Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen tijdens het spelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Blaffen tijdens het spelen

Ongelezen bericht door Anne »

Sasha blaft heel erg veel tijdens het spelen met andere honden. Ze zakt door haar voorpoten en begint bijna aan een stuk te blaffen.
Hoe kan ik dit het beste afleren? Ik wil namelijk absoluut niet het hele spel "bestraffen".
We hebben sinds vandaag een tweede hond van 4 maanden en ze spelen al hartstikke leuk met elkaar. Alleen Sasha blaft tijdens het spel de hele tijd en ik denk niet dat onze buren dit leuk vinden.. :schrik: Hebben jullie tips?

Een kort filmpje van de eerste paar minuten met onze nieuwe hond Tapas:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Blaffen tijdens het spelen

Ongelezen bericht door Pemba »

Hier klinkt het voor de buren waarschijnlijk ook alsof ze ruzie hebben als er gespeeld wordt, er wordt flink bij gegromd.
Eentje speelt er hier zonder geluid maar de ander maakt dat ruimschoots goed, dat krijg je er volgens mij niet uit.
Blaffen wil ik dan weer niet hebben, dan mag ze naar binnen.
Afbeelding
Blafke
Actief

Ongelezen bericht door Blafke »

Heel herkenbaar. Helaas heb ik hier ook (nog) geen oplossing voor.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik ben allergisch voor blaffen. Zelf leer ik ze het af (of niet aan) door onmiddellijk te stoppen met spelen als ze beginnen te blaffen.
Dus het moment dat de eerste blaf valt stop ik acuut. Dat werkt perfect. Zo goed zelfs dat ik van alles uit de kast moest trekken om Perry de Jack Russell het blaffen aan te leren tijdens de training voor zoekhonden. Haha dat frummelbekkie....ik blaf niet, ik blaf niet.
Ook bij onderling spelen, blaffen is klaar.
Het zat er hier zo in, bij allemaal. Terwijl ik toch niet de meest zwijgzame rassen heb, Jack Russells en Mechelse Herders.
Gr. Aniek

Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

De gouden tip zou ik ook graag ontvangen maar ik vrees...

Mies blaf ook bij alle opwinding. In specifieke situaties heb ik dat er wel uitgekregen. (spelen met mij, uitgaan, doorblaffen voor aandacht) maar er zijn genoeg situaties waar dat niet lukt zonder dat ik vergaand ingrijp op haar eigen doen en laten. Spelen met mijn andere hond bijvoorbeeld of alle blafjes die ze geeft uit enthousiasme: Als ik opsta van de bank om ze eten te geven of uit te laten, als er iemand binnenkomt, bij het begin van een spelletje en soms gewoon zomaar om het leven te vieren :lol1:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:
Budkes schreef:Ik ben allergisch voor blaffen. Zelf leer ik ze het af (of niet aan) door onmiddellijk te stoppen met spelen als ze beginnen te blaffen.
Dus het moment dat de eerste blaf valt stop ik acuut. Dat werkt perfect. Zo goed zelfs dat ik van alles uit de kast moest trekken om Perry de Jack Russell het blaffen aan te leren tijdens de training voor zoekhonden. Haha dat frummelbekkie....ik blaf niet, ik blaf niet.
Het zat er hier zo in, bij allemaal. Terwijl ik toch niet de meest zwijgzame rassen heb, Jack Russells en Mechelse Herders.
Wil je het mijn honden ook komen leren?
Als ik met ze speel werkt dat dus ook zo. Maar onderling spelen of opwinding of kijken naar andere honden die spelen....
De border collies zijn relatief stil. De rest....
Hier net zo met Mila :ugh: Spelen met andere honden is veel blaffen en ander lawaai. Als ze met mij speelt, blaft ze niet.
Amoz blaft ook af en toe tijdens het spelen, maar dat is dan zo nu en dan één blaf. Dat is veel minder vervelend dan dat schelle gekef van Mila. :roll:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik vrees voor mijn honden en ook voor mijn kinderen dat ik gewoon gruwelijk consequent ben. Nee is altijd nee. Blaffen tijdens het spel is gewoon stoppen met spelen, altijd. Gelukkig voor honden en kinderen heb ik maar heel weinig regels. Maar de regels die ik heb worden gewoon niet overtreden.
En volgens min is dat de sleutel tot succes. Ik merk t aan Rupert die ik in "co-ouderschap" heb met 2 collega's, die storen zich niet aan het blaffen en zijn zeker minder consequent. En dat merk ik wel degelijk. Rupert gaat steeds meer blaffen. En is ook steeds moeilijker te stoppen. :ugh:
Gr. Aniek

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat een leuk stel samen! Die passen zo te zien goed bij elkaar ;)

Af en toe mogen ze van mij best blaffen, maar soms gaat Kiwi op standje "aan" en gaat achter elkaar door, jap-jap-jap-jap. Dan toeter ik dat ze moet stoppen. En ik heb het idee dat ze prima snapt dat ik dat geblaf niet wil hebben.
Ik merk ook dat het spel vaak niet zo leuk meer is als Kiwi begint te blaffen. Die blaft uit opwinding en die wordt dan te groot.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Budkes schreef:Ik ben allergisch voor blaffen. Zelf leer ik ze het af (of niet aan) door onmiddellijk te stoppen met spelen als ze beginnen te blaffen.
Hier hetzelfde, heb de pest aan onnodig geblaf.
Als ze buiten aan het blaffen zijn is het uit met de pret. Naar binnen en op je plaats liggen, rust! Is zo duidelijk.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
juan-89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door juan-89 »

