Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kiwi en de nijntjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Kiwi en de nijntjes

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb in de voortuin twee konijntjes in een ren waar Kiwi geobsedeerd door is.

Het is geen verkeerde eigenschap voor een schapendrijver om de interesse voor het vee nooit te verliezen. Daar kan ik bij Kiwi op rekenen. Maar ik vind de werkelijke obsessie voor de konijntjes eigenlijk een beetje zielig :ugh:

Ik heb vanmorgen flink met de honden gelopen en de rest van de dag staat de deur naar buiten open. En de hele dag staat of zit ze voor die ren. Ze verliest geen seconde oogcontact en blijft daar zitten tot ik haar terug roep. Als ze dan de woonkamer in komt, blijft ze met de oortjes plat naar mij loeren in de hoop dat ik weer vrij geef, zodat ze weer naar de ren toe spurt.

Ook als ik in de auto aan kom rijden dan beginnen dr oortjes al te rillen en zodra ik dr toesta om de auto uit te komen, vliegt ze in 1 rechte lijn richting de ren. Als het aan haar ligt, staat ze daar de godganze dag gehypnotiseerd te zijn door de konijnen. Ze wil dan ook niet eten (ze eet pas als ik dr binnen roep en een deur dicht doe)

Ik heb er geen last van. De konijntjes ook niet, die gaan rustig voor het gaas liggen. Maar ik vind het een beetje ongezond. De enige manier om haar ermee te laten stoppen en te ontspannen, is om de deur dicht te gooien. Maar goed, dan gaat ze slapen, is dat beter dan bij de konijnen zitten?
Ik doe ook liever de deur niet dicht; ik houd van frisse lucht en vind het ook fijn als Mayke de tuin in en uit kan lopen.

Bij de schapen gaat het trouwens niet anders. Ik zie andere honden wel ontspannen als ze niet hoeven te werken, die snuffelen wat rond of bemoeien zich met elkaar, maar Kiwi blijft oogcontact houden.

Wat zouden jullie doen? Het aard van het beestje respecteren en onder het motto "a dog's got to do what a dog's got to do" of is het kappen met die onzin?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paisley op 18 aug 2016 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Kiwi en de nijntjes

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik onderbreek het, anders heb je een hond die continue vol in de focus/spanning is. Dat lijkt me ongezonder dan dat je haar binnen roept en dat ze gaat slapen.
Paisley
Zeer actief

Lucia schreef:Ik onderbreek het, anders heb je een hond die continue vol in de focus/spanning is. Dat lijkt me ongezonder dan dat je haar binnen roept en dat ze gaat slapen.
Ja deels ben ik het met je eens, maar aan de andere kant is het een hondje wat makkelijk de hele dag werkt en zich snel verveelt. Voor haar is dit werken. T geeft haar wel een uitlaatklep. Ik doe genoeg met haar hoor, maar als we niets doen, doet ze dit :80: :wink:
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

O ja natuurlijk, even vergeten.

Maar als het voor haar echt werken is, misschien is het een idee om het op commando te zetten? Dan gaat de fixatie zoals bijvoorbeeld in de auto misschien op den duur wel weg?

Het ligt er inderdaad aan wat je ermee wilt. Als ze stil is, jij hebt er geen last van en de konijnen zijn ook gewoon ontspannen en ze raakt er niet overprikkeld van als ze continue gefixeerd is, dan is er misschien ook niet echt iets mis mee.

Ik merkte hier vooral in het begin met Peer en met mijn vorige hond ook wel, als ze langer op spanning stonden dan reageerden ze in andere situaties ook geprikkelder.
Paisley
Zeer actief

Ah zo :) Dan werd het dus echt vervelend. Ik kan me ook heel erg voorstellen dat een hond gefrustreerd door zo'n mate van fixatie kan worden of gaat afreageren als iemand de fixatie verbreekt.
Maar ze raakt niet overprikkeld en ook totaal niet gefrustreerd. Ze reageert ook niet vervelend als haar fixatie verbroken wordt door iets of iemand. Ik kan haar ook gewoon bij de ren weg roepen, maar ze staat er weer zodra ze kan.

