kipo schreef:Gasnarcose is pas geschikt als het dier al slaapt, het gas (isofluraan) prikkelt de luchtwegen en is wakker helemaal niet prettig om in te ademen. Daarnaast zorgt het vrijwel alleen voor slaap en vrijwel niet voor pijnstilling, nog een reden om niet alléén gas te gebruiken. Kaya heeft waarschijnlijk een combinatie met methadon gehad, daar komen die roze olifanten van.Caro. schreef: Maar ik snap het niet helemaalMijn dierenarts gebruikt ook gewoon gasnarcose, dan is ketamine dus blijkbaar ook nog nodig?
En daar is dus gewoon een vervanging voor begrijp ik omdat jouw dierenarts het bij oude honden helemaal niet gebruikt? Waarom gebruiken dierenartsen het dan als er zo vaak een reactie op komt?
Ik weet wel dat mijn andere hond die een nierprobleem had, een hele andere narcose kreeg. Die was trouwens peperduur, maar daar zette de dierenarts (andere dan die Puchu heeft) alles voor in om een zo veilig mogelijke narcose te geven. Nadeel daarvan was dat ze nog 2 dagen roze olifantjes zag en
het dus heel lang duurde voordat ze echt weer bij was.
Nu heb ik verdorie net een paar maanden geleden al haar rekeningen weggegooid (ze is 2 jaar geleden overleden), anders had ik kunnen nazoeken wat zij dan kreeg. Ik weet wel dat zij altijd eerst aan het infuus ging en dus niet een prik kreeg in de spier zoals Puchu onlangs heeft gehad.
Alle narcosemiddelen hebben hun voor- en nadelen en je moet per individu de afweging maken welke combinatie de meest geschikte is.
Ja, dat had ik begrepen dat ketamine voor de pijnstilling is, maar daar zijn dan dus ook andere middelen voor begrijp ik inmiddels.
Weet jij ook waarom de de ene hond een prik in de bilspier en de andere hond een infuus? Geeft dat al direct ook een andere soort van narcose aan of
zegt dat helemaal niks?
Edit/toevoeging: toen mijn ouder (inmiddels overleden) hond voor de laatste keer onder narcose ging, konden ze geen goede ader vinden.
Ze zijn toen 1.5 uur bezig geweest met 2 dierenartsen, maar ze gaven haar dus echt die prik in de spier niet, het moest via het infuus.