Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sulluna schreef:Bewust maken is een goed iets, maar laat mensen ook in de waarden als zij bewust kiezen wel te enten, ontwormen, castreren etc
Standaard ontwormen en bewust ontwormen zijn twee heel verschillende dingen.
En al zou iemand naar jouw mening te vaak ontwormen Boeiend.
Bijna al mijn vriendinnen slikken bewust de pil. Ik snap dat ook niet. Maar ik ga ze er toch echt niet elke keer op wijzen. Moeten ze dan maar zelf weten, ze weten de risico's en als zij het alsnog dagelijks willen slikken, mij best
Sulluna schreef:Bewust maken is een goed iets, maar laat mensen ook in de waarden als zij bewust kiezen wel te enten, ontwormen, castreren etc
Bijna al mijn vriendinnen slikken bewust de pil. Ik snap dat ook niet. Maar ik ga ze er toch echt niet elke keer op wijzen. Moeten ze dan maar zelf weten, ze weten de risico's en als zij het alsnog dagelijks willen slikken, mij best
Lothian schreef:
Júist voor de bescherming van individuen die een slechte entreactie hebben is het belangrijk om andere honden of kinderen te immuniseren. Dan heb je kuddebescherming en kan de ziekte veel minder makkelijk vat krijgen zodat een niet-geënt individu alsnog redelijk beschermd is. Ik maak me zorgen om de trend om, gevoed door Facebookpagina's met bangmakende oneliners, helemaal niet meer te eten en te denken dat het genoeg is om barf te geven en nooit te ontvlooien.
Hihi, daar gaan honden ook dood aan
Even over het laatste stukje, dat gaat dan over andere ziektes toch? Weil zal ik niet meer geven, andere entingen ben ik niet tegen, maar ik ben wel voor 'beperkt/bewust/nuttig' enten. Dus niet elk jaar alles omdat de DA dat zegt, maar om de 3 jaar of titeren, niet gewoon niks meer enten of controleren.
is iedere DA voor de cocktail onderhand niet over op de enting met sowieso 3 jaar geldigheid? Ieder jaar enten hoor ik eigenlijk nooit meer?
Als ik niks zeg krijggen ze hier jaarlijks de grote coctail. Ik ga er dus maar vanuit dat veel honden deze nog jaarlijks krijgen
Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
sbientje schreef:
is iedere DA voor de cocktail onderhand niet over op de enting met sowieso 3 jaar geldigheid? Ieder jaar enten hoor ik eigenlijk nooit meer?
Voor zover ik weet wel.
Ja, de cocktail. Weil jaarlijks en dan nog rabies en kennelhoest.
Zijn nog zat mensen die dus echt ieder jaar braaf voor vaccinaties gaan, vooral ouderen wat ik hoor.
Bij de praktijk waar we vanochtend waren vinden ze daarnaast een halfjaarlijkse check up het beste, ter preventie.
Er zijn mensen die dat heel fijn vinden. Eindeloos tutten bij de da, net zolang tot er 'iets' gevonden wordt. En ze praten dan over niks anders. Een soort Munchausen by proxy maar dan met je hond.
Die vind ik ontzettend flauw.
Mijn moeder heeft beslist geen Munchaussen by proxy, maar wil het wel gewoon graag goed doen voor haar hondje. En voor haar is een arts nog iemand waar je een hele onderbroek voor aan doet (stèl dat je onder een auto raakt!). Het is ook "ome dokter". Die hebben ervoor geleerd.
En ze wéét dat ik me er enigszins in verdiept heb. Ze wéét dat ik niet zomaar iets zeg. En toch heeft ze er moeite mee om dat kaartje "u moet binnen een maand weer met uw hondje komen hoor!", te negeren. Ze doet het wel hoor, omdat ik het zeg. En ze het volste vertrouwen heeft in mij.
Maar niet iedereen heeft een dochter die zich daarin verdiept, toch?
Ik geef mijn mening niet.
Oke, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Omdat je het standaard ontwormen noemde, terwijl dat voor een ander een bewuste keuze kan zijn ( al dan niet vanwege angst voor wormen of verkeerde voorlichting) Laat die maar achterwege hoor.