Ik heb er inderdaad al een commando voor als ik haar toesta om naar de konijntjes te gaan, want daarvoor zat ik met een hond die zich al de auto uit wurmde als de deur op een kier stond en ook bij de voordeur stond te dringen om naar buiten te gaan. Dat soort flauwekul stoort me enorm dus daar heb ik heel snel wat aan gedaan. Maar het neemt niet weg dat ze zich erdoor blijft hypnotiseren op momenten dat ze gewoon vrij is.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock doet dit ook met onze nijnen, erger nu we een nieuw koppel hebben. De konijnen hebben er weinig last van, maar hij blaft en piept van de opwinding. Dat is best irritant.
Ik laat hem er nu elke dag meerdere keren zo'n 5 a 10 minuten bij.
Ik hoop dat hij er zo een beetje aan went.
Het is nu gelukkig zo ver dat hij niet meer continue voor het raam staat te miepen, maar we hebben nog een lange weg te gaan denk ik.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja, Norah deed dat ook. Bij de konijnen heb ik dit veel beter onder controle dan haar drijfgedrag naar de katten. Het heeft overigens wel lang geduurd. En gebeurd er iets (zoals nieuwe konijnen of medisch onderzoek) dan is mw. er wel als de kippen bij. Maar ze kan inmiddels wel ontspannen buiten liggen. En ik kan gewoon zeggen dat ze moet kappen. Echter zo ver heb ik het dus weer niet met onze katten gekregen, alhoewel we dat ook sterk afgezwakt hebben (rond etenstijd is het nog wel moeilijk)

Ja het zijn werkers, maar de hele dag werken, maakt je niet scherper. Is niet in het voordeel van de hond, ook al uit ze in jou ogen verder geen negatieve gedragingen. Ik vind het wel een risico op langere termijn. Een werkhond moet ook kunnen ontspannen, dat is juist belangrijk, dus hier een juiste onderbreking in vinden lijkt mij zeker van belang.

Bij Kay moesten we daar ook op trainen bij de schapen. Rust = rust. De hond moet vertrouwd los kunnen liggen zonder dat je continue je oog er op moet houden. Een werker hebben is geen excuus dat de hond dat ongevraagd de hele dag ook doet. En ja ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :80:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hmmm, ik heb niet speciaal veel verstand van borders, maar als de focus er áltijd is klinkt mij dat toch niet heel gezond in de oren. Je moet het toch iig uit kunnen zetten? Toevallig zat ik gister iets te kijken van de bbc over sheepdogs en de hondjes die daar echt nog op de boerderij voor daadwerkelijk sheepherding (dus niet de sport) gebruikt werden wisselden elkaar af. Zaten dus wel bij de schapen, maar als ze niet aan de beurt waren waren ze wel gewoon ontspannen. Daar zit dus blijkbaar wel ergens een schakelaar tussen aan en uit, en dat werd - leek het - niet bepaald door de aan- of afwezigheid van te herden vee.

Als ik me goed herinner heeft mijn tante het vroeger opgelost door de focus te verplaatsen van het vee (ze hadden geit, pony, knijnen, ganzen, eenden enzo) naar de bal. Bal is makkelijker te doseren en mee te oefenen. Maar hoe ze dat precies voor elkaar heeft gekregen weet ik eigenlijk niet.
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef: Bij Kay moesten we daar ook op trainen bij de schapen. Rust = rust. De hond moet vertrouwd los kunnen liggen zonder dat je continue je oog er op moet houden. Een werker hebben is geen excuus dat de hond dat ongevraagd de hele dag ook doet. En ja ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :80:
Kiwi is wat dat betreft wel super steady, en niet het type wat opgewonden ronddanst maar ze bevriest in dr oogcontact. Die kan inderdaad los blijven en dan kan ik er op rekenen dat ze niet zomaar voor zichzelf bezig gaat. Het appèl is sterk en is verrassend makkelijk tot stand gekomen. Maar ik kan moeilijk verbieden om naar het veld te kíjken ;) Ze gedraagt zich prima maar de focus blijft.
Hier een foto van een training van kort geleden. De andere honden zijn ontspannen maar moeten wel aangelijnd blijven, Kiwi staat voor t draad een bevroren standbeeld na te doen :LOL:
Afbeelding

