Wij zitten met onze nieuwe bedrijfswagens (VW Caddy) met hetzelfde probleem. Tussenraam eruit zoals sommigen bij ons bij onze vorige wagens deden is geen optie, er zit namelijk geen raam in.
Alleen een dakventilator is geen optie, aangezien wij ook dichte kennels erin hebben brengt zulke ventilator de temperatuur (bij een buiten temp van ca. 22 graden) in de kennels nog geen 2 graden omlaag, dit door gebrek aan airflow. (dit hebben we in diverse wagens gemeten !) Bij een buitentemp van ruim boven de 25 graden is dat voor de honden in een gesloten laadruimte natuurlijk dodelijk, óók tijdens rijden !
Oplossing zóu kunnen zijn 2 extra luchtinlaten die rechtstreeks op de kennels worden aangesloten (maar met buitentemp van +25 graden schiet je daar ook niks mee op) dus gaan wij het weer anders doen (net zoals ik het ook bij mijn vorige werkgever jaren lang had én afgelopen 3 jaar in mijn vorige dienstauto had gemaakt).
Gewoon bij de witgoedhandel een vierkante flexibele slang halen, deze aan de bijrijderskant op de 'voetventilatie' onder dashboard aansluiten en middels een 'harde' kunstoffen buis (zie foto onderaan) onder de bijrijdersstoel door naar de tussenwand geleiden waar die op een daarin op maat gemaakt gat aangesloten wordt.
Hierdoor blijft er na 3 jaar (vervangings-interval voertuigen) geen groot gat achter in tussenwand, hier komt namelijk een rooster op dat niet of nauwelijks zichtbaar is.)
Vervolgens kun je de airco gewoon blijven gebruiken en zal er altijd koelere lucht naar achteren worden geblazen (wel dakventilator op zuigen zetten).
De keuze voor die kunstof buis is dat er ook wel eens iemand op de bijrijdersstoel zit en hierdoor de ventilatie 'leiding' niet wordt beschadigt. (uiteraard wordt dit in kleur dashboard gespoten)
Totale kosten nog geen 30 euro per auto en zelfs met 30+ graden lekker koel achterin... (Afgelopen jaar met diverse evenementen temperaturen gehad van ruim 30 graden, maar doordat we zelf ook de reservesleutels hebben (auto 'op de man') kun je de wagen fijn afsluiten met draaiende motor en dus draaiende airco...)