Ik ook al sinds mn 12e. Om t simpele feit dat t anders anderhalve week doodziek zijn is per 4 weken. Maar mn honden krijgen dus absoluut niet iets onnodigs. Zeker niet omdat ik al een hond kwijt ben geraakt aan dat onzinnige ontwormen.
Marion. schreef:
Mijn moeder heeft beslist geen Munchaussen by proxy, maar wil het wel gewoon graag goed doen voor haar hondje. En voor haar is een arts nog iemand waar je een hele onderbroek voor aan doet (stèl dat je onder een auto raakt!). Het is ook "ome dokter". Die hebben ervoor geleerd.
En ze wéét dat ik me er enigszins in verdiept heb. Ze wéét dat ik niet zomaar iets zeg. En toch heeft ze er moeite mee om dat kaartje "u moet binnen een maand weer met uw hondje komen hoor!", te negeren. Ze doet het wel hoor, omdat ik het zeg. En ze het volste vertrouwen heeft in mij.
Bij bejaarde hondenbaasjes die ik ken gaat het inderdaad zo. Het kaartje valt in de bus, dus ze gaan.
Sulluna schreef:
Hier op het forum is vaker ophef over enten, ontwormen en ontvlooien, castreren etc.. Soms ook wel overtrokken want je bent bijna een mishandelaar als je een keuze maakt het wél te doen. Bewust maken is een goed iets, maar laat mensen ook in de waarden als zij bewust kiezen wel te enten, ontwormen, castreren etc
Zou idd mooi zijn als die keuzes 'bewust' worden gemaakt.Op basis van informatie/kennis etc. Daar twijfel ik nog weleens aan...
Oke, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Omdat je het standaard ontwormen noemde, terwijl dat voor een ander een bewuste keuze kan zijn ( al dan niet vanwege angst voor wormen of verkeerde voorlichting) Laat die maar achterwege hoor.
Dat bepaal ik zelf wel even, en ja dat heb je inderdaad.
Marion. schreef:
Bij bejaarde hondenbaasjes die ik ken gaat het inderdaad zo. Het kaartje valt in de bus, dus ze gaan.
Zo hoort dat. Ome dokter zegt dat.
(Nagekeken, gewoon Nobivac, dus nee mam dat hoeft ècht niet!).
"Ja maar, dan moet ik even bellen om te zeggen dat ik niet kom!"
Nee mam, hoeft niet, je hebt geen afspraak, je laat Pien gewoon niet enten nu.
Sulluna schreef:
Hier op het forum is vaker ophef over enten, ontwormen en ontvlooien, castreren etc.. Soms ook wel overtrokken want je bent bijna een mishandelaar als je een keuze maakt het wél te doen. Bewust maken is een goed iets, maar laat mensen ook in de waarden als zij bewust kiezen wel te enten, ontwormen, castreren etc
Zou idd mooi zijn als die keuzes 'bewust' worden gemaakt.Op basis van informatie/kennis etc. Daar twijfel ik nog weleens aan...
Ja.. Ik ook hoor. Maar ik snap het soms wel, ik ben ook bij dierenartsen geweest die je echt bang maken.. Toen Sultan ziek was, ook dingen toegelaten vanwege emoties en het laten aanpraten.. Dus sja, dat een lief vrouwtje van 80 haar jack russeltje van 16 braaf laat enten.. Ik kan het ergens ook wel begrijpen..
Heavy schreef:Ik lees op facebook ook veel bangmakerij . Honden die ineens iets mankeren en dat zou dan van de L4 komen . Heupklachten en weet ik veel . Zelfs de L2 wordt nu al gevaarlijk genoemd
Nouja ieder mag zijn eigen keuze maken ik ent de L4 wel , maar ik rook niet
Bangmakerij... ja, zo kan je het ook noemen
Fijn dat je niet rookt
Heb je voorbeeld van die link L4 naar heupklachten?
Meer dan dit kan ik niet vinden.. Ja, wel veel losse ervaringen etc. Maar geen onderzoek die de uitslagen van het document van mijn link verwerpt.. Er moet dan toch een nieuw onderzoek zijn of lopen? Of elk geval cijfers?