Is geen probleem verder, handig zelfs want ze zal zich nooit van de schapen laten afleiden. Maar bij de konijnen is het een beetje... véél :LOL: Daarom weet ik ook niet of het handig is om het te verbieden. Voor het zelfde geld legt ze de link dat fixeren in het algemeen niet mag.
Inge O schreef:Nog makkelijker is het natuurlijk om een andere thuis te zoeken voor de konijnen.
Omdat mn hond er graag naar kijkt? Kom nou ;)
Straks wordt t weer kouder en gaat mn deur weer dicht.

Als ik t niet wil hebben zijn er genoeg makkelijke oplossingen, zoals haar verbieden om de tuin te gebruiken of haar in een kamer te doen als ik de boel open heb staan. Maar voor ik nadenk over een oplossing ben ik eerder ernaar op zoek of ik het eigenlijk wel een probleem vind :wink: :denken: :idea:

Maar ik vind het een interessante gedachtengang om t er zo met jullie over te hebben. Nu ik er zo over nadenk denk ik dat als ik hier wat mee wil doen, dat ik het niet moet zoeken in t verbieden maar in t voorkomen. Kiwi is een hond die niet te vaak 'nee' moet horen, daar wordt ze onzeker en verward van. Ze wil gehoorzamen maar de verleiding is erg sterk. Dat vraagt meer beheersing dan ik van dr mag verlangen denk ik.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Inge O schreef:Ik zou daar zelf helemaal kriegel van worden en zou het eigenlijk van in het begin doorbroken/verboden hebben, vooral omdat het eigenlijk een soort van dwangmatig gedrag is waar ze zelf niet uit kan komen en ik daar de lol voor haar echt niet kan van inzien.

Nog makkelijker is het natuurlijk om een andere thuis te zoeken voor de konijnen.
Eens. En ik vind het idd geen werk, maar dwangmatig gedrag.
En dan ook nog eens een keer frustrerend omdat het fixeren zonder het om te kunnen zetten in actief werken alleen maar heel veel spanning op levert zonder dat deze af kan vloeien.
Ik zie het hier aan de nieuwe aanwinst. Als ik een voorwerp op de grond leg is er niets wat hem er toe kan bewegen te stoppen met fixeren op dat voorwerp. Als ik hem zijn gang laat gaan zit hij een uur later nog het voorwerp te fixeren ondertussen trillend van de spanning die zich in zijn hele lijf heeft opgehoopt. Dus dat gaan we niet doen. Ik doorbreek de spanning door het voorwerp veel minder belangrijk te maken. He pak het maar en hou het maar. Want dezelfde vastzettende spanning vertoond hij als hij het voorwerp af moet geven. Spelenderwijs halen we het belang weg en leert hij te ontspannen.
Maar dat kan niet bij de konijnen. Daar kan Kiwi niets mee. De konijnen zitten daar en doen wat ze doen en Kiwi zit ze te fixeren zonder dat zij er enige invloed op uit kan oefenen, wat haar qua werk ook nog eens de verkeerde boodschap oplevert. En de spanning kan alleen maar opbouwen zonder af te kunnen vloeien.

Je zegt dat je voorzichtig moet zijn met verbieden en dat je bang bent dat t haar parten kan gaan spelen als je haar het fixeren verbiedt.
Dat moet je dan ook niet doen. Dus is het zaak haar daarvóór al duidelijk te maken dat je het niet wilt. Dus nee = niet niet fixeren maar nee = geen contact met de konijnen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Fixeren is hier gewoon verboden.
Csiva kan dat ook extreem doen maar ze mag het gewoon niet. Nooit. In onze tuin zitten veel vogels en die fixeert ze dus ook. Na een half uur ofzo begint ze te trillen. Ze oog heel kalm maar van binnen is ze dat niet.
Als je niet rustig kan liggen ga je maar naar binnen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik heb dan wel geen drijvende herders, maar hier is fixeren alleen toegestaan bij het werk en bij spel, verder niet. Als ik het toe zou laten zouden ze hier anders binnen no time ook de hele dag naar de kast staren waar de bal in zit. Neuh, daar beginnen we niet aan.

