je die vraag gesteld in de groep?Heavy schreef:Je kan gewoon lid worden van die besloten groep hoor heb ik ook gedaan .
En dan lees ik weer een verhaal van een hond van 12,5 die de gewone enting en de L4 samen kreeg en overlijd .
Ik ben niet tegen enten maar je mag er wel voorzichtig mee zijn.
Je hoeft niet in 2 weken tijd je hond te ontwormen, een Bravecto erin een gewone enting en nog eens de L4 als toetje .
Daar ben ik dan weer benieuwd naar . Waren die honden pas ontvlooid of ontwormt. Zijn het rashonden of kruisingen . Hoe oud zijn de honden. Waren ze al ziek enz enz
Voordat iedereen in paniek raakt en niemand zijn hond meer durft te enten en ontvlooien , dat zal lollig wordenik ent omdat ik weet dat ik het mezelf nooit zou vergeven als een hond van mij weil krijgt terwijl ik geen enting heb gegeven. Krijgt een hond van mij ondanks enting toch nog weil dan kan ik ermee leven dat het pech is .
Dat is een overweging die ik heb gemaakt . Die is voor iedereen heel persoonlijk .
- CKS
- Zeer actief
1. Toch een keer geënt met een volledig vaccinBadu schreef:Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
2. Het vaccin parvo bevatte ook de andere ziektekiemen
3. In contact geweest met het 'wilde' virus (in geval van distemper zou dat wellicht ook de humane variant, de mazelen geweest kunnen zijn).
4. Vals positief resultaat (geen antistoffen, toch gemeten, iedere test heeft een percentage vals positieve uitslagen)
5. Humane fout in het lab (verkeerde interpretatie, monsters verwisseld, etc).
Dat zijn geloof ik alle mogelijkheden.
Hoe dan ook ik zou het niet aandurven haar in contact te brengen met zieke dieren. Of beter gezegd ik zou haar gewoon even echt inenten en klaar.
-
63673J
Hoewel het in de praktijk tot nu toe niet is waargenomen, is het bij mensen in theorie mogelijk dat zij gedurende een korte periode na hun vaccinatie virusdeeltjes uitscheiden die vervolgens door iemand anders worden ingeademd, waarop een immuunreactie kan volgen. Voor zover ik weet is er geen reden om aan te nemen dat de overdracht van virusdeeltjes bij dieren anders verloopt dan bij mensen, dus die theoretische mogelijkheid zou er ook bij pas-gevaccineerde dieren kunnen zijn. Beter kan ik het niet uitleggen.Badu schreef: (...)
Doe even vertalen in Jip & Janneke taal irt tot vaccins voor dieren graag. Anders raak ik het echt kwijt...
Voorwaarde is wel, zoals Kruimel al aangaf, dat het vaccin levend virus bevat. Dus toen heb ik gegoogeld op de bijsluiter van een vaccin dat levend virus bevat: het BMR-vaccin. En daar werd deze mogelijkheid inderdaad vermeld.
-
korthaar
- Zeer actief
Je kunt het Weil probleem ook bij de bron aanpakken en je hond ratten laten vangen.
Kijk, weer een pieskont minder:
Kijk, weer een pieskont minder:
-
63673J
Voor zover ik het begrijp is het in de praktijk nog niet waargenomen, maar is het in theorie mogelijk, dus kan 't niet worden uitgesloten.Tara schreef:Dat was inderdaad de verklaring die ik kreeg.jvanringen schreef:Als ik het goed begrijp: als een pup net gevaccineerd is, draagt hij een heel klein beetje van de ziekteverwekker(s) bij zich. Daarvan zou hij iets kunnen overdragen aan een ander pupje, waar diens imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antistoffen. De hoeveelheid ziekteverwekkers is zo klein dat het pupje er niet waarneembaar ziek van wordt.Maeve schreef:Maar welk contact dan, tussen pups? En hoe gaat die overdracht van antistoffen van een gevaccineerde op niet gevaccineerde pup?Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Ik weet ook niet of het zo ís, maar zo werd mij dat verteld.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Dank je. Dat scheelt mij weer typen.sbientje schreef:Ja je spuit dus ook geen kwik in je hond.. Een stof met een kwikatoom is niet hetzelfde als kwik de stof uit de thermometer. Je ademt ook CO2 in en uit, en koolstof (C) is ook waar diamant van gemaakt is. Das ook heeeel slecht om in te ademen.. :') leer wat van scheikunde of verkondig niet van die domme bullshit
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Statement van de Britse Veterinary Association over de berichten over de L4 enting
https://www.bva.co.uk/News-campaigns-an ... 4-vaccine/
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Overigens laat ik zowel mijn hond als mijn konijnen als mijn eventuele toekomstige kinderen enten.
Ik denk daar wel degelijk goed over na en lees me in. Enten mag dan in de ogen van anderen een gotspe zijn, het is mijn bewuste keuze en ik ben er heilig van overtuigd dat vaccinatie zeer nuttig is.
Ik denk daar wel degelijk goed over na en lees me in. Enten mag dan in de ogen van anderen een gotspe zijn, het is mijn bewuste keuze en ik ben er heilig van overtuigd dat vaccinatie zeer nuttig is.
-
63673J
In het artikel wordt verwezen naar een ander artikel van vetsurgeon: https://www.vetsurgeon.org/news/b/veter ... 40015.aspx Tendens van dat stuk is dat het, gezien het grote aantal vaccinaties, alleszins meevalt met de bijwerkingen. Maar... er staat ook dat de vaccinatie doorgaans samen gegeven wordt met andere vaccinaties, zodat niet is vast stellen welk vaccin de oorzaak is van bijwerkingen. Dat vind ik een rare conclusie, want als je een nieuw vaccin geeft in combinatie met een bestaand vaccin, dan is het toch niet zo moeilijk om bij te houden of de nieuwe combinatie meer bijwerkingen geeft dan de vorige? En als dat echt te ingewikkeld is of onvoldoende inzicht geeft, waarom dan niet de aanbeveling doen om de L4 vaccinatie niet te geven in combinatie met andere vaccinaties en een bepaalde periode aan te houden tussen de L4 vaccinatie en andere vaccinaties?Inge O schreef:'.....“It is essential that owners make a fully informed choice.......'wolvster schreef:Statement van de Britse Veterinary Association over de berichten over de L4 enting
Misschien moeten ze dan maar eens beginnen met de eigenaren ook de correcte info te geven over wat er waar al is misgegaan.
Anders word je toch nooit een steek wijzer?
- Cinnepin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
- Aantal honden: 2
wolvster schreef:Overigens laat ik zowel mijn hond als mijn konijnen als mijn eventuele toekomstige kinderen enten.
mee eens