Heavy schreef:Ik lees op facebook ook veel bangmakerij . Honden die ineens iets mankeren en dat zou dan van de L4 komen . Heupklachten en weet ik veel . Zelfs de L2 wordt nu al gevaarlijk genoemd
Nouja ieder mag zijn eigen keuze maken ik ent de L4 wel , maar ik rook niet
Bangmakerij... ja, zo kan je het ook noemen
Fijn dat je niet rookt
Heb je voorbeeld van die link L4 naar heupklachten?
Mijn DA stuurde ook elk jaar een kaartje voor "de entingen"
Dat was eens in de drie jaar de cocktail (nadat ik dat gezegd had) en jaarlijks de weil.
Hij wilde er dan ook nog kennelhoest bij geven maar dat wilde ik niet.
Ita kreeg na een enting ermee strijk en zet kennelhoest.
Nu ze er al jaren niet meer tegen geënt wordt heeft ze ook geen kennelhoest meer gehad.
Toeval?
Nobivac cocktail is al sinds 2006 geregistreerd als geldig voor 3 jaar
Vanguard officieel sinds 2008
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Heavy schreef:Je kan gewoon lid worden van die besloten groep hoor heb ik ook gedaan .
En dan lees ik weer een verhaal van een hond van 12,5 die de gewone enting en de L4 samen kreeg en overlijd .
Ik ben niet tegen enten maar je mag er wel voorzichtig mee zijn.
Je hoeft niet in 2 weken tijd je hond te ontwormen, een Bravecto erin een gewone enting en nog eens de L4 als toetje .
Daar ben ik dan weer benieuwd naar . Waren die honden pas ontvlooid of ontwormt. Zijn het rashonden of kruisingen . Hoe oud zijn de honden. Waren ze al ziek enz enz
Voordat iedereen in paniek raakt en niemand zijn hond meer durft te enten en ontvlooien , dat zal lollig worden
Wat zijn eigenlijk de consequenties van weil? Is dat goed behandelbaar of is je hond dan ten dode opgeschreven? En hoe zit het eigenlijk met titeren voor de 3jaarlijkse cocktail? Is dat dan wel weer jaarlijks?
-Lilo- schreef:Wat zijn eigenlijk de consequenties van weil? Is dat goed behandelbaar of is je hond dan ten dode opgeschreven? En hoe zit het eigenlijk met titeren voor de 3jaarlijkse cocktail? Is dat dan wel weer jaarlijks?
-Lilo- schreef:Wat zijn eigenlijk de consequenties van weil? Is dat goed behandelbaar of is je hond dan ten dode opgeschreven? En hoe zit het eigenlijk met titeren voor de 3jaarlijkse cocktail? Is dat dan wel weer jaarlijks?
Ik baseer mijn mening liever op iets meer dan 1 case...
Dat is ook heel verstandig . Ik hoop dan ook dat er heel veel mensen gaan reageren die zeggen dat hun hond er na een antibiotica kuurtje vanaf was en er niks onder geleden heeft
Als jij daar gelukkig van wordt...
Ik neem aan dat er ook een wetenschappelijke verklaring bestaat in taal die ik zelf ook snap. Als in: zijn er medicijnen als je hond toch weil krijgt of is er niets aan te doen? Mijn da redeneert namelijk zo en als ik in het najaar het gesprek aan ga, wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.
Heavy schreef:Ik zou heel gelukkig worden als ik lees dat weil een vrij onschuldig iets is waar je met een kuurtje weer bovenop komt . Net als kennelhoest dus . Dan zou ik niet meer enten voor weil , ik ent ook geen kennelhoest .
Ik ben ook aan het googelen en heb dat helaas nog niet gevonden .
Dat was mijn vraag dus, drie posts geleden al.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat weil goed behandelbaar is, mits vroeg gesignaleerd. Maar of dat waar is if dat dat over iets anders ging...?
-Lilo- schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat weil goed behandelbaar is, mits vroeg gesignaleerd.
Dat is zo, de bacterie is op zich goed te bestrijden met AB maar als het te lang duurt voor de ziekte gediagnosticeerd wordt kan er natuurlijk wel al serieuze lever- en/of nierschade zijn.
Eén van mijn vroegere (gevaccineerde!) honden (toen vaccineerde ik nog tegen Weil) kreeg leptospirose - ze is er heel erg ziek van geweest maar is er gelukkig toch goed van hersteld en is probleemloos 13.5 geworden.
-Lilo- schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat weil goed behandelbaar is, mits vroeg gesignaleerd.
Dat is zo, de bacterie is op zich goed te bestrijden met AB maar als het te lang duurt voor de ziekte gediagnosticeerd wordt kan er natuurlijk wel al serieuze lever- en/of nierschade zijn.
Eén van mijn vroegere (gevaccineerde!) honden (toen vaccineerde ik nog tegen Weil) kreeg leptospirose - ze is er heel erg ziek van geweest maar is er gelukkig toch goed van hersteld en is probleemloos 13.5 geworden.
Bedankt voor je antwoord vroeg diagnosticeren dus. En onthouden dat de enting geen 100% bescherming biedt.
Ik vind het een dilemma hoor. Lola heeft de enting vorig jaar gehad en heeft nergens last van gehad, maar al die verhalen brengen me zo aan het twijfelen. Als ze nou eens niet uit plassen zou drinken en niet zou zwemmen, dan was ik er uit. Maar ja, dat is dus niet zo, haha.
Inge, wordt een hond altijd ziek van Weil of kan hij ook een dusdanige weerstand hebben dat hij geen klachten krijgt?
Ik weet dat t geen vergelijking is omdat de een een virus is maar bijv van kennelhoest hoeft niet elke hond t te krijgen. Xygan en Xavi hadden t vorig jaar en Xena niet terwijl zij dus oud was (en dus risicofactor) en er 24/7 bij liep en ook dronk uit hun waterbak
Badu schreef:Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
Csiva laat ik binnenkort titeren. Ze zou eigenlijk weer een grote cocktail moeten hebben.
Ze is als pup 2x tegen parvo geent en als 1 jarige heeft ze de cocktail gehad. Ik ben zeer benieuwd hoe ze er voor staat.
malinois schreef:Inge, wordt een hond altijd ziek van Weil of kan hij ook een dusdanige weerstand hebben dat hij geen klachten krijgt?
Ik weet dat t geen vergelijking is omdat de een een virus is maar bijv van kennelhoest hoeft niet elke hond t te krijgen. Xygan en Xavi hadden t vorig jaar en Xena niet terwijl zij dus oud was (en dus risicofactor) en er 24/7 bij liep en ook dronk uit hun waterbak
Was dat niet marion. die zei dat haar hond(en) antistoffen had(den) zonder ingeënt te zijn?
Las ook dat honden die wel ingeënt zijn en weil oplopen veel moeilijker te diagnosticeren zijn.
Hier blijken de pupjes met 6.5 week al geen maternale bescherming meer te hebben.
Badu schreef:Deze voeg ik dan toch ook maar even toe aan discussie: teefje als pup 2 x parvo-c gevaccineerd, verder niks. Nu 2,5 jaar, titer bepaald in lab & voldoende afweer gemeten tegen distemper, hepatitis & parvo. Hoe kan dat dan?
Misschien toch in aanraking gekomen met de ziekteverwekkers maar daar niet merkbaar ziek van geworden. Dus toch afweer opgebouwd.
Misschien toch in aanraking gekomen met de ziekteverwekkers maar daar niet merkbaar ziek van geworden. Dus toch afweer opgebouwd.
Dat kan natuurlijk, maar het is wel bijzonder, omdat a. distemper en hepatitis door de bank genomen geen gezellige ziektes zijn en b. ze nog maar sporadisch voorkomen. Dat een hond dan met allebei in aanraking gekomen zou zijn én ook nog zonder symptomen door twee besmettingen, het ligt niet echt voor de hand.
Ik zou dan eerder denken aan een fout van het lab en alsnog de snaptest laten doen.
Tara schreef:Ik heb me laten uitleggen dat een pup ook antistoffen kan opbouwen wanneer hij in contact is geweest met pups die net gevaccineerd zijn.
Dat zou tevens de verklaring kunnen zijn waarom mijn pup met zes weken 1 had voor distemper en met 9 weken 2. Het kan ook net het teststaaltje zijn geweest overigens, en dat lijkt me in het geval van mijn pup eerder aan de orde te zijn geweest.
Ik zou dan de staaltjes van de hond die duidelijke afweer heeft opgebouwd dan wel eens willen zien.