Persoonlijk zou ik dat fixeren met de schapendrijftraining ook niet toestaan nadat je met haar hebt gewerkt. Daar krijgt ze alleen maar een 'fixeer conditie' van. Hier is in elk geval werk/spel voor het moment en erna moeten ze het los laten. Bij herplaatsers moet dat in het begin vaak met verplicht rust, maar dat gaat al snel met sprongen vooruit.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik vind dit een erg interessant onderwerp, met name om dat Dux ook ontzettend kan fixeren. Met name op katten in de buurt.
Sinds wij verhuisd zijn hebben wij buren met 2 katten en een loslopende cavia, dit vindt Dux dan ook erg moeilijk. (uiteraard zit er een hek tussen)

Omdat het nieuwe gras nog niet volledig is aangegroeid is hij nog niet heel veel en lang buiten geweest, maar dat gaat uiteindelijk natuurlijk wel gebeuren.

Dux weet dat er katten zitten en dat de cavia er rondloopt, hij gaat dan ook standaard eerst even aan de linker kant van de tuin kijken of er iets zit, zit dit er niet gaat het goed en gat hij lekker rondlopen of uiteindelijk liggen. Maar zit er een kat, of hoort hij de kat miauwen (omdat de kat bijv naar binnen wilt). Dan gaat hij fixeren en raakt hij heel erg gespannen, tot piepen aan toe.

Budkes schrijft: nee = niet niet fixeren maar nee = geen contact met de konijnen. Hoe wordt dat bedoelt?
Want ik weet niet wanneer de katten en/of cavia in de tuin zijn van de buren.
Moet Dux dan naar binnen als hij de katten en/of cavia ziet en gaat fixeren? Of moet ik het voor zijn?
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik ga mee met de voorgangers. Buiten dat ik er zelf helemaal kriegel van zou worden, lijkt het me voor een hond niet goed. Werken is werken en rust is rust. Stilzitten/liggen en staren is geen rust. Is ze niet kapot moe als ze zo de hele tijd naar die schapen zit te staren?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:Ik heb in de voortuin twee konijntjes in een ren waar Kiwi geobsedeerd door is.

Het is geen verkeerde eigenschap voor een schapendrijver om de interesse voor het vee nooit te verliezen. Daar kan ik bij Kiwi op rekenen. Maar ik vind de werkelijke obsessie voor de konijntjes eigenlijk een beetje zielig :ugh:

Ik heb vanmorgen flink met de honden gelopen en de rest van de dag staat de deur naar buiten open. En de hele dag staat of zit ze voor die ren. Ze verliest geen seconde oogcontact en blijft daar zitten tot ik haar terug roep. Als ze dan de woonkamer in komt, blijft ze met de oortjes plat naar mij loeren in de hoop dat ik weer vrij geef, zodat ze weer naar de ren toe spurt.

Ook als ik in de auto aan kom rijden dan beginnen dr oortjes al te rillen en zodra ik dr toesta om de auto uit te komen, vliegt ze in 1 rechte lijn richting de ren. Als het aan haar ligt, staat ze daar de godganze dag gehypnotiseerd te zijn door de konijnen. Ze wil dan ook niet eten (ze eet pas als ik dr binnen roep en een deur dicht doe)

Ik heb er geen last van. De konijntjes ook niet, die gaan rustig voor het gaas liggen. Maar ik vind het een beetje ongezond. De enige manier om haar ermee te laten stoppen en te ontspannen, is om de deur dicht te gooien. Maar goed, dan gaat ze slapen, is dat beter dan bij de konijnen zitten?
Ik doe ook liever de deur niet dicht; ik houd van frisse lucht en vind het ook fijn als Mayke de tuin in en uit kan lopen.

Bij de schapen gaat het trouwens niet anders. Ik zie andere honden wel ontspannen als ze niet hoeven te werken, die snuffelen wat rond of bemoeien zich met elkaar, maar Kiwi blijft oogcontact houden.

Wat zouden jullie doen? Het aard van het beestje respecteren en onder het motto "a dog's got to do what a dog's got to do" of is het kappen met die onzin?

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=585DBFF3
Je schrijft dat je het een beetje ongezond vindt.
Lijkt mij ook wel eigenlijk.

Ik denk dat ik het idee van Lucia zou proberen te volgen.
En er is niets ongezonds aan als je hond binnen ligt te slapen.
Doen (actie) is belangrijk, maar verwerken (slapen) ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zat er net op de wc nog even aan te denken ( :F: ) en ik bedacht me dat ze dus eigenlijk al wel een aan en uit knop heeft. Namelijk de deur die open of dicht is. Als de deur dicht is weet ze heus nog wel dat die knijntjes er zijn, maar blijkbaar hoeft ze ze dan niet meer in de gaten te houden. Dus mocht je het willen trainen zit daar ergens wel een opening op de aan-uit-knop van de deur te veranderen in iets anders, bijvoorbeeld een commando.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als ik Budkes goed begrijp is de hond aangeven dat je niet wilt dat ze naar de konijnen gaat, dan hoeft ze ook niet te fixeren en hoef je niet daar iets aan te doen.
Zouden mijn buren ook eens moeten doen. Die hebben een beagle en een kruising beagle, ook gefixeerd op de konijnen in het hok op de plaats en dan lekker gaan blaffen :roll:
Voor overigens hebben we ook een plaatsje, en de hekken zijn daar laag. Uiteraard komt het wel voor dat iedereen ook de honden buiten heeft. Op zich gaat dat redelijk ok aan weerszijden in combi met de honden, maar ik zelf houd het contact toch wat beperkt. Ze hoeven niet over de hekken heen elkaar af te tasten. Wij doen ons ding en zij hun ding (meestal).
Het valt als je van meet af aan je eigen honden aangeeft wat je van ze verlangd wel mee om te gaan.

@Judith, ik weet dat Dux een ander type is dan mijn honden, en dat je met bat training ook aan de gang bent om buiten bepaald gedrag om te buigen. Dit zou ik zeker gaan gebruiken als je straks meer in de tuin gaat zijn.
Van jongs af aan waren wij al met onze Aak aan de gang om aan de voorkant aan te geven wat we wel en niet wilden. Toen de buren ineens een halfvolwassen reutje erbij kregen was het wel even wennen, en was het niet vanzelfsprekend dat de honden kwispelend en vrolijk elkaar over het zeer lage hekje begroetten :oeps:
Maar door zeker bij ons vandaan wel heel duidelijk te blijven naar Aki gaat het wel ok en leren ze elkaar wat te negeren buiten.
Ik deed dat overigens door bij té alert en gespannen reactie hem direct af te leiden, middels bij me roepen en dat belonen met spel of snoepje.

Maar dit staat even los van het konijnen verhaal van Kiwi :engel:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Judith schreef:Ik vind dit een erg interessant onderwerp, met name om dat Dux ook ontzettend kan fixeren. Met name op katten in de buurt.
Sinds wij verhuisd zijn hebben wij buren met 2 katten en een loslopende cavia, dit vindt Dux dan ook erg moeilijk. (uiteraard zit er een hek tussen)

Omdat het nieuwe gras nog niet volledig is aangegroeid is hij nog niet heel veel en lang buiten geweest, maar dat gaat uiteindelijk natuurlijk wel gebeuren.

Dux weet dat er katten zitten en dat de cavia er rondloopt, hij gaat dan ook standaard eerst even aan de linker kant van de tuin kijken of er iets zit, zit dit er niet gaat het goed en gat hij lekker rondlopen of uiteindelijk liggen. Maar zit er een kat, of hoort hij de kat miauwen (omdat de kat bijv naar binnen wilt). Dan gaat hij fixeren en raakt hij heel erg gespannen, tot piepen aan toe.

Budkes schrijft: nee = niet niet fixeren maar nee = geen contact met de konijnen. Hoe wordt dat bedoelt?
Want ik weet niet wanneer de katten en/of cavia in de tuin zijn van de buren.
Moet Dux dan naar binnen als hij de katten en/of cavia ziet en gaat fixeren? Of moet ik het voor zijn?
Je moet het voor zijn. Mijn verbodswoord hier is euheuh. Dus de minuut dat 1 van mijn honden van plan is om iets te gaan doen wat ik niet wil is t euheuh. En dan stoppen ze. In het geval van het fixeren. Als er 1 aan het fixeren is dan kan ik euheuhen tot ik een ons weeg, daar trekt zich dan geen hond meer wat van aan. Dus in jouw geval zou ik dan bij Dux euheuh roepen op het moment dat hij zich naar de linkerzijde van de tuin begeeft om te kijken of er iets in de tuin van de buren zit. Nee doen we niet klaar.
Gr. Aniek

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Tara vond kippen-TV ook erg leuk. Ze mocht af en toe kippen kijken maar daarna ging er een plaat voor de ren zodat ze ze niet meer kon zien. Dat obsessieve mot ik niet. Na een tijdje kon ze ook gewoon rustig liggen kijken en zelfs slapen, dan mocht de plaat weer weg.
:idea: :idea: :idea: Wat een idee, dat ik hier niet aan gedacht heb :LOL:
Ik ga inderdaad de ren afschermen. Het gaat haar puur om het oogcontact. Ik weet zeker dit de oplossing is. Lijkt me een stuk ontspannender!
Bedankt!
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

En sowieso een uit-knop erop trainen, zoals hiervoor ook word genoemd, is heel belangrijk.
Je ziet wellicht geen spanning aan de hond, maar je weet niet wat er binnenin allemaal in het hondje omgaat, ze is niet voor niets zo gefixeerd.

Zo ook bij de schapen, dat ze ook het werk kan los laten zodra ze klaar is met werken.
Er zijn genoeg ontspanningsoefeningen waar jullie wellicht baat bij hebben :ok:
Voor haar denk ik ook wel lekker als ze steeds weet wanneer ze mag ontspannen, want kennelijk kan ze dat (nog) niet zelf.

Hier ook een hond die gefixeerd kan zijn op katten en vogels, maar ook heel goed zijn rust kan pakken.
Wel als pup af aan er bewust op getraind, dat is misschien wel lastiger met een herplaatser, zeker als ze al langere tijd dit gedrag (mocht) vertonen/vertoond.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

kloesje schreef:En sowieso een uit-knop erop trainen, zoals hiervoor ook word genoemd, is heel belangrijk.
Ze kent een uit knop, heel goed zelfs, je ziet haar los langs t veld staan. Maar ik kan niet verbieden te kíjken. Wat voor ontspanningsoefeningen heb je daarvoor in gedachten?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Paisley schreef:
kloesje schreef:En sowieso een uit-knop erop trainen, zoals hiervoor ook word genoemd, is heel belangrijk.
Ze kent een uit knop, heel goed zelfs, je ziet haar los langs t veld staan. Maar ik kan niet verbieden te kíjken. Wat voor ontspanningsoefeningen heb je daarvoor in gedachten?
Zolang ze naast het veld blijft fixeren is ze niet uit.
Paisley
Zeer actief

Machie schreef:
Paisley schreef:
Zolang ze naast het veld blijft fixeren is ze niet uit.
Dan zijn we het daarover oneens :wink: Ik ga geen hond trainen die de schapen zomaar de rug toekeert. Dat haar niets ontgaat wat de schapen doen is voor een hoeder een goede eigenschap.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Paisley schreef:
Dan zijn we het daarover oneens :wink: Ik ga geen hond trainen die de schapen zomaar de rug toekeert. Dat haar niets ontgaat wat de schapen doen is voor een hoeder een goede eigenschap.
Vind ik niet. Zo'n hond kan je nl niet vol mee werken. Na een paar dagen zijn ze kapot. En daarbij, zet een continu fixerende hond op een kudde en je krijgt vanzelf zenuwachtige schapen.
blondie
Zeer actief

Paisley schreef:
Doen de andere leden dat ook? Ben niet bekend met schapenhoeden maar een hond moet toch weten wanneer ze aan het werk mag en wanneer niet?
Met agility lange tijd geleden was er een border helemaal gek van het spelletje, de hond deed het goed ook. Maar er zat geen "uit" knop op. Hij ging behoorlijk over de zeik als er andere honden bezig waren. Die hond maakte zich mentaal al moe voor hij zelf aan de gang mocht.

Met manwerk (vroeger) kon ik ook moeilijk met de honden gaan kijken langs de kant, want dan wilden ze ook. Appel erop gaat dan wel maar toch wel met wat moeite. En helemaal als ze zelf daarna niet aan bot kwamen. Ik vond dat voor de honden dan ook wel frustrerend, dus deed ik het uiteraard niet, tenzij ik had afgesproken dat ze ook even mochten bijten.

Soms is het toch beter om ze niet in de continue focus van het "spelletje" te laten blijven door de focus daarvan weg te nemen lijkt mij?
Paisley
Zeer actief

Welke leden? Ben nergens lid van, gewoon wat mensen bij elkaar die trainen.
Ze weet prima wanneer ze in actie mag komen en wanneer niet, maar dat betekent niet dat ze haar interesse verliest wanneer ze onder appel moet blijven zitten/liggen.
Bij sporten als manwerk of behendigheid vind ik het wat anders. Dat is een korte prestatie waarin een hond alles moet geven. Maar het werk van een hoeder is voornamelijk schapen in de gaten houden tijdens het grazen, en bij elkaar houden als ze afdwalen. Dat is wat ze doet. En het is fijn dat ze dat doet, want dan hoeft de herder t niet te doen ;)
Ze ziet het verschil niet tussen een niet omheinde of een omheinde wei, logisch. Als ik wil dat ze helemaal ontspant, moet ik dr gewoon weg en uit het zicht roepen van de schapen of in de auto doen, ipv in bijzijn van de schapen een onverschilligheid erin trainen.
De schapen worden daar overigens totaal niet zenuwachtig van. Ze heeft genoeg geduld om ze rustig te laten grazen en ik laat haar voldoende afstand houden.

Maar goed, heb dit topic niet geopend om t werk bij de schapen te evalueren, maar omdat ik me afvroeg wat ik met de konijntjes aanmoest.
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Paisley schreef: Ze weet prima wanneer ze in actie mag komen en wanneer niet, maar dat betekent niet dat ze haar interesse verliest wanneer ze onder appel moet blijven zitten/liggen.
Onder appel blijven zitten is wat anders dan uit zijn.

Ik denk dat het samenhangt met elkaar. Als ze bij de schapen leert om even niks te doen, leert ze ook om de konijnen met rust te laten.
blondie
Zeer actief

Zelf zie ik wel een overeenkomst met blijven staren naar de schapen en het blijven staren naar de konijnen. Dat is waar een aantal mensen hier op reageren, omdat je er zelf een vraag over stelt.

Zelf in mijn reactie trek ik een vergelijk in honden die ook de focus blijven houden op iets wat ze graag doen.
Los van wat ze doen, behendigheid, pakwerk of dus schaaphoeden blijven sommigen dus in een focus zitten.

Zelf zou ik dat dus niet fijn vinden, ook niet in huis bij konijnen of als mijn hond dat bij de kat in huis zou doen bijvoorbeeld, dan zou ik die focus willen doorbreken.
Door te verbieden, of door een alternatief te geven.

Oh en met leden dacht ik de andere mensen die schaaphoeden op de foto die je plaatse, en ik ging er vanuit dat je dat in groepsverband trainde en dus aangesloten was bij een club.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk ook dat het blijven kijken naar de konijnen gerelateerd is aan het blijven kijken naar de schapen tijdens de training. Ik zou het persoonlijk ook niet goed vinden dat ze zo strak aan het hek de focus op de schapen blijft houden als een ander bezig is.
Waar ik aan schapentraining doe hebben we een veld dat door de begroeiing afgeschermd is van de plek waar de wachtende honden liggen. Dat is voor zowel de trainende als voor de wachtende honden erg prettig. Ze nemen duidelijk even hun rust tussendoor, als ze niet aan de beurt zijn.
Ik zou het bij Mojo en Tapas (waarmee ik sinds kort ook begonnen ben bij de schapen) absoluut niet toestaan dat ze als een ander aan de beurt is of überhaupt tijdens hun pauze tussen de sessies in de hele tijd gefocust blijven op de schapen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”