Dat heeft Oscar ook in het begin gedaan.. Hij wordt helemaal dol als hij een stok uit het water mag apporteren. Begon in het begin te piepen en later te blaffen. Ik heb bij de eerste de beste blaf gelijk de stok laten vallen en ben weggelopen. Hij heeft het later nog 1 x gedaan, ik heb toen precies hetzelfde gedaan (spel gelijk afgelopen en weglopen) en hij heeft nooit meer geblaft bij het apporteren. Ik zie heel vaak dat mensen juist de stok gooien om de hond op te laten houden met blaffen, maar dan leer je juist dat hij blijft blaffen. De truc is dus om te stoppen met het spel, net zolang tot het kwartje valt!
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Maddie Woooo-Wooooo-ed als ze speelt. Dat vind ik te overzien.
Fitz maakt geen geluid, maar Flow klinkt als een roedel wolven. Een roedel vechtende wolven...
Het hele park/bos/strand/whatever weet gelijk dat ik er ben als Flow uit de auto komt :mann:

Binnen roepen werkte in zoverre dat schatje Flow nu gaat blaffen als ze liever binnen was dan buiten.
"Vrouwtje! Ik ben stout! :cheer: Stuur me naar binnen!"
En ze blaft om Fitz uit te dagen. Als ik er niet ben, blijkt ze gewoon stil te zijn.
Want. Dan ligt zielepiet Fitzie in de opening van het hek te hopen dat vrouwtje snel terug komt en heeft geen tijd om met Flow te rennen. Geen. Tijd. :S:
Wat wel redelijk werkt is, "De bal Flow" naar buiten tetteren. Met bal kan ze significant minder herrie maken :engel:

Met spel of apport heeft ze het wel rap afgeleerd te blaffen. Als ik iets irritant vind...
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier ook bij de eerste blaf al gestopt met spelen. Dus stopte Elco ook met spelen toen z'n broertje blafte tijdens het spelen. Broertje had nog nooit zo stil gespeeld volgens z'n baasjes! En nog steeds: blaffen is in je bench ( = rust ). Doet hij het op straat, lopen we dus ook meteen door. Behalve als het blaffen uit onzekerheid is, dan gaan we even bekijken wat dat 'engs' eigenlijk is en zoeken we daarna de rust op. Elco doet het namelijk alleen als hij al overprikkeld is, anders slaat hij het blaffen over en gaat zelf wel onderzoeken of het eng is of niet
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Dit dus. Hier wordt ook niet geblaft met spelen, niet met de bal gooien enz. Dico blafte om alles toen ik hem net had, was ook zo klaar door direct het spel/beloning te staken bij blaffen.

Met trekspelletjes gaan ze wel piepen en grommen, dat vind ik niet storend. Ze kunnen overigens alle 3 op commando blaffen en ook weer zwijgen. Als je een commando hebt voor het zwijgen, is het ook veel makkelijker corrigeren als ze tijdens een spel gaan blaffen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Als ik naar het filmpje kijk dan zie ik dat het spel tussen die twee nog niet helemaal in balans is. Beide honden lijken het wat spannend te vinden, waarbij Sasha iets te pro-actief is en Tapas daar een beetje van terugdeinst. Dat blaffen zou dan een uiting van die spanning en/of een beetje uitdagen/aftasten kunnen zijn. Wellicht wordt het nog minder als ze elkaar wat beter kennen en wat meer vertrouwd zijn met elkaar?
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Bedankt voor alle reacties!

Sasha kan best onzeker zijn en daarom vroeg ik me af of het wel een goed idee was het hele spel af te kappen als ze blaft. Maar ik kan ook niet goed tegen het constante gekef (niet alleen bij Tapas, bij alle honden). Ik ga dus toch proberen het af te kappen zodra ze gaat blaffen.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier is het dan ook einde oefening eigenlijk. Ben ook zwaar allergisch voor geblaf. En ik corrigeer niet ofzo, maar het is gewoon: klaarrrrrr of kappuuuuhhhhh NU! Blaffende honden gaan binnen. Kay snelde ook zelf naar binnen als hij per ongeluk een blafje liet gaan. De slimmerd haha. Blaffende honden gaan op hun plaats en krijgen een time out.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hier ook geen geblaf, alsjebliéft zeg. Juno doet dat wel, die krijst als een speenvarken zodra er ook maar enige indicatie is dat er gespeeld gaat worden. Dat heb ik er in die paar weken niet uit gekregen :mrgreen: Gelukkig doen Izzy en Sofi het niet. Blaffen = einde spel.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Goed om te zien dat afkappen kan werken. Millie en Lou beginnen nu in hun spel af en toe allerlei (bizarre) geluiden te maken. De eerste keer dat er geblaft werd schrok ik echt, zo luid was het, en binnen natuurlijk. Dus ik bulderde automatisch iets van HÉ! KAPPEN! En ze stopten direct. Ik hou het erin ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”