Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Narcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Narcose

Ongelezen bericht door runninggirl »

Goed, morgen krijgt Jura een operatie aan haar knie. Om het topic over Ketamine niet te vervuilen heb ik hier een vraag over.

Jura heeft in het verleden verschillende soorten narcose gehad.
De eerste keer (castratie) was ik er niet bij. We mochten haar op den duur ophalen en ze heeft heel lang alleen maar gelegen thuis en niks willen, veel huilen ook. Na ik geloof meer dan 24 uur zijn we terug naar de d.a. gegaan en toen leefde ze gelukkig op (ik denk ook van de adrenaline van de autorit).

Later heeft ze een keer gasnarcose gehad waarbij ze de dosering zo laag mogelijk hielden en dat ging goed. Ook het bijkomen er na, geen roze olifanten en snel weer fit.

Een andere keer heeft ze een 'oude honden / risico honden narcose' (zo werd het mij uitgelegd) gehad en dat ging ook goed. Ze kreeg toen wel een prikje om weer wakker te worden ook.

Ik herinner me nog een keer dat ze bij werd geprikt voor wakker worden, maar dat ze daarna nog de hele dag huilde en duidelijk dingen zag die er niet waren.

Een paar weken geleden met spoed 's avonds naar de d.a. geweest en toen heeft ze een prikje Buprecare gehad. Stom van mij dat ik toen niet vroeg wat het was... De volgende ochtend en dag, dus echt nog meer dan 16 uur later was ze nog steeds van de wereld er van. Durfde daarom ook niet te plassen.

Ze reageert dus duidelijk heftig op bepaalde dingen. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb net gebeld maar de d.a. die de operatie doet is er vandaag niet. Dus ik moet morgen ter plekke overleggen wat we gaan doen. Misschien weet één van jullie wat dan de beste opties zouden zijn? Als het mogelijk is, dan een gasnarcose? Of tocht iets anders? Waar moet ik op letten dat ze niet toch het verkeerde krijgt. En ik begreep al eerder dat met een prikje wakker maken dan eigenlijk geen goede optie is ook maar dat ze beter zelf haar roes kan uitslapen?
Jetski
Zeer actief

Re: Narcose

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik zou zelf de hond het liefst met gasnarcose laten opereren.
Ik ben ruim 10 jaar dierenartsassistente geweest en bij honden altijd met gasanesthesie gewerkt.
In al die jaren heb ik het nooit meegemaakt dat een hond niet uit de narcose kwam. En wij opereerden ook regelmatig oudere dieren of soms dieren met een hartprobleem als het echt nodig was.
Het voordeel van deze narcose is dat het constant bijgesteld kan worden tijdens de ok en het wakker worden gaat heel snel als na de operatie de gassen worden afgesloten en de hond even alleen zuurstof toegediend krijgt.

Het gedesoriënteerd zijn na een narcose kan ook zeker wel na gasnarcose. Dit is echt afhankelijk van het individu. Sommigen huilen flink en zijn heel onrustig na afloop. Als dit goed begeleid wordt moet het geen probleem zijn.
Wij mensen worden ook geopereerd met gasnarcose. Al is niet alles wat goed is voor een mens ook goed voor een hond, maar hierbij vind ik het wel iets zeggen...

Heel veel sterkte morgen en hopelijk gaat alles voorspoedig!
runninggirl
Zeer actief

Dit is een nieuwe d.a. waar ik wel zeker vertrouwen in heb gelukkig.
Vorige keer met gasnarcose (dus bij een andere d.a.) kreeg ze eerst iets in haar poot ingespoten waar ze van ging slapen.
Ik denk dat ik in ieder geval zeg dat dat mijn voorkeur zou hebben. Wat het uiteindelijk wordt ga ik uiteraard niet zelf bepalen maar ik vind het wel fijn om er iets van te weten. En dat heeft niet met vertrouwen in d.a. te maken maar met hoe Jura op bepaalde stoffen reageert.
runninggirl
Zeer actief

Inge O schreef:
runninggirl schreef:maar met hoe Jura op bepaalde stoffen reageert
Maar je weet in zo goed als geen van de gevallen die je beschrijft wat ze gekregen heeft, hoe wil je dan dat iemand hier (of straks de da) advies kan geven over waar ze wel en niet goed op reageert?
Je hebt gelijk. Ik heb het even nagekeken bij de declaratieoverzichten van de verzekering daar stond het dus wel in!

Vorig jaar voor haar heupfoto's kreeg ze het volgende:
Sedastop
midazolam 5mg/ml 1 ml actavis
Sedastart

De declaratie van haar castratie staat helaas geen specificatie bij, alleen het totaalbedrag van de ingreep.
Hetzelfde geldt voor de keer dat ze punctie hebben gedaan bij haar teen, ook geen specificatie van.

Dit is denk ik gasnarcose?
Suramox 10% injectie
inhalatie anesthesie (isofl)
Waakinfuus narcose
Laatst gewijzigd door runninggirl op 22 aug 2016 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Wat Inge zegt.... om een anesthesie plan aan te passen moet je weten op welke medicatie de reactie eerder overmatig was.

En idd op gas alleen doe je geen operatie er zullen dus opiaten of alpha2 agonisten bij gegeven worden (Btw gas verslapt niet zoals boven aangehaald). Bij knieoperaties is het ook mogelijk om een lokaal blok te zetten (femoralis/ischiadicusblok). Als de hond slaapt wordt er met een zenuwstimulator betreffende zenuwen opgezocht mbv stoomstootjes en kunnen deze rechtstreeks verdoofd worden. Op deze manier kun je laag in alle anesthesiemiddelen gaan zitten en de hond heeft er ook thuis nog pijnstilling van. Maar dit is afhankelijk van de expertise van je da hierin.

Succes morgen!
Laatst gewijzigd door Chiki op 22 aug 2016 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiki
Zeer actief

Midazolam is de boosdoener!! Honden kunnen hier enorm op exciteren. Vraag of ze dit niet gebruiken.
runninggirl
Zeer actief

Chiki schreef:Midazolam is de boosdoener!! Honden kunnen hier enorm op exciteren. Vraag of ze dit niet gebruiken.
Ik neem de papieren mee van de voorgaande operaties van de andere d.a. dan kan ze er zelf ook nog naar kijken.
Dank je ook voor bovenstaande opmerking, dat scheelt weer een hele dag roze olifanten zien.
runninggirl
Zeer actief

De d.a. was heel blij dat ik alle informatie mee had genomen. Ze heeft besloten wel voor een 'gewone' narcose te gaan maar dan in een lage dosering.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik hoop dat je dierenarts zijn opleiding niet voor niks heeft gedaan en gewoon weet wat hij doet....

Voor de rest, succes.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Chiki
Zeer actief

Laat je even weten hoe het is gegaan? En beterschap voor Jura!
runninggirl
Zeer actief

Het is supergoed gegaan! Ze heeft niet gejankt, is rustig zelf bijgekomen in de kennel en liep heel braaf met de d.a. mee naar ons toen we haar zijn gaan ophalen. Nu thuis ook geen gepiep of onrust, een hapje gegeten en gedronken 2 uur na thuiskomst en nu rustig aan het slapen. Ben echt super tevreden!
Haar kniebanden zijn 'schoon' gemaakt, waren nog 80% goed dus geen totale hersteloperatie. Wel kreeg ze cellen uit haar eigen bloed nog ingespoten om het herstel te bespoedigen. Echt toppie alles bij elkaar. :